Advies huidig Ubiquiti netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sari-inc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
Goededag,

Momenteel draai ik thuis een Ubiquiti netwerk met de volgende:

- Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts 150w
- Ubiquiti UniFi AP-AC Lite
- Ubiquiti UniFi AC Wall-In (2x)

Geheel tevreden mee, alhoewel ik soms de AP’s op “disconnected” heb staan. |:(

Nu lees ik dat Ubiquiti binnenkort sommige AP’s al op EOL zet, waaronder ook de AC Wall-In Pro. Dat wekt bij mij nu wat zorgen. Ik wilde heel graag nog een AC Lite voor op de zolder aanschaffen, maar is dat het überhaupt nog waard?

Las hier en daar ook wat positieve verhalen over de TP-Link Omada. Wat goedkoper en soms zelfs beter bereik dan bij Ubiquiti AP’s.

Wat is wijsheid? Alles vervangen met Omada of wachten totdat alles op EOL wordt gezet? Graag jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:51
Ze hebben nieuwe accespoints uitgebracht als je nu een AC lite wil zou je de UniFi 6 Lite Access Point kunnen nemen.

https://eu.store.ui.com/c.../products/unifi-ap-6-lite

Ik zie in de lijstje trouwens de AC Lite niet bijstaan als EOL in 2021
https://community.ui.com/...9d-49f4-85b9-b6aa54659ef7

[ Voor 46% gewijzigd door HKLM_ op 20-12-2020 14:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
EOL betekent alleen dat het geen software updates meer ontvangt. Het betekent niet dat het stopt met werken. Als het nu prima werkt dan zal het dat ook blijven doen. Voordat je écht tegen de tekortkomingen aanloopt die je zou kunnen ervaren met hun apparatuur ben je een aantal jaren verder. Voor sommige functies heb je toch nieuwe apparatuur nodig omdat het hardwarematige toevoegingen zijn.

Gisteren/eergisteren zag ik hier of op marktplaats nog een complete AC Lite (huidige model) staan voor een eurootje of 50, dat is prima te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

sypie schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:52:
EOL betekent alleen dat het geen software updates meer ontvangt. Het betekent niet dat het stopt met werken.
Ja, en nee. Als je na de EOL een update van je controller installeert, kun je het EOL-device niet meer configureren. Je kunt de controller-updates natuurlijk wel eindeloos uitstellen en de versie blijven gebruiken die werd uitgebracht voordat je device EOL werd. Maar als je dan een nieuw device wilt toevoegen dat nog niet bestond ten tijde van je oude controller-versie, dan kun je dat device weer niet configureren. Dus uiteindelijk is het kopen van bijna-EOL devices wel af te raden, om flexibiliteit in de toekomst te behouden.

Bron: https://community.ui.com/...9d-49f4-85b9-b6aa54659ef7
"Devices will lose controller support in a controller version that is released AFTER the EOL date, and it will be clearly announced in release notes. In other words, it should be clear to the user before the upgrade happens, that the upgrade will terminate support."

[ Voor 21% gewijzigd door intoxicated op 20-12-2020 15:46 ]

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sari-inc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
sypie schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:52:
EOL betekent alleen dat het geen software updates meer ontvangt. Het betekent niet dat het stopt met werken. Als het nu prima werkt dan zal het dat ook blijven doen. Voordat je écht tegen de tekortkomingen aanloopt die je zou kunnen ervaren met hun apparatuur ben je een aantal jaren verder. Voor sommige functies heb je toch nieuwe apparatuur nodig omdat het hardwarematige toevoegingen zijn.

Gisteren/eergisteren zag ik hier of op marktplaats nog een complete AC Lite (huidige model) staan voor een eurootje of 50, dat is prima te doen.
Ik heb dus niets te vrezen? In de zin van, dat ik straks niet alles hoef te vervangen? Want hoevaak komt zo’n EOL melding vanuit Ubiquiti? Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 15:32
Ik vind het persoonlijk toch wel een streek om de EOL devices uit de configuratie via de controller te gooien. Ik heb 2 locaties waar een AP ongeveer hangt die nog prima voldoen op die plekken, maar die straks wel EOL zijn. Ze zijn een jaar of 6-7 oud denk ik. Ik moet nu of op mijn controller versie blijven hangen, en dan nieuwe devices dus op een 2e controller hangen. Unifi heet dat dan.
Het is natuurlijk voor ubiquiti echt niet onmogelijk om de oude devices gewoon te kunnen blijven configureren uit nieuwere controllers. Dat de APs zelf geen software upates meer krijgen, OK, fair enough. Maar om ze gewoon uit de controller te mikken, daar heb ik een flinke sik van. Het klinkt en werkt leuk zo'n software defined network, maar realiseer je dat je daarmee volledig afhankelijk bent van dit soort grillen van de fabrikant. Als ze vinden dat het tijd wordt dat je nieuwe hardware moet kopen, mikken ze je device uit hun software, en klaar ben je. Beetje sonos achtige truc. Ik koop geen unifi switches koop om deze reden. Doe maar een switch met eigen interface, dat blijft tenminste werken.
Pagina: 1