Vraag

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:25
Ik woon in een appartement met stadsverwarming met een centrale klep. De klep wordt nu gestuurd door een nest thermostaat in de woonkamer. Dit heeft altijd prima gewerkt. Echter door corona werk ik natuurlijk meer thuis in de studeerkamer en deze krijg ik slecht verwarmd. Ik moet de thermostaat in de woonkamer op 25 graden zetten om het behaaglijk te houden. Nu dacht ik dat met slimme knoppen op te lossen.

Nu had ik het volgende bedacht:

Woonkamer 3 radiatoren deze voorzien van een slimme knop van tado. De radiator in de logeerkamer ook voorzien van een slimme tado knop. Dan bereik ik volgens mij hetvolgende:

1. Ik ben in de woonkamer, studeerkamer kan uit. Dan moet ik wss de temperatuur op zowel de nest als knoppen instellen.

2. ik ben in de studeerkamer. De radiatoren in de woonkamer gaan dicht (radiatorknoppen op 10 graden ofzo). De nest zal nooit zijn gewenste temperatuur bereiken dus de centrale klep blijft open. De slimme knop in de studeerkamer bepaald dan de temperatuur. Wanneer deze dicht gaat zijn alle radiatoren dicht, de centrale klep blijft open maar als alle radiatoren dicht zijn is dat effectief hetzelfde.

3. Als ik weg ben dan registreert de nest dat en blijft de centrale klep gewoon dicht.

Zijn er meer die het zo doen, of hoe regelen jullie de temperatuur onafhankelijk in zones?

Klopt het dat de tado knoppen zonder centrale unit te koppelen zijn aan homekit?

Alle reacties

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is de klep (en dus ook de nest) nog nodig zodra je alle radiatoren individueel kan aansturen?

• HEY_DUDE
Luit schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:16:
Is de klep (en dus ook de nest) nog nodig zodra je alle radiatoren individueel kan aansturen?
Waarschijnlijk niet. Alhoewel een temperatuur meting ter plaatse van de knoppen waarschijnlijk een flinke opwaartse bias heeft.

• laurensPV
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-02 18:00
Ik wil net zoiets gaan instellen (heb nu nest met stadsverwarming, maar wil er slimme thermostaatknoppen aan toevoegen). Hoe heb jij het uiteindelijk geregeld en hoe bevalt dat?

• HEY_DUDE
Uiteindelijk niet aangeschaft. Had bedacht om voor een volledig tado systeem te gaan met twee thermostaten en knoppen in alle ruimtes. Maar dan zat ik al weer op 400 - 500 Euro en toen maar een dikke trui aangedaan.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@HEY_DUDE Dat is best een pittig bedrag inderdaad :) Het kan volgens mij wel een stuk goedkoper. In jouw situatie (en die van @laurensPV) heb je volgens mij geen centrale thermostaat nodig, want het is prima als de centrale knop altijd open is op het moment dat je alle radiatoren kunt regelen. Dat maakt het meteen een stuk simpeler qua hardware. De twee draden van de thermostaat verbind je met elkaar zodat je centrale klep altijd open staat.

Vervolgens zet je op alle radiatoren zigbee-thermostaatknoppen van €30 per stuk. Als je al een zigbee-netwerk hebt waarmee deze knoppen kunnen communiceren (ik heb bijvoorbeeld een zigbee-stick in combinatie met Home Assistant), dan ben je klaar. Anders komt er nog €20 bij voor een Tuya-zigbee hub.

Voor de €430 die een Tado-startpakket met 6 knoppen kost kun je ook een zigbee-hub en 13 zigbee-knoppen aanschaffen :)

[Voor 8% gewijzigd door Gizz op 03-10-2021 15:00]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• HEY_DUDE
Is ook een idee inderdaad. Alleen lijkt het mij niet handig om de temperatuur te meten op de radiator. Lijkt me handiger om dat op wat afstand te doen, wat meer representatief is voor waar je zit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee