PC build start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-03-2024
Beste Tweakers,

Ik heb nog geen week geleden een pc opgebouwd. Helemaal netjes volgens de handleidingen (incl. antistatisch bandje).
Hij heeft de afgelopen dagen supergoed gewerkt, maar je raadt het al: zojuist schakelde ik de stekkerdoos in en wilde ik de pc starten. Die gaf een vonk in de buurt van de startknop en nu doet ie niks meer.
Wat deed ik fout en wat kan ik eraan doen?
Moet ik een nieuwe behuizing aanschaffen?
Het lijkt erop dat de aansluiting op de printplaat bij de power switch kapot is. Ik kan dit niet zien, maar dat zou mijn logische gedachte zijn omdat ie helemaal niet meer opstart en die vonk bij de printplaat vandaan kwam.

Help!
...

Behuizing: Sharkoon TG5 RGB wit
Moederbord: Gigabyte Aorus B550 Elite V2
Processor: AMD Ryzen 9 3900x
Processorkoeler: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Geheugen: Corsair Vengeance LPX 32gb 3200mhz
SSD: Samsung 970 EVO NVMe SSD 1 TB
Videokaart: MSI GTX 970
Voeding: Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular V2 PSU
...

Ik heb nog niks kunnen ontdekken wat er verder mis kan zijn.

Update: waar de vonk vandaan kwam, is niks te vinden.
...

Beste antwoord (via dokkie87 op 21-12-2020 13:33)

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:29

BeyondThunder

Lost Lightning

Mijn eerst gok in zou zijn dat het je PSU is, heb je toevallig een andere liggen om te testen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNKDaXjk7ou-YOkUS-pvz-5W77Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsXAKUseUC9iRULIfJ8GTQhY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzsuiCFsT8Q2OPI0v1Vy0v0XdDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nH2jvTRMQe1axn4xgFZYBco.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA-oJSyMk0vxg_PcjdnZ4jbNM5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpNugKeNnhYKJe9uGCp9L9c1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YEcXq13JNQ951qyCAbOhy4YYcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vk72vgDJMk2XtF5OuOhs0G56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oes3vZwX6w8tMXWtj0g7mOFBXrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHBcoVoh4AuVmejQs5GRA9bu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:54
Serieus een vonk?
Waarschijnlijk zitten de contacten bij de startknop los. Ik zou die draden eens doornemen.
Kan hij wel buiten de behuizing opstarten, probeer eens of dat goed gaat? Zoja: gooi die behuizing terug naar winkel. Vonken zijn nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Aan/uit schakelaar op USB aangesloten?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:24
Om de startknop uit te sluiten zou je de power switch pinnen op de header op het moederbord even kort kunnen sluiten. Gaat die niet aan dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk elders. En misschien even alle overige kabels richting het printje van de power switch eruit halen (usb/frontaudio etc) als je dat ding niet vertrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Het is heel slecht te zien, heb je wel spacers gemonteerd?
2de foto in de hoek lijkt het moederbord op de backplate te zitten.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
Bad Brains schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:44:
Het is heel slecht te zien, heb je wel spacers gemonteerd?
2de foto in de hoek lijkt het moederbord op de backplate te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBDf9k6ERzeIf07G7IUedYvbS3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87n8BM9cTcQDsfn5pSy50mAx.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn dit de spacers waar je op doelt? Die zitten er niet tussen. Heb ik dan toch iets gemist???
Dat zou dan de vonk kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:04
dokkie87 schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:30:
zojuist schakelde ik de stekkerdoos in en wilde ik de pc starten.
Het dagelijks stroomloos maken is slecht voor de voeding en met name de primaire cap. Die gaat er steeds langer over doen om op te laden tot die het helemaal niet meer doet.

Er missen nogal wat schroeven voor de bevestiging van het moederbord.

Zoals in eerdere reacties: trek de frontheaders los en start met een schroevendraaier. Nog niets dan alles uit de behuizing en op een stuk karton zo minimaal mogelijk testen om in het bios te komen.

@dokkie87
dit is een spacer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9kH50-Cxl8Cdy5FvvuP-Van6HU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F44myxNVIgUUp1fD3gjV5qvF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Uszka op 20-12-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
michiel_hc schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:39:
Om de startknop uit te sluiten zou je de power switch pinnen op de header op het moederbord even kort kunnen sluiten. Gaat die niet aan dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk elders. En misschien even alle overige kabels richting het printje van de power switch eruit halen (usb/frontaudio etc) als je dat ding niet vertrouwd.
Hoe doe ik dat? + en - omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
dokkie87 schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:53:
[...]

[Afbeelding]

Zijn dit de spacers waar je op doelt? Die zitten er niet tussen. Heb ik dan toch iets gemist???
Dat zou dan de vonk kunnen betekenen.
@dokkie87

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaCcL6YBhel-uaapUVAm7Ms9xOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKq4CnTZCTSXEEJkDF6nVAg4.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kan zijn dat ze al voorgemonteerd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Check even die foto van @Bad Brains , die spacers zijn essentieel anders kan je moederbord kortsluiting maken met de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
Uszka schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:02:
Kan zijn dat ze al voorgemonteerd waren.
Ja, volgens mij waren ze inderdaad voorgemonteerd. Ik check het even. Ben nu ruimte aan het maken om alles netjes te demonteren op karton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0jEW3WMzJGAKhSRL-9dFtx4wmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MW7dMhkTu7blTgKaH9vzVBEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4X6k8BvowUoLLVxH9ieVp7czO9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ty0mAi3nNIB4NbDIpE5WFgLq.jpg?f=fotoalbum_large

Ja 6 voorgemonteerde spacers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dokkie87
Maar behalve een spacer en een schroef, moet er nog iets tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Nee, er hoeft niets tussen. Mijn advies is om alles even los aan te sluiten zonder te monteren in de kast. Dan kan je overal goed bij. En kan je even de powerswitch op je moederbord kortsluiten om het aan te zetten.

Edit,
Er hoef niets tussen, maar controleer wel goed of alle spacers op de juiste plek zitten (dus boven de schroefgaten van het moederbord)

[ Voor 25% gewijzigd door BeyondThunder op 20-12-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Nee, spacer is goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
Ik tel 8 spacers en ik had de moederbord op 6 plekken gemonteerd. Uszka had dus gelijk wat betreft te weinig schroeven, maar kan dat het probleem zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Nee, vast is vast, maar het is wel beter om ze allemaal te gebruiken. Met name omdat je soms wat druk moet uitoefenen bij het vastklikken van ram en connectoren. Sluit alles even los aan (op de doos van het moederbord) en test dan even goed. En zorg dat alle connectoren goed vast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Rechts in het midden kan nog een spacer geplaatst worden. Er zit er nog een bij de accessoires die je daarvoor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
BeyondThunder schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:30:
Nee, vast is vast, maar het is wel beter om ze allemaal te gebruiken. Met name omdat je soms wat druk moet uitoefenen bij het vastklikken van ram en connectoren. Sluit alles even los aan (op de doos van het moederbord) en test dan even goed. En zorg dat alle connectoren goed vast zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So8s6NcTIt6bNqg5R-A0pRb6p0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi3WObt67w5qg3HT1JEM7pYa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--62fNlkso7CTFgqnASWklUu54k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEyuQNgRzEUZQc8lfNUF4kaC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bUD3LRT46jKiODJryX4n3My78M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJEhNmqvajCBxme1qqf9NFEV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu alles los gemonteerd en alles op volgorde aangesloten: PSU- moederbord-power switch. Werkt nog steeds niet.

Edit: mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Powerswitch los maken en starten met een schroevendraaier tussen de pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
Uszka schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:37:
Powerswitch los maken en starten met een schroevendraaier tussen de pinnen.
Geprobeerd. Er gebeurt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Vroeger had je een aparte power connector voor de CPU, ik weet niet hoe dat tegenwoordig is. Weet je zeker dat er geen power kabel naar de CPU moet?

Edit, nee dus:
https://www.gigabyte.com/...-AORUS-ELITE-V2-rev-10#kf

[ Voor 23% gewijzigd door BeyondThunder op 20-12-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
BeyondThunder schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:41:
Vroeger had je een aparte power connector voor de CPU, ik weet niet hoe dat tegenwoordig is. Weet je zeker dat er geen power kabel naar de CPU moet?
Zojuist ook geprobeerd, maar werkt ook niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Mijn eerst gok in zou zijn dat het je PSU is, heb je toevallig een andere liggen om te testen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Videokaart erin, ssd eruit, één geheugenmodule eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
Uszka schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:46:
Mag ik vragen waarom?
Die snap ik niet (probeer het vooral te begrijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Uszka schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:46:
Werkt het dan nog niet, die even reep eruit en die andere erin (op de originele locatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

dokkie87 schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:47:
[...]

Mag ik vragen waarom?
SSD heb je niet nodig. Je wil een POST screen zien wat meldt dat er geen bootdevice gevonden is. RAM Reep kan stuk zijn, of de socket kan stuk zijn. Videokaart instoppen. kabel erin en monitor aansluiten.
Dergelijke problemen oplossen draait om uitsluiten van mogelijke oorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
dokkie87 schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:47:
[...]

Mag ik vragen waarom?
Troubleshooten is onderdelen uitsluiten. Zonder videokaart geen beeld en kom je niet in het bios. Zolang je niet in het bios kan komen is er iets mis.

SSD's kunnen kortsluiting geven en dan gebeurt er niets.

Rammodule kan defect zijn. Daarom testen met één module, geen resultaat dan de andere proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Maar TS meldt dat er helemaal niets gebeurd. Zelfs geen BIOS piepjes. Dan denk ik toch echt als eerste aan de PSU.
Master powerswitch op de PSU staat aan?

[ Voor 14% gewijzigd door BeyondThunder op 20-12-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
BeyondThunder schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:52:
Maar TS meldt dat er helemaal niets gebeurd. Zelfs geen BIOS piepjes. Dan denk ik toch echt als eerste aan de PSU.
Master powerswitch op de PSU staat aan?
Er gebeurt inderdaad helemaal niks, maar die bios piep moet wel aangesloten zijn dan ;)
Echter slaan er ook geen fans aan, ook die van de PSU niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Heb je de mogelijkheid om de PSU door te meten? Dat moet je alleen doen als je weet wat je doet. Anders kijken of je eerst kan testen met een ander moederbord of andere PSU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Zet de voeding buiten de behuizing sws niet met de fan naar beneden maar naar de zijkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:24
Op de foto's te zien gebruik je nog steeds de power button van de kast? Gooi die er eens af en steek een schroevendraaier tussen + en - van de power header.

Heb je een multimeter? Want dan zou je voeding los nog kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
michiel_hc schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:15:
Op de foto's te zien gebruik je nog steeds de power button van de kast? Gooi die er eens af en steek een schroevendraaier tussen + en - van de power header.

Heb je een multimeter? Want dan zou je voeding los nog kunnen testen.
Kortsluiten had ik al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
BeyondThunder schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:57:
Heb je de mogelijkheid om de PSU door te meten? Dat moet je alleen doen als je weet wat je doet. Anders kijken of je eerst kan testen met een ander moederbord of andere PSU
Ik heb de paperclip test op de PSU uitgeprobeerd en de fan slaat niet aan.
Volgende wat ik doe is met iemand anders PSU even alles testen.

Zit ik nog wel met de vraag hoe dat dan heeft kunnen gebeuren. Statische elektriciteit? Een oplawaaier doordat ik schakelaar van stekkerdoos inschakelde en direct de pc?
Dat blijft me vreemd.
De pc werkte al 4 dagen. Wat deed ik deze keer fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Zit er misschien een zekering in de PSU? Denk niet dat jij iets fout hebt gedaan, Maandag morgen modelelletje. Gewoon garantie als die stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 12:59

SpamLame

niks

Bij die paperclip test slaat de fan niet San zeg je.
Welke fan bedoel je daar? Als je de PSU fan bedoelt Dan is de vraag of je PSU de fan uitheeft bij lage/geen load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dokkie87
Bedankt tot zover.
Straks die PSU proberen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
SpamLame schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:22:
Bij die paperclip test slaat de fan niet San zeg je.
Welke fan bedoel je daar? Als je de PSU fan bedoelt Dan is de vraag of je PSU de fan uitheeft bij lage/geen load.
Ik wist niet dat dat ook nog kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
MWE Gold V2 is fanless tot ~30% belasting als de omgevingstemperatuur laag genoeg is. Dat de fan niet gaat draaien klopt dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 12:59

SpamLame

niks

@dokkie87 als je een multimeter hebt zou je de PSU outputs kunnen nameten icm de paperclip test.
Je kan daarnaast een dvd speler/fan (12v/5v) kunnen aansluiten en dan zien dat die functioneert (of niet).

Heb je geen multimeter dan heb je alleen maar de dvd/fan of ander device om te zien of de PSU het doet (al dan niet deels)
Welk(e) apparaat(en) je ook gebruikt, je moet zeker zijn dat die werken voor je test EN worst case je moet bereid zijn die op te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokkie87
De test PSU werkt wel goed en de moederbord slaat aan. Morgen verder testen met CPU en videokaart op voeding.
Waarschijnlijk is de PSU dus toch kapot.
Allemaal bedankt tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dokkie87
Inmiddels alles getest en alles werkt weer met de (tijdelijke) test PSU.
De oorspronkelijke PSU gaat terug naar de leverancier. Hopelijk kunnen ze me ook vertellen waar het aan gelegen heeft.

Nogmaals dank allen voor de hulp.
Blij dat Tweakers dan bestaat.

Deze topic mag wat mij betreft gesloten worden.
Pagina: 1