Last van artefacts op youtube

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
Mijn vraag
Ik heb last van groene strepen en roze vlekken in videos op youtube. Dit gebeurt alleen bij bepaalde videos en resoluties, maar wel veel. Het gebeurt tevens alleen in Chrome. Als ik de zelfde videos probeer in edge gaat alles goed.
De groene strepen en roze vlekken verschijnen voor ongeveer 1 seconde, waarna ze verdwijnen. Als de video volledig uit beeld gaat, bijvoorbeeld door scrollen of alt tabben, en dan weer in beeld komt zijn de strepen/vlekken er weer voor ongeveer een seconde.
De vlekken hebben altijd (ongeveer) het zelfde patroon.
Het is begonnen nadat mijn PC vrijdag vastliep. Ik heb toen de reset button ingedrukt en sindsdien heb ik er last van.
Na die reset leek het bij praktisch elke video te gebeuren, maar ik heb toen minder uitvoerig getest. Nu lijkt het bij maar ongeveer 1 op 5 videos te gebeuren, en bij die videos alleen vanaf 1080p.
Ik heb verder de afgelopen maanden geen last gehad van grafische problemen of crashes. De crashes gebeurde tijdens de first time setup van Left 4 Dead 2

Relevante software en hardware die ik gebruik
Google Chrome Version 87.0.4280.88 (Official Build) (64-bit)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 215,05€ 215,05
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus€ 154,-€ 154,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 219,24€ 219,24
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 51,90€ 51,90
1BehuizingenFractal Design Define S€ 73,94€ 73,94
1MonitorenBenQ BL2420PT Zwart€ 226,79€ 226,79
1MonitorenIiyama ProLite E2210HDS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 73,93€ 73,93
1VoedingenCorsair RM650x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 129,85€ 129,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.289,65

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het eerste wat ik deed was mijn computer aan en uit zetten, hierna leek het eerst weg te zijn, maar het lijkt gewoon minder vaak voor te komen.
Ik heb de nieuwste stable driver voor mijn GPU geínstalleerd. Dit lijkt geen effect te hebben.
Ik heb getest of het ook gebeurt met andere browsers of met lokale videos in MPC-HC, dit is niet het geval.
Ik heb via de YT statistieken gekeken of het alleen bij bepaalde codecs gebeurt. Het lijkt hiervan onafhankelijk te zijn, heb in een tiental video's AV1 AVC1 en VP9 langs zien komen, en elke heeft het wel een keer gehad.
Een voorbeeld video waarbij het gebeurt.
Ik heb nog geen artefacts waargenomen tijdens het gamen of andere 3d applicaties (Furmark, Red Dead Redemption 2, Dirty Bomb, Left 4 Dead 2)

De vlekken lijken naar mijn mening op foutief geheugen op mijn GPU, maar het verbaast me dat ik er dan niet ook buiten youtube last van heb. Heeft iemand een idee wat het verder kan zijn, of hoe ik kan bevestigen wat het is? Een oplossing zou ook wenselijk zijn. De GPU is meer dan 2 jaar oud dus ik verwacht geen garantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zPwp6KLcbB67cH5TP9GaCPvgMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TwU5SJjt9j2NHPVUfvxOhYJ6.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29

BCC

Ik heb dit ook op mn Mac mini met chrome. Het komt alleen voor op fullscreen. Onder Safari geen last dus dat gebruik ik nu. Heb je al nieuwe drivers geprobeerd ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ik heb inderdaad naar de nieuwste stable driver geüpgrade. Ik zal het later nog proberen met de clean install optie in Radeon software, of zou eerst verwijderen met DDU beter werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 21:51
Hardwareversnelling gebruiken indien beschikbaar staat aan in Chrome?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
Azerox schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:33:
Hardwareversnelling gebruiken indien beschikbaar staat aan in Chrome?
Hardwareversnelling uitzetten lijkt het probleem op te lossen. Is een prima work-around lijkt het, al zou ik wel willen bevestigen of er iets mis is met mijn GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47
Ik denk niet dat er persé iets mis is met je GPU. Een snelle Google actie leert dat veel meer mensen hier last van hebben. Zowel met Nvidia als AMD hardware, ik zou me niet te druk maken en hardware acceleration lekker uit laten staan.

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-10 21:51
Flamesz schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:41:
[...]

Hardwareversnelling uitzetten lijkt het probleem op te lossen. Is een prima work-around lijkt het, al zou ik wel willen bevestigen of er iets mis is met mijn GPU.
Als er iets mis is met je gpu zie je dat vooral tijdens belasting.
Dat is met Youtube niet het geval.
Ik zou zelfs nog eerder aan de kabel zelf denken in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Azerox schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:08:
[...]

Als er iets mis is met je gpu zie je dat vooral tijdens belasting.
Dat is met Youtube niet het geval.
Ik zou zelfs nog eerder aan de kabel zelf denken in dit geval.
Kabel of monitor zou het denk ik niet kunnen zijn, gezien het op beide van mijn monitoren gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

'Hardware Versnelling' in de browser?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1