Anoniem: 93050 schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:38:
[...]
Ik snap de wens absoluut niet. Geen wifi, wel 4G/5G, dat kun je moeilijk vookomen (of je moet je huis in een kooi van Faraday veranderen). Als ik thuis naar de beschikbare access points van wifi kijk, zie ik er een stuk of 10 van de buren, zouden die dan ook uit moeten ? Ik zou zeggen: bestudeer eens een goed verhaal over wifi i.p.v. vage Facebook theorieën. Dat maakt het leven een stuk makkelijker. anders zit je voor je het weet met een alu-hoedje.
Zo te zien aan het taalgebruik, woon je in Belgie. Welnu .. de Nederlandse WIFI is in elk geval helemaal veilig. Verhuizen misschien ?
Los van het oordelen van de wens van iemand; het doel van de TS is niet de discussie rondom de vraag te starten, maar om een antwoord te kunnen krijgen.
De ontvangen straling van een zender neemt kwadraisch af met de afstand tot deze bron, en wordt nog verder gedempt door muren. Kijk nog eens naar je beschikbare netwerken die je ziet en kijk met een app als WifiAnalyzer naar de sterkte van dat signaal. -10 dBm komt overeen met 100 µw aan ontvangen energie; -20 dBm komt overeen met 10 µw, en dit gaat per stap van 10 dBm met een factor 10 omlaag (-50 dBm staat gelijk aan 10 nW, -80 dBm aan 10 pW). Over het algemeen zullen je beschikbare netwerken zich bevinden tussen de -40 dB (extreem goed bereik) en -90 dB (extreem zwak bereik).
Tel dan eens het ontvangen vermogen van alle wifi's bij elkaar op, en je zal zien dat qua ontvangend vermogen je eigen wifi er met kop, schouders en zelfs enkels boven de rest uitkomt.
Even hier gekeken; ik zie van de buren 5x -80 dBm, 6 x -90 dBm, (samen allemaal 56 pW), mijn AP beneden van 1 x -60 dBm (1.000 pW) en mijn repeater van 1 x -45 dBm (30.000 pW) Die zwakke signalen van de buren die zijn qua energie niet zo spannend. Mijn AP beneden is een factor 20 maal zo krachtig als alles van de buurt samen. En mijn repeater boven die is qua signaal ook weer 30 maal zo sterker dan die van de AP. Puur kijkend naar de hoeveelheid ontvangen stralingsenergie is zo'n 99.8% (31.000 pW van de 31.056 pW) afkomstig van mijn apparatuur.
Maar los daarvan; wifi is een tweerichtingsverkeer. Mijn AP zendt naar de laptop/tablet/telefoon, en die zendt ook terug. Deze doet dat over het algemeen met een zendvermogen tussen de +10 dB (10 mW) en +20 dB (100 mW), en daar zit je zelf minder dan een meter bij vandaan. De hoeveelheid stralingsenergie die je dan ontvangt is al snel zo'n 500 nW (500.000 pW), en dus vijftien maal zo hoog als wat je eigen AP uitzendt, en zelfs zo'n 10.000 maal zo veel als alle wifi's van je buren samen.
Wil je dus de wifi stralingsenergie in je eigen woning verminderen om welke reden dan ook dan is het uitschakelen van je eigen apparatuur extreem effectief gezien 99.99% van de stralingsenergie in jouw woning van jouw apparatuur komt. Vergelijk het met een grote slagroomtaart. De gehele taart, minus een hapje, komt uit het apparaat dat voor je ligt (telefoon/tablet/telefoon. Van dat ene hapje komt een kruimeltje bij de buurt vandaan, en de rest van je eigen AP. Als je wil afvallen; wil je dan dat kruimeltje niet eten, dat hapje niet eten of de taart niet eten?

Of het nuttig is, en of wifi schadelijk is dat is een andere discussie die voor nu niet relevant is.
offtopic:
Over nut gesproken; mijn repeater is een +27 dBm 800 mW zender met twee +12 dB antennes zodat ik tenminste overal in huis en tuin goed bereik heb; een setup die voor de TS een nachtmerrie zou zijn

[
Voor 5% gewijzigd door
Theo op 21-12-2020 11:06
]