DMA ontbreekt op hdds.

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Misschien een hele domme vraag maar ik kan de DMA op mijn hdds niet in of uitschakelen. Er staat in de device manager namelijk helemaal geen ding voor DMA of iets dergelijks. Ik gebruik windows 98 SE.
Hdds zijn 2 Seagate Barracudas 30.6 GB ATA66 beide op een apart IDE kanaal van een ABIT BE6 mobo (zo'n ding met 4 IDEcontrollers)
iemand een idee of ik dit toch aan kan zetten.

Verwijderd

rechterknop op "Deze Computer ==> Eigenschappen ==> Apparaatbeheer ==> Schijfstations ==> bij "generic blabla" eigenschappen kiezen ==> Instelling ==> DMA aanvinken :) :) :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
als die dingen op de hpt controller zitten dan wordt de dma door de drivers daarvan geregeld. naar mijn weten kan je dan idd in het apparaatbeheer helemaal niks instellen.

Verwijderd

volgens mij heten die dingen dan ook SCSI ofzo in windows.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00
Op maandag 13 augustus 2001 00:55 schreef triple--6 het volgende:
rechterknop op "Deze Computer ==> Eigenschappen ==> Apparaatbeheer ==> Schijfstations ==> bij "generic blabla" eigenschappen kiezen ==> Instelling ==> DMA aanvinken :) :) :)
oh lompe sukkel, hij zegt toch dat daar niet zo een vakje staat. |:( :? :'( ;(
Leer is lezen man

• Roellie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02-2021

Roellie

How' you doin'?

staat het bij 98SE niet bij de harde schijven zelf in apparatenbeheer? dat je het per schijf kan instellen zeg maar?

I may be Nuts, but most people call me Mars

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 01:55 schreef awraeven het volgende:
volgens mij heten die dingen dan ook SCSI ofzo in windows.
:? :? :?
30.6 GB ATA66 beide op een apart IDE kanaal = SCSI :? :? :?

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:00
Op maandag 13 augustus 2001 10:21 schreef BigRonnyV het volgende:

[..]

:? :? :?
30.6 GB ATA66 beide op een apart IDE kanaal = SCSI :? :? :?
Er lopen toch wat rare mensen hier rond, jammer is dat

Verwijderd

Goed.. ik heb een A7V, 2x 40GB op de UDMA 100 controller.

Aldus Windows 2000:

SCSI/RAID-controllers: "Win2000 Promise Ultra100 IDE Controller
Disk1: IC35L040 AVER07 0- SCSI Disk Device
Disk2: Maxtor 5 T040H4 SCSI Disk Device

En het zijn toch echt 2 IDE UDMA 100 drives. Dus.... zeg niet dat ze niet als SCSI drives worden gezien en dan kun je dus niet de optie DMA aanvinken onder windows.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
ehhm. hij ziet ze toch echt als SCSI hoor :?

Ik heb ook een ATA-100 onder windows geprobeerd en dat werd ook als SCSI gezien.

Misschien dat je de DMA kan instellen bij de driver van de ATA-100. Het is een gok

Verwijderd

Op de Abit BE6-2 (die je moet hebben gezien de 4 ide kanalen) zit een geintegreerde HighPoint 66 die, wanneer de juiste drivers hiervoor zijn geinstalleerd, inderdaad als scsi controller door Windows wordt gezien. Hierbij is inderdaad geen DMA in te stellen omdat dat door de bios van de HPT66 wordt geregeld. In dit bios kun je bij het booten van de pc komen door (uit m'n hoofd :P ) CTRl-G ofzo. Daar kun je de gewenste ATA settings doen. Ik zou er gezien je vraag, afblijven... ;)

Dus, zoek niet verder, geen DMA setting in Windows.

PS zorg dat je de laatste drivers (v1.25) voor dat ding gebruikt, veel stabieler. :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Op maandag 13 augustus 2001 11:00 schreef DE_Michiel het volgende:

[..]

Bedoel je mij ofzo. Er zitten toch echt 4 IDE controllers op mijn Hdd hoor. Maar die UDMA 66 of ATA 66 whatever wordt idd wel herkent als SCSI device. (terwijl het ide drives zijn)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Op maandag 13 augustus 2001 17:19 schreef einstein het volgende:
Op de Abit BE6-2 (die je moet hebben gezien de 4 ide kanalen) zit een geintegreerde HighPoint 66 die, wanneer de juiste drivers hiervoor zijn geinstalleerd, inderdaad als scsi controller door Windows wordt gezien. Hierbij is inderdaad geen DMA in te stellen omdat dat door de bios van de HPT66 wordt geregeld. In dit bios kun je bij het booten van de pc komen door (uit m'n hoofd :P ) CTRl-G ofzo. Daar kun je de gewenste ATA settings doen. Ik zou er gezien je vraag, afblijven... ;)

Dus, zoek niet verder, geen DMA setting in Windows.

PS zorg dat je de laatste drivers (v1.25) voor dat ding gebruikt, veel stabieler. :)
Ik gebruik dus idd niet de standaard drivers meer maar dus ook de 1.25 drivers. draait ook beter onder DOS met een niet ATA66 schijf eraan.

Maar het is me duidelijk dat ik dus in windows geen DMA aan kan zetten.

TNX allemaal. Topic kan nu wel dichtgegooid worden voor mijn part

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 BLAATTE DE_Michiel het volgende:

[..]

oh lompe sukkel, hij zegt toch dat daar niet zo een vakje staat. |:( :? :'( ;(
Leer is lezen man

[..]

En dit was dan de inzichtelijke bijdrage van DE_Michiel. Ben je punten aan het verzamelen voor de huiskomer oid?
Als je nixs zinnig te zeggen hebt, ga dan in hemelsnaam op een tribune staan blaaten.

TnHX :r

Verwijderd

Als een harde schijf op de UDMA-100 poort wordt aangesloten, dan verdwijnt de keuze-optie "DMA", aangezien de schijf dan automatisch als DMA wordt aangemerkt. Dus er valt niets te kiezen, hij is dan automatisch DMA. Zodra de hd op een normale 66-poort wordt aangesloten verschijnt die keuze-optie weer wel.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Hadden die Highpoint controllers niet een eigen BIOS waar je kon opgeven hoe een HD moest connecten met de controller. Ik heb een HotRod 100 gehad en daar kon ik keurig in de Controller BIOS opgeven dat de HD met UDMA5 moest babbelen met de controller. Met de posting van de HD lijst zag ik dan ook dat ie dat deed. de drivers sturen dat ding alleen maar aan.

Maar ondertussen is het wel weer een poosje geleden voor mij en doe ik het nu met echte SCSI. m.a.w. mensen die nu zo;'n highpoint controller hebben kunnen hopelijk mijn verhaal bevestigen.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

On/Off topic:

Onder W2K kun je met X-Teq setup UDMA aan en uitzetten op je ATA66/100 schijven.

(Daarnaast is dit progje voor alle windows versies onontbeerlijk)
Pagina: 1