Vraag

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-06 10:38
Ik zoek een?
Ik zoek een NAS voor thuis. In de basis wil ik hem gebruiken voor bestanden delen (bijvoorbeeld foto's) en als volledige back-up-oplossing, dus back-ups van computers/laptops en die back-ups dan ook synchroniseren naar een cloud als offsite. Redelijk licht gebruik denk ik dus.

Aan de andere kant is er ook een lijstje nice to have: mediaserver, pihole, back-ups van mobieltjes, owncloud.

Wat is je budget?
Dat het een paar honderd euro gaat kosten heb ik al wel gezien, dat is geen probleem. Ik betaal liever iets meer voor een kwaliteitsproduct waar ik langer mee kan. Laten we zeggen dat € 500 OK is, en dat ik € 1000 moeilijk te verantwoorden vind.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in eerste instantie zelfbouw overwogen, omdat ik dat leuk vind, ik begreep dat het meer hardware voor het geld kan zijn, en omdat ik ietwat zenuwachtig word van vendor lock-in. Ik heb echter besloten dat ik er beter gewoon eentje kan kopen, dat scheelt een hoop onderhoud, kans op problemen, en mogelijk gedoe. Een NAS (met name als back-up) moet gewoon werken, dus is geen speeltje :)

Ik denk dat ik neig naar Synology, marktleider, meest gebruiksvriendelijk, meeste apps. Ik zie bijvoorbeeld de DS220j, maar wellicht dat ik dan beter voor een DS220+ kan gaan, daar zit wel een hoop meer hardware in. En dan iets van 2x2TB in RAID 1.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
In een alledaags thuisnetwerk, hij zal ergens in een kastje komen waar hij een stroompunt en een netwerkkabel krijgt, en daar moet hij het mee doen :P

Qua cloudback-up denk ik aan AWS Glacier of Glacier Deep Archive, ik zie dat Synology dat ook ondersteunt. De NAS zelf is dan de "hot back-up", en de cloud is er alleen voor noodgevallen.

De concrete vragen
1. Klinkt mijn idee over mijn back-up-oplossing logisch?
2. Eens met mijn beslissing om niet zelf te bouwen gezien de argumenten?
3. Welke NAS klinkt dan als logische optie voor mij?

Dank alvast!

Asus Sabertooth P67, i7 2600k, Asus GTX 580, Corsair Dominator 8GB, CM HAF922, Samsung 850 EVO 1TB, WD 1TB caviar blue. 2x LG W2453V /e-peen compare mode off.

Beste antwoord (via HJTP op 26-12-2020 17:03)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59
1. klinkt logisch, lokaal backup, raid en cloud backup
2. zelf bouwen is puur een hobby voor sommigen. Het wordt al snel duurder in hardware en stroomkosten + je moet er tijd in steken.
3. Het ligt eraan of je docker wil hebben ja of nee. Als je bijvoorbeeld Plex wil draaien in een docker, pihole in een docker etc. dan is het + model erg fijn. Je haalt zo veel meer uit je NAS.

FYI, Een 2TB HDD is niet bang for buck. Voor 2 a 3 tientjes meer heb je al 4TB

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB€ 99,90€ 199,80
1NetwerkopslagSynology DS220+€ 331,99€ 331,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,79

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59
2. zelf bouwen is puur een hobby voor sommigen. Het wordt al snel duurder in hardware en stroomkosten + je moet er tijd in steken.
3. Het ligt eraan of je docker wil hebben ja of nee. Als je bijvoorbeeld Plex wil draaien in een docker, pihole in een docker etc. dan is het + model erg fijn. Je haalt zo veel meer uit je NAS.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,79

• HJTP
Djarune schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:37:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,79
Bedankt voor je reactie en de tips! Ziet er inderdaad uit alsof het grotere HDDs moeten worden. En stroomkosten is ook nog eens een goede, een NAS zal wat geoptimaliseerder zijn.

Asus Sabertooth P67, i7 2600k, Asus GTX 580, Corsair Dominator 8GB, CM HAF922, Samsung 850 EVO 1TB, WD 1TB caviar blue. 2x LG W2453V /e-peen compare mode off.

• mark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 17:02
Heb je de nas bog aangeschaft en ben je tevreden ?

Zijn 2 schijven niet te weinig voor een goede backup ?

• HJTP
mark1541 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:47:
Heb je de nas bog aangeschaft en ben je tevreden ?

Zijn 2 schijven niet te weinig voor een goede backup ?
Ja, ik heb precies gekocht wat @Djarune in z'n lijstje had staan.

En wat betreft je tweede vraag: wat vind jij een goede backup? Ik vind dat een goede backup:
  • Alles bevat wat ik belangrijk vind (dus genoeg ruimte, en 4TB is voor mij genoeg);
  • Voldoet aan de 3-2-1-regel: je bestand staat op 3 plekken, waarvan 2 backups, waarvan 1 off-site.
Met het systeem dat ik hierboven beschrijf, voldoe ik daaraan :)

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-06 21:49
Ik mis hier een simpele ARM nas kastje, voor ~ 40E exclusief 2.5" disk kun je leuk knutselen/starten ?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee