Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schijven draaiden 8-tal uur op 70 C: mogelijke schade?

Pagina: 1
Acties:

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:35
Hallo iedereen,

Ik heb 2x WD Gold schijven gekocht en in mijn server geplaatst. Na een 8-tal uur kopiëren besloot ik de SMART waarden te controleren en bleek dat de schijven op 70 C draaiden! Het bleek dat de fans van mijn hot swap bays niet werkten. Ondertussen de schijven overgeplaatst naar gekoelde plek in de case en bij het overzetten halen de schijven nu geen 40 C meer. Mijn vraag is of die 8-tal uur aan 70 C schade zouden hebben veroorzaakt? Hoe kan ik dat controleren?

Mvg,

Marten

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 21:12
Waarschijnlijk niet. Heb ooit schijven gehad zonder koeling at all, 8 schijven op elkaar geplakt hebben jaren gedraaid.

Die 8 uur zal niets uitmaken. Als de temp maar stabiel is

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• MartenBE
De officiële documenten spreken van een maximum operational temperature van 60 C, waar ik dus 8u tijd 10 C boven zat. Vandaar mijn onzekerheid!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als je geen waarschuwing hebt in de smart tabel, geen probleem, anders zou er wel iets staan 😉👍

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:48
MartenBE schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:49:
De officiële documenten spreken van een maximum operational temperature van 60 C, waar ik dus 8u tijd 10 C boven zat. Vandaar mijn onzekerheid!
Dat betekend dat je schijven hun ontworpen levensduur zouden moeten halen als constant op 60 graden draaien. Dat zijn een heleboel draaiuren, dus die 8u op 10 graden extra zou niet zo'n probleem moeten zijn lijkt mij.

• MartenBE
Ok, dit lucht op :) hartelijk bedankt voor de feedback!
Pagina: 1