Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-11 16:20
Onder het mom verduurzamen en minder stroom gebruiken ben ik overal in huis alle inbouwspots aan het vervangen voor leds.

In de badkamer heb ik 5 inbouwspots met GY6.35 halogeenspots a 50w per stuk. Totaal dus 250w.

Om deze te vervangen heb ik Osram Parathom GY6.35 leds gekocht a 2,4w per stuk. Totaal dus 12w.

De oorspronkelijke voeding moest ik vervangen 100-300w. Heb dus een voeding van max 20w aangeschaft speciaal voor led. Deze aangesloten, echter is het een disco geworden in de badkamer.
Van 5 naar 4 leds naar 3 etc. Blijft knipperen. 1 30w lamp er in en blijft uit.

Had nog een voeding over van 35-105w en deze geprobeerd en alles werkt.

Wat zie ik over het hoofd?

Ik zou verwachten dat de nieuwe voeding tot 20w zou moeten werken en dat de voeding van 35-105 w problemen zou opleveren gezien ik met max tot 12w kom.

De spotjes zijn paralel aangesloten.

Deze 20w voeding heb ik gekocht: linkje

Dit is de 35-105w voeding die nu werkt wat ik niet zou verwachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scgKpNnHErZoC1e68SBfVPeYeV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMz8TOs8MYY2REZzQyKM2ZHS.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via basjuhh op 24-12-2020 14:11)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die 20W voeding is weer zo'n constant current / constant voltage ding. Tot 12V zal hij altijd 1500mA CC doen, daarna blijft hij 12V (CV dus). Waarschijnlijk werkt deze regelelektronica en die in je lampjes elkaar tegen.

Die 35-105w zou ik ook niet echt vertrouwen. Dat zijn vaak van die dingen die enorm lelijke spanning uitsturen, vandaar dat er ook 11,4V effectief op staat... Nu heb je aan Osram lampjes wel goeie maar veel ledjes vinden die enorme pieken niet heel tof. En waarschijnlijk gaat het met die voeding met maar 12W last wel goed omdat je niet dimt. Dan kom je pas echt in de lastige regio voor de voeding.

Overigens zou ik met 2,4W wel een stapje terug verwachten qua lichtopbrengst vergeleken met 50W halogeen.

Alle reacties

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 16:18
De output van de witte led driver is 12VDC, de lichtbronnen zijn 'retrofit' en hebben wisselspanning nodig.

Ga je de lichtbronnen dimmen? Let dan ook op het minimale vermogen wat de dimmer kan dimmen.

Je zou deze trafo kunnen gebruiken:

https://www.conrad.nl/p/s...eafsnijdingsdimmer-489898

[ Voor 54% gewijzigd door Baxke op 19-12-2020 21:51 ]

• basjuhh
De leds die ik gekocht heb zijn geschikt voor zowel ac als dc?

• basjuhh
De leds die ik gekocht heb zijn geschikt voor zowel ac als dc?
Baxke schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:44:
De output van de witte led driver is 12VDC, de lichtbronnen zijn 'retrofit' en hebben wisselspanning nodig.

Ga je de lichtbronnen dimmen? Let dan ook op het minimale vermogen wat de dimmer kan dimmen.

Je zou deze trafo kunnen gebruiken:

https://www.conrad.nl/p/s...eafsnijdingsdimmer-489898

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-11 16:18
Ik zie het nu! Ik heb deze alleen toegepast met een wisselspanningsvoeding en nooit problemen gehad, vandaar mijn voorbarige conclusie.

Hmm, paar dingen te controleren:

- type dimmer
- zijn de fase en nul correct aangesloten op de driver? (stekker omdraaien in wcd)

• basjuhh
Schakeldraad en nul zijn correct aangesloten. Zit geen dimmer aan, puur een schakelaar.

Daarnaast ben ik ook benieuwd waarom de oude transformater/driver van 35-105w zonder problemen functioneert met 12w aan load..
Baxke schreef op zondag 20 december 2020 @ 06:17:
Ik zie het nu! Ik heb deze alleen toegepast met een wisselspanningsvoeding en nooit problemen gehad, vandaar mijn voorbarige conclusie.

Hmm, paar dingen te controleren:

- type dimmer
- zijn de fase en nul correct aangesloten op de driver? (stekker omdraaien in wcd)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
basjuhh schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:16:
Schakeldraad en nul zijn correct aangesloten. Zit geen dimmer aan, puur een schakelaar.

Daarnaast ben ik ook benieuwd waarom de oude transformater/driver van 35-105w zonder problemen functioneert met 12w aan load..

[...]
Omdat het eigen voedingscircuit van die LEDs onzuivere output van die trafo compenseert.

• basjuhh
Duidelijk, dan compenseren ze heel wat :)

Enig idee hoe het kan dat de 5 GY6.35 leds a 2,4w flikkeren bij een DC12v driver welke 1-20w ondersteund in parallel circuit?
kabeltjekabel schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:28:
[...]

Omdat het eigen voedingscircuit van die LEDs onzuivere output van die trafo compenseert.

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Die 20W voeding is weer zo'n constant current / constant voltage ding. Tot 12V zal hij altijd 1500mA CC doen, daarna blijft hij 12V (CV dus). Waarschijnlijk werkt deze regelelektronica en die in je lampjes elkaar tegen.

Die 35-105w zou ik ook niet echt vertrouwen. Dat zijn vaak van die dingen die enorm lelijke spanning uitsturen, vandaar dat er ook 11,4V effectief op staat... Nu heb je aan Osram lampjes wel goeie maar veel ledjes vinden die enorme pieken niet heel tof. En waarschijnlijk gaat het met die voeding met maar 12W last wel goed omdat je niet dimt. Dan kom je pas echt in de lastige regio voor de voeding.

Overigens zou ik met 2,4W wel een stapje terug verwachten qua lichtopbrengst vergeleken met 50W halogeen.

• basjuhh
Dank voor je antwoord, de 2,4 zijn vervangers voor de 35w versie van hologeen, echter bij ons kwam er echt een bak licht vanaf wat we iets minder wilde hebben. de 2,4 w geeft meer dan voldoende licht.
Septillion schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:13:

• Septillion

Septillion

@basjuhh 2,4W als 35W vervangers klinkt logischer ja. Maar als het voldoende licht is dan prima! d:)b
Pagina: 1