Keuze uit twee moederborden (z490 vs b460)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:52
Ik zoek een?
Nieuw moederbord voor een nog samen te stellen pc met de processor van Intel i5 10400f.

Wat is je budget?
Plus minus 150 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een hoop websites bekeken om een keuze te maken voor een goed moederbord en ben nu eindelijk aangekomen op het moment dat ik een keuze wil maken tussen twee:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenMSI MAG B460 Tomahawk€ 133,84€ 133,84
1MoederbordenMSI Z490-A PRO€ 147,90€ 147,90

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Met het uiteindelijke systeem wil ik gaan gamen (voornamelijk racesims in VR).
Maar wat is nu de beste keuze van deze twee moederborden? Ze zijn qua specificaties redelijk gelijkwaardig. Het enige wat ik zo zie is een verschil in optische output (heeft een van beide niet, maar boeit mij niet) en RGB (ook niet boeiend).
Ik heb gelezen dat de z490 icm i5 10400f een hogere ramsnelheid aankan dan een b460, maar is dit echt de moeite waard? Van wat ik begrijp doet dat verschil in snelheid relatief weinig voor Intel...

Kortom, kunnen jullie me aan een paar interessante inzichten helpen die mij helpen de knoop door te hakken?

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:21

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De B460 heeft een Intel LAN-chipje, dat zou voor mij persoonlijk de voorkeur hebben om te gebruiken. Niks mis met Realtek verder, meer tussen mijn oren. ;)

Verder hebben beide borden een prima lay-out wat betreft aansluitingen, zoals je ATX stekker.

Bij Intel is het verschil in RAM niet zo duidelijk aanwezig als bij AMD systemen. In de praktijk zou je er niet zoveel van merken.

Ik zou zeggen, neem de B460.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Stelsol
Ok klinkt goed. Ik zag net nog een voordeel van de b460, die heeft ook USB 3.2 GEN 2x2 20G. Dus wat dat betreft goed op de toekomst voorbereid...
Ik neig nu naar de b460.
Iemand nog andere overwegingen?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:13
Ik vind ze beide behoorlijk overkill voor een instap i5.
Welke features heb je nu echt nodig? (want dat blijkt niet uit de topicstart)

Die hogere geheugen snelheid op een Z490 chipset kan nog wel eens 5-10% performance winst geven, dus die heeft mijn voorkeur. (welk geheugen ga je gebruiken?)

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 21-12-2020 16:43 ]

• Stelsol
Ik zie aantrekkelijke features op het bord waarvan ik eigenlijk niet 100% weet of ik ze echt nodig ga hebben, maar die me dus wel aanspreken. Zoals de redelijk high end audiochips, de 2,5Gbps netwerkaansluitingen, de snelle usb-c aansluiting (het schijnt dat je daarmee de Oculus Quest 2 VR-bril sneller oplaadt dan dat hij leegloopt, in tegenstelling tot usb-a).

Qua geheugen: ik ga mijn keuze daarvoor baseren op de keuze van het moederbord. Indien ik het b460 moederbord kies, pak ik dit geheugen (2.666MT/s, met een lage CAS latency van 13):
pricewatch: HyperX Predator HX426C13PB3K2/32

Mocht ik kiezen voor de z490, dan moet ik nog op zoek naar geheugen met een hogere snelheid (en vergelijkbare prijs).

• Stelsol
Inmiddels heb ik het b460 moederbord besteld.
Bedankt voor jullie adviezen.
Pagina: 1