HDD veranderen naar SSD lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeffus
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-12-2020
Mijn computer start op en gebruikt direct 100% van mijn HHD, terwijl ik wil dat hij opstart via de SSD. Nu is mijn computer heel traag met 100% gebruik op HHD en af en toe 1% gebruik op SSD. Ik heb geprobeerd alles te veranderen en heb online gezocht. Maar kwam alleen uit op dat ik in feite de schijven helemaal moest legen en alles opnieuw moest installeren. Hopelijk is er een andere oplossing waardoor mijn computer een stuk sneller is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik moet windows overzetten naar de SSD, alleen kan ik alleen artikelen vinden waar ik de gehele computer moet resetten.

Wie kan mij helpen ervoor zorgen dat mijn computer eerst de SSD gebruikt?

Beste antwoord (via Roeffus op 21-12-2020 13:22)

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Ik zie geen enkel probleem.
1. Alles wat op je ssd staat wat je wilt bewaren naar je HDD kopiëren.
2. Via de Microsoft site een Windows 10 USB opstart installatie schijf maken. zie hier: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
3. PC uitzetten, HDD loskoppelen
4. usb stick insteken en ervan booten
5. windows 10 op ssd installeren (ja, deze gaat leeg)
6. HDD aansluiten, in bios checken of de ssd nog steeds als boot device staat
7. Games herinstaleren, gegevens terugzetten van HDD etc.

Kost een uurtje of 3 maar ben je wel klaar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je moet je HDD klonen naar je SSD en dan je SSD als boot-device kiezen. Hier zijn voldoende instructies, artikelen en software voor te vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 21-12-2020 09:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeffus
Maar de SSD is op dit moment ook in gebruik, dus de SSD zal ik moeten leegmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-06 15:10
Is windows daadwerklijk overgezet naar je SSD schijf?

mogelijk is dit artikel een oplossing voor je:

https://www.easeus.com/pa...ws-10-to-new-hdd-ssd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als Windows op je HDD staat en je HDD is vol (ik vermoed dat je dat bedoelt en niet dat er 100% activiteit is) dan is het logisch dat je systeem zo traag wordt dat je er weinig meer mee kunt. Je zult zoals gezegd de meeste winst halen door Windows op de SSD te installeren en te zorgen dat ook die niet vol raakt (een volle schijf, ongeacht HDD/SSD, waar je OS op staat werkt niet goed)

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 21-12-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:46
@Roeffus Ja, je SSD moet dan leeg. Hoe dan ook. Of je nu gaat clonen of Windows installeert op je SSD.
Hoe groot is je HDD en hoe groot is je SSD?
Als je SSD groter is, dan is het makkelijker om te clonen en kun je daarna je partitie resizen naar het juiste formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeffus
De HHD is 931,50 GB groot waarvan 669,57 GB vrije ruimte.
Status in computerbeheer: in orde (opstarten, wisselbestand, crashdump, standaaardgegevenspartitie)
De SSD is 232,25 GB groot waarvan 133,00 GB vrije ruimte.
Status in computerbeheer: in orde (standaardsgegevenspartitie)

Daarnaast heb ik vorige week een T7 Touch externe SSD 1TB binnen gekregen, deze ga ik niet op de computer zetten maar kan ik eventueel wel gebruiken om bestanden op te slaan (als bijv de SSD leeg moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Roeffus schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:53:
De HHD is 931,50 GB groot waarvan 669,57 GB vrije ruimte.
Status in computerbeheer: in orde (opstarten, wisselbestand, crashdump, standaaardgegevenspartitie)
De SSD is 232,25 GB groot waarvan 133,00 GB vrije ruimte.
Status in computerbeheer: in orde (standaardsgegevenspartitie)

Daarnaast heb ik vorige week een T7 Touch externe SSD 1TB binnen gekregen, deze ga ik niet op de computer zetten maar kan ik eventueel wel gebruiken om bestanden op te slaan (als bijv de SSD leeg moet).
Je hebt 2 opties

Je harddisk clonen naar de SSD (waarvoor je momenteel niet voldoende ruimte hebt, want Harddisk in gebruik =262gb en je ssd is maar 232. Dan moet je dus eerst ruimte maken op je harddisk EN je SSD legen)

Of, een nieuwe/schone installatie van windows op je SSD.

Een andere optie bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een 512GB SSD kopen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeffus
@Anoniem: 472287 Als ik dit lees, dan is optie 1 stukken makkelijker dan optie 2? Ik denk dat ik wel wat ruimte kan creëren op mijn HHD. Omdat daar nu ook spellen opstaan die later gemakkelijk weer geinstalleerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een schone installatie is af en toe ook wel lekker begin vanf scratch gewoon lekker herinstalleren. (en zet de boot optie uit op de hdd)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ah ja, behalve "kopen" natuurlijk. Dat kan altijd :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• xAn52

xAn52

Whatever...

Ik zie geen enkel probleem.
1. Alles wat op je ssd staat wat je wilt bewaren naar je HDD kopiëren.
2. Via de Microsoft site een Windows 10 USB opstart installatie schijf maken. zie hier: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
3. PC uitzetten, HDD loskoppelen
4. usb stick insteken en ervan booten
5. windows 10 op ssd installeren (ja, deze gaat leeg)
6. HDD aansluiten, in bios checken of de ssd nog steeds als boot device staat
7. Games herinstaleren, gegevens terugzetten van HDD etc.

Kost een uurtje of 3 maar ben je wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeffus
uiteindelijk SSD kaart zoveel mogelijk geleegd over dingen overgezet en computer opgestart met alleen de SSD kaart. Dit werkte niet en de computer kon niet opstarten. Terwijl als ik met de HHD de computer opstartte ik het installatie menu kreeg van Windows.

Uiteindelijk heb ik tijdens het installeren van Windows de SSD ingeplugd, zodat ik die kon kiezen als installatieschijf (en dus opstart schijf). Nu van alles weer geinstalleerd en de computer doet het nu na behoren goed. dankjewel iedereen voor het meedenken, groet digibeet Roeffus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:04
Roeffus schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:24:
...
Uiteindelijk heb ik tijdens het installeren van Windows de SSD ingeplugd, zodat ik die kon kiezen als installatieschijf (en dus opstart schijf).
...
Ai, dat is behoorlijk riskant voor je hardware!.
De reden dat je in die situatie verzeild bent geraakt is een naar trekje van Windows, namelijk dat hij bij installatie van Windows 10 zijn opstartbestanden verdeelt over de aangesloten opslagmedia. Om die situatie te voorkomen moet je er zelf voor zorgen dat je bij installatie van Windows alléén het opstartmedium aangesloten is, dus met de rest tijdelijk losgetrokken.
Roeffus schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:24:
...
Nu van alles weer geinstalleerd en de computer doet het nu na behoren goed. dankjewel iedereen voor het meedenken, groet digibeet Roeffus
Prima!

Overigens: als de harddisk direct 100% van de processorcapaciteit gebruikt, is er met zekerheid iets niet in orde met je huidige Windows installatie:
- de harddisk heeft niet de juiste drivers
- en/of je hebt meerdere antivirusscanners en/of (volkomen onnodig) heel veel opstartprogramma's geïnstalleerd staan.
Let daar dus op, anders zit je óók met de SSD binnenkort in dezelfde problemen.

En heb je AHCI wel aan gezet in de BIOS vóórdat je de SSD opnieuw voorzag van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
pagani schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:48:
Als Windows op je HDD staat en je HDD is vol (ik vermoed dat je dat bedoelt en niet dat er 100% activiteit is) dan is het logisch dat je systeem zo traag wordt dat je er weinig meer mee kunt. Je zult zoals gezegd de meeste winst halen door Windows op de SSD te installeren en te zorgen dat ook die niet vol raakt (een volle schijf, ongeacht HDD/SSD, waar je OS op staat werkt niet goed)
100% activiteit is anders niet zo heel vreemd. Don't ask, maar ik heb het al meerdere keren meegemaakt op een HDD i.c.m. W10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
... maar dan is er bij nader onderzoek altijd méér aan de hand, meestal meerdere antivirusscanners (-resten), indexeringen en overbodige permanente met Windwos opstartende maar volkomen overbodige update-bewakers van allerlei programma's. Na onderzoek en opschoning krijg ik altijd het processorpercentage naar beneden naar normale waarden (20 % of lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Renault schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:13:
... maar dan is er bij nader onderzoek altijd méér aan de hand, meestal meerdere antivirusscanners (-resten), indexeringen en overbodige permanente met Windwos opstartende maar volkomen overbodige update-bewakers van allerlei programma's. Na onderzoek en opschoning krijg ik altijd het processorpercentage naar beneden naar normale waarden (20 % of lager).
Een processor (CPU) is echter wel iets heel anders dan een hardeschrijf of SSD ;)
Je kan prima 0% CPU in taakbeheer zien terwijl de HDD op 100% zit, dit zijn twee heel verschillende zaken.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Pardon, waar heb je het over?
Wát in die harde schijf zit dan volgens jou op 100 %?
Dat is de hoeveelheid CPU die op dat moment maximaal aan die harddisk kan worden / wordt besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52

xAn52

Whatever...

hoi1234 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:44:
[...]
100% activiteit is anders niet zo heel vreemd. Don't ask, maar ik heb het al meerdere keren meegemaakt op een HDD i.c.m. W10.
Mijn ervaring is dat vaak een .Net update of de search indexer dit nog wel eens kan veroorzaken. Zeker als de (standaard) virusscanner nog aanstaat kan dat een hoog "actieve tijd" geven. Op een SSD ook, alleen is dat sneller klaar en is het voor andere processen korter wachten om iets (tussendoor) te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Renault schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:45:
Dat is de hoeveelheid CPU die op dat moment maximaal aan die harddisk kan worden / wordt besteed.
Nee hoor.

https://www.remooptimizer...e-mean-how-to-fix-it.html

Je kunt prima 100% schijfgebruik zien in Taakbeheer, terwijl je CPU rustig op 20% blijft hangen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Renault schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:45:
De metric is 'Disk Active Time', oftewel hoeveel procent van de tijd de disk actief is, een snelle SSD is eerder 'verveeld' dan een trage HDD, dit heeft vrijwel niks met CPU utilization te maken.

Wat in die hardeschrijf zit dan volgens mij op 100%? Een HDD werkt met een (meestal meerdere) fysieke read/write heads die op de juiste locatie moeten komen, dit kost wat tijd afhankelijk van hoeveel opdrachten de HDD moet verwerken en hoe erg data gefragmenteerd is, simpel vertaald: als opdrachten sneller binnenkomen dan ze verwerkt kunnen worden heb je 100% utilization en loopt de queue op.

Ik zou zeggen open Taakbeheer eens, dan zou je dit zelf ook gezien hebben ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Jullie hebben gelijk, foutje van mijn kant, te snel gereageerd, sorry. |:(
Pagina: 1