Afvoer voor nieuw toilet op buitenafvoer aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Voor een nieuw aan te leggen toilet ben ik bezig met het realiseren van een afvoer. De binnenriolering ligt te ver weg, daarom wil ik deze afvoer door de muur naar buiten leggen en direct op de buitenriolering aansluiten, die langs mijn huis naar de straat loopt. Ik wil het nieuwe stuk riolering vanaf het toilet met een y-stuk daarop aansluiten (zie foto 1)

Ik heb de de riolering in mijn tuin opgegraven. Er blijkt echter een ontstoppingspunt te zitten, net net naast het punt waar ik mijn y-stuk had willen maken (zie foto 2). Ik had toch al gepland om hier te vragen hoe ik een y-stuk tussen een bestaande buis zou kunnen maken, maar die vraag wordt nu dus nog wat lastiger.
Zoals ik het zie zou ik het ontstoppingspunt weg moeten zagen, aan de linkerkant (foto 2) een stuk van de buis af moeten zagen, en hier het y stuk op aan moeten sluiten. Er blijft dan echter een gat over tussen de buis aan de rechterkant en het Y-stuk. Ik heb geen idee hoe ik dit op een deugdelijke manier aan elkaar kan maken.
Ik heb voor de volledigheid ook nog een foto van het ontstoppingspunt bijgevoegd. Buisdiameter is overigens 125mm.

Kan iemand me uitleggen hoe ik dit kan maken?

Bedankt alvast!

ps.
Het ontstoppingspunt is hier niet meer nodig en kan zonder problemen weg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oNSBRgC1xQj-i-lWxS5hP-hHIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zAuZWeHL031TTXqqX1ROr1Sq.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwyZLkSt7D4f56RQcwat5wZSi4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hj95FrSoOM4c5myFJgwMwxKF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlBy4akYCtygWNZn8LnqhL2u0fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8tHVmEsjADefI0DVTEoYKO7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Naast dat ik het een apart plan vind: weet je zeker dat het riool is en geen hemelwaterafvoer? Riool mag je namelijk niet aansluiten op deze laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:48

BCC

Beide kanten iets ruimer zagen. Je pakt een overschuif mof en die duw je over de ingevette buis aan 1 kant. Y stuk erin lijmen met een stukje buis zodat het allemaal net past. Mof terugschruiven over de naad.

https://www.sanitairwinke...chet-overschuifmof-125-mm

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 20-12-2020 20:18 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Kijk idd even of er geen sprake is van een gescheiden riool, HWA en vuilwater.

Het hulpstuk wat je zoek heet een overschuifmof 125mm manchet. Deze schuif je na het doorzagen van de buis geheel over de buis. Wanneer je je hulpstukken ertussen hebt geplaatst schuif je deze weer gewoon terug en is het waterdicht.

Tip. Gebruik wel wat glijmiddelen...

Edit: typo

[ Voor 3% gewijzigd door Delakhan op 20-12-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als het riool is, ontstoppingsstuk er tussen uit zagen, t-stuk plaatsen, stuk pijp ertussen met een schuifsok.
Je kan eventueel in de nieuwe buis weer een ontstoppingsstuk plaatsen.
Of een t-stuk met schroefdeksel.
En zoals hierboven genoemde glijmiddelen gebruiken.
En neem fittingen met manchet verbinding. Dat werkt makkelijker.

[ Voor 21% gewijzigd door edsandje op 20-12-2020 20:25 . Reden: Aanvulling ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je de buis niet kunt bewegen heb je twee schuifmoffen nodig. Kun je de boel wat wrikken kan je 1* lijmen en kun je met een enkele schuifmof af.

Als er een gescheiden riool is, niet de wc op leiding doen die nu enkel HWA is. Ook niet als dat er niet is, bij renovatie van de straat is gescheiden riool vaste prik

[ Voor 36% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-12-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Leipo schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:12:
Naast dat ik het een apart plan vind: weet je zeker dat het riool is en geen hemelwaterafvoer? Riool mag je namelijk niet aansluiten op deze laatste
@Leipo Ja, weet ik zeker. Heb een kraan laten lopen om te checken of er water door de buis liep. Wat is de reden dat je denkt dat het een regenwater afvoer is, en waarom vind je het een apart plan?

Dank voor de tips over de overschuifmoffen, ik ga ermee aan de slag

[ Voor 7% gewijzigd door Don_Martinez op 20-12-2020 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-07 22:08
kabeltjekabel schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:24:
Als je de buis niet kunt bewegen heb je twee schuifmoffen nodig. Kun je de boel wat wrikken kan je 1* lijmen en kun je met een enkele schuifmof af.

Als er een gescheiden riool is, niet de wc op leiding doen die nu enkel HWA is. Ook niet als dat er niet is, bij renovatie van de straat is gescheiden riool vaste prik
Ondergronds is manchet wel aan te raden.
Lijmen is voor binnen.

Bij manchetten hou je altijd nog enige bewegingsruimte zodat er geen schade aan je riool ontstaat bij kleine verzakkingen of graafwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:47

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

En gebruik veel glijmiddel, niets zo vervelend als vechten met een nog die niet wil schuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Is het ontstoppingsputje niet van de gemeente? De gemeente maakt riool aansluitingen tot de erfgrens en vaak is verplicht hier een ontstoppingsputje te hebben voordat je je eigen riolering hier op mag aansluiten. Dit ivm wie is aansprakelijk voor welk deel. Verstopping voor de put is voor rekening womingeigenaar, verstopping na de put is voor rekening gemeente. Ik zou hem dus lekker latten zitten.

Verder zaag de pijp door en gebruik deze voor je aansluiting
https://www.toolstation.n...4KGaxB0nbMk8aAi3nEALw_wcB

En deze om de buis weer aan te sluiten. https://www.praxis.nl/ger...Z4rPHQSi7fahoCZsUQAvD_BwE
Die kan je helemaal over de buis schuiven, een stukje pijp er tussen van precies de tussen maat en dan voor de helft weer terug schuiven.

En zoals gezegd, buiten gebruik je geen lijm verbindingen. De pijppen kunnen zakken en bewegen, lijm verbindingen kunnen dan breken en rubber verbindingen geven mee.

En pijpen goed afbramen en glijmiddel/vaseline.
Pagina: 1