Unifi AP Lite wordt niet gevonden door controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton3008
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Mijn vraag

Ik heb problemen met aansluiten van (eerste) Ubiquiti Unifi AP Lite: hij wordt in de controller niet gevonden. Hopelijk heeft iemand suggesties voor troubleshooting.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- KPN glasvezel 100mbit
- KPN box 12 (nieuw en door KPN deze week aangesloten)
- Unifi AP Lite access points

Ik wil 3 APs aansluiten op verschillende plekken in huis, zelf niet eerder gedaan maar hoe moeilijk kan het zijn. Helaas vastgelopen bij de eerste direct in de meterkast met korte kabel.

Wat ik geprobeerd heb:
- AP met korte kabel via meegeleverde Poe adapter (en die in stopcontact aangesloten) op ethernet poort van de KPN modem aangesloten.
- Stappen van de controller wizard op de laptop doorlopen. De laptop was via wifi (standaard wifi van KPN modem) online. Bij de stap devices herkennen niets gevonden. Ook daarna via controller menu niets gevonden.
- Geprobeerd via de unifi Android app, zelfde resultaat.
- Andere poort op modem gebruikt, zelfde resultaat
- Ander AP gebruikt, zelfde resultaat
- Andere kabels gebruikt, zelfde resultaat

Tot zover oorzaken uitsluiten. De led van het AP blijft telkens wit branden, na eerst een aantal keer knipperen na aansluiten, lijkt dus wel ip adres te pakken.

Wellicht maak ik ergens een simpele denkfout, maar laptop/telefoon zitten toch op hetzelfde netwerk waar het AP zich op meld?

Beste antwoord (via Anton3008 op 20-12-2020 12:19)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Gebruik eens een compleet andere netwerkkabel ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
dan zou ik is inloggen in het KPN modem om te verifieren dat ie echt wel een IP adres heeft gekregen van de modem , dat lijkt me dan stap 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton3008
ijske schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:35:
dan zou ik is inloggen in het KPN modem om te verifieren dat ie echt wel een IP adres heeft gekregen van de modem , dat lijkt me dan stap 1
Goed punt; hij blijkt er niet tussen te staan.

Ik heb het AP een reset gegeven, maar nog steeds geen IP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
https://help.ui.com/hc/en...atterns-for-UniFi-Devices

welke status komt overeen met jou probleem ? want het lijkt op "awaiting adoption" , maar dat lukt offc alleen als je deze kan vinden in je netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton3008
hij staat in 'awaiting adoption' inderdaad: steady white

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
en zou het kunnen dat er nog iets in je netwerk een DHCP server draait ? om dat uit te sluiten zou je is kunnen proberen om alles af te koppelen van je KPN modem , en uitsluitend modem + ap + jou laptop aan te sluiten op het modem (en alles vers herstarten offc)

indien dat ok is, en je kan adopten, geef het accespoint ineens een vast ip adres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:38
Als de AP niet via DHCP iets heeft kunnen verkrijgen zal hij terugvallen op 192.168.1.20 en dan geeft ie ook een witte LED voor awaiting adoption => die awaiting adoption is geen garantie dat DHCP goed gegaan is.

Zoals eerder geschreven : je moet eerst 100% zeker weten dat de AP een IP krijgt van je ISP-modem en dat eerst oplossen.

Als je toevallig thuis zelf 192.168.1.x gebruik zou je hem toch moeten kunnen pingen/adopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton3008
ijske schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:31:
en zou het kunnen dat er nog iets in je netwerk een DHCP server draait ? om dat uit te sluiten zou je is kunnen proberen om alles af te koppelen van je KPN modem , en uitsluitend modem + ap + jou laptop aan te sluiten op het modem (en alles vers herstarten offc)

indien dat ok is, en je kan adopten, geef het accespoint ineens een vast ip adres :)
Alles eraf, modem herstart, AP eraan gehangen, laptop weer opgestart.
Helaas zelfde resultaat. In modem staat nu alleen de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton3008
jvanhambelgium schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:35:
Als de AP niet via DHCP iets heeft kunnen verkrijgen zal hij terugvallen op 192.168.1.20 en dan geeft ie ook een witte LED voor awaiting adoption => die awaiting adoption is geen garantie dat DHCP goed gegaan is.

Zoals eerder geschreven : je moet eerst 100% zeker weten dat de AP een IP krijgt van je ISP-modem en dat eerst oplossen.
die krijg ik dus nog niet voor elkaar.
jvanhambelgium schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:35:

Als je toevallig thuis zelf 192.168.1.x gebruik zou je hem toch moeten kunnen pingen/adopten.
ik heb verder niks ingesteld, laptop hangt op 192.168.2.x zie ik in het modem

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Breezers schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:47:
goed punt, ik lees in de manuel dat de POE over ader 4,5,7 & 8 gaat
als je orange paar niet werkt, powered ie wel up maar kan er geen ip verkeer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welk ip-adres krijgt je laptop? (Even om uit te sluiten dat je nieuwe KPN modem niet toevallig in bridge-modus staat)...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton3008
Ik dacht dit gisteren ook al goed gedaan te hebben, maar misschien niet beide vervangen. Er komt nu een device bij in het modem. Ik ga in de controller kijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik merkte dat hij bij mij nog wel eens een kwartiertje kan duren voordat een nieuwe AP in de controller verschijnt zodat ik hem kan adopten. Weet niet waarom, soms lijkt het alsof ie zelf besluit firmware updates te gaan doen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton3008
Well I'll be damned. Toch het kabeltje :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69wvIC1C6eY7OzobmsBPfQYRvWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHu6MYZrmFJGh9SJk3pgp6tJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton3008
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hr3EdpzbWdivGnTATeSkLuFjSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8GkdEvbIPMm6k7gJlO4jfLwL.png?f=user_large

hmm, volgende stap.
zowel bij adopt en update, als bij update geeft hij een error in de controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton3008
Controller opnieuw opgestart, update lijkt nu in elk geval goed gestart te zijn.

Bedankt voor het meedenken allen :)
Pagina: 1