Schimmel boven dakraam bij nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrot_LW87
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-02-2021
Hallo, onze nieuwbouwwoning is bijna klaar maar we zagen vandaag dat er zich schimmel boven het dakraam gevormd heeft.
Er wordt gezegd dat zoiets meestal te maken heeft met onvoldoende ventilatie door al het vocht dat gebruikt wordt bij de bouw van de woning.
Voor zover wij weten staat het dakraam altijd op een kier, dus op die locatie lijkt er mij voldoende verluchting aanwezig te zijn waardoor wij eerder denken aan een slechte plaatsing, een lek dus.
Afgaande op de foto's, wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKMhoYf0ZEBsVjjkywiz5mZEw7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwP7XkNG25ekMkwk8XynejFV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcXW-XsMktU78Vhtigq9wW3bZQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhM1q7o4cNfSp77xr9fTZUk6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WdzLWw5ge2yHjwWjIRisLXYwfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swCkNXP4biOMCW8kahpm0xW4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_qbPTO7rL-TZX77pJkjTgYLiWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4U9MgQy1JGsgDtGkX0Zc1Pcr.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Pyrot_LW87 op 23-12-2020 14:55)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je al eens buiten gekeken naar de constructie? Die hoeft namelijk geen condens te zijn, maar het kan ook gewoon knetterhard lekkage zijn.

De plekjes die je ziet zijn mooi rond in de vorm van een waterdruppel.

Waar woon je? Mocht je in Flevopolder wonen kan ik met mijn warmtebeeldcamera wel eens langs komen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dat zou schimmel kunnen zijn die vocht haalt uit condens wat daar neerslaat. Dat zou kunnen als het op die plaatsen koud is, als in; onder het dauwpunt. De andere optie is simpelweg dat je lekkage hebt.

Waar woon je? En ken je iemand met een warmtebeeldcamera? Met een warmtebeeldcamera kan je kijken wat de temperatuur is en of die onder het dauwpunt ligt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrot_LW87
mkleinman schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:04:
Dat zou schimmel kunnen zijn die vocht haalt uit condens wat daar neerslaat. Dat zou kunnen als het op die plaatsen koud is, als in; onder het dauwpunt. De andere optie is simpelweg dat je lekkage hebt.

Waar woon je? En ken je iemand met een warmtebeeldcamera? Met een warmtebeeldcamera kan je kijken wat de temperatuur is en of die onder het dauwpunt ligt.
Het is natuurlijk wel het hoogste punt in de woning, dus kan best zijn dat de vochtigheid daar hoog genoeg is om dauw te veroorzaken. Er is ook nog een gewoon verticaal raam in de ruimte, zou deze op 'klikken' zetten de situatie verbeteren indien het dauw is? Of net verslechteren doordat het dan nog kouder wordt?

We zagen een beetje condens aan de binnenkant van het raam, maar dan spreken we over een 'lijntje' van 2-3 mm aan de zijkanten van het raam en enkel in de onderste helft van het raam. zeker geen grote hoeveelheden op dat moment.

Een warmtecamera hebben we niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Pyrot_LW87 op 20-12-2020 22:20 . Reden: typefoutje corrigeren ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je al eens buiten gekeken naar de constructie? Die hoeft namelijk geen condens te zijn, maar het kan ook gewoon knetterhard lekkage zijn.

De plekjes die je ziet zijn mooi rond in de vorm van een waterdruppel.

Waar woon je? Mocht je in Flevopolder wonen kan ik met mijn warmtebeeldcamera wel eens langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-07 19:01
Heb je een hygrometer? Zo niet dan is het tijd om er een aan te schaffen. Ik zou eens beginnen met meten wat de luchtvochtigheid in huis is want de eerste reactie die je gaat krijgen is natuurlijk: Bouwvocht en je ventileert niet genoeg.

Ik denk zelf dat je raam niet correct geïnstalleerd is en dat de boel gewoon lek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:31
.. onze nieuwbouwwoning is bijna klaar maar we zagen vandaag dat er zich schimmel boven het dakraam gevormd heeft...
Je woont er nog niet toch?
Al een opzichter aangesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:55
Pyrot_LW87 schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:01:
Hallo, onze nieuwbouwwoning is bijna klaar maar we zagen vandaag dat er zich schimmel boven het dakraam gevormd heeft.
Uitvoerder aanspreken en laten oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyrot_LW87
Bedankt voor jullie reacties, de vorm van de schimmel doet ons inderdaad ook vermoeden dat er een lek is omdat het raam slecht geplaatst is. Het is ook de enigste plaats in heel de woning waar we dit zien, dus onvoldoende ventilatie zou dan elders ook zulke schimmel geven denk ik dan.

We waren zowiezo van plan om dit op te nemen met onze uitvoerder, maar wou eerst al een tweede opninie zodat we ons niets laten wijsmaken.

Bedankt en fijn eindejaar voor iedereen!
Pagina: 1