Verwarmen van het toiletruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 12:59
Beste Tweakers,

Vandaag ben ik begonnen met de start van het renoveren van onze toilet ruimte en stuit op het eerste dilemma, namelijk het verwarmen van de ruimte.

Wij wonen in een jaren 30 wonen met "nog" geen spouw isolatie, dit staat in maart gepland, verder wel HR++ glas en zonnepanelen.

Juist omdat laatste lijkt het mij aantrekkelijk de over capaciteit om te zetten en op deze manier de ruimte te verwarmen, echter gaat er in de toekomst het één en ander veranderen waardoor het minder aantrekelijk wordt "correct me if I'm wrong"

Omdat de muren, vloer nog gestuct en betegeld worden liggen voor mij alle mogelijkheden nog open.

Ik zou eventueel vanaf de badkamer een leiding kunnen leggen voor een radiator " helaas maakt dit de ruimte nog kleiner"

Wat ik ook voor bij zag komen was een infrarood paneel aan het plafond ( wellicht iemand die hier zijn ervaring kan delen)?

Als 3e optie zou eventueel vloer verwarming zijn, al ben ik nog niet overtuigd of dit voldoende zal zijn.

Graag zou ik jullie mening of ervaring zien en hopelijk zijn er nog tips die ik mee kan nemen in de verbouwing!

Voor nu een goede nacht & alvast bedankt!

Stephan :)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Ik denk dat in dit geval zo'n infraroodpaneel de beste oplossing zal zijn. Eigenlijk beantwoord je je eigen vraag al met de radiator, ik zou dit alleen doen als het echt niet kan omdat ze hoe dan ook veel ruimte in beslag nemen.

Vloerverwarming zou kunnen maar in de praktijk is vloerverwarming niet heel effectief in kleine ruimtes (vanwege de beperkte ruimte kan je maar een klein aantal kringen buis door de vloer heen leggen.

Afhankelijk van het infraroodpaneel dat je neemt zijn deze meestal vrij efficient. Dus voor nu handig om deze te laten draaien vanaf je overcapaciteit maar mocht je deze gewoon van grijze stroom willen draaien zal dit ook niet een gigantische impact hebben.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:14
Ik heb een radiator in mijn toilet maar die staat altijd uit. Waarom zou je een ruimte gaan stoken waar je 10 minuten per dag zit? Geen bijzonder goed geïsoleerde woning (tussenwoning, 1978, niet na-geïsoleerd) maar als het in de woonkamer 21C is is het in het toilet altijd nog 18C.
echter gaat er in de toekomst het één en ander veranderen waardoor het minder aantrekelijk wordt
Dat is inderdaad zo. Elektrisch verwarmen is bijzonder duur en inefficiënt. Nu nog mag je de stroom die je PV 's zomers extra opwekt verrekenen met de stroom die je verwarming 's winters verstookt maar vanaf 2023 wordt dat afgebouwd en ga je uiteindelijk (2031) de volle mep voor de stroom betalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Muur isoleren en paar 50W Halogeenspots richten; klaar.

Probleem is dat veel mensen hun WC raampje enkelglas laten "want toch maar zo'n klein oppervlak' en dan krijg je dat dat WC raam van 0,17 vierkante meter net zoveel warmte verliest als twee vierkante meter muur van Rc 2,0

[ Voor 67% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-12-2020 01:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tom-Z schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:06:
Dat is inderdaad zo. Elektrisch verwarmen is bijzonder duur en inefficiënt. Nu nog mag je de stroom die je PV 's zomers extra opwekt verrekenen met de stroom die je verwarming 's winters verstookt maar vanaf 2023 wordt dat afgebouwd en ga je uiteindelijk (2031) de volle mep voor de stroom betalen.
Definieer elektrisch verwarmen. Met een elektrische kachel is het inefficient, maak je gebruik van infraroodpanelen voor tijdelijke spotverwarming of een warmtepomp voor permanten verwarming is het verre van inefficient.

Juist op een toilet is infrarood verwarming ideaal, laat hem mooi schakelen met de verlichting. Zolang iemand er zit is er directe warmte aangezien infrarood niet de lucht verwarmt maar direct de persoon die er zit. De ruimte kan best 10 graden zijn, zolang je onder het infrarood paneel zit is het lekker warm. Zo'n paneel zal een watt of 500 verstoken, dat lijkt veel maar gebeurt maar een paar minuten per keer. Stel je zit er 20 minuten per dag, dan zit je aan minder dan 0,2kWh. Dat kost je dus 4 cent per dag als je uit gaat van directe inkoop.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@kabeltjekabel dat raam vervangen door kozijn waar je een ge-isoleerd sandwich paneel) met een afzuiging erdoorheen (wtw if you want) .. is wellicht goedkoper .. teminste als je zo'n klein raam hebt hoeveel waarde hecht je aan het buitenlicht .. als je geen MV hebt in die ruimte zou ik het al dicht maken.

Tja als je trap en deur hebt .. gordijntje voor beide hangen en elektrische verwarming in de gang oid .. fraai is het niet maar die $$ en genot haal je er snel uit .. en het is alleen voor die paar koude winter dagen in huis .. nu ja .. so be it

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vso schreef op maandag 21 december 2020 @ 01:27:
@kabeltjekabel dat raam vervangen door kozijn waar je een ge-isoleerd sandwich paneel) met een afzuiging erdoorheen (wtw if you want) .. is wellicht goedkoper .. teminste als je zo'n klein raam hebt hoeveel waarde hecht je aan het buitenlicht .. als je geen MV hebt in die ruimte zou ik het al dicht maken.

Tja als je trap en deur hebt .. gordijntje voor beide hangen en elektrische verwarming in de gang oid .. fraai is het niet maar die $$ en genot haal je er snel uit .. en het is alleen voor die paar koude winter dagen in huis .. nu ja .. so be it
Ja, afzuiging... ook zoiets dat altijd ontbreekt in jaren '30 WC's. Dan kun je dat enkelglas raampje open zetten... en dan wordt het dus ijskoud in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ben niet anders gewend eigenlijk, sterker nog, in een van mijn vorige huizen was de douche gecombineerd met de wc en in beiden daar was ook geen verwarming of afzuiging. Hoe lang breng je nou op de wc door? Een minuutje? Twee? Denk dat je prima wat kou kan overleven dan. Heb je daar daarwerkelijk het geld voor over?

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ardana schreef op maandag 21 december 2020 @ 01:50:
Ben niet anders gewend eigenlijk, sterker nog, in een van mijn vorige huizen was de douche gecombineerd met de wc en in beiden daar was ook geen verwarming of afzuiging. Hoe lang breng je nou op de wc door? Een minuutje? Twee? Denk dat je prima wat kou kan overleven dan. Heb je daar daarwerkelijk het geld voor over?
In het segment met de oversized prostaat brengen mensen er ook voor de simpelste bezigheid wat langer door.

En de mate waarin men iets koud vindt verschilt nogal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een goede oplossing kan voor rond de 100 euro gerealiseerd zijn, die kosten zijn verwaarloosbaar gekeken naar de kosten voor het renoveren van een toiletruimte. En als je dan de komende twintig jaar goed zit, wat is dan 100 euro nog?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:28
Een toilet is maar een kleine ruimte. Dus als je een radiator plaatst hoeft dit niet een heel grote te zijn. Ik heb zelf een T11 van 60cm bij 40cm en die houdt het prima warm. Dat ding komt maar 6cm uit de muur.

En nee, ik vond het ook niet echt nodig, ik heb die radiator geplaatst omdat ik wat wilde oefenen met het aanleggen van cv leidingen. Maar het bevalt goed, lekker warm als je zit te kakken :)

Qua energieverbruik, ja het zal wat extra gas kosten, want die radiator brandt de hele dag mee. Infraroodpanelen zijn misschien gunstiger, ze zijn wel niet efficient maar ze branden ook maar heel kort. Ik heb maar besloten om me er niet zo druk om te maken. Mijn gasverbruik van het huidige jaar is ongeveer 900m3, ik vind dat niet slecht voor een rijtjeswoning van 105m2 uit 1989.

Om dat nog wat lager te krijgen heb ik kortgeleden een Evohome systeem aangelegd, hiermee kun je elke ruimte apart verwarmen, onafhankelijk van de kamerthermostaat. Ik hoop daarmee gas te kunnen besparen omdat de kamers van de kinderen nu niet meer verwarmd worden als ze niet thuis zijn. En ja, de wc heeft nu dus ook z'n eigen thermostaat :) Ik ben benieuwd naar mijn gasverbruik van volgend jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PhilipsFan schreef op maandag 21 december 2020 @ 02:54:
Een toilet is maar een kleine ruimte. Dus als je een radiator plaatst hoeft dit niet een heel grote te zijn. Ik heb zelf een T11 van 60cm bij 40cm en die houdt het prima warm. Dat ding komt maar 6cm uit de muur.

En nee, ik vond het ook niet echt nodig, ik heb die radiator geplaatst omdat ik wat wilde oefenen met het aanleggen van cv leidingen. Maar het bevalt goed, lekker warm als je zit te kakken :)

Qua energieverbruik, ja het zal wat extra gas kosten, want die radiator brandt de hele dag mee. Infraroodpanelen zijn misschien gunstiger, ze zijn wel niet efficient maar ze branden ook maar heel kort. Ik heb maar besloten om me er niet zo druk om te maken. Mijn gasverbruik van het huidige jaar is ongeveer 900m3, ik vind dat niet slecht voor een rijtjeswoning van 105m2 uit 1989.

Om dat nog wat lager te krijgen heb ik kortgeleden een Evohome systeem aangelegd, hiermee kun je elke ruimte apart verwarmen, onafhankelijk van de kamerthermostaat. Ik hoop daarmee gas te kunnen besparen omdat de kamers van de kinderen nu niet meer verwarmd worden als ze niet thuis zijn. En ja, de wc heeft nu dus ook z'n eigen thermostaat :) Ik ben benieuwd naar mijn gasverbruik van volgend jaar...
Ik ben vooral benieuwd hoe lang het duurt voor je die Evohome knop voor de WC hebt 'terugverdiend' :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Bestaat er niet zo'n elektrische vloerverwarming, voor badkamers ? Die lijkt me dan wel geschikt voor jou situatie. Bij een CV ben je uiteraard altijd afhankelijk van de grillen v.d. thermostaat, die meestal in de woonkamer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 16:59
Vorige woning had zo'n toilet met raampje, wel ook een verwarming maar die zette ik nooit aan, zonde van de warmte. Dat was in de winter dusdanig koud dat 't toilet eigenlijk bijna niet gebruikt werd. Zo'n infrarood paneel lijkt me dan ook niet heilig, want het koudste moment is als je gaat zitten op die bevroren bril :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Dat het koud is in het toilet is helemaal niet zo erg. Het meest vervelende is de koude bril waar je op zit.

Dus ik zou kijken naar een warme bril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Darkbullet schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:47:
Beste Tweakers,

Vandaag ben ik begonnen met de start van het renoveren van onze toilet ruimte en stuit op het eerste dilemma, namelijk het verwarmen van de ruimte.

Wij wonen in een jaren 30 wonen met "nog" geen spouw isolatie, dit staat in maart gepland, verder wel HR++ glas en zonnepanelen.

Juist omdat laatste lijkt het mij aantrekkelijk de over capaciteit om te zetten en op deze manier de ruimte te verwarmen, echter gaat er in de toekomst het één en ander veranderen waardoor het minder aantrekelijk wordt "correct me if I'm wrong"

Omdat de muren, vloer nog gestuct en betegeld worden liggen voor mij alle mogelijkheden nog open.

Ik zou eventueel vanaf de badkamer een leiding kunnen leggen voor een radiator " helaas maakt dit de ruimte nog kleiner"

Wat ik ook voor bij zag komen was een infrarood paneel aan het plafond ( wellicht iemand die hier zijn ervaring kan delen)?

Als 3e optie zou eventueel vloer verwarming zijn, al ben ik nog niet overtuigd of dit voldoende zal zijn.

Graag zou ik jullie mening of ervaring zien en hopelijk zijn er nog tips die ik mee kan nemen in de verbouwing!

Voor nu een goede nacht & alvast bedankt!

Stephan :)
toon volledige bericht
Als je nu nog de optie hebt voor vloerverwarming dan zou ik dat doen. Kleine oppervlak maar de VV staat wel gewoon continue aan. Wellicht word het geen 21gr maar laat het 18gr worden? Prima toch voor de wc?

Er zijn genoeg andere oplossingen maar wat ik hier boven aan reacties allemaal lees hebben die allemaal meer nadelen als de VV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkbullet
Ik mag toch persoonlijk altijd wel wat langer zitten hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tsurany schreef op maandag 21 december 2020 @ 01:21:
[...]
Juist op een toilet is infrarood verwarming ideaal, laat hem mooi schakelen met de verlichting. Zolang iemand er zit is er directe warmte aangezien infrarood niet de lucht verwarmt maar direct de persoon die er zit. De ruimte kan best 10 graden zijn, zolang je onder het infrarood paneel zit is het lekker warm. Zo'n paneel zal een watt of 500 verstoken, dat lijkt veel maar gebeurt maar een paar minuten per keer. Stel je zit er 20 minuten per dag, dan zit je aan minder dan 0,2kWh. Dat kost je dus 4 cent per dag als je uit gaat van directe inkoop.
Ik vermoed dat jij geen ervaring met infrarood panelen hebt, want zo werkt het niet. Een infrarood paneel moet eerst opwarmen voordat het straling afgeeft. Zelfs de beste panelen doen daar minstens een minuut of 3 over. Vaak ben je dan al lang klaar met je toiletbezoek (nummer 1). Mocht het een nummer 2 zijn, dan zit je er wellicht iets langer, maar kan je echt niet verwachten dat het in die korte periode opwarmt of dat je dat gaat voelen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050 schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:44:
Bestaat er niet zo'n elektrische vloerverwarming, voor badkamers ? Die lijkt me dan wel geschikt voor jou situatie. Bij een CV ben je uiteraard altijd afhankelijk van de grillen v.d. thermostaat, die meestal in de woonkamer zit.
Electrische VV is leuk maar tegen de tijd dat dat ding warm is ben je allang weer weg uit de WC. En electrische VV wil je niet continue aan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Anoniem: 93986 schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:55:
[...]

Als je nu nog de optie hebt voor vloerverwarming dan zou ik dat doen. Kleine oppervlak maar de VV staat wel gewoon continue aan. Wellicht word het geen 21gr maar laat het 18gr worden? Prima toch voor de wc?

Er zijn genoeg andere oplossingen maar wat ik hier boven aan reacties allemaal lees hebben die allemaal meer nadelen als de VV.
Vloerverwarming heeft naar mijn idee ook alleen maar zin wanneer je met sokken over die vloer heen loopt denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Darkbullet schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:56:
[...]

Vloerverwarming heeft naar mijn idee ook alleen maar zin wanneer je met sokken over die vloer heen loopt denk je niet?
Nee, juist niet. Warme lucht stijgt op. Die verwarmt de hele ruimte. Hoe dacht je anders dat het ging in een woning met alleen maar VV?

edit,
wat heb je nu in de planning dan om je woning te verwarmen? Als je helemaal gaat renoveren mag ik hopen dat je de woning van VV gaat voorzien?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 21-12-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Microkid schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:56:
[...]

Ik vermoed dat jij geen ervaring met infrarood panelen hebt, want zo werkt het niet. Een infrarood paneel moet eerst opwarmen voordat het straling afgeeft. Zelfs de beste panelen doen daar minstens een minuut of 3 over. Vaak ben je dan al lang klaar met je toiletbezoek (nummer 1). Mocht het een nummer 2 zijn, dan zit je er wellicht iets langer, maar kan je echt niet verwachten dat het in die korte periode opwarmt of dat je dat gaat voelen.
Nou ja dit dus.. ik lees her en der op het internet wel dat de kwaliteit van z'n paneel wel degelijk verschil maakt in de mate hoe snel het opwarmt maar of dit verwaarloosbaar is ik weet 't niet. Wat ik wel lees is dat de straling vrij snel voelbaar is, of dit volstaat weet ik dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Tsurany schreef op maandag 21 december 2020 @ 01:21:
[...]

Definieer elektrisch verwarmen. Met een elektrische kachel is het inefficient, maak je gebruik van infraroodpanelen voor tijdelijke spotverwarming of een warmtepomp voor permanten verwarming is het verre van inefficient.

Aan het schakelen met de verlicthing zat ik ook nog te denken bijv schakelen met hue. Geen idee of er panelen zijn die compatible zijn en welke zich hier voor lenen, heb jij een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:30
Bij ons ligt er vloerverwarming over de hele benedenverdieping en dus ook in de wc.
Bij ons op de wc is het dus ook altijd prima te houden, niet alleen op je sokken.
De wc bij ons grenst echter niet aan een buitenmuur (en er zit dus ook geen (klein) raam in).
Hier werkt het met vloerverwarming dus prima, omdat deze de hele dag door (in de winter dan) aan is.

Elektrische vloerverwarming hebben we op de badkamer liggen maar deze is eigenlijk in 5 jaar tijd pas 1 of 2 keer aan geweest, voornamelijk om te kijken hoe dit werkt.
Het duurt ons te lang voor dit warm is, dan zijn we al lang en breed klaar met douchen.
Dit zal je dus niet gaan helpen.

Vloerverwarming kan dus prima, mits goed geïsoleerd en geen elektrische.
Dit duurt gewoon te lang voor hij op temperatuur is, tenzij je deze aan laat...
Echter kost dit natuurlijk weer behoorlijk wat stroom.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Anoniem: 93986 schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:59:
[...]

Nee, juist niet. Warme lucht stijgt op. Die verwarmt de hele ruimte. Hoe dacht je anders dat het ging in een woning met alleen maar VV?

edit,
wat heb je nu in de planning dan om je woning te verwarmen? Als je helemaal gaat renoveren mag ik hopen dat je de woning van VV gaat voorzien?
Woning is verwarmt dmv CV. De vrouw kreeg een opwelling om het toilet aan te pakken, aangezien dit altijd al een koud hok was kreeg ik dus het idee iets van verwarming te installeren nu de boel nog los ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Rensjuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:03:
Bij ons ligt er vloerverwarming over de hele benedenverdieping en dus ook in de wc.
Bij ons op de wc is het dus ook altijd prima te houden, niet alleen op je sokken.
De wc bij ons grenst echter niet aan een buitenmuur (en er zit dus ook geen (klein) raam in).
Hier werkt het met vloerverwarming dus prima, omdat deze de hele dag door (in de winter dan) aan is.

Elektrische vloerverwarming hebben we op de badkamer liggen maar deze is eigenlijk in 5 jaar tijd pas 1 of 2 keer aan geweest, voornamelijk om te kijken hoe dit werkt.
Het duurt ons te lang voor dit warm is, dan zijn we al lang en breed klaar met douchen.

Ons toilet ligt helaas wel aan de gevel.. nu nog niet geisoleerd maar dat gebeurt in maart. Ik zou eventueel het bestaande leiding werk van badkamer kunnen gebruiken om iets van VV te realiseren alleen is dat wel een hels karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
AllInOneNerd schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:57:
Ik denk dat in dit geval zo'n infraroodpaneel de beste oplossing zal zijn. Eigenlijk beantwoord je je eigen vraag al met de radiator, ik zou dit alleen doen als het echt niet kan omdat ze hoe dan ook veel ruimte in beslag nemen.

Vloerverwarming zou kunnen maar in de praktijk is vloerverwarming niet heel effectief in kleine ruimtes (vanwege de beperkte ruimte kan je maar een klein aantal kringen buis door de vloer heen leggen.

Afhankelijk van het infraroodpaneel dat je neemt zijn deze meestal vrij efficient. Dus voor nu handig om deze te laten draaien vanaf je overcapaciteit maar mocht je deze gewoon van grijze stroom willen draaien zal dit ook niet een gigantische impact hebben.
Bedankt voor je antwoord! Heb jij zelf ook ervaring met infrarood panelen, zo ja hoe snel is dit merkbaar na het inschakelen? Ik had dan het idee om het te schakelen met de verlichting of een beweging sensor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 15:56
Hebben de mensen die zeggen dat koud een nummer 2 doen geen probleem is wel ervaring met een koud huis uit de jaren 30 of ervoor? Bij een goede winter is het net boven het nulpunt in mijn toilet. Dat is écht niet fijn hoor. Ook niet voor 3 minuten.

Ik zit er over te denken om een plintradiator aan de muur bij het plafond te hangen. Deze zijn klein en geven maar weinig warmte af. Voor het kleine kamertje is dat prima genoeg en het neemt geen significante ruimte in als hij bij het plafond zit.
Darkbullet schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:05:
[...]

Ons toilet ligt helaas wel aan de gevel.. nu nog niet geisoleerd maar dat gebeurt in maart. Ik zou eventueel het bestaande leiding werk van badkamer kunnen gebruiken om iets van VV te realiseren alleen is dat wel een hels karwei.
Kan je wellicht de retour leiding van de badkamer een paar keer door de muur van de WC leggen als je toch gaat isoleren? Dat zou net genoeg kunnen zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 21-12-2020 09:11 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-05 14:59
Wij hebben een vrij oude vloerverwarming op de wc (wijde lussen), raam op een kiertje en redelijk geïsoleerd. Werkt best aardig.

Oppervlakte vloer is klein, maar ruimte is OOK klein. Een keertje uitgezet in de winter en dat werd wel erg fris en Spartaans.
Ik zou dus zelf voor de vloerverwarming gaan, geeft net genoeg comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 22:41

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Darkbullet schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:07:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Heb jij zelf ook ervaring met infrarood panelen, zo ja hoe snel is dit merkbaar na het inschakelen? Ik had dan het idee om het te schakelen met de verlichting of een beweging sensor.
Infraroodpaneel koppelen aan je verlichting en die schakelen met bewegingssensor is denk ik de sjiekste oplossing. Wij hebben verlichting ook gekoppeld aan bewegingssensor (op de plek van de lichtschakelaar) en de oplossing oogst niets dan lof van bezoekers. :)

Vraag: Heb je nog een raampje in het toilet naar buiten? Zo ja, staat deze standaard open? Is het toilet geventileerd?
Laatste tip van een jaren '30-bewoner: kijk of je mechanische ventilatie kan installeren als de woning daar nog niet over beschikt. Dus badkamer, toilet(ten) en keuken. Dan ventileer je de benedenverdieping o.a. via het toilet. Omgekeerd uitgelegd: je toilet warmt op d.m.v. ventileren. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:19
Je moet eerst even bedenken, wil je dat het daar altijd "warm" of althans "niet koud" is en mag dat wat kosten? Of wil je iets dat snel/onmiddelijk werkt (hoog vermogen) en alleen als je er bent? (dan is de toiletbril, vloer etc. alsnog altijd koud).

Het klinkt alsof je naar dat eerste neigt. In dat geval, als je makkelijk vloerverwarming (buizen frezen) kunt aanleggen zou ik dat doen.

Als je warme voeten hebt, maakt de absolute temperatuur een stuk minder uit. Het voelt meteen al veel aangenamer. De warmte stijgt ook wat op langs je gezicht en armen dus, voelt gewoon comfortabel.

Wij hebben in onze badkamer vloervw + IR paneel aan het plafond - die laatste inderdaad omdat het vloeroppervlak klein is, en door buitenmuren, ramen krijg je het daar anders niet boven de 17-18 als het buiten vriest, en dat vinden wij als basistemperatuur prima maar zonder kleren aan is dat toch wel erg fris.

Met de ervaring daarvan, zou ik IR aan het plafond voor jouw situatie afraden, zelfs een groot paneel met veel vermogen.

IR is fijn voor als je gaat douchen of in bad gaat. Dan zet je 'm aan als je binnen komt, 5 minuten later doet het ding wat, zeker tegen dat je weer uit de douche/bad stapt. Lekker warm met afdrogen, en je doet 'm weer uit bij het verlaten van de ruimte. Dan is het fijn en voor die paar uurtjes in de week heb je het over hooguit enkele euro's per wintermaand.

In een WC werkt deze strategie niet, 9/10 keer ben je weg voordat je iets voelt. Het enige wat dan zou werken is aan laten staan met een (klok)thermostaatje er op. En dan heb je nog koude voeten. En zonder isolatie gaat dat echt heel prijzig worden in elektra-verbruik - eigenlijk moet je dit niet willen.

Als je al elektrisch doet, zou ik dan altijd voor de vloer gaan. Dat is waarschijnlijk maar 1 m2 en dus kan er maar 100W in. Maar dat haalt wel de ergste kou er af en kosten zijn te overzien (ca. 75 euro/jaar grofweg - zeg 5 maanden lang hooguit 2 KWh/dag).

Ook een overweging, de ruimte is ws. niet gemaakt voor permanente verwarming, het al genoemde enkelglas raampje etc. - dat gaat geld kosten. Dus ook kijken wat daar aan te doen is, want als het een tochthol is kost het je met wat pech wel handen geld en is het nog steeds niet aangenaam. Als er mechanische ventilatie is en een kier onder de deur, maak het raampje naar buiten dan lekker helemaal dicht met HR++. Kan dat allemaal niet, moet je je denk ik serieus afvragen of je permanente verwarming echt moet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Rensjuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:03:

Deze is simpel: Is TS van plan om vloerverwarming aan te leggen? Dit betekent bij jaren '30 woningen doorgaans totale vervanging van de benedenverdiepingsvloer.
> Ja: Top, neem het toilet mee
> Nee (dan verwachten we de toevoeging 'nee, maar we gaan de vloer wél isoleren ;) - dat scheelt echt), dan zou ik enkel om het toilet te verwarmen níet alleen in het toilet VV aanleggen. But that's me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:30
Goudvis schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:25:
[...]

Deze is simpel: Is TS van plan om vloerverwarming aan te leggen? Dit betekent bij jaren '30 woningen doorgaans totale vervanging van de benedenverdiepingsvloer.
> Ja: Top, neem het toilet mee
> Nee (dan verwachten we de toevoeging 'nee, maar we gaan de vloer wél isoleren ;) - dat scheelt echt), dan zou ik om het toilet mee te verwarmen níet daarvoor VV aanleggen.
Eens, enkel en alleen vv in de wc leggen schiet ook niet op.
vv (op c.v. tenminste) is alleen handig als je de rest ook gaat doen.
Elektrische vv zou kunnen in alleen de wc.
Mocht je overal dezelfde vloer hebben, zul je dan alleen hier weer tegen een probleem(/uitdaging) aan lopen.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-05 13:29
Verwarmen ruimte: nee, niet efficiënt gezien het tijdsverdrijf daar.
Verwarmen oppervlakken: ja! Goede badmat (evt. verwarmd matje voor de voetjes) en zoals @Rick-- al zei een warme bril.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
Situatie is als volgt.

Betreft een jaren 30e woning met gedeeltelijk beton/hout vloer. Toilet,badkamer en keuken is beton, woonkamer hal en tussen stuk naar de keuken is hout.

Raam in het toilet is voorzien van HR++ glas en kunstof kozijn '' hier valt naar mijn mening weinig winst meer te halen '' gelijk naast het toilet in de badkamer zit een CV, deze is in principe door te lussen naar het toilet maar geniet in verband met de ruimte niet de voorkeur maar zal misschien wel de korste klap zijn.

Infrarood zou echt tof zijn als dit geschakeld met de lampen zou zijn ( gadgetboy ) maar of het efficient is durf ik niet te zeggen gewoonweg te tegenstrijdige berichten op het internet.

Wij zijn niet van plan om de vloer te vervangen, wel staat op de planning het houten, kruipruimte gedeelte te isoleren ook wordt de spouw gedaan in maart dat zal ook de nodige warmte binnenhouden.

Het is lastig maar heb nu alles open liggen en wil niet over een halfjaar denken van goh had ik het nu toch maar gedaan vandaar mijn oproep hier.

Super bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 07:17
Ik snap het wel. Een koude toiletruimte is als man zijnde natuurlijk ook een aanslag op je ego :P
Gewoon lekker naar 35 graden stoken dat hok!

Persoonlijk zou ik er geen moeite in steken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 10:28
kabeltjekabel schreef op maandag 21 december 2020 @ 03:07:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe lang het duurt voor je die Evohome knop voor de WC hebt 'terugverdiend' :D
Haha, die wordt nooit terugverdiend. In de praktijk staat die gewoon op 19 graden, dus netto brandt die radiator ook gewoon gedurende de dag. Hij lijkt niet echt branden om alleen het toilet warm te stoken (de rest van het huis staat normaal gesproken op 20 graden). Dus uiteindelijk had er een normale radiatorkraan kunnen blijven zitten.

Maar soms maak je ook dingen die niet echt nodig zijn. Het heeft ook wel iets om, als je moet kakken, tegen Siri te zeggen: "Zet de thermostaat in de wc op 21 graden". Moet je eens kijken hoe gasten soms staan te kijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:42
een u van 22 mm maken met een kraantje erin. (genoug om de kou eruit te halen)
en een stukje vloerverwaming via een rtl ventiel https://www.verwarmingswi...ming/heimeier-rtl-ventiel
een wates ? een rtl ventiel. (je mag hem eventueel voeden uit een retour van een radiotor.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:16
Hoe lang breng je nou op de wc door? Een minuutje? Twee? Denk dat je prima wat kou kan overleven dan.
Jij neemt zeker nooit je telefoon mee naar de wc? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Darkbullet schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:15:
Situatie is als volgt.

Betreft een jaren 30e woning met gedeeltelijk beton/hout vloer. Toilet,badkamer en keuken is beton, woonkamer hal en tussen stuk naar de keuken is hout.

Raam in het toilet is voorzien van HR++ glas en kunstof kozijn '' hier valt naar mijn mening weinig winst meer te halen '' gelijk naast het toilet in de badkamer zit een CV, deze is in principe door te lussen naar het toilet maar geniet in verband met de ruimte niet de voorkeur maar zal misschien wel de korste klap zijn.

Infrarood zou echt tof zijn als dit geschakeld met de lampen zou zijn ( gadgetboy ) maar of het efficient is durf ik niet te zeggen gewoonweg te tegenstrijdige berichten op het internet.

Wij zijn niet van plan om de vloer te vervangen, wel staat op de planning het houten, kruipruimte gedeelte te isoleren ook wordt de spouw gedaan in maart dat zal ook de nodige warmte binnenhouden.

Het is lastig maar heb nu alles open liggen en wil niet over een halfjaar denken van goh had ik het nu toch maar gedaan vandaar mijn oproep hier.

toon volledige bericht
Drie vragen om teleurstellingen te voorkomen en goed mee te kunnen denken.
Eén: Is de opbouw van de betonvloer bekend? (Vraag achter vraag: is je betonvloer geïsoleerd?) Dit is natuurlijk wel wenselijk, en als het beton nu direct op de zandlaag gestort zal je dat vrij snel merken...

Twee: Kan je van onder de vloer de gehele kruipruimte bereiken? (Dus kruipruimte onder houten vloer)? Ons huis heeft een voor/achterkamer verdeling gehad. De scheidingsmuur is ooit verwijderd, maar de muur stond nog in de kruipruimte, met een berg verbouwpuin erachter wat ook enige doorgang vanuit de kruipruimte blokkeerde. Daarom hebben we toen de vloer van bovenaf opengemaakt, puin verwijderd, alles van bovenaf geïsoleerd en het toen weer dichtgemaakt.

Drie: Heeft het huis MV of zijn er plannen voor MV? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
miciel schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:55:
een u van 22 mm maken met een kraantje erin. (genoug om de kou eruit te halen)
en een stukje vloerverwaming via een rtl ventiel https://www.verwarmingswi...ming/heimeier-rtl-ventiel
een wates ? een rtl ventiel. (je mag hem eventueel voeden uit een retour van een radiotor.)
Precies mijn idee. Dit zou de kou uit het toilet moeten halen.

Ik denk dat ik dit in een scheidingswand ga toepassen. Dan kan ik zowel het washok als het toilet vorstvrij houden zonder extra radiator die in de weg zit.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
LED-Maniak schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:58:
[...]

Precies mijn idee. Dit zou de kou uit het toilet moeten halen.

Ik denk dat ik dit in een scheidingswand ga toepassen. Dan kan ik zowel het washok als het toilet vorstvrij houden zonder extra radiator die in de weg zit.
ja als je wandt aan beide kanten invreest kan het wel werken.
muurverwaming wekrt altijd maar aan een kant van je muur. ;)

en naar de topicstarter toe ook je kan kiezen voor een combinatie van vloer en muurverwarming.
en je kan kiezen uit u of en n 22 mm opbouw. met een kraan of je kan hem weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:15

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Darkbullet Het nadeel van een IR paneel is dat dat deze meer bedoeld is voor 'adhoc' warmte. Op zich klinkt dat perfect voor een toilet maar daar zit je juist weer met de opwarmtijd.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat standaard panelen al snel 10 minuten en design (glas) al ruim 15 minuten de tijd nodig hebben om de volledige warmte af te geven. Uiteraard geeft het paneel al enige warmte af als deze al 10% is maar veel is dat niet.

Het liefst wil je een 'warm' toilet hebben voordat je er gebruik van maakt, daar is dit toch heel erg inefficient als je een IR paneel aan zet als er niemand gebruik van maakt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
miciel schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:06:
[...]

ja als je wandt aan beide kanten invreest kan het wel werken.
muurverwaming wekrt altijd maar aan een kant van je muur. ;)

en naar de topicstarter toe ook je kan kiezen voor een combinatie van vloer en muurverwarming.
en je kan kiezen uit u of en n 22 mm opbouw. met een kraan of je kan hem weglaten.
Ja precies. De wand is zo'n 40mm dik dus 30mm infrezen en je zit precies op de helft met 22mm leiding er in(of dunnere leiding en wat meer wand overhouden). Draagt verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Of je koopt zoiets als dit, met wifi klok om eea intelligent in te stellen:
https://www.vloerverwarmi...-75-m-112-watt-0-25m-x-3m

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
LED-Maniak schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:29:
[...]

Ja precies. De wand is zo'n 40mm dik dus 30mm infrezen en je zit precies op de helft met 22mm leiding er in(of dunnere leiding en wat meer wand overhouden). Draagt verder niets.
ik zou 16 mm infrezen. dan houd je wat meer wandt over.
(en je kan evenuteel iets van 22 mm maken in het zicht als extra warte afgifte
maar het oog wil ook wat. niet iedereen kan zon stukje leidingwerk waarderen)

edit een plint radiaotor aan het plafondt met ventilatoren gaat ook wel werken.
maar of dat bevorderlijk is voor de geur betwijfel ik. :X

[ Voor 12% gewijzigd door miciel op 21-12-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ascension schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:56:
[...]
Jij neemt zeker nooit je telefoon mee naar de wc? O-)
Ben al klaar voordat dat ding goed en wel aan staat :P

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
vso schreef op maandag 21 december 2020 @ 01:27:

Heb je wat meer info over die sandwich paneel met afzuiging optie?

Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter (te koud op toilet) en heb daar inderdaad een klein enkelglas kantelraampje en geen afzuiging. Ook nog eens onderdruk in de toiletruimte dus raampje open = de toiletlucht door hele huis blazen.

Ben geen onhandige doe-het-zelver maar kan online weinig handvatten vinden voor deze klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mrnn schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:56:
[...]
Heb je wat meer info over die sandwich paneel met afzuiging optie?

Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter (te koud op toilet) en heb daar inderdaad een klein enkelglas kantelraampje en geen afzuiging. Ook nog eens onderdruk in de toiletruimte dus raampje open = de toiletlucht door hele huis blazen.

Ben geen onhandige doe-het-zelver maar kan online weinig handvatten vinden voor deze klus.
Nadat ik mijn kozijnen heb laten vervangen ben ik wat wijzer geworden,
Sandwich paneel zoals het al zegt is pvc lagen met in het midden een laag schuim, dit zet je ipv een dubbel/hr++ glas..
Het sandwich paneel daarin zaag je een 100mm of 125mm gat voor je (badkamer)ventilatie of wtw ding.

Of het handig is in een enkel glas kozijn dit te gaan monteren .. ik denk van niet maar een gegronde reden waarom wel/niet kan ik je niet geven.

Ga eerst eens op zoek naar webpagina's waar ze online kozijnen verkopen .. ipv glas selecteer je een sandwich paneel .. dan heb je gelijk een idee van de prijs enzv.
Mocht het intressant genoeg zijn kan je het zelf ook plaatsen. let wel dat je een stelkozijn nodig hebt

In het (stel) kozijn . een 80/100mm schroef met 130mm aan (glas)ruimte kan wel een uitdaging zijn dat lijkt me uiteindelijk je grootste issue ..

Doorgaans word er ~ 400,- gerekend vernam ik van een vriend die dit uitgesteld heeft.. voor een "klein" raam. zoals @kabeltjekabel zegt (iets over verlies) .. en wellicht kan hij dat vertalen naar een "bedrag" maar ik denk dat als je uit gaat van een levens duur van 20-30 jaar dat dit nooit rendement gaat opleveren.

Anderzijds in jou specifieke geval een afzuiger met terugslag klep in plaats van je huidige situatie zou wel eens wat "frisser" kunnen zijn :+ en meer (woon) genot kunnen zijn.

Maar wellicht heb je de optie om een afzuiging via een bestaande (mechanische) ventilatie in huis te koppelen dat zou echter op langere termijn veel verstandiger zijn zeker als je bv WTW / balans ventilatie (systeem C, C+ of D aan ventilatie doet). En ja dat is meer "werk" los van het raam .. maar ik gok een betere investering..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
@vso Thanks voor de toelichting! Ik ga sowieso íets doen en kwam toevallig dit topic tegen. Ik was van plan een ventilator met terugslagklep door het dak (plat bitumen dak) want het moet frisser dan het nu is en dat is ook het mooist en gemakkelijk aan te sluiten op de lichtschakelaar. Daarnaast was ik dan van plan mijn kou probleem op te lossen met dubbelglas of glazen blokken.

Als ik je reactie nu zo moet inschatten zal het qua prijs en rendement elkaar niet heel veel ontlopen met de sandwichpaneel optie. Qua doe het zelf werk lijkt me ook niet de een veel makkelijker of moeilijker dan de ander. In dat geval vind ik via het plafond dan toch de betere optie denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11
Mocht je toevallig toch al een hanglampje op de wc hebben, gewoon het peertje vervangen voor zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://d2t10fl0tnp9vf.cloudfront.net/media/catalog/product/cache/c2ef496f710672935e898fbe57acd5ed/P/h/Philips_BR125_IR_250W_E27_230-250V_Red_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-05 11:54
Een inductiebril: onmiddelijk warme billen, hoog rendement. Gaat alleen aan als je gaat zitten, dus je kunt het ook niet vergeten! Wel je ballen uit de buurt houden 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door salipander op 21-12-2020 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-05 11:54
Nielson schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:20:
Mocht je toevallig toch al een hanglampje op de wc hebben, gewoon het peertje vervangen voor zoiets:

[Afbeelding]
Ik heb er nog zo één uit de jaren '60 liggen, met doos. 375W en gewoon warmwit licht. Stond ik vroeger bij oma onder als ik uit bad kwam. Heerlijk. Hij doet het ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

LED-Maniak schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:08:
Hebben de mensen die zeggen dat koud een nummer 2 doen geen probleem is wel ervaring met een koud huis uit de jaren 30 of ervoor? Bij een goede winter is het net boven het nulpunt in mijn toilet. Dat is écht niet fijn hoor. Ook niet voor 3 minuten.

Ik zit er over te denken om een plintradiator aan de muur bij het plafond te hangen. Deze zijn klein en geven maar weinig warmte af. Voor het kleine kamertje is dat prima genoeg en het neemt geen significante ruimte in als hij bij het plafond zit.

[...]

Kan je wellicht de retour leiding van de badkamer een paar keer door de muur van de WC leggen als je toch gaat isoleren? Dat zou net genoeg kunnen zijn.
Ik ken de koude wc's prima, mijn vader had een huis uit 1850, maar waar de meeste hier terecht een opmerking over maken is of het nuttig is om dit te gaan aanpakken met een radiator.
Je moet dan of de hele dag gaan stoken in dat hok om het aangenaam te houden of op 1 of andere manier een turbo verwarming installeren die binnen 30s de ruimte op temperatuur heeft en dan vraag ik mij af of dat nuttig is.

Dan is het beter, zoals ook veel mensen hier zeggen, om andere dingen aan te pakken zoals een klein, enkel glas, kantelraampje of een afzuiging of iets dergelijks dan om een radiator in een kleine ruimte te plaatsen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:02
als je de optie hebt om het te doen zou ik vloerverwarming in je gehele huis leggen. tegenwoordig kunnen ze dit "stofvrij" er in maken.

Ik heb het bij Reas almelo weg gehaald koste 1600 euro voor +- 40m2 inclusief verdeler, leggen en aansluiten van de vloerverwarming. natuurlijk moet je de sleuven vullen en hier weer een vloer op leggen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:07
@Darkbullet Misschien een hele gekke oplossing, maar al eens gedacht aan een verwarmde bril?
https://www.frissebips.nl...-di500-verwarmde-wc-bril/

Uiteindelijk is dat het meest vervelende gedeelte, het gaan zitten op zo'n koud ding.
Als je de muren en vloer geïsoleerd zijn + HR++ glas en je hebt misschien een loop van je vloerverwarming er liggen zal het er nooit echt koud meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 14:07
In onze jaren 30 woning (met spouwmuur isolatie) lopen alleen de aan- en afvoerleidingen van de vloerverwarming (naar de woonkamer) door de wc ruimte. Wordt prima warm alleen daarmee al en nooit koude voeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gekke vraag, maar is je toilet zo klein dat een 40x40cm flatline radiator niet past? Balen :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LED-Maniak schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:08:
De kapstok is altijd in de buurt van de WC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
chrisborst schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:45:
@Darkbullet Misschien een hele gekke oplossing, maar al eens gedacht aan een verwarmde bril?
https://www.frissebips.nl...-di500-verwarmde-wc-bril/

Uiteindelijk is dat het meest vervelende gedeelte, het gaan zitten op zo'n koud ding.
Als je de muren en vloer geïsoleerd zijn + HR++ glas en je hebt misschien een loop van je vloerverwarming er liggen zal het er nooit echt koud meer worden.
Dan ga je niet zitten maar zweven, goede spieroefening ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
maubaan schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:32:
als je de optie hebt om het te doen zou ik vloerverwarming in je gehele huis leggen. tegenwoordig kunnen ze dit "stofvrij" er in maken.

Ik heb het bij Reas almelo weg gehaald koste 1600 euro voor +- 40m2 inclusief verdeler, leggen en aansluiten van de vloerverwarming. natuurlijk moet je de sleuven vullen en hier weer een vloer op leggen
Maar dat is geen droogbouw systeem voor op houten vloer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Darkbullet schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:15:
Situatie is als volgt.

toon volledige bericht
Laat me raden; die badkamer is een uitbouw of bovenop een kelder?

Qua opwarmtijd; daarom ook niet moeilijk doen met een infraroodpaneel, maar halogeenspots gebruiken. Opwarmtijd <15 seconden. Wellicht nog wel gratis af te halen bij mensen die overstappen op LED.

En ja, bij familie in jaren '30 huis heb ik dat zo gemaakt met 2x 50W Halogeen in de WC en het verwarmingseffect is heerlijk -in de winter-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
Hier heb ik de tussenwoningspouw afgedekt en funderingsmuur en vloer geïsoleerd, als je lang genoeg blijft zitten wordt het vanzelf warm.
De cementdekvloer is inmiddels kapot, plan is om bij de aankomende verbouwing een paar sleuven door de vloer te trekken en dan de retour van de radiator in de hal erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 03-05 13:06
Je zult met EvoHome nog wel wat meer gaan besparen.
Ik heb een rijtjeswoning van 115 m2 uit 1986 met energielabel B en kom dit jaar uit op nog geen 500 m3.
Een jaarlijkse besparing van ca. 250 m3 is hier met nieuwe thermostatische radiatorkranen en EvoHome gerealiseerd.
Zie HIER voor mijn review, waarin ik ook mijn gasverbruik noem en laat zien a.d.v. een afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:10
Ik heb de aanvoer en retour van 2 groepen in een slinger door het toilet laten aanleggen. Toilet zit aan de buitenwand en best wel fris. Op het toilet wordt het geen 20 graden, maar het effect van warme voeten zorgt ervoor dat het toch aangenaam is ondanks dat de ruimte fris aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tun82
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik heb bij de renovatie de vloerverwarming ook op mijn (0,7m2) toilet gelegd bij de groep vd hal. 10cm hoh. toch een lusje of 5 in gekregen op die manier. Het raam (staal - enkel glas) is vervangen door hr++ - kunststof. Afzuiging via de inbouwunit door wc pot, gefilterd terug de ruimte in. Is van Geberit.

Heerlijk warm daar.

Op de bovenverdieping is het een ander verhaal, daar ook op zoek naar een oplossing. Dus ik blijf volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranzy
  • Laatst online: 01-05 09:50
Topic is wat ouder maar wilde het toch even hier plaatsen.

Dit is een nieuwe oplossing.

https://promths.eu/toilet-verwarming-met-verlichting/

Afbeeldingslocatie: https://promths.eu/wp-content/uploads/2020/12/photshop-3-225x300.jpg

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Een infraroodpaneel is niet 'nieuw'. En gaat m.i. ook weinig oplossen tenzij je lang op het toilet zit. Zo'n IR paneel heeft gewoon opwarmtijd, kan zo 10 minuten duren voordat hij op op 100% warmteafgifte zit. Tegen die tijd is mijn boodschap al halverwege de waterzuivering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:20
Tehh schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:12:
Tegen die tijd is mijn boodschap al halverwege de waterzuivering.
Tot je een last van obstipatie krijgt, zit je zomaar 3x 3kwartier in 4 uur tijd op de pot.
Dan is een verwarmde toiletruimte wel fijn.

Die van ons (beneden)is helaas ook steenkoud, wat in het bovengenoemde voorbeeld ook niet echt meehelpt. Dan duurt het alleen maar langer. (en je krijgt het steenkoud)
Maar boven lopen alle verwarming leidingen door de muur van het toilet, dus daar is het altijd lekker warm. :)

Mn dochter (van 4) wil nu alleen nog maar boven poepen :D
(ja we geven haar al medicatie, maar dat helpt pas een dag later en dan zit haar broek tot haar sokken vol omdat ze het niet kan ophouden tot de wc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Laatst online: 01-05 09:50
Tehh schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:12:
Een infraroodpaneel is niet 'nieuw'. En gaat m.i. ook weinig oplossen tenzij je lang op het toilet zit. Zo'n IR paneel heeft gewoon opwarmtijd, kan zo 10 minuten duren voordat hij op op 100% warmteafgifte zit. Tegen die tijd is mijn boodschap al halverwege de waterzuivering.
Bedoel ook niet dat infrarood nieuw is maar de oplossing van het bedrijf is nieuw.
Ik had begrepen dat infrarood geen opwarmtijd nodig heeft maar lees nu inderdaad 10 minuten.

Goed argument.

Echter kan je deze ook met thermostaat krijgen en een minimale temperatuur instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tranzy op 08-02-2021 12:57 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaisdergerman
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-10-2023
Even een kickje.

Op dit moment ben ik de tegeltjes van mijn toliet aan het bikken aangezien de ruimte wel aan modernisering toe is.

De huidige situatie is als volgt:
- woning is van 1976
- spouwmuur geïsoleerd (10 jaar geleden alweer)
- raampje enkel glas. Dit kozijn en raam wordt binnenkort vervangen. Er komt enkel nog een ventilatierooster in. Tevens zal er een afwijzing gemaakt worden.
- kleine radiator.
- Tegelvloer
- vloer verder niet geïsoleerd
- radiator in de hal
- Voordeur in de hal heeft enkel glas (deze voordeur wordt vervangen door een nieuw exemplaar)

De radiator in het toilet is op dit moment (bijna) nooit aan. Aangezien ik de toiletruimte klein is en dat ik het hoger plaatsen van een radiator erg lelijk vind wilde ik deze in zijn geheel weg laten.

In de winter kan in de huidige situatie wel echt koud zijn in het toilet, ikzelf vind dat geen probleem. Alleen als ik een feestje of iets dergelijks heb, dan vind ik het wel weer fijn dat mijn gasten toch naar een aangenaam toilet kunnen.

Ik twijfel dus een beetje ik toch iets voor moet regelen. De tegel op de vloer wil ik in principe laten liggen, alleen ik zou wellicht wel voor wandverwarming kunnen kiezen. Bij voorkeur eentje welke ik ook uit kan zetten.

Ik heb eigenlijk twee vragen:
1. Iemand ervaring met het achteraf aanbrengen van wandverwarming en werkt dat een beetje?
2. Ik heb ook een behoorlijke radiator in de gang hangen. Met de aanpassingen (raampje weg en HR++ met ventilatie, beter geïsoleerde voordeur). Zou dat zoveel schelen dat een extra verwarming in het toilet helemaal niet nodig is?
Pagina: 1