Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:39
Hi! Ik ben aan het dubben over een nieuwe iPhone. Omdat ik nog niet helemaal zeker ben over het formaat wil ik een slag om de arm houden. Normaal ben ik niet een voorstander om iets te gebruiken en dan te retourneren. Maar gezien de situatie (Lockdown) is het nu even niet anders.

Bij de KijkShop hebben ze hem op voorraad. Dus zojuist besteld. Maar nu zie ik iets geks bij het retourbeleid staan wanneer ze een retour weigeren:

Datadragende producten zoals een smartphone, tablet, harddisk of laptop. Dit ivm privacy van de opgeslagen gegevens en de hergebruiksmogelijkheden na software locks.
Link: KijkShop FAQ

Ik kan me niet voorstellen dat dit beleid standhoud of ik zit er natuurlijk helemaal naast. Klopt het dat een webshop dit beleid mag voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MartijnMartijn Wat heb je zelf voor info gevonden wat je mening bijstaat of ontkracht ?

kijk op site van ACM voor consumenten oa

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

*knip* Offtopic. Dit helpt TS niet verder met zijn vraag over retourneren.

[ Voor 76% gewijzigd door Yorinn op 20-12-2020 20:33 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Om mezelf te beantwoorden in dit topic:

Volgens het ACM:
Bedenktijd bij gegevensdragers
Verkoopt u digitale inhoud op gegevensdragers? Bijvoorbeeld cd’s, dvd’s, usb-sticks of geheugenkaarten? Dan hebben consumenten 14 dagen bedenktijd. Volg bij elke verkoop de stappen hieronder.
Vóór de koop: vertel de consument dat u de gegevensdrager verzegeld verstuurt. En dat hij de koop niet meer ongedaan kan maken als hij de verzegeling verbreekt.
Na de koop: stuur de consument een bevestiging van de koop. Hij moet deze bevestiging kunnen bewaren. Dit kan bijvoorbeeld met een e-mail.
Verstuur de gegevensdrager verzegeld.

Duidelijk. Hij gaat verzegeld retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harde schijven ed zijn een heel grijs gebied. Ik zou het risico niet nemen. Het staat duidelijk in de voorwaarde.. En eerlijk gezegd heb ik nog geen rechtzaak gezien meteen duidelijke uitspraak. Consumentenorganisaties zullen wel hard roepen dat de voorwaarden niet geldig zijn, maar of de rechter hier ook zo over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MartijnMartijn schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:06:
Om mezelf te beantwoorden in dit topic:

Volgens het ACM:
Bedenktijd bij gegevensdragers
Verkoopt u digitale inhoud op gegevensdragers? Bijvoorbeeld cd’s, dvd’s, usb-sticks of geheugenkaarten? Dan hebben consumenten 14 dagen bedenktijd.
Dat stukje gaat over digitale inhoud: audio, video of software. Als dat op een cd wordt geleverd, mag de verzegeling niet verbroken zijn.
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:07:
Harde schijven ed zijn een heel grijs gebied.
Dat zijn ze niet. Er is geen enkele uitzondering in de Wet koop op afstand voor een geopende harddisk of iPhone.

Wat de Kijkshop hier doet, mag niet. Je kunt dit bij de ACM melden (hier), en dan kan de ACM een boete opleggen. Daarnaast kun je zelf een geopende iPhone terugsturen en desnoods via de rechter terugbetaling afdwingen.

[ Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 20-12-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoe groot is de kans dat een nieuwe iPhone een back-up vanaf een 'oud' toestel overgezet krijgt en vervolgens dus meteen 'gelocked' wordt aan het iTunes account van de éérste koper?

Ik kan wel begrijpen dat een webshop niet op dat soort retouren zit te wachten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Will_M schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:13:
Hoe groot is de kans dat een nieuwe iPhone een back-up vanaf een 'oud' toestel overgezet krijgt en vervolgens dus meteen 'gelocked' wordt aan het iTunes account van de éérste koper?

Sterker nog: zodra je hem aanzet wordt hij geactiveerd en zal de garantie ook ingaan. Dus vanuit dat standpunt begrijp ik KijkShop wel. Voor mijn ‘case’ is dat niet gunstig. Zal morgenvroeg meteen even bellen met ze om te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Offtopic. Dit helpt TS niet verder met zijn vraag over retourneren.

[ Voor 74% gewijzigd door Yorinn op 20-12-2020 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:25

-tom-562

Oliesjeik

Om te kijken of het formaat OK is hoef je het toestel toch niet aan te zetten? Niks aan de hand lijkt mij

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
-tom-562 schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:40:
Om te kijken of het formaat OK is hoef je het toestel toch niet aan te zetten? Niks aan de hand lijkt mij
Daar zit een kern van waarheid in, maar als ze zo’n retourbeleid hanteren dan liever bij Bol/Coolblue bestellen. Dan weet ik zeker dat ik achteraf geen discussie zou kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MartijnMartijn schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:23:
[...]

Sterker nog: zodra je hem aanzet wordt hij geactiveerd en zal de garantie ook ingaan. Dus vanuit dat standpunt begrijp ik KijkShop wel. Voor mijn ‘case’ is dat niet gunstig. Zal morgenvroeg meteen even bellen met ze om te annuleren.
Je kunt ook het pakje weigeren aan de deur, dat is hetzelfde als annuleren(mocht het al verzonden zijn)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-tom-562 schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:40:
Feitelijk hoef je 't 'ding' dan niet eens te bestellen. De volledige maatvoering staat tot op de Millimeter nauwkeurig op de website van Apple uitgeschreven.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Discussie over de betrouwbaarheid en oude faillissementen van Kijkshop mag achterwege blijven in dit topic. Die helpen TS niet verder met zijn vraag over retourvoorwaarden en zijn dan ook offtopic.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:49
@Yorinn maar de naam van de shop mag wel blijven?

Kan ik hieruit opmaken dat kijkshop niet betaalt voor "anonimiteit" zoals andere winkels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-10 13:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

@MartijnMartijn als je bij apple bestelt, mag je de telefoon wel aanzetten en echt proberen om hem vervolgens terug te sturen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

loki504 schreef op maandag 21 december 2020 @ 06:55:
@Yorinn maar de naam van de shop mag wel blijven?

Kan ik hieruit opmaken dat kijkshop niet betaalt voor "anonimiteit" zoals andere winkels?
Waarom zouden andere webwinkels betalen voor "anonimiteit"? Die reactie slaat nergens op.

Dit gaat om winkelspecifieke voorwaarden, waar je (bijna) geen discussie over kan voeren zonder deze te noemen.

Maar deze discussie heeft niets met het onderwerp te maken en mag dus gewoon, zoals altijd, in Shopping Forum - Feedbacktopic gevoerd worden.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Bedankt voor alle (inhoudelijke) reacties! Vanmorgen gebeld, binnen 30 seconden iemand aan de telefoon. Annuleren was niet meer mogelijk vanwege de drukte. Maar mag hem weigeren aan de deur en dan gaat hij retour. Er was begrip voor de situatie, dus prima opgelost!

Edit: wat mij betreft mag de titel van het topic aangepast worden.
KijkShop retourbeleid is afdoende in deze.

[ Voor 17% gewijzigd door MartijnMartijn op 21-12-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:29

Perkouw

Moderator General Chat
Kijkshop retourbeleid van gemaakt. Blij dat e.e.a. is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Will_M schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:13:

Dat is in principe niet het probleem van de klant, maar van de winkel. Die dient met de fabrikant uit te zoeken hoe het apparaat weer in nieuwstaat gereset kan worden zonder dit soort issues. De retournerende koper is waarschijnlijk wel verplicht mee te werken in het unlocken (anders krijgt hij simpelweg geen geld terug, waardevermindering mag ingehouden worden). Als de fabrikant geen zin heeft om dit voor de winkel mogelijk te maken heeft de winkel de keuze om het apparaat uit het assortiment te halen, en legt daarmee het probleem bij de fabrikant. Kijkshop heeft er gewoon geen zin in kennelijk, dus een goede reden om ze links te laten liggen. Uiteindelijk lost het probleem zichzelf op in een ideale wereld waarin zowel consumenten als winkeliers mondig en redelijk zijn, en een rechtsbijstandsverzekering geen verzekering tegen, maar voor kosten van rechtsbijstand is..

Als winkelier hoor je te weten wat je verkoopt.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 21-12-2020 14:34 ]

Pagina: 1