Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-04 12:20
Hallo.

Tijdens Black Friday een Sony KD-55XH9299 weten te bemachtigen na advies van een aardige Tweaker. Nu sinds gisteren heb ik Netflix ook aangeschaft met een HD account. Nu zijn omroepen als NPO, RTL, SBS, Ziggo en Fox allemaal in HD te zien echter zie ik een flink groot verschil tussen Netflix en deze zenders op de normale TV. Dit zou beide HD moeten zijn, waarom is er alsnog zo'n groot verschil? Netflix is wel 5 keer scherper. Ik heb overigend Caiway als aanbieder voor TV.

Weet iemand hoe dit komt? Instellingen? Het kastje? Of snap ik het gewoon niet?

Groetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Patato patatoe verhaal. Ligt aan de mbit van de streams en aan de aanbieder. Hoeveel die doorgeeft. Iets is bijv al HD vanaf 4mbit oid en Netflix doet dan iets van 12 mbit en jouw TV leverancier doet wel 4mbit. Beide HD. Zo moet je 't een beetje zien.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36
Je verhaal wordt me niet volledig duidelijk. Je bedoelt dat normale kabel-tv niet scherp is? If so, dat komt meestal vooral omdat kabel-tv lage kwaliteit uitstuurt, en het vaak niet eens 1080p is, maar meestal hooguit 1080i (wat effectief de helft aan verticale resolutie is).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Caiway heeft normaliter prima bitrates, dus ik zou niet zo snel durven zeggen dat dat het probleem is. Kijk eens wat voor signaal (resolutie e.d.) via HDMI wordt aangeboden aan de televisie, wie weet staat er een instelling niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
Oekol schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:57:
Patato patatoe verhaal. Ligt aan de mbit van de streams en aan de aanbieder. Hoeveel die doorgeeft. Iets je bijv al HD vanaf 4mbit oid en Netflix doet dan iets van 12 mbit en jouw TV leverancier doet wel 4mbit. Beide HD. Zo moet je 't een beetje zien.
Hmm. Dus dan zou het niet uitmaken of ik dan satelliet ga gebruiken ipv glasvezel wat ik nu heb? Dus dat ligt puur aan de mbits wat de leverancier levert? @Oekol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
dmantione schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:04:
Caiway heeft normaliter prima bitrates, dus ik zou niet zo snel durven zeggen dat dat het probleem is. Kijk eens wat voor signaal (resolutie e.d.) via HDMI wordt aangeboden aan de televisie, wie weet staat er een instelling niet optimaal.
Dit staan gewoon op 1080p en 50hz. Neem aan dat het aantal hz niks uitmaakt, heb er verder geen verstand van. Lijkt gewoon goed te staan. Zou het verschil maken als ik overstap naar satelliet? Heb namelijk nog een schotel op dak staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
1080p50 is prima, daadwerkelijk uitgezonden wordt als het goed is 1080i50 en de ontvanger stuurt het als 1080p50 naar de televisie. Ik durf niet te zeggen of satelliet beter gaat zijn zonder dat ik weet wat je probleem is. 5 keer minder scherp suggereert dat er wel iets aan de hand is, maar moeilijk te zeggen hoe jou subjectieve waarneming aan een concreet iets gekoppeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wellicht is het een idee om je ontvanger ertussen uit te gooien en je TV rechtstreeks op de kabel aan te sluiten: 1080i50 in 1080p50 omzetten vereist wat beeldverwerking in je ontvanger, wellicht krijg je een beter resultaat als de televisie dat zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
dmantione schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:41:
1080p50 is prima, daadwerkelijk uitgezonden wordt als het goed is 1080i50 en de ontvanger stuurt het als 1080p50 naar de televisie. Ik durf niet te zeggen of satelliet beter gaat zijn zonder dat ik weet wat je probleem is. 5 keer minder scherp suggereert dat er wel iets aan de hand is, maar moeilijk te zeggen hoe jou subjectieve waarneming aan een concreet iets gekoppeld kan worden.
Klopt natuurlijk. Kan het zelf niet heel goed uitleggen. Netflix, YouTube, etc, alles wat buiten het kastje valt ziet er ge-wel-dig uit. Maar zodra ik gewone omroepen ga kijken zie ik eigenlijk niet veel verschil van m'n oude TV wat een Sony Bravia was gekocht in 2010 dus dat zegt wel iets. Het is niet extreem wazig ofzo maar het bewegen en de scherpte mis ik gewoon. Iets wat ik bij een kennis wel waarneem wie Ziggo als aanbieder heeft. Er is dus zeker iets niet pluis maar weet zelf dus niet waar dit aan kan liggen. Zal morgen eens in de Sony instellingen gaan kijken, misschien staat er bij de HDMI naar het kastje iets niet goed? Zag zojuist op het forum dat iemand hier ook iets had geprobeerd en het 'iets' beter leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:10
En je hebt niet per ongeluk een uhd-abonnement bij Netflix genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou vooral de instellingen van de ontvanger goed uitpluizen, sommige ontvangers hebben een instelling die iets als "schaler-scherpte" kan heten en die instelling is een afweging tussen scherpte en arctefacten bij het omzetten van 1080i50 in p50. Je kunt ook kijken of je de ontvanger 1080i50 naar de TV kunt laten sturen zodat de TV de omzetting doet. En zoals ik zei: Probeer het eens zonder ontvanger en sluit de TV rechtstreeks op de kabel aan. Voor de instellingen van de TV zelf alle beeldverbeteraars zoveel mogelijk uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hcQd schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:54:
En je hebt niet per ongeluk een uhd-abonnement bij Netflix genomen?
Daar komt 'ie vanzelf wel achter. 4K/UHD kost bij Netflix iets van €14,99 / maand terwijl een normaal Abo voor één TV ongeveer de helft van dat bedrag kost 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Ik denk dat je display instellingen in je kabel stb verkeerd staan. Zet deze es op 1080i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De ontvanger op 1080p50 zetten is in veel gevallen wel de gewenste situatie: Als je 'm op 1080i50 zet kun je zenders die in 720p50 uitzenden niet optimaal weergeven. Het is evenwel zeker nuttig om 'm in een situatie als deze op 1080i te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
dmantione schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:51:
De ontvanger op 1080p50 zetten is in veel gevallen wel de gewenste situatie: Als je 'm op 1080i50 zet kun je zenders die in 720p50 uitzenden niet optimaal weergeven. Het is evenwel zeker nuttig om 'm in een situatie als deze op 1080i te testen.
Zal hier morgen naar kijken. Hij staat altijd op 1080p, de optie 1080i staat er wel bij maar nooit gebruikt. Aantal hz maakt niet uit toch? staat 50 en 60hz tussen voor zover ik weet. Ben nu niet thuis dus kan niks testen helaas. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Maakt wel uit: Televisie is 50Hz, dus als je 'm op 60Hz zet, dan dwing je je apparaat een extra conversie uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Misschien een stomme opmerking maar toen ik Netflix HD begon af te nemen kreeg ik een maand gratis Netflix in 4K. Ik moest er niets voor doen dus misschien ben je gewoon Netflix in 4K aan het bekijken zonder het te weten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Oekol schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:57:
Patato patatoe verhaal. Ligt aan de mbit van de streams en aan de aanbieder. Hoeveel die doorgeeft. Iets is bijv al HD vanaf 4mbit oid en Netflix doet dan iets van 12 mbit en jouw TV leverancier doet wel 4mbit. Beide HD. Zo moet je 't een beetje zien.
Dit is niet juist, Netflix doet in Full HD maximaal < 4Mbit, dat wordt pas flink hoger indien men 4k/UHD streamt met Netflix. Ze maken vaak wel gebruik van een andere compressie techniek dan die van een TV provider waardoor er met minder Mbit's toch een beter plaatje tevoorschijn kan komen.

Eerst maar eens uitzoeken wat de provider van @GRAPSV levert aan HD TV kwaliteit, of beter nog wat @GRAPSV op dit moment krijgt aangeleverd aan kwaliteit.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Admiral Freebee schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:47:
Misschien een stomme opmerking maar toen ik Netflix HD begon af te nemen kreeg ik een maand gratis Netflix in 4K. Ik moest er niets voor doen dus misschien ben je gewoon Netflix in 4K aan het bekijken zonder het te weten? ;)
Ik mag hopen dat je zelf weet waar je voor betaalt én wat je uiteindelijk afneemt?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
GRAPSV schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:50:zodra ik gewone omroepen ga kijken zie ik eigenlijk niet veel verschil van m'n oude TV wat een Sony Bravia was gekocht in 2010 dus dat zegt wel iets.
Dat zegt dus dat er niks aan de hand is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Will_M schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:58:
[...]

Ik mag hopen dat je zelf weet waar je voor betaalt én wat je uiteindelijk afneemt?
Je betaalt dus voor 1080p maar krijgt de eerste maand 4K. Na die maand wordt het automatisch 1080p tenzij je een upgrade koopt. Je kiest dus voor 1080p en betaalt er ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
Admiral Freebee schreef op maandag 21 december 2020 @ 06:47:
[...]

Je betaalt dus voor 1080p maar krijgt de eerste maand 4K. Na die maand wordt het automatisch 1080p tenzij je een upgrade koopt. Je kiest dus voor 1080p en betaalt er ook voor.
Dit is zeker niet het geval. Heb mijn Netflix jaren gebruikt op mijn computer. Is gewoon een 1080p abbonementje.
dmantione schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:54:
Ik zou vooral de instellingen van de ontvanger goed uitpluizen, sommige ontvangers hebben een instelling die iets als "schaler-scherpte" kan heten en die instelling is een afweging tussen scherpte en arctefacten bij het omzetten van 1080i50 in p50. Je kunt ook kijken of je de ontvanger 1080i50 naar de TV kunt laten sturen zodat de TV de omzetting doet. En zoals ik zei: Probeer het eens zonder ontvanger en sluit de TV rechtstreeks op de kabel aan. Voor de instellingen van de TV zelf alle beeldverbeteraars zoveel mogelijk uitzetten.
Heb alle instellingen eens goed nagekeken in de ontvanger en alles staat hier gewoon goed, op 1080p50 etc. Daarna toch naar de instellingen van de TV gekeken en kwam erachter dat bij HDMI signal format HDMI1 op standaard stond. Heb deze dus op Enhanced Format gezet en het beeld leek meer acceptabel te zijn. Na een beetje meer spelen in de instellingen van de TV lijk het nu toch stukken beter dan het eerder deed. Evengoed als Netflix lijkt het echter nog steeds niet dus mijn vraag is eigenlijk, kan dat uberhaupt? Het is namelijk wel stukken beter dan het eerst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Normaliter is Netflix waziger dan omroeptelevisie, omdat er op Netflix veel 24Hz- en 30Hz-materiaal wordt aangeboden (wat bij beweging wazig wordt) en de bitrates van Netflix ook niet denderend zijn. Dat 24Hz/30Hz een andere ervaring geeft dan 50Hz interlaced, is evenwel juist.

[ Voor 16% gewijzigd door dmantione op 21-12-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
@GRAPSV Enhanced heeft echt helemaal geen nut voor een tv signaal (als ik de post in dat andere topic lees had hij hem juist op Standaard teruggezet). Een normale tv uitzending hoort er op een 4K tv ook niet 'beter' uit te zien dan op een gewone HD tv. Misschien moet je het eens gaan vergelijken met een oudere serie op Netflix ...
Reclames op tv zien er meestal ook een stuk beter uit dan de de meeste programma's op tv, dat is gewoon een stukje productiekwaliteit net als dat de meeste content op Netflix gewoon een hoge productiekwaliteit heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door apis29 op 21-12-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
apis29 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:43:
@GRAPSV Enhanced heeft echt helemaal geen nut voor een tv signaal (als ik de post in dat andere topic lees had hij hem juist op Standaard teruggezet). Een normale tv uitzending hoort er op een 4K tv ook niet 'beter' uit te zien dan op een gewone HD tv. Misschien moet je het eens gaan vergelijken met een oudere serie op Netflix ...
Reclames op tv zien er meestal ook een stuk beter uit dan de de meeste programma's op tv, dat is gewoon een stukje productiekwaliteit net als dat de meeste content op Netflix gewoon een hoge productiekwaliteit heeft.
Hij had hem inderdaad op Standaard gezet maar daar stond hij van mij al op, heb deze dus veranderd naar enhanced en ik zie toch wel degelijk meer scherpte. Heb zoals ik al zei ook een aantal dingetjes in m'n beeld instellingen verandert. Ik was iig niet de enige wie hem nu scherper vind, 3 familieleden zeiden hetzelfde. Het is dus zeker dat er iets niet pluis was in de instellingen en het lijkt nu gefixt. Ik snap je overigens wel, maar lijkt me toch wel dat je een verschil zou moeten kunnen zien tussen een TV uit 2010 en een TV uit 2020, ik zie die nu iig wel. Het beeld was eerst gewoon wazig, niet eens HD.
Pagina: 1