Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PyBo
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Allen,

Vanmiddag probeerde ik onderstaand systeem aan te zetten, setup draait al sinds mei zonder problemen met Windows 10.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 215,05€ 215,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 70,95€ 70,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 89,95€ 89,95
1VentilatorenCooler Master Silencio FP 120MM - PWM€ 11,05€ 11,05
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 65,69€ 65,69
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,99€ 46,99
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 500GB (zonder heatsink)€ 71,63€ 71,63
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,31

Afgelopen dagen heeft het systeem uitgestaan maar geen wijzigingen van aansluiting. Vanmiddag het systeem aangezet, fans en leds gaan aan maar er komt geen beeld. Ondertussen het systeem uit elkaar, van een ander systeem videokaart/geheugen en voeding getest maar dit heeft geen verschil mogen maken.

Een veel voorkomend probleem lijkt het geheugen te zijn in deze configuratie. Diverse combinaties geprobeerd, voor nu een enkele module in slot A2 zitten. Ook beide modules in A2 een B2 zoals geadviseerd gezeten maar dit geeft ook geen sjoege.

Ik ben bang dat moederbord of processor defect zijn. Heeft er iemand nog tips voordat ik voor een of beide onderdelen naar de garantie ga kijken?

Beste antwoord (via br00ky op 23-12-2020 17:47)

• PyBo
  • Niet online
Voor de toekomstige lezers.
Vanmorgen heb ik het systeem door leverancier laten testen, uiteindelijk bleek de processor defect te zijn. Ik heb een leverancier laten testen omdat ik zelf een processor op de plank heb liggen met dezelfde socket.

Een 2e processor is in het systeem gezet, direct werkte alles weer. Er zijn nog wat testjes op het moederobrd gedaan, maar hieruit bleken geen defecten te komen. Proces om de processor te laten vervangen wordt nu in gang gezet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:40
Probeer eens een biosreset. Ff de clrcmos pinnen onderaan het moederbord kortsluiten met een schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PyBo
  • Niet online
Hmmm, helaas weinig effect.

Ook nog geprobeerd de batterij er voor een moment uit te halen en compleet stroomloos te maken maar hier komt ook weinig beweging in.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PyBo
  • Niet online
Voor de toekomstige lezers.
Vanmorgen heb ik het systeem door leverancier laten testen, uiteindelijk bleek de processor defect te zijn. Ik heb een leverancier laten testen omdat ik zelf een processor op de plank heb liggen met dezelfde socket.

Een 2e processor is in het systeem gezet, direct werkte alles weer. Er zijn nog wat testjes op het moederobrd gedaan, maar hieruit bleken geen defecten te komen. Proces om de processor te laten vervangen wordt nu in gang gezet.