Welk led paneel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 11:00
Hallo,

Ik heb een TL-bak in de garage hangen met twee TL-lampen (36w/840) en ik wil deze vervangen door een led paneel. De garage is ongeveer 20 vierkante meter groot (4x5) en weet niet goed welke ik moet pakken. Momenteel heb ik voldoende licht in de garage.

Zou 1 voldoende zijn (LED paneel 30x120cm) of een grotere?
Ik weet niet goed welke ik moet pakken.
Ik wil deze dan combineren met een zigbee schakelaar en een Philips hue motion censor.
Er wordt niet echt geklust in de de garage (een keer een band plakken) maar ik wil wel voldoende licht hebben.

Maar dat kan ik dan toch regelen met de hue schakelaar?

Wat adviseren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
Waarom niet gewoon de TL vervangen voor 2 led buisjes :? Hoef je geen armatuur te vervangen, niet te boren en het scheelt nog geld ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Ik heb hier helemaal geen verstand van. Maar.... Dat kan dus ook begrijp ik 🙈🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
Het gaat er mij om dat ik dadelijk een zigbee inbouw schakelaar kan plaatsen met een Hue motion sensor. Dat kon niet blijkbaar met de huidige tl lampen ivm de piek belasting. Dat kan met 2 tl led buizen wel? Is dat geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Indien je voor LED panelen gaat:
2st 120x30 monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar je met LED-buizen wel op moet letten is dat je mogelijk de starter en de smoorspoel er tussenuit moet halen, dus het armatuur iets aanpassen qua bedrading. De 230V aansluiting gaat dan rechtstreeks naar de LED-buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je klust in de garage is goed licht belangrijk. Een klein beetje afhankelijk van wat je doet wil je niet in je eigen schaduw werken.

In mijn garage heb ik 3 LED balken hangen:
https://www.elektrohandel...k-120-cm-ip20-3320lm-40w/
De middelste zit op een losse schakelaar, voor als je de fiets even binnen zet oid.
De andere 2 (en daar komt een werkbank lamp nog bij) zitten op een andere schakelaar.

Ik vind die panelen zelf ook erg mooi, maar ze zijn 2x of zelfs 3x (met het frame erbij) zo duur. En je moet toch echt minimaal aan 2 panelen denken om redelijk werklicht te hebben. Als je moet kiezen tussen 2 panelen of 3 tot 6 'batten' (eventueel over 2 schakelaars verdeeld) dan is de laatste optie voordeliger en meer/beter licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-05 14:07
Als je toch voor een led paneel wilt gaan zal ik die van Lidl smart kiezen;

https://www.lidl-shop.nl/...me-Vierkant/p100306672001

Deze is compatibel met Hue (Zigbee). Heb er zelf ook 2. Maar zie dat het blijkbaar een succes is en de prijs is al omhoog gegooid... (waren eerst €69.99)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ik heb gewoon 2 armatuurtjes gekocht. "leeg tl" armatuur met 2 led buizen. Kosten 38 euro per stuk en een bak licht eruit, niet normaal. Superblij mee :Y
Mijn schuur is 9 meter lang, met die 2 armaturen zát licht :U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:16

Eraser127

Nijkerk

Misschien ook een bij BVA-auctions kijken, staan vaak led panelen en balken voor een nette prijs. Zelf ben ik ook nog aan het oriënteren voor led-balken/panelen.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:48
Heb zelf in een vergelijkbare garage 3x 30x120 cm 7000k hangen. Twee keer zou ook genoeg zijn ware het niet dat ik de laatste 2 meter een kast dwars heb staan.

In vergelijking met tl geeft dit behoorlijk veel meer licht maar is bij het klussen wel heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 14:06
ybos schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:17:
Waarom niet gewoon de TL vervangen voor 2 led buisjes :? Hoef je geen armatuur te vervangen, niet te boren en het scheelt nog geld ook.
Daar schiet je weinig mee op: tl en led tl buizen geven min of meer evenveel licht af bij gelijk vermogen

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
akoster schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:31:
[...]

Daar schiet je weinig mee op: tl en led tl buizen geven min of meer evenveel licht af bij gelijk vermogen
right... waarom vervangt jan en alleman zn buizen dan door led :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:19
ybos schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:33:
[...]

right... waarom vervangt jan en alleman zn buizen dan door led :?
Omdat men wijs is gemaakt dat led besparend is, en dat klopt wel tov halogeen lampen e.d. maar tov TL verlichting maakt het weinig uit.
Led buizen in oude armaturen met echte starters waarin je die moet vervangen voor dummyloads verbruiken zelfs meer dan de "originele" TL's

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1