M.2 NVMe SSD verbinden verbinden met PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scagen
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-03-2024
Dag allemaal, een tijdje geleden heb ik helaas een vervelende val gemaakt met mijn laptop en sinds dien wilt deze niet meer opladen. Nu is deze gelukkig hiervoor verzekerd maar ik was geïnstrueerd vooraf een kopie te maken van al mijn bestanden omdat de laptop na reparatie een factory reset zal hebben gehad.

Nu is het helaas door accuduur niet gelukt al mijn bestanden over te zetten op een externe SSD en heb ik daarom besloten het ander aan te pakken en de bestanden direct vanaf de geheugen kaart in mijn laptop over te zetten op mijn PC.

Mijn vraag

Na enig onderzoek kwam ik op deze M.2 > PCIe Adapter die compatible is met de m.2 NVMe geheugenkaart uit mijn laptop, maar kan ik dit dan ook gebruiken om de bestanden die op de geheugen kaart staan te bereiken zonder dat de software die er op staat voor problemen zorgt of de bestanden te verliezen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
MSI B450 MAX

Beste antwoord (via Scagen op 26-12-2023 00:28)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:38
Scagen schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:54:
[...]

Die is inderdaad al in gebruik helaas. Daar bevind mijn M.2 NVMe Drive waarop de Windows Software van mijn PC zich bevind.
Om een backup te maken van je laptop-schijf zou je die ook even tijdelijk kunnen vervangen door de M.2 van je laptop. Dan backup maken, en de M.2 van je computer weer terugplaatsen.

Als dat werkt, dan hoef je niet iets nieuws te kopen, en kan je het bij wijze van spreken nu direct doen ;)

The devil is in the details.

Alle reacties

• Hahn
Heb je al een M.2 op je B450-moederbord aangesloten? Want je moederbord zelf heeft ook een M.2-slot.

• Scagen
Hahn schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:51:
Heb je al een M.2 op je B450-moederbord aangesloten? Want je moederbord zelf heeft ook een M.2-slot.
Die is inderdaad al in gebruik helaas. Daar bevind mijn M.2 NVMe Drive waarop de Windows Software van mijn PC zich bevind.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hahn
Scagen schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:54:
[...]

Om een backup te maken van je laptop-schijf zou je die ook even tijdelijk kunnen vervangen door de M.2 van je laptop. Dan backup maken, en de M.2 van je computer weer terugplaatsen.

Als dat werkt, dan hoef je niet iets nieuws te kopen, en kan je het bij wijze van spreken nu direct doen ;)

• Scagen
maar herkent die dan wel al mijn andere opslag locaties?

• Hahn
Scagen schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:09:
maar herkent die dan wel al mijn andere opslag locaties?
Welke andere opslaglocaties? En waarom zou 'ie andere opslag moeten herkennen? Het gaat er nu alleen even om dat je een backup moet maken, meer niet.

Probeer het, en je weet het, overigens. Dan merk je snel genoeg of het werkt.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zodat je je files naar die andere opslag kunt kopieren. Lijkt mij. @Hahn

[ Voor 5% gewijzigd door MrMonkE op 20-12-2020 19:12 ]

★ What does that mean? ★

• Hahn
MrMonkE schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:12:
Zodat je je files naar die andere opslag kunt kopieren. Lijkt mij. @Hahn
Ik kan ook gissen, maar ik weet niet helemaal wat 'ie bedoelt, en vroeg het daarom aan Scagen zelf ;) Maar zoals ik dus al zei: probeer het en je weet het.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zou gewoon die PCI kaart nemen. 20 euro.
Dan drive erin en een image/backup maken met bv Macrium reflect (gratis)
Of gewoon terugsturen zonder drive.
Om voeding gedoe te repareren hebben ze toch geen drive nodig?!

★ What does that mean? ★

• Scagen
Hahn schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:14:
[...]

Ik kan ook gissen, maar ik weet niet helemaal wat 'ie bedoelt, en vroeg het daarom aan Scagen zelf ;) Maar zoals ik dus al zei: probeer het en je weet het.
In mijn PC heb ik ook een 2,5" SSD zitten waar naar toe ik de backup van de bestanden wil maken. De Windows drive van mijn PC kent deze drive en ziet hem, maar ben bang dat die van mijn laptop hem niet zal herkennen.
MrMonkE schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:16:
Ik zou gewoon die PCI kaart nemen. 20 euro.
Dan drive erin en een image/backup maken met bv Macrium reflect (gratis)
Zal ik verder naar kijken, dankje! Moet de schijf hiervoor initialiseren in het systeem en vormt dit geen risico voor de bestanden die er op staan? De PC kent de Laptop Drive namelijk nog niet.

Omtrent het opsturen zonder de drive: Ik moet de laptop volledig opsturen zodat ze een volledige diagnose kunnen opmaken.

• Hahn
Scagen schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:26:
[...]

In mijn PC heb ik ook een 2,5" SSD zitten waar naar toe ik de backup van de bestanden wil maken. De Windows drive van mijn PC kent deze drive en ziet hem, maar ben bang dat die van mijn laptop hem niet zal herkennen.
Best kans dat als je de M.2 van je laptop erin prikt, dat Windows die andere SSD ook zal herkennen. Maar, voor de derde keer: probeer het gewoon. Dan merk je het vanzelf.

Pagina: 1