Windows keys bij het verkopen van een computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik wil namens een vriend van mij een gebruikte computer gaan verkopen. Echter zijn we er beiden nogal warrig over hoe het zit met de licentie op Windows, en of we die kunnen overdragen aan de nieuwe koper of wat. Je hebt OEM keys, je hebt retail keys. Windows 7 keys die zijn overgezet naar 10, nieuwe Windows 10. Ik meen dat soms keys gekoppeld zijn aan je Microsoft account, en soms aan de computer. We zien beiden door de bomen het bos niet helemaal meer. Als ik rondgoogle vind ik hooguit beschrijvingen van verschillende soorten keys, info over het loskoppelen van een Windows key bij een laptop, of Windows keys op Marktplaats. De eerste is info waarvan we niet helder hebben hoe we het in de praktijk moeten toepassen, de andere twee zijn irrelevant.

Onze bedoeling is een kant-en-klare af te leveren met Windows erop. Wat moeten we met de Windows en de key die er nu op staan?

Beste antwoord (via Amanoo op 20-12-2020 14:51)

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-04 16:11
Even voor de juiste terminologie: je hebt licenties en je hebt keys waarmee je in feite je licentie kan activeren.
Een key geeft je niet het recht op het gebruik van het OS, een licentie geeft dat wel (dus een bv een key kopen via een schimmige website geeft je niet het recht om Windows te mogen gebruiken omdat een key eigenlijk "niets" is)

Dat gezegd hebbende: een OEM licentie is normaal gesproken gewoon over te dragen aangezien deze in feite gekoppeld is aan de machine waarop deze geïnstalleerd is. Uit je verhaal kan ik niet opmaken over wat voor licentie je praat.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-04 16:11
Even voor de juiste terminologie: je hebt licenties en je hebt keys waarmee je in feite je licentie kan activeren.
Een key geeft je niet het recht op het gebruik van het OS, een licentie geeft dat wel (dus een bv een key kopen via een schimmige website geeft je niet het recht om Windows te mogen gebruiken omdat een key eigenlijk "niets" is)

Dat gezegd hebbende: een OEM licentie is normaal gesproken gewoon over te dragen aangezien deze in feite gekoppeld is aan de machine waarop deze geïnstalleerd is. Uit je verhaal kan ik niet opmaken over wat voor licentie je praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
We hebben net gecheckt, en het is een OEM licentie. Dan is dat dus toch over te dragen, uitgaande van jouw verhaal. Mooi.