Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 15:14

Mijn vraag

Beste Tweakers, Ik wil graag op mijn Windows 10 pro machine een virtual machine maken die in de woonkamer de media afspeelt. Denk hierbij aan Plex of YouTube die op dezelfde machine (maar dan niet viruteel) wordt gehost.

Ik heb hiervoor al een virtual machine werkend maar merk dat er lag / lage fps is. YouTube op de virtual machine is niet vloeiend te bekijken. Ik gebruik geen andere machine om in te loggen op de virtual machine. De TV in de woonkamer is verbonden met een HDMI kabel en ik start de virtual machine ook vanuit Windows.

Zouden jullie mij kunnen helpen? Ik wil enkel media afspelen via de virtual machine, geen gaming.

[h1]Relevante software en hardware die ik gebruik[/h1]
Windows 10 pro
Ryzen 3700x
Asus X470-f
32gb DDR4
GTX 660 TI

Hyper-v
Virtualbox

De virtual machines die ik heb gemaakt kregen 4 cores (maar heb ook 8 gebprobeerd) en 8 gb ram.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Hyper-v en virtualbox. Beiden maken een werkende virtual machine maar afspelen van media, of zelfs het bewegen van de muis gaat schokkerig.

Aanvulling

Ik wil graag een virtual machine gebruiken zodat ik die dan kan inrichten voor het afspelen van media. Dus automatisch de juiste audio kanalen pakken, het juiste scherm gebruiken en wat snelkoppelingen. Als jullie een andere manier weten om mijn pc supersimpel van de pc monitoren naar de tv en home cinema te laten schakelen weten, hoor ik dat graag.

Beste antwoord (via workermaster op 21-12-2020 10:16)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:12

Marc H

- - Is wakker - -

Wat jij wil gaat zo niet werken.

De machine van LTT draait geen Windows met Hyper-V rol maar Unraid, met virtuele machines met aan iedere machine een videokaart gekoppeld.

Zou je dit willen doen heb je een systeem nodig met drie videokaarten, een voor het console van unraid zelf, een voor jouw Windows 10 en een voor de virtuele machine die de TV aanstuurt.

In mijn opinie, kan je beter een simpele mediaplayer, of iets als een Raspberry pie gebruiken.

Succes :)

[ Voor 19% gewijzigd door Marc H op 21-12-2020 00:18 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49
Wat een bijzondere vraag.. En ik heb een hoop wedervragen voor jou want ik denk dat je wat zaken anders aan moet gaan pakken.

Met welk apparaat/ op welke manier haal jij het beeld van die VM op de tv in de woonkamer?
Hoe is dit apparaat aangesloten en wat is de afstand tussen de pc en de tv in de woonkamer?

Voor zover ik weet kan je met zowel Hyper-V als KVM je videokaart niet als hardware device doorsteken naar je VM? En als het gaat, dan ben je 3d versnelling voor je desktop pc kwijt. Want deze consumenten kaart kan zijn display uitgangen niet splitsen tussen verschillende OS'en. (Maar ik laat mij graag overtuigen van mijn ongelijk :) )

Edit:
Waarom eigenlijk in een VM? Welk OS draai je in deze vm? Ook windows 10 of een linux distributie met een mediaplayer interface?
Waarschijnlijk moet je je desktop pc ook gaan virtualiseren om hardware passthrough mogelijk te maken.
Kijk voor gein eens naar dit filmpje van LTT: YouTube: 2 Gaming Rigs, 1 Tower - Virtualized Gaming Build Log

[ Voor 24% gewijzigd door Hennie-M op 20-12-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Hennie-M schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:01:
Wat een bijzondere vraag.. En ik heb een hoop wedervragen voor jou want ik denk dat je wat zaken anders aan moet gaan pakken.

Met welk apparaat/ op welke manier haal jij het beeld van die VM op de tv in de woonkamer?
Hoe is dit apparaat aangesloten en wat is de afstand tussen de pc en de tv in de woonkamer?

Voor zover ik weet kan je met zowel Hyper-V als KVM je videokaart niet als hardware device doorsteken naar je VM? En als het gaat, dan ben je 3d versnelling voor je desktop pc kwijt. Want deze consumenten kaart kan zijn display uitgangen niet splitsen tussen verschillende OS'en. (Maar ik laat mij graag overtuigen van mijn ongelijk :) )
Ik heb slechts 1 computer hiervoor in gebruik. Die pc is zowel de host als de client. De HDMI kabel tussen de TV en de PC is 15 meter. Maar ik test nu op mijn PC monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
workermaster schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:06:
[...]

Ik heb slechts 1 computer hiervoor in gebruik. Die pc is zowel de host als de client. De HDMI kabel tussen de TV en de PC is 15 meter. Maar ik test nu op mijn PC monitor.
Ok, het beeld wat je ziet, zit dat in het scherm van de software? Dus je ziet de interface van Hyper-v of VirtualBox om het scherm van je VM heen?
Zoja, dan kan ik je zeggen dat het niet beter gaat worden.
Dit is helemaal op software en dus geen 3d acceleratie voor video. Dit zal nooit lekker werken.
Ik heb mijn vorige post aangepast, kijk voor de gein eens naar dat filmpje, daar zal je zien dat als je meerdere vm's op 1 cpu met een beetje performance wil gaan gebruiken, dat je je aanpak anders moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Hennie-M schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:10:
[...]

Ok, het beeld wat je ziet, zit dat in het scherm van de software? Dus je ziet de interface van Hyper-v of VirtualBox om het scherm van je VM heen?
Zoja, dan kan ik je zeggen dat het niet beter gaat worden.
Dit is helemaal op software en dus geen 3d acceleratie voor video. Dit zal nooit lekker werken.
Ik heb mijn vorige post aangepast, kijk voor de gein eens naar dat filmpje, daar zal je zien dat als je meerdere vm's op 1 cpu met een beetje performance wil gaan gebruiken, dat je je aanpak anders moet doen.
Yep. Ik zie het scherm van de Hyper-v manager (of de Virtualbox) en op dat scherm dubbelklik ik op de VM die ik heb gemaakt. Die opent dan en daar loopt het voor geeen meter.

Ik had LTT ook al bekeken (7 gamers 1 cpu). Ik zal de video bekijken die je hebt doorgegeven en laat later even weten wat ik nu ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
workermaster schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:14:
[...]

Yep. Ik zie het scherm van de Hyper-v manager (of de Virtualbox) en op dat scherm dubbelklik ik op de VM die ik heb gemaakt. Die opent dan en daar loopt het voor geeen meter.

Ik had LTT ook al bekeken (7 gamers 1 cpu). Ik zal de video bekijken die je hebt doorgegeven en laat later even weten wat ik nu ga doen.
Het principe is hetzelfde, LTT heeft al zoveel filmpjes erover. En Spaceinvader ONE en L1 Techs hebben er ook filmpjes over.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:12

Marc H

- - Is wakker - -

Wat jij wil gaat zo niet werken.

De machine van LTT draait geen Windows met Hyper-V rol maar Unraid, met virtuele machines met aan iedere machine een videokaart gekoppeld.

Zou je dit willen doen heb je een systeem nodig met drie videokaarten, een voor het console van unraid zelf, een voor jouw Windows 10 en een voor de virtuele machine die de TV aanstuurt.

In mijn opinie, kan je beter een simpele mediaplayer, of iets als een Raspberry pie gebruiken.

Succes :)

[ Voor 19% gewijzigd door Marc H op 21-12-2020 00:18 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Ik heb besloten om het niet met een virtual machine op te lossen. Dan moet ik nog een extra videokaart in mijn systeem stoppen.

Momenteel ben ik met displayfusion aan het spelen. Het lijkt erop dat ik daarmee ook alles kan oplossen.
Ik heb ook een Raspberry Pi 4. Die draait nu Pi-hole maar zou ook gebruikt kunnen worden voor het afspelen van Plex.
Pagina: 1