Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogFish
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
Hallo Tweakers Community,
Ik heb raspberry Pi en ben daarmee aan het spelen geslagen en heb een leuke kleine HTML & CSS website gebouwd d.m.v. veel turtorials kijken en veel lezen.
Nu ben ik al een aantal dagen aan het kutten de website van buiten af openbaar te maken.
Tot nog toe zonder succes, ik heb topics op verschillende sites gelezen om me verder te helpen aangezien ik vast niet de eerste ben ie hier tegenaan loopt.

Ik heb mijn antwoord nog niet, dus ik keer tot jullie.

Concreet: Hoe krijg ik mijn website openbaar?

Ik heb via google domains een domain aangeschaft om mee te spelen.
Op de raspberry apache geinstalleerd.
Mijn modem van ziggo terug naar IPv4 laten zetten om zo poortforwarding te realiseren.

Maar vooralsnog kan ik alleen naar de website als ik op binnen eigen netwerk ben.

Wat doe ik verkeerd :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:38
Heeft je RPi een vast adres (of iig gereserveerd via DHCP)? Heb je op de DNS van je domein je eigen, externe IP adres ingevuld? En forward je wel de juiste poorten (80, 443) naar de RPi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 01:41

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Gebruik je de connectbox als router, of heb je een eigen router?

In ieder geval de Pi even op een vast IP zetten (sudo nano dhcpcd.conf, eth0 interface even goed zetten) en dan in je router poort 80 openzetten en laten verwijzen naar je Rpi

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DogFish
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
Mijn connector is tevens mijn router.
Het IP-adres is gereserveerd op de router,
dan zou onderstaande afbeelding moeten kloppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSXvcQHLxtA8VVW8B2VIZU5rnW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lr1rK6XO3OVcewwUhyNrs9RW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Je mapt hierdoor 443 naar 80. Luistert de RPi op poort 80 (HTTP) of op 443 (HTTPS)? En hoe benader je de website vanaf extern? Inclusief een poortnummer?

Realiseer je dat het openzetten van poorten risicovol kan zijn. Als je RPi niet goed beveiligd is, zou ik niet zomaar poorten openzetten.

[ Voor 31% gewijzigd door celshof op 21-12-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Let bij Ziggo even op dat je externe ip niet ge-nat is maar een daadwerkelijk IPv4 adres.

Meestel is dat als IPv6 actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 01:41

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Je moet externe poort even naar 80 zetten, of juist 443, afhankelijk van hoe je de Pi hebt geconfigureerd.

[ Voor 43% gewijzigd door Spacecowboy op 21-12-2020 00:24 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
En maak even twee rules aan in plaats van eentje waar je begin tot eind 80 tot 443 open zet. Je zet nu de hele range tussen 80 en 443 open. Misschien niet spannend, maar zoveel poortjes wil je niet open hebben staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IndecentStapler
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Powergrim schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:35:
Je zet nu de hele range tussen 80 en 443 open.
Nee, toch? Alleen 443 staat van buiten open. Die mapt hij nu naar 80 lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
IndecentStapler schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:46:
[...]

Nee, toch? Alleen 443 staat van buiten open. Die mapt hij nu naar 80 lokaal.
Hij vult zowel lokale beginpoort als lokale eindpoort in. Dat suggereert dat er een range word open gezet. Poortje ergens beginnen en ergens eindigen. Ik denk dat de juiste rule zou zijn, lokale beginpoort 80, externe beginpoort 80. En als TS een SSL verbinding wilt gebruiken naar zijn webserver (maar ik betwijfel of TS dat al heeft) een rule aanmaken met 443 begin poort en 443 externe beginpoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
Powergrim schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:49:
[...]

Hij vult zowel lokale beginpoort als lokale eindpoort in. Dat suggereert dat er een range word open gezet. Poortje ergens beginnen en ergens eindigen. Ik denk dat de juiste rule zou zijn, lokale beginpoort 80, externe beginpoort 80. En als TS een SSL verbinding wilt gebruiken naar zijn webserver (maar ik betwijfel of TS dat al heeft) een rule aanmaken met 443 begin poort en 443 externe beginpoort.
Een range die begint bij 80 en eindigt bij 80. Dat is precies hoe je het moet instellen om 1 poort te mappen. In dit geval dus extern 443 benaderen is intern bij 80 uitkomen op het .115 adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndecentStapler
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Powergrim schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:49:
[...]

Hij vult inderdaad lokale beginpoort en lokale eindpoort in, maar die zijn allebei ingesteld op 80. Is dat dan niet een range van 1?

Edit: wat hierboven staat dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Laatst online: 05-10 16:36
Ik zou als ik jou was op zoek naar goedkope hosting, waarbij je dus niet alleen een domeinnaam aanschaft maar ook de plek waar je website gehost wordt. Het openstellen van poorten naar je eigen netwerk is niet zonder risico. Daarnaast kun je op deze manier ook leuk ervaring op doen met het werken met hosting, FTP bestandsoverdracht, misschien later PHP, subdomeinen als je meer meters maakt en een portfolio op wilt bouwen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21

Snow_King

Konijn is stoer!

Welk IPv4 adres heb je in de DNS ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
DogFish schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:20:
Mijn connector is tevens mijn router.
Het IP-adres is gereserveerd op de router,
dan zou onderstaande afbeelding moeten kloppen?

[Afbeelding]
Nee, alle vier moet je 80 instellen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroCode
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 13:45

ZeroCode

Woopie

Sitelabs schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:45:
Ik zou als ik jou was op zoek naar goedkope hosting, waarbij je dus niet alleen een domeinnaam aanschaft maar ook de plek waar je website gehost wordt. Het openstellen van poorten naar je eigen netwerk is niet zonder risico. Daarnaast kun je op deze manier ook leuk ervaring op doen met het werken met hosting, FTP bestandsoverdracht, misschien later PHP, subdomeinen als je meer meters maakt en een portfolio op wilt bouwen etc.
Er zijn een tweetal providers waar die zo goedkoop zijn, dat je net zo goed daar kan hosten dan ipv thuis. Bijvoorbeeld Vimexx of Versio of nog een paar anderen. Daar kan je prima beginnen met je websites zonder al dat gedoe van NAT, (niet werkende) portforwarding of dat soort uitdagingen.
Volgens mij is Vimex iets van 50 cent per maand.

Wil je toch verder met de raspberry, dan zul je jezelf toch wat meer moeten verdiepen in netwerkkennis.
Pagina: 1