Dempen vloerverwarming pomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kane_sting
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 21:51
Hoi,

De pomp van de vloerverwarming zit bij mij tegen de muur van de woonkamer aan. Deze hoor ik zo heel lichtjes brommen.

Nu was ik benieuwd of iemand ervaring heeft met het bouwen van een ombouw of dempen van het geluid van de pomp? Wat voor dempingmateriaal heb je gebruikt? Wat voor waarden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je hem aan de ander kant hoort lijkt het mij dat het geluid vooral contactgeluid is. Een ombouw geeft dan niet heel veel zin, zou eerder kijken naar ontkoppelen door rubberen ringen tussen verdeler en de muur ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Wat @_ferry_ zegt!

Bij WTH verdelers zit er altijd een set rubberen trillingsdempers bij. Google hier mss even wat foto's of een handleiding van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik had hier ook last van.
Bij de ophanging van de verdeler heb ik er rubbers tussen gezet. De kast waar hij in zit voorzien van isolatie materiaal, eier matjes.

Hielp allemaal niet veel.

Daarna de pomp vervangen, was ook al 16 jaar oud, nu een zuinigere en veel stillere pomp er op. Geluid valt bijna niet meer op. Ook heb ik de pomp snelheid heel erg verlaagd, hoe lager hoe stiller. Maar let op, te laag en je huis wordt niet warm.

Daarna ook nog een pompschakelaar er op gezet en hij draait nu ipv 24 uur per dag maar verkeer per dag ene uurtje ofzo, in de zomer nagenoeg niet.

En als de pomp niet draait hoor je hem ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:10
geluidsdempende pluggen https://www.wesselinkisol...ro-phonex-ankers-pluggen/
vooral de onderste regel. is van belang (geschikt voor vloerverwarming) ;)

[ Voor 27% gewijzigd door miciel op 21-12-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
@kane_sting Zit die verdeler nu in de kamer zelf of aan de andere kant van de muur zoals velen hier nu denken? Eerste stap lijkt me inderdaad de al geboden oplossingen. Hier zit de verdeler ook met rubberen demping tegen de muur. Ik hoor de pomp alleen als die aan staat. Dus tijdens het verwarmen en anders 1-2x per 24u kort. Heb je wel een pompschakelaar?

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 21-12-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kane_sting
@cryptapix hij zit idd aan de andere kant van de muur. Op die plek hoor ik hem inderdaad en beetje vanuit de hal bij de trap (waar die onder zit). Zal inderdaad eens kijken of rubberen demping helpt. Nu hoor je hem op bepaalde momenten iets teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@kane_sting heb je een foto van je verdeler? Hier 2 foto’s van onze verdelers (zijn 2 verdelers maar heb geen foto’s van 1 verdeler in beide posities). Je ziet duidelijk rubberen “doppen” of pluggen (zoals @miciel zegt) zitten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qBqYR2T/16-F5-E0-F8-F5-B4-4-BF2-B1-BC-648052-BB207-C.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2SpX0RM/904-F920-F-D234-4-DDC-B0-A0-AEA6-A1-B48-CE5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kane_sting
@cryptapix dank voor het delen. Ik zal dadelijk even foto maken en die met je delen. Heb je die plugs later erop gezet of meteen toen je de pomp installeerde? Ben beetje bang om dat ding los te moeten maken om die pluggen erop te zetten... Of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@kane_sting Heeft de installateur gedaan, dus geen idee hoe het precies zit. Maar achteraf doen lijkt me vrij eenvoudig, vier schroeven los en klaar. Mag ik aannemen dat jij je vloerverwarming niet onlangs hebt laten installeren? Want anders zou ik bij de leverancier aankloppen.

• kane_sting
Ik ben er achter wat het probleem is. Met het maken van een stopcontact iets voorbij de pomp is blijkbaar een scheurtje in de muur gekomen precies achter de pomp en daar trilt de pomp nu tegenaan. Dat wordt in de zomer de muur behandelen dat die weer glad is en dan de pomp er weer tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:10
ik zou toch voor trilingsdempende pluggende gaan. dan kan je het schuurtje opvullen met kant en klare muurvuller.

• kane_sting
Dat is idd een goeie tip @miciel ga ik zeker doen. Dank nogmaals voor de tips! Fijne feestdagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-11-2023
Is het toegestaan dat ik hier even op inpik ivm een zeer gelijkaardig probleem?

De pompen zijn bij ons bevestigd met een muurbeugel.
Ik ga er vanuit dat de Mupro Phonex pluggen hier niet voldoende gaan zijn omdat er ook contact is tussen de bouten en de beugel?!

De bouten in de muur zijn 8cm lang en 8mm breed.
Die Mupro Phonex pluggen zijn maar 3cm lang bij een breedte van 10mm.

Ik vermoed dat ik nog rubberen spacers ga nodig hebben om de trilling naar die beugel te stoppen, en/of rubber achter de randen van die beugel plaatsen (onwaarschijnlijk).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm-f4pjVJL_3opwE1QvH4cozqFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMbL5yCzsMTMGGrROaJcyra9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7FGMJi7M8YB7KX3oQJPdoY76eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJIePFrYVKQAsahbHGGqTQij.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlj53wOv4f134VTLXZYm8kHBSic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7REcDr729rXQcUWSvwmwZM2p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:10
DrMacabre schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:54:
Is het toegestaan dat ik hier even op inpik ivm een zeer gelijkaardig probleem?

De pompen zijn bij ons bevestigd met een muurbeugel.
Ik ga er vanuit dat de Mupro Phonex pluggen hier niet voldoende gaan zijn omdat er ook contact is tussen de bouten en de beugel?!

De bouten in de muur zijn 8cm lang en 8mm breed.
Die Mupro Phonex pluggen zijn maar 3cm lang bij een breedte van 10mm.

Ik vermoed dat ik nog rubberen spacers ga nodig hebben om de trilling naar die beugel te stoppen, en/of rubber achter de randen van die beugel plaatsen (onwaarschijnlijk).[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je het uiteindelijk opgelost?
En kon je de hele installatie laten ‘hangen’ bij het vervangen van de pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
Retrospect schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:01:
[...]

Heb je het uiteindelijk opgelost?
En kon je de hele installatie laten ‘hangen’ bij het vervangen van de pluggen?
Nee, helaas vond ik er te weinig info over, en durf ik zelf er niet zomaar aan te beginnen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 19:05
DrMacabre schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:05:
[...]

Nee, helaas vond ik er te weinig info over, en durf ik zelf er niet zomaar aan te beginnen :p
Draai de bouten net los genoeg en steek tussen muur en beugel zoiets, https://www.geluidsisolat.../49-rubber-stroken-strips
Draai dan een voor een de bouten los en plaats tussen de carrosseriering en de beugel ook een rubber ring en draai ze ook weer een voor een vast, zo blijft je installatie op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:41
Zoiets is ook aan te raden: https://www.bol.com/nl/nl...qQ.2_16.17.ProductPageUrl

Staat de pomp alleen aan als de vloerverwarming aanslaat en niet continu. In de zomer zal hij nog een kwartier per dag draaien om vastlopen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrMacabre
Grove den schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:48:
Zoiets is ook aan te raden: https://www.bol.com/nl/nl...qQ.2_16.17.ProductPageUrl

Staat de pomp alleen aan als de vloerverwarming aanslaat en niet continu. In de zomer zal hij nog een kwartier per dag draaien om vastlopen te voorkomen.
Ik zie niet hoe ik dat hier kan installeren.
Er gaan verscheidene kabels van pompen en nog een ander kastje (lijkt wel een switch :p) naar de boiler, en vanuit de boiler vertrekt 1 kabel naar het stopcontact..

Ik heb wel al gedacht de vloerverwarming enkel 's nachts te laten draaien en overdag uit te laten.
Vorige week zijn we 5 dagen niet thuisgeweest en heb ik alles uitgezet qua verwarming, bij thuiskomst was het alsnog 19 graden.

Maar in de zomer staat hij inderdaad erg lang uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:41
Deze schakelaar komt op de stroomaanvoer naar de pomp en een warmtesensor op een leiding.
Kan zo op je foto's niet zien waar dat bij jou is.
Wellicht kan je een overzichtsfoto plaatsen.
Pagina: 1