Inbouwkast maken met IKEA - Kastsokkel nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-04 15:34
Hallo,

ik wil graag een kleerkast zetten van IKEA (type PAX), waar ik vervolgens enkele MDF latjes wil tegenaan plaatsen zodat het lijkt op een inbouwkast. In de meeste tutorial filmpjes op youtube maken ze vaak gebruik van een kastsokkel, voornamelijk om de kast waterpas te zetten.

Mijn vraag: Is zo een kastsokkel echt nodig en indien ja:

- welke houtsoort?
- waarop te letten?
- hoe krijg je die waterpas?
- kan je daar plinten in verwerken?

Iemand hier ervaring mee?

Bram

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kaststokkel? Is dat een Vlaams woord? *checkt profiel van TS*... ja dus.

Anyway;
Echt nodig; Als je al een perfect vlakke vloer hebt die mooi waterpas ligt; nee.

Waar wilde je die sokkel doen? Onder de pax, dus het geheel een x cm omhoog? Of een stuk van de Pax afzagen en dan er onderdoor? Pax staat standaard met de zijwanden op de grond. Er zitten stelpootjes aan de bodemplaat, maar je kunt natuurlijk zelf al wel raden dat als je die pootjes nodig hebt om hem te stellen en je gooit de kast vol dat hij alsnog gewoon met de zijwanden op de vloer komt te rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

zolang je vloer niet al te scheef is zou ik me daar niet al te druk om maken. In het ergste geval stel je de kast met wat houtjes eronder en plak je er een plintje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
kabeltjekabel schreef op zondag 20 december 2020 @ 01:47:
Kaststokkel? Is dat een Vlaams woord? *checkt profiel van TS*... ja dus.

Anyway;
Echt nodig; Als je al een perfect vlakke vloer hebt die mooi waterpas ligt; nee.

Waar wilde je die sokkel doen? Onder de pax, dus het geheel een x cm omhoog? Of een stuk van de Pax afzagen en dan er onderdoor? Pax staat standaard met de zijwanden op de grond. Er zitten stelpootjes aan de bodemplaat, maar je kunt natuurlijk zelf al wel raden dat als je die pootjes nodig hebt om hem te stellen en je gooit de kast vol dat hij alsnog gewoon met de zijwanden op de vloer komt te rusten.
Kastsokkel -> zo noemen ze het in de meeste youtube filmpjes, heb er echt geen ervaring mee :P.

Ik zou niets afzagen, de kast gewoon op de sokkel zetten dus inderdaad een paar cm omhoog, Maar zoals ik in mijn vraag al aangaf weet ik niet of dit nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

101Bram schreef op zondag 20 december 2020 @ 02:02:
[...]

Kastsokkel -> zo noemen ze het in de meeste youtube filmpjes, heb er echt geen ervaring mee :P.

Ik zou niets afzagen, de kast gewoon op de sokkel zetten dus inderdaad een paar cm omhoog, Maar zoals ik in mijn vraag al aangaf weet ik niet of dit nodig is...
Heb je een plaatje van een kastsokkel. Ik heb het opgezocht maar kom alleen complete kasten tegen? Compleet raadsel wat een kastsokkel nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

..

[ Voor 98% gewijzigd door Yucon op 20-12-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

Anoniem: 93986 schreef op zondag 20 december 2020 @ 08:20:
[...]

Heb je een plaatje van een kastsokkel. Ik heb het opgezocht maar kom alleen complete kasten tegen? Compleet raadsel wat een kastsokkel nu is.
Inderdaad, maar daar heb je ook direct het antwoord denk ik. De kasten die je ziet zijn zonder uitzondering staand en pilaarvormig. Volgens mij is dit gewoon het woord voor een kast in sokkelvorm. Niet voor een deel van een kast.

En daarom komt TS ook steeds die term tegen. Als je hem achter een bestaande binnendeur deur wil zetten heb je immers altijd die vorm.. een deur heeft nu eenmaal niet de vorm van een dressoirtje.

[ Voor 16% gewijzigd door Yucon op 20-12-2020 08:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Laten we het niet moeilijker maken dan het is.... de vraag gaat gewoon over een sokkel als vervanger van de poten onder de basis van de kast.

Maar zoals zovaak ontbreekt ook hier de aanleiding van de vraag. In Amerikaanse youtube filmpjes gebruiken ze vaak een houten balken frame onder kasten omdat ze daar vaak ook met hout bouwen en dan is het wat zinvoller als bij ons op de stevige en vlakke beton....

Het is een beetje overkill om bij een Pax kast niet de meegeleverde poten te gebruiken. Die voldoen gewoon prima en zijn ook verstelbaar om je kasten netjes waterpas en aaneensluitend te krijgen. Voordeel is dan ook dat je gewoon de meegeleverde plint kan gebruiken. De optische uitstraling van een inbouwkast krijg je vooral door de zijkanten en bovenkant met passtukken op je ruimte aan te laten sluiten, niet door moeilijk te doen met een plint.

Maar een sokkel kan wat voordelen hebben als je meerdere kastdelen hebt. Dan kan je met één constructie gelijk alles waterpas zetten en je kastelementen zonder poten op je sokkel laten rusten en daar eventueel ook op vastschroeven. En je kan de plint net zo hoog maken als je zelf zou willen (moet je nog wel een plint maken natuurlijk).

Een foto zoals dat bij een keuken is gedaan... een kast is niet anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEtunQBf3caPGz-wFhyas3L8OFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nLYgDQiagkLCQwSTE6uXM0W.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een keuken is het wat zinvoller omdat je dan meestal vele kastjes hebt waarbij het waterpas en gelijk stellen een klusje kan zijn. Ook het gewicht is serieus meer (hoewel die plastic voetjes een enorm gewicht kunnen dragen) dan een kledingkast. Als je ook maar een beetje een normale vloer hebt zijn de standaard poten van de Pax kasten meer dan voldoende.
kabeltjekabel schreef op zondag 20 december 2020 @ 01:47:
Er zitten stelpootjes aan de bodemplaat, maar je kunt natuurlijk zelf al wel raden dat als je die pootjes nodig hebt om hem te stellen en je gooit de kast vol dat hij alsnog gewoon met de zijwanden op de vloer komt te rusten.
Dat valt wel mee hoor... je kan de pootjes nog prima stellen als je kasten staan. Dan kan je ze net zover uitdraaien dat de zijkanten van je kast optisch nagenoeg op je vloer staan maar de poten nog steeds het gewicht van je kast dragen. Maar de bodemplaat zit tenslotte ook aan de zijwanden vast dus het werkt allemaal prima.

[ Voor 43% gewijzigd door Yowzawood op 20-12-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Yowzawood schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:16:
In Amerikaanse youtube filmpjes gebruiken ze vaak een houten balken frame onder kasten omdat ze daar vaak ook met hout bouwen en dan is het wat zinvoller als bij ons op de stevige en vlakke beton....

[...]

[Afbeelding]
Mooi voorbeeld van een "vlakke" betonnen vloer ook. ;)

Maar juist in dat geval heeft zo'n sokkel een meerwaarde natuurlijk.

Keukenkastjes laten zich daar wel makkelijker op plaatsen dan een Pax, die laatste heeft geen vlakke bodem en zou alleen met de zijwanden op de sokkel rusten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Ja, ook hier hadden de prutsers van de bouw zoiets van waarom de vloer fatsoenlijk afwerken als er toch een keuken op komt te staan. En helaas niet alleen daar.

En je hebt gelijk, voor een Pax is een sokkel helemaal niet handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Dat valt wel mee hoor... je kan de pootjes nog prima stellen als je kasten staan. Dan kan je ze net zover uitdraaien dat de zijkanten van je kast optisch nagenoeg op je vloer staan maar de poten nog steeds het gewicht van je kast dragen.
Dat is het probleem nou net, die poten kunnen helemaal niet zoveel gewicht dragen.

Krijg je dit soort taferelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqunJqW2d-VKXjaHMDr2cc0shfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cs7F1UIFGH8uVWoO1R8D8hbi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eigenlijk wil je die pootjes alleen gebruiken om hem te stellen wanneer hij leeg is. Daarna vastzetten aan de muur, en opvulplaatjes onder de staande planken schuiven zodat die direct op de vloer steunen. Dan staat het vele male stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Xander schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:31:
[...]

Dat is het probleem nou net, die poten kunnen helemaal niet zoveel gewicht dragen.

[Afbeelding]
Die poten kunnen nog veel meer gewicht dragen.... de verbinding van de bodemplaat met de zijwanden alleen niet.

Daarom moet je ook de poten niet te ver uit de kast draaien (dus geen grote kier tussen je bodemplaat en de plint zoals op je foto) en de zijwanden ook een deel van het gewicht laten dragen. En ze eventueel met wiggen ondersteunen als de vloer toch meer hoogteverschil vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Laten we het niet moeilijker maken dan het is.... de vraag gaat gewoon over een sokkel als vervanger van de poten onder de basis van de kast.

Maar zoals zovaak ontbreekt ook hier de aanleiding van de vraag. In Amerikaanse youtube filmpjes gebruiken ze vaak een houten balken frame onder kasten omdat ze daar vaak ook met hout bouwen en dan is het wat zinvoller als bij ons op de stevige en vlakke beton....

Het is een beetje overkill om bij een Pax kast niet de meegeleverde poten te gebruiken. Die voldoen gewoon prima en zijn ook verstelbaar om je kasten netjes waterpas en aaneensluitend te krijgen. Voordeel is dan ook dat je gewoon de meegeleverde plint kan gebruiken. De optische uitstraling van een inbouwkast krijg je vooral door de zijkanten en bovenkant met passtukken op je ruimte aan te laten sluiten, niet door moeilijk te doen met een plint.

Maar een sokkel kan wat voordelen hebben als je meerdere kastdelen hebt. Dan kan je met één constructie gelijk alles waterpas zetten en je kastelementen zonder poten op je sokkel laten rusten en daar eventueel ook op vastschroeven. En je kan de plint net zo hoog maken als je zelf zou willen (moet je nog wel een plint maken natuurlijk).

Een foto zoals dat bij een keuken is gedaan... een kast is niet anders.

[Afbeelding]

Bij een keuken is het wat zinvoller omdat je dan meestal vele kastjes hebt waarbij het waterpas en gelijk stellen een klusje kan zijn. Ook het gewicht is serieus meer (hoewel die plastic voetjes een enorm gewicht kunnen dragen) dan een kledingkast. Als je ook maar een beetje een normale vloer hebt zijn de standaard poten van de Pax kasten meer dan voldoende.

[...]

Dat valt wel mee hoor... je kan de pootjes nog prima stellen als je kasten staan. Dan kan je ze net zover uitdraaien dat de zijkanten van je kast optisch nagenoeg op je vloer staan maar de poten nog steeds het gewicht van je kast dragen. Maar de bodemplaat zit tenslotte ook aan de zijwanden vast dus het werkt allemaal prima.
toon volledige bericht
Volgens mij snap jij niet helemaal het verschil tussen keukenkastjes en Ikea PAX. De poten van PAX zitten enkel onder de bodem... de bodem zit tussen (!) de zijwanden. Dat gaat gewoon nooit goed als er enig gewicht in de kast gedaan wordt.

Keukenkastjes staan met zowel bodem als zijwand op stelbare poten waardoor extra gewicht niet eerst via de verbinding bodemplaat-zijwand hoeft te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
Xander schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:31:
[...]

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je de volledige gebruiksaanwijzing hebt gevolg en de kast dus ook aan de muur hebt vastgezet bovenin? Zo ja, dan heb je die pootjes wel een heel eind uitgedraaid ;) Dat kan de bevestiging tussen bodemplaat en zijplaten inderdaad niet aan.

Vraag me wel af of een ‘sokkel’ zoiets voorkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 20-12-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
kabeltjekabel schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:16:
[...]
Volgens mij snap jij niet helemaal het verschil russen keukenkastjes en Ikea PAX.
Acht... ik heb het laatste jaar maar 1 Ikea keuken en zo'n 12m aan Pax kasten neergezet.

Als je een Pax gewoon fatsoenlijk neerzet, en dat staat hier boven ook al een paar keer, dan kan die aanhechting van de bodemplaat aan de zijwanden genoeg hebben. Niet om het hele gewicht van een veel te volle kast te dragen natuurlijk. Het blijft een kledingkast, daar rekent Ikea ook de belasting mee uit.

Dus gewoon stellen met de poten, zijwanden eventueel met wiggen ondersteunen als ze niet dragen, kast elementen aan elkaar en alles vast aan de muur en een Pax is een prima oplossing die makkelijk als normale kledingkast kan dienen. En zo zet je eigenlijk elke kast fatsoenlijk neer.....
cryptapix schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:31:
[...]Vraag me wel af of een ‘sokkel’ zoiets voorkomt.
Zoals @Xander ook al aangeeft is dat bij een Pax minder voor de hand liggend omdat de onderkant niet vlak is. Voordeel van een sokkel zou hier kunnen zijn dat je daarmee alles in 1x waterpas krijgt en als je dan ipv poten nog een balkje onder de bodemplaat zou laten rusten (vaste maat voor alle kast elementen) je een beter dragend geheel zou kunnen krijgen. De standaard plint is voor zo'n sokkeloplossing niet echt handig.

Wel een hoop extra werk.

[ Voor 49% gewijzigd door Yowzawood op 20-12-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:39
Ik was ook benieuwd naar wat een sokkel is. Als ik het zo lees, zijn het hier de balken onderaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Betonnen vloeren zijn zelden perfect recht. Zelfs als de vloer maar een heel klein beetje scheef is, valt dat al snel op bij een hoge kast. Stel dat er halverwege de zijwand van de kast een hobbeltje van 2 mm hoog is (de vloer is ter plaatse van de kast een beetje bol), dan is het hoogteverschil tussen de voorkant van de kast en 30 cm daarachter 2 mm. Gevolg: de kast leunt naar voren. En niet zo’n beetje ook. Bij een 230 cm hoge Pax kast leunt de bovenkant maar liefst 15 mm naar voren. In veel huizen loopt de betonnen vloer dichtbij de muur een beetje omhoog, waardoor dit een veel voorkomend probleem is.

Als je één Pax kast recht wilt zetten en wilt voorkomen dat de zijwanden doorzakken, kun je de kast eerst stellen, dan stroken papier of platgedrukt karton onder de zijwanden leggen en tot slot de pootjes weer indraaien, zodat het volle gewicht op het papier leunt. Omdat het vaak maar om een paar millimeter gaat, valt dat absoluut niet op.

Als je meerdere kasten wilt stellen, is die truc met dat houten frame handig, omdat alle kasten dan perfect horizontaal staan, ook ten opzichte van elkaar. Echter, de kast komt dan wel hoger te staan, want de zijwanden staan bovenop het frame.

En belangrijker: Pax kasten hebben zonder aanpassingen geen mogelijkheid om er een tweede plint voor te zetten, die zowel het balkenframe als de plint van de kast afdekt! Ik heb gefotografeerd hoe de constructie van de kast in elkaar zit en dan zie je precies wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_7pcfdBkISczOtFt0qH3qoo0XI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vMSjXILwPy4Tk7OZU7S1y5Cm.jpg?f=user_large
Nog een tweede maat, ook wel handig om te weten: de bovenkant van de bodemplank zit 8,5 cm boven de vloer.

Nu de oplossing die de interieurbouwer voor de maatwerk kasten in mijn woning heeft gebruikt (in dit geval een kast met 5 laden achter het deurtje):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JsDiFaR_qIPtqD6nAq8HXHjjik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T66Kq2vQoaTdyRRcphon627Z.jpg?f=user_large

Bovenkant onderste plank: 6,5 cm, zodat er maximale kastruimte overblijft. Je ziet dat de zijwand, anders dan bij de Pax kast, niet tot de vloer doorloopt. De kasten staan op een sokkel en de sokkel is na plaatsing aan de voor- en zijkant dichtgemaakt met een plint. Dit is de totale kastenwand:
Inbouwkast

Tot slot de maatwerk kast in de bijkeuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkhM0H10hrTL2d-Gmq2AFgFNWxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/unu8fRSjUMamNSwmowtrxcs9.jpg?f=user_large
Ook hier zijn de kasten op een balkenframe geplaatst. Om niet zo ver te hoeven bukken voor de wasmachine en wasdroger is de sokkel vrij hoog: 12 cm. Crappy panoramafoto van de plint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov7JuHiKC2JZAjhQfu_Nh_65rnc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NtkQQ5iEcr2lxpSupyQmXV4T.jpg?f=user_large

En natuurlijk is ook de bovenkant netjes afgewerkt met een bovenplint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6LrVN8t2ZYe0OxIvYlsHlNEa-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SKZNHDex732capLUdbgfL4cJ.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
cryptapix schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:31:
[...]

Weet je zeker dat je de volledige gebruiksaanwijzing hebt gevolg en de kast dus ook aan de muur hebt vastgezet bovenin? Zo ja, dan heb je die pootjes wel een heel eind uitgedraaid ;)
Dit is een oude kast in het "rommelhok", was al zo toen ik hem kreeg en heb nooit de behoefte gevoeld om er iets aan te doen. :+

De Pax die ik nieuw in de slaapkamer heb gezet die staat wel netjes. ;)

Geen idee wat er precies mee gebeurd is. Maar het demonstreert mooi een zwakke plek van de kast. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 20-12-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
De aanleiding is dat ik enkele kasten wil zetten en zelf niet zeer handig ben, dus mijn inspiratie probeer op te doen via youtube. Daar start bijna elk kastproject (maar inderdaad voornamelijk uit Amerika) met een sokkel.

Uit de vele reacties en foto's (waarvoor dank) merk ik dat dit dus niet per se nodig is als de vloer al redelijk waterpas is, de instelbare poten voldoen en je de kast gemakkelijk kan verstevigen met wat houten balkjes aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Tomatoman schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:23:
Als je één Pax kast recht wilt zetten en wilt voorkomen dat de zijwanden doorzakken, kun je de kast eerst stellen, dan stroken papier of platgedrukt karton onder de zijwanden leggen en tot slot de pootjes weer indraaien, zodat het volle gewicht op het papier leunt. Omdat het vaak maar om een paar millimeter gaat, valt dat absoluut niet op.
Goede tip, misschien ook voor meerdere kasten waar de vloer redelijk effen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

101Bram schreef op maandag 21 december 2020 @ 01:36:
[...]

Goede tip, misschien ook voor meerdere kasten waar de vloer redelijk effen is.
Ja hoor, dat werkt ook :). Bij meerdere kasten is het vooral van belang dat de buitenste kast netjes tegen de muur aan staat. Als de muur net niet helemaal verticaal staat, staat de kast dus ook net niet helemaal verticaal. Omdat kast en muur dan netjes aansluiten, staat het voor het oog dan precies zoals het hoort. Van de kasten ernaast zie je alleen de voorkant. Als je zorgt dat de voorkanten gelijk staan, maakt het verder niet zoveel uit hoe het staat.

Ikea raadt ook aan om de kasten aan elkaar vast te schroeven. Dan kunnen ze daarna nooit meer verschuiven ten opzichte van elkaar. Dat doe je als de kasten netjes op hun plaats zijn gezet. In de zijwand zit een hele rij gaatjes voor plankdragers. Boor door een van deze gaatjes een gat, dwars door de zijwand van beide kasten heen, precies zoals in de handleiding van de kast staat uitgelegd. Via dat gat maak je beide kasten aan elkaar vast. Zelfs als een van de beide kasten een klein beetje wiebelig staat, zul je nu niet meemaken dat een van beide kasten begint te wijken als je hem vol stopt met zware spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxjVn2SsA2ASHEDRJUguX9miTII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAYE516mEiM4zOX1ygO5A6Qm.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wij hebben gedaan, is twee plinten achter de pax kast door laten lopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Vier jaar geleden heb ik een standaard Pax kast op maat gemaakt voor mijn zoons slaapkamer 8). Waarschuwing vooraf: geen klusje voor iemand met twee linkerhanden. Gekopieerd uit een besloten deel van het forum:

Tomatoman schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:16:
Nadat ik onlangs een Ikea kast had ingekort in de diepte, heb ik dit weekend de kastdeur smaller gemaakt. Ikea verkoopt namelijk wel een stuk of 20 verschillende kastdeuren, maar die zijn allemaal 50 cm breed. Beetje lastig voor de kast van 75 cm breed, die ze ook leveren 8)7. De enige deur van 25 cm die ze hebben is een spiegeldeur, maar dat is in de hoek van de kamer achter het gordijn niet handig. Tijd dus om een standaard deur van 50 cm in te korten tot 25 cm breed.

95% klaar, tijd om alles vast te lijmen:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/84OioYqzCXnj1AhPTesQXRux/full.jpg

En het eindresultaat :*). Aan de buitenkant is vrijwel niet te zien de de deur is ingekort. Aan de binnenkant zijn een paar minuscule zaagfoutjes te zien, maar dat neem ik voor lief.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/MyJsllaG0jPHTaJvgZwrtSfr/full.jpg
toon volledige bericht
Tomatoman schreef op maandag 21 maart 2016 @ 07:53:
Zojuist snel de deur opgehangen. Deurgrepen volgen later, ik moet nu naar mijn werk.

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/znH2CrUcuS9tXRK0MNU3IIxb/full.jpg
toon volledige bericht

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:09
Hier nog een 'sokkelgebruiker' :9 Vloer in onze slaapkamer is verre van vlak (daar keken ze blijkbaar in de jaren 70 niet zo naar..) en daarom een sokkel gemaakt, kaleerblokjes (uitvulplaatjes) er onder om hem waterpas te zetten en dan gewoon alle kasten daar op zetten.

Kasten op de sokkel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL86-pe8rA-Hmztbf8G03vZcMKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDihwU4SH6oOMTmIT3HY4wFg.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenwerk er in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rN1N_w-ZPX11flaWB3NSDsg6GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7dXdsLM3i0zb8IEoPFL6HWd.jpg?f=fotoalbum_large

Zijkanten opvullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYY9dIEzKfnV1QkHMMGFcErXgyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMFNyPe3Ag8xrFbyT8TLs8fB.jpg?f=fotoalbum_large

En een kleurtje er op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpKvUf9n6P1dmuOYvS6To2YL3gE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGgqkzfoDqShPs2E5LMzyNPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde trucje in de badkamer ook nog eens herhaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdjxiP3UuCOjU2-TqKglWSlKNrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gngJJB1P3zrU8lHQSQXb4uJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:48

bonzz.netninja

Niente baffi

theredone51 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:19:
Hier nog een 'sokkelgebruiker' :9 Vloer in onze slaapkamer is verre van vlak (daar keken ze blijkbaar in de jaren 70 niet zo naar..) en daarom een sokkel gemaakt, kaleerblokjes (uitvulplaatjes) er onder om hem waterpas te zetten en dan gewoon alle kasten daar op zetten.

Kasten op de sokkel:
[Afbeelding]

Binnenwerk er in:
[Afbeelding]

Zijkanten opvullen:
[Afbeelding]

En een kleurtje er op:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er mega netjes uit!

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 101Bram
theredone51 schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:19:

Kasten op de sokkel:
[Afbeelding]

Binnenwerk er in:
[Afbeelding]

Zijkanten opvullen:
[Afbeelding]

En een kleurtje er op:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er super uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrsL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-01 14:27
Wauw, dit ziet er super nice uit!

Als een totale leek, lijkt het me eigenlijk wel. geinig om ook eens te proberen.
Wat betreft zo'n sokkel of zo'n afwerk omhulsel, wat voor hout gebruik je hiervoor? (vuren heb ik langs zien komen, maar werkt dat?
Ik zit me heen en weer te klikken, en zie echt zoveel verschillende maten, met de angst iets verkeerds te bestellen. Wat gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:09
ChrsL schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:57:
Wauw, dit ziet er super nice uit!

Als een totale leek, lijkt het me eigenlijk wel. geinig om ook eens te proberen.
Wat betreft zo'n sokkel of zo'n afwerk omhulsel, wat voor hout gebruik je hiervoor? (vuren heb ik langs zien komen, maar werkt dat?
Ik zit me heen en weer te klikken, en zie echt zoveel verschillende maten, met de angst iets verkeerds te bestellen. Wat gebruiken jullie?
Afhankelijk van waar het komt te staan, maar normaal gezien is vurenhout of dergelijke voldoende (daar heb ik de sokkel van gemaakt) iets van 80 mm hoog x 20 mm dik voor de voor en achterkant en dan balkjes er tussen van 50x50mm op de scheiding van de kastdelen / corpussen.

Om het jezelf gemakkelijk te maken: zorg dat alleen het voorste / achterste en eventueel de 2 eindbalken de vloer raken. Als de middenbalkjes ook gelijk komen met de onderkant, dan ga je problemen hebben met het uitpassen als je vloer niet al enigszins vlak is.

Voor de panelen rond de kast: bruine mdf (goedkoop), groene mdf (voor vochtige ruimtes) of mdf met grondverf er al op (scheelt tijd met het schilderen). Zichtbare kopse kanten kan je plamuren of dergelijke om glad te maken, maar kanten band werkt uiteraard ook snel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 12:21
101Bram schreef op zondag 20 december 2020 @ 01:40:
Hallo,

ik wil graag een kleerkast zetten van IKEA (type PAX), waar ik vervolgens enkele MDF latjes wil tegenaan plaatsen zodat het lijkt op een inbouwkast. In de meeste tutorial filmpjes op youtube maken ze vaak gebruik van een kastsokkel, voornamelijk om de kast waterpas te zetten.

Mijn vraag: Is zo een kastsokkel echt nodig en indien ja:

- welke houtsoort?
- waarop te letten?
- hoe krijg je die waterpas?
- kan je daar plinten in verwerken?

Iemand hier ervaring mee?

Bram
toon volledige bericht
Hier heeft iemand exact zijn stappenplan omschreven bij het maken van een opmaat kast met Ikea pax kasten als basis.
Dat is erg mooi geworden!

https://nieuwhuis.info/ka...-schuin-dak-met-ikea-pax/
Pagina: 1