Als (ex) schuldhulpverlener en afgestudeerd WSNP-bewindvoerder kan ik hier idd iets over zeggen.
Je kan het zelf ook nakijken in de VTLB-calculator, de toelichting staat hier
https://www.bureauwsnp.nl...apport-juli-2020-v2.5.pdf
Bij hoofdstuk 6.1.1 kun je zien wat meerderjarige kinderen moeten bijdragen: in principe hoef je niet bij te dragen zolang je studeert en een OV-studentenkaart krijgt, tenzij je inkomen zo hoog is dat hierdoor je vader minder toeslagen of andere aanvullingen krijgt.
Meerderjarige kinderen die studeren en recht hebben op een studentenreisproduct.
Indien het kind studeert recht heeft op een studentenreisproduct en geringe bijverdiensten heeft, kan een bijdrage in de woonlasten achterwege blijven. Het is niet ongebruikelijk dat studerende kinderen bij hun ouders inwonen en bijverdienen om hun eigen kosten te betalen. Schuldeisers worden daardoor niet benadeeld. Als de bijverdiensten van het inwonende studerende kind structureel hoger zijn dan de Participatienorm voor een alleenstaande valt dit kind niet meer in deze categorie, maar in categorie 2 of 3, afhankelijk van de leeftijd van het kind.
In principe houden gemeentes ook deze berekening aan, maar er zijn gemeentes die hier wel eens vanaf willen wijken, terwijl dit eigenlijk niet is toegestaan. Je kunt dan altijd even contact met me opnemen en dan zou ik samen met je kunnen kijken wat daaraan te doen is.
Mocht je meer vragen hebben, tag me dan even, zoals @
RaZ ook gedaan heeft.
[
Voor 10% gewijzigd door
Ardana op 19-12-2020 19:28
]