Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijks
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-01-2021
Mijn vader gaat binnenkort de schuldhulp verlening in. Op internet lees ik verschillende dingen over hoe het zit met mijn inkomsten. Ik ben onder de 21 en studeer de komende jaren nog. Op de ene website lees ik dat als ik minder dan 1.000 euro verdien niet hoef bij te dragen aan de schulde. Tuurlijk ga ik wel mee betalen aan de elektra etc. Op een andere website lees ik dat er helemaal niet naar mijn inkomen gekeken wordt als ik studerend ben.

Mijn vraag aan jullie is hoe zit het nou precies? Via de gemeente krijg ik ook niet echt een duidelijk antwoord :(

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
Het begint met de feiten helder presenteren. Blijkbaar ben je ouder dan 18, jonger dan 21 en woon je thuis.

Blijft open staan wat voor regeling je vader ingaat, of hij een uitkering krijgt en wat voor soort, etc.

Je kunt niet aangesproken worden op de schuld. Wat van je vader eventueel verwacht kan worden is dat inwonende kinderen kostgeld betalen. Dat laatste hangt af van de feiten en omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijks
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-01-2021
Welke regeling precies weet ik niet, maar hij krijgt dan een bepaald bedrag per week voor eten etc. En de rest gaat direct naar de gemeente om schulden af te lossen. Dus je zegt eigenlijk dat de hoogte van mijn inkomsten in principe niks uit maakt? Zolang ik de kosten die extra zijn omdat ik er woon betaal aan hem.

Ik ben bang dat de gemeente/belastingdienst de helft of iets van mijn inkomsten afhaalt om de schulden van hem af te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:01
Waar precies krijgt hij de schuldhulpverlening? Daar kunnen ze dit ook beantwoorden. Je vader heeft bericht gehad zeg je, in die brief staan vast ook contactgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hier kan @Ardana veel meer over zeggen.

Maar in een notendop, het inkomen van je pa gaat naar de bewindvoerder, die gaat alles betalen (vaste lasten) en de schuld regelen (3 jaar lang). En dan krijg je weekgeld, kan zijn dat je dan van 50 euro moet leven (bepaald de bewindvoerder). En dan heb je het niet over alleen eten, maar voor al je boodschappen, dus ook wc-papier, douchegel, roken etc.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:01
RaZ schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:52:

Maar in een notendop, het inkomen van je pa gaat naar de bewindvoerder, die gaat alles betalen (vaste lasten) en de schuld regelen (3 jaar lang). En dan krijg je weekgeld, kan zijn dat je dan van 50 euro moet leven (bepaald de bewindvoerder). En dan heb je het niet over alleen eten, maar voor al je boodschappen, dus ook wc-papier, douchegel, roken etc.
Dat was de vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:44
RaZ schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:52:

Dus jij weet al dat het om de WSNP gaat terwijl @vandijks het zelf niet weet? Knap.

TS zal, zoals @Rukapul zegt, eerst helder moeten hebben om welke regeling het gaat. Dat kan de gemeente echt wel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een traject van de gemeente vraag je toch echt zelf aan. WSNP gaat via de rechter.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als (ex) schuldhulpverlener en afgestudeerd WSNP-bewindvoerder kan ik hier idd iets over zeggen.

Je kan het zelf ook nakijken in de VTLB-calculator, de toelichting staat hier https://www.bureauwsnp.nl...apport-juli-2020-v2.5.pdf
Bij hoofdstuk 6.1.1 kun je zien wat meerderjarige kinderen moeten bijdragen: in principe hoef je niet bij te dragen zolang je studeert en een OV-studentenkaart krijgt, tenzij je inkomen zo hoog is dat hierdoor je vader minder toeslagen of andere aanvullingen krijgt.
Meerderjarige kinderen die studeren en recht hebben op een studentenreisproduct.
Indien het kind studeert recht heeft op een studentenreisproduct en geringe bijverdiensten heeft, kan een bijdrage in de woonlasten achterwege blijven. Het is niet ongebruikelijk dat studerende kinderen bij hun ouders inwonen en bijverdienen om hun eigen kosten te betalen. Schuldeisers worden daardoor niet benadeeld. Als de bijverdiensten van het inwonende studerende kind structureel hoger zijn dan de Participatienorm voor een alleenstaande valt dit kind niet meer in deze categorie, maar in categorie 2 of 3, afhankelijk van de leeftijd van het kind.
In principe houden gemeentes ook deze berekening aan, maar er zijn gemeentes die hier wel eens vanaf willen wijken, terwijl dit eigenlijk niet is toegestaan. Je kunt dan altijd even contact met me opnemen en dan zou ik samen met je kunnen kijken wat daaraan te doen is.

Mocht je meer vragen hebben, tag me dan even, zoals @RaZ ook gedaan heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 19-12-2020 19:28 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel verduidelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:44
RaZ schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:03:
Een traject van de gemeente vraag je toch echt zelf aan. WSNP gaat via de rechter.
WSNP vraag je toch ook echt zelf aan. En die rechter wijst een WSNP verzoek pas toe als je een minnelijk traject hebt gevolg. Wie helpt je daarbij? Juist, de gemeente. Dus, waar in het traject bevindt vader van TS zich?

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 19-12-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:59
Als het goed is, heeft je vader via dit traject een casemanager/bewindvoerder die het gehele traject bepaald en daarin begeleid. De instantie die je begeleid, in jouw geval lijkt dit de de afdeling schuldhulpverlening van je gemeente, zal je hierover toch echt uitleg moeten en kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ErgoStijn schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:17:
Als het goed is, heeft je vader via dit traject een casemanager/bewindvoerder die het gehele traject bepaald en daarin begeleid. De instantie die je begeleid, in jouw geval lijkt dit de de afdeling schuldhulpverlening van je gemeente, zal je hierover toch echt uitleg moeten en kunnen geven.
Mja, dan heb je toch 'n hoge pet op van de gemeentelijke instanties. Ik heb behoorlijk wat collegae gehad die écht niet wisten hoe ze met inwonende studerende kinderen moesten omgaan, laat staan dat ze het konden uitleggen. Hier was best vaak sprake van willekeur, terwijl het allemaal prima is vastgelegd. Ook genoeg die dat wel wisten, maar net als bij de belastingtelefoon kan het best zo zijn dat de persoon die je spreekt (nog) niet alle ins- en outs kent.

Pagina: 1