Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een vraag over de arbeidswet. Ik werk momenteel op 36 uur contract. Ik werk bij deze bedrijf nu al 4 jaar maar soms verwachten ze beetje te veel van mij kant.

Voorbeeld: op donderdag ben ik voor 15.00-24.00 uur ingepland maar volgende dag (vrijdag) ik moet om 12.00 uur beginnen. Ze klachten dat ik wil nooit langer blijven als het druk is. Eerlijk zeggen ik heb niets tegen maar ik moet ook tijd hebben voor mezelf.

Wat is de wettelijke rusttijd tussen diensten? Is het 12 uur ofzo? Ik wil gewoon problemen voorkomen als ze willen iets verder doen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
Rust na werktijd
• Na een werkdag mag een werknemer 11 uur aaneengesloten niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen
ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.
https://www.rijksoverheid...beidstijdenwet-nederlands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Ik snap dat het niet prettig is, maar als ik de arbo richtlijnen google kom ik de volgende tegen:
https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/rusttijden

Dan lijkt het me dat het wettelijk gezien mag. Je kunt natuurlijk bij je werkgever aangeven dat dit ongewenst is, wellicht zijn er zaken te overleggen?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:14
Regelmatig werk ik 15.00 tot 24.00 en moet dan de volgende dag werken van 08.00 tot 15.00 weer. Dit mogen ze 1 keer per 7 dagen doen inderdaad. Ik vind het zelf superfijn, ik slaap op werk en heb er dus voor mijn gevoel in 1 dag 2 diensten opzitten. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-09 00:30

mark-k

AKA markkNL

Dat het van de arbo mag betekent niet dat je het moet accepteren, als jij tot tijd X staat ingepland ben je niet verplicht langer dan dat te werken. Persoonlijk zou ik het ook niet prettig vinden om tot diep in de nacht over te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je tot 24.00u werkt, hoe laat zou je zelf dan de volgende dag willen beginnen?
Kan je je rooster niet laten aanpassen naar 4 dagen met dezelfde werktijden?
En is het bij jullie 1 dag in de week drukker of 1 maand in het jaar drukker?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:39
Skybullet schreef op maandag 21 december 2020 @ 04:59:
Regelmatig werk ik 15.00 tot 24.00 en moet dan de volgende dag werken van 08.00 tot 15.00 weer. Dit mogen ze 1 keer per 7 dagen doen inderdaad. Ik vind het zelf superfijn, ik slaap op werk en heb er dus voor mijn gevoel in 1 dag 2 diensten opzitten. d:)b
We zijn niet allemaal ambtenaar die kunnen slapen op/tijdens je werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mark-k schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:58:
Dat het van de arbo mag betekent niet dat je het moet accepteren, als jij tot tijd X staat ingepland ben je niet verplicht langer dan dat te werken.
Zo zwart-wit is het nou ook weer niet. Er zijn situaties waarin overwerk wel verplicht kan worden. Zonder meer te weten over de situatie van @WinterX is het vrijwel onmogelijk om zulke statements te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:31
Napo schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:14:
[...]

Zo zwart-wit is het nou ook weer niet. Er zijn situaties waarin overwerk wel verplicht kan worden. Zonder meer te weten over de situatie van @WinterX is het vrijwel onmogelijk om zulke statements te maken.
Ik mag hopen dat dit alleen "verplicht" kan worden als er een vergoeding tegenover staat. Mits je geen contract hebt waarin staat dat onbetaald overwerk verplicht is.

Mijn ervaring met werkgevers is dat de managers, met een prestatiecontract, vaak verwachten van het gewone volk, met een uren contract, dat ze gratis 10-20% van de tijd onbetaald overwerken.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Panzer_V schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:18:
[...]

Ik mag hopen dat dit alleen "verplicht" kan worden als er een vergoeding tegenover staat. Mits je geen contract hebt waarin staat dat onbetaald overwerk verplicht is.
Dit staat compleet los van de vraag van @WinterX

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het is niet fijn, maar je hebt toch gewoon 12u rust ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Panzer_V schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:18:
[...]

Mijn ervaring met werkgevers is dat de managers, met een prestatiecontract, vaak verwachten van het gewone volk, met een uren contract, dat ze gratis 10-20% van de tijd onbetaald overwerken.
In de wereld van transport en logistiek is overwerken redelijk standaard (je mag het zelfs meenemen bij de berekening van je hypotheek) en wordt boven de contracturen 130% betaald.
Wij krijgen zelf 'klachten' van chauffeurs als we ze pas na 07.00u laten vertrekken (dat is uitslapen ;) ) of als ze minder dan 9 uur per dag werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:27:
Ik denk dat we hier tussen de regels in moeten lezen dat hij bedoelt dat het met overwerken (hoe lang?) minder dan die 12u wordt.

Ik vind het nog steeds wel te doen, als je 12u hebt.

Mijn vriendin heeft wel eens diensten tot 22:30 en dan de volgende ochtend om 6:30 weer - daar hebben we toch even vriendelijk voor bedankt. Als je bedenkt dat je nog naar huis moet, hond uitlaten, douchen, slapen, hond uitlaten en weer naar je werk, dan blijft er verdacht weinig over.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Na ja, dit is WinterX die een verleden heeft met zijn werkgever.. Hij werd er al ziek van etc en zou weggaan omdat ie teveel in weekend moest werken. Ik verwacht dat dit weer zo'n nutteloos klaagtopic wordt waarbij WinterX uiteindelijk weer niets doet en alleen elke post hoe slecht hij het heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:27:
Niet helemaal aangezien je (buiten thuiswerken) ook reistijd hebt. Als de situatie voor @WinterX niet ideaal is moet hij een conclusie daaruit trekken en verder kijken om werk te vinden die wel in zijn levensstijl past. Overwerk (zolang het niet structureel is en afhankelijk van de organisatie ook niet planbaar is) komt het soms helaas voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:33:
Na ja, dit is WinterX die een verleden heeft met zijn werkgever.. Hij werd er al ziek van etc en zou weggaan omdat ie teveel in weekend moest werken. Ik verwacht dat dit weer zo'n nutteloos klaagtopic wordt waarbij WinterX uiteindelijk weer niets doet en alleen elke post hoe slecht hij het heeft.
In dat topic had hij gezegd van werkgever te wisselen toch? Wellicht is dit een nieuwe werkgever. :)

-edit- zie nu pas dat hij er al 4 jaar werkt. Tja... :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Rust na werktijd
  • Na een werkdag mag een werknemer 11 uur aaneengesloten niet werken. Wel mag deze rustperiode eens in de 7 dagen ingekort worden tot 8 uur als de aard van het werk of de bedrijfsomstandigheden dit nodig maken.
  • Bij een 5-daagse werkweek mag een werknemer na een werkweek 36 uur aaneengesloten niet werken.
  • Een langere werkweek is ook mogelijk, mits in een periode van 14 dagen de werknemer minimaal 72 uur aaneengesloten niet werkt. Deze periode mag gesplitst worden in twee perioden van minimaal 32 uur.
Bron: https://www.rijksoverheid...e-de-arbeidstijdenwet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etiennebruines
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-09 09:41
WinterX schreef op maandag 21 december 2020 @ 02:00:
Wat is de wettelijke rusttijd tussen diensten? Is het 12 uur ofzo? Ik wil gewoon problemen voorkomen als ze willen iets verder doen.
IANAL.

https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01

Artikel 5:3 Arbeidstijdenwet, punt 2
De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 11 uren in elke aaneengesloten periode van 24 uren, welke rusttijd eenmaal in elke aaneengesloten periode van 7 maal 24 uren mag worden ingekort tot ten minste 8 uren, indien de aard van de arbeid of de bedrijfsomstandigheden dit met zich brengen.
Dus: 11 uur is het minimum, en mag (in sommige branches/bedrijven), 1x per week tot maar zelfs 8 uur ingekort worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je niet teveel moet klagen je krijgt hier ongetwijfeld ook een ploegentoeslag voor, is het niet inherent aan je werk. Anders wordt het tijd om verder te gaan kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
ChrisW schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:06:
Als je tot 24.00u werkt, hoe laat zou je zelf dan de volgende dag willen beginnen?
Kan je je rooster niet laten aanpassen naar 4 dagen met dezelfde werktijden?
En is het bij jullie 1 dag in de week drukker of 1 maand in het jaar drukker?
Helaas het kan niet aangepast worden. Ik werk ook elke weekend sinds Augustus - zaterdag van 14-22 en zondag van 10-19.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tja, je hebt je antwoord gehad, ja dat mag dus. Net als dat ze je in de weekenden inroosteren.
Maar goed dat was een jaar geleden al zo, als je daar zo'n probleem mee hebt waarom werk je dan nog niet ergens anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:48
WinterX schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:10:
[...]

Helaas het kan niet aangepast worden. Ik werk ook elke weekend sinds Augustus - zaterdag van 14-22 en zondag van 10-19.
Lekker toch dat weekend tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WinterX schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:10:
[...]

Je klaagt veel, maar je veranderd toch niets. Waar zijn de topics dan voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:48
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:51:
[...]

Je klaagt veel, maar je veranderd toch niets. Waar zijn de topics dan voor?
Verplicht om zaterdag en zondag te werken?

Het gaat om die dan neem ik aan? Is wel handig om als backstory te hebben inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
T-Forever schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:46:
[...]

Lekker toch dat weekend tarief?
Lastig te zeggen. Ze willen mij hebben op weekend want er is niemand die kan mij functie overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:56:
[...]

Verplicht om zaterdag en zondag te werken?

Het gaat om die dan neem ik aan? Is wel handig om als backstory te hebben inderdaad
Dat is andere verhaal. Ik werk daar niet meer. Heb ik geen rechten en als mijn baas iets zeggen dan ik moet alles doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja, je hebt rechten, die staan hier, en verder je CAO.
Nederlands lijkt niet je eerste taal. Kan het zijn dat communicatieproblemen een rol spelen in je arbeidsconflicten? Of een al dan niet terecht gevoel van discriminatie?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

WinterX schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:08:
[...]

Dat is andere verhaal. Ik werk daar niet meer. Heb ik geen rechten en als mijn baas iets zeggen dan ik moet alles doen?
Raar verhaal, hier werk je dus langer als bij je vorige baan ? Daar sinds 2018 en hier al 4 jaar, iets klopt er niet.
En nee je MOET niet altijd werken als je het niet met het rooster eens ben en je komt er niet uit, dan zoek je een andere baan.
Maar goed wel heel typisch, dat dit 2 banen achter elkaar problemen geeft qua weekenden en rooster...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:27
evilution schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:21:
Of een al dan niet terecht gevoel van discriminatie?
Praat jij hem even discriminatie aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:48
WinterX schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:08:
[...]

Dat topic is van 2019. En je werkt al 4 jaar bij deze baas?

En andere topics zijn wel handig om erachter te komen hoe jij een beetje denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 00:03
Onder welk CAO val je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 00:07

Reptile209

- gers -

Met de nuance dat als je meer dan 3x minimumloon verdient, deze rusttijden niet van toepassing zijn. Dan wordt je geacht op jezelf te letten zonder dwingend kader.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Sefa schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:08:
[...]

Praat jij hem even discriminatie aan..
Ik praat niks aan, ik stel gewoon een vraag (ook vriendelijk) schelden is niet de bedoeling.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 22-12-2020 15:12 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:24:
[...]

Dat topic is van 2019. En je werkt al 4 jaar bij deze baas?

En andere topics zijn wel handig om erachter te komen hoe jij een beetje denkt ;)
En hoe denk ik? Ik ben in hier nier voor jullie uitkeringen en toeslagen. Is het niet oke voor een buitenlander om twee banen te hebben?

Ik wilde gewoon weten wat zijn mijn rechten. Simpel vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterX
  • Niet online
Ik ben Machine Operator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
En onder welk CAO valt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gezien het feit dat de vragen van users niet beantwoord worden en niemand hier een glazen bol heeft, plus de sneer die TS geeft richting mede-users die proberen te helpen, gaat dit topic op slot. @WinterX, als je in staat bent om antwoord te geven op bijv. de vraag onder welke CAO je valt (welke ook al in het vorige topic onbeantwoord gebleven is), kun je me een DM sturen, dan kan het topic wellicht heropend worden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.