CV Ketel meters en bijvullen onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 11:58

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Ik heb een poos terug een huis gekocht en sindsdien nog geen onderhoud op de ketel laten uitvoeren of mij uberhaupt druk gemaakt over het bestaan en onderhoud van dat ding. Had ik natuurlijk eerder moeten doen, maar goed. Ik ervaar nu ook wat problemen, veel lucht in de radiatoren en soms geen warm water of pas na het ontluchten van de radiatoren (al een aantal keer gedaan, maar het is vrij snel weer raak). De ketel maakt dan ook allerlei borrelende en sissende geluiden en je hoort een pomp steeds aanslaan enzo. Lijkt me niet helemaal te klinken zoals het hoort iig. Anyway, tijd om dat ding te begrijpen, te onderhouden en bij te vullen enzo. Ook al een onderhoudsabonnement afgesloten vorige maand, maar die firma is zo druk dat ze pas eind januari een keer komen.

Ik snap alleen niet veel van hoe ik dat nu zelf begrijp en aanpak. Er zitten twee kraantjes op de wirwar van leidingen onder de ketel, en ik zie ook 2 meters, waarvan een goed op peil lijkt aan te geven en de ander veel te laag lijkt te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzvHdzos8m3mBHCFMUcSfd6Tn_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqYcpux3CCHMyerqzABf2ROM.jpg?f=fotoalbum_large

Meter (1) lijkt goed op peil te staan, precies in het midden van de groene range. De vulslang lijkt via kraantje (A) ook met deze meter in verband te staan.
Meter (2) lijkt mij veel te laag, en lijkt me verbonden met kraantje (B).

Ik snap het hele stuk met meter 2 en kraantje b niet, in alle instructievideo's om je ketel bij te vullen die ik kan vinden zie ik maar 1 meter en kraantje. :?

Gezien ik gedoe heb met dat ding lijkt het me dat er iets inderdaad niet goed zit... Help? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ergens bij B lijkt een lek te zitten, kijkend naar de corrosie?
Dan zal meter 2 wel stuk zijn, want de twee meters zouden dezelfde druk moeten aangeven in aanvoer- en retourleiding van de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Eerst maar eens bijvullen.
Ik denk dat meter 1 stuk is.
Bijvullen en beide meters in de gaten houden.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:34
edsandje schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:33:
Eerst maar eens bijvullen.
Ik denk dat meter 1 stuk is.
Bijvullen en beide meters in de gaten houden.
Degene die dan oploopt is waarschijnlijk nog heel ;)

Overigens een waarschuwing: lekkage door een vulslang die aangesloten is blijven zitten op een CV is niet gedekt onder de inboedel of opstalverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:51
Check eerst maar eens of het water echt goed staat. Je hebt nu 2 drukmeters, ❶ en ❷. Ze zitten in 1 circuit. Ik zou eenzelfde druk verwachten. Maar ❶ geeft 1,5 bar aan en ❷ komt net tot 0,3 bar. Een zal stuk zijn.

Eerst bijvullen via de gele slang die zal op een kraan zitten. Draai op het koperen dele waar de gele slang op aansluit het vierkante bovenop een kwartslag en zet de kraan open. Dan komt er water in het systeem. Vul rustig bij tot 2 a 2,5 bar, .
Daarna kraan dicht en vierkantje weer kwartslag terug draaien. Een kijken wat de meters dan zeggen en wat het systeem doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:42
Onder je ketel zitten van links naar rechts de volgende leidingen:
Aanvoer naar radiatoren
Warm water
Gas
Koud water
Retour van radiatoren

De grijze slang die je ziet is de condensafvoer en op de koudwaterleiding zit een inlaatcombinatie.

Als je ketel niet verwarmt moeten de meters 1 en 2 een gelijke waarde aangeven, tijdens het in bedrijf zijn kan er wel een klein verschil tussen beide meters zijn maar zeker niet zoveel als nu. Verder dien je de vulslang af te koppelen als je deze niet gebruikt en ontbreekt er een overstortventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

BartW schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:42:
Onder je ketel zitten van links naar rechts de volgende leidingen:
Aanvoer naar radiatoren
Warm water
Gas
Koud water
Retour van radiatoren

De grijze slang die je ziet is de condensafvoer en op de koudwaterleiding zit een inlaatcombinatie.

Als je ketel niet verwarmt moeten de meters 1 en 2 een gelijke waarde aangeven, tijdens het in bedrijf zijn kan er wel een klein verschil tussen beide meters zijn maar zeker niet zoveel als nu. Verder dien je de vulslang af te koppelen als je deze niet gebruikt en ontbreekt er een overstortventiel.
Overstort zit in de ketel.
Rukapul schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:37:
[...]

Degene die dan oploopt is waarschijnlijk nog heel ;)

Overigens een waarschuwing: lekkage door een vulslang die aangesloten is blijven zitten op een CV is niet gedekt onder de inboedel of opstalverzekering.
De meter (1) die door remeha geleverd wordt gaan nog wel eens stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 11:58

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Dank allemaal voor de inzichten! Heeft geholpen. Wat ik niet doorhad, is dat waar de vulslang op aangesloten zit met een sleutel opengedraaid kon worden. Ik dacht dat die sowieso openstond en dat een van de blauwe kranen die ik gemarkeerd had voor het openen was. Maar het zat in de aansluiting zelf. Kunnen bijvullen zo en meter 2 liep op.
MeTooPV schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:37:
Check eerst maar eens of het water echt goed staat. Je hebt nu 2 drukmeters, ❶ en ❷. Ze zitten in 1 circuit. Ik zou eenzelfde druk verwachten. Maar ❶ geeft 1,5 bar aan en ❷ komt net tot 0,3 bar. Een zal stuk zijn.

Eerst bijvullen via de gele slang die zal op een kraan zitten. Draai op het koperen dele waar de gele slang op aansluit het vierkante bovenop een kwartslag en zet de kraan open. Dan komt er water in het systeem. Vul rustig bij tot 2 a 2,5 bar, .
Daarna kraan dicht en vierkantje weer kwartslag terug draaien. Een kijken wat de meters dan zeggen en wat het systeem doet.
Precies die dus :)

[ Voor 51% gewijzigd door R4NCOR op 20-12-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

R4NCOR schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:55:
Dank allemaal voor de inzichten! Heeft geholpen. Wat ik niet doorhad, is dat waar de vulslang op aangesloten zit met een sleutel opengedraaid kon worden. Ik dacht dat die sowieso openstond en dat een van de blauwe kranen die ik gemarkeerd had voor het openen was. Maar het zat in de aansluiting zelf. Kunnen bijvullen zo en meter 2 liep op.

[...]

Precies die dus :)
Even doorgeven aan het bedrijf dat onderhoud komt doen dat de manometer van de cv ketel stuk is.
Kunnen ze gelijk een nieuwe monteren.

Pagina: 1