[Delta glasvezel] Keuzemenu bij telefonie werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Mijn schoonouders wonen in het buitengebied en zijn sinds kort over van ADSL op glasvezel van Delta.
Voor hen een merkbaar verschil en ze zijn er blij mee. Internet en tv werkt naar behoren.
Bellen en gebeld worden werkt ook, alleen niet optimaal. Ik weet niet of mijn topic hier goed staat maar aangezien de problemen zijn ontstaan na overstap op glasvezel lijkt mij dit de beste plek.

Probleem
Wanneer ze met de vaste lijn naar een nummer bellen waar ze een keuzemenu hebben is het niet mogelijk een optie te selecteren.
Welke toets je ook indrukt het signaal komt niet aan bij het keuzemenu.

Wat heb ik geprobeerd
  • Alle kabels nagelopen
  • Nieuwe kabel geprobeerd
  • Een ander DECT toestel aangesloten
  • Delta gebeld
Bij delta blijven ze van mening dat het of aan het toestel ligt of aan het keuzemenu. Het keuzemenu werkt correct, met een mobiel kom je gewoon door het menu heen. Wat mij betreft is het toestel ook uitgesloten omdat we een ander toestel geprobeerd hebben.

Ik heb even in de genexis gekeken maar kan geen instellingen vinden wat dit probleem zou kunnen oplossen.
Heeft iemand hier ervaring met dit probleem en misschien de juiste tip om het probleem op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:01
Wat voor telefoon toestel wordt er gebruikt? En welk ander toestel is er geprobeerd?

Volgens Google adviseert Delta om een toestel met FSK signalering te gebruiken ipv DTMF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:30

skate master

Autodesk Educator Expert

Topicstarter
Het betreft een panasonic kx-tgd320nlg.
Wat ik over de signalering lees/begrijp is dat dit voor nummer weergave is, maar dit werkt gewoon zoals het hoort.

Het testtoestel was een Profoon PDX-900.

De Panasonic is nu een jaar oud en heeft op de KPN experiabox prima gefunctioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:55
FSK of DTMF heeft te maken met de inkomende nummerweergave.

In dit geval gaat het mis met het versturen van de DTMF toontjes: de cijfertjes van het keuzemenu.

Dit is iets wat de provider moet fixen. Volgens mij gebruiken ze Genexis, en die meeste modellen ondersteunen inband, RFC 2833 en SIP-INFO

Mijn vermoeden is dat ze nu inband gebruiken. Dan worden de toontjes in de audiostream, gewoon als geluid verstuurd. Afhankelijk van de 'kwaliteit' van het toontje en de gebruikte codec komt het dan (net nog) herkenbaar genoeg door voor de andere partij.

Als je RFC2833 of SIP-INFO gebruikt dan worden de toontjes niet als audio verstuurd, maar in de headers en pas verderop weer 'teruggezet' naar audiotoontjes. Daardoor heb je dus geen last van de audiocompressie en werkt het gewoon.

Je kan dit op de Genexis instellen via de provisioning of de CLI
drgos(config-voice-line)# dtmf relay ?
inband In band
rfc2833 RFC2833
sip-info SIP info
Ik gok alleen dat je als user daar geen toegang toe hebt. Via de GUI kan het voor zover ik weet niet.

Met zekerheid is het niet te zeggen, dan zou je moeten wiresharken aan de glasvezelkant, maar dan moet je maar net de mogelijkheid daartoe hebben.

Overigens zijn dit typisch dingen die je niet perse aan denkt, of in een testsetup wel werken, maar pas bij een grotere uitrol niet goed gaan.
Ik heb hetzelfde probleem een aantal jaren geleden gehad en toen gefixed (Was ook met Genexis)
Ander dingetje wat ook zoiets is is bv tijd: als een Docsis modem geen juiste TOD heeft dan reset de klok van een telefoontoestel als er gebeld wordt 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 20-12-2020 15:30 ]