Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opslagpool beschadigd DS218+

Pagina: 1
Acties:

• Cyberdemon
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-06 08:59
Hey.

Ik heb in september dit jaar een synology ds218+ gekocht met 2 schijven van Seagate.
Deze heeft altijd perfect gewerkt tot vorige week. Deze geeft een ziekenhuis biep signaal, het status lichtje knippert oranje en het blauwe lichtje van de aan/uit knop knippert blauw.
DSM geeft de schijf niet aan als ik mij goed kan herinneren maar beide lichtjes van de schijven branden wel. De schijf zou volgens DSM een beschadigde opslagpool hebben.
Ik heb geprobeert op repareren te duwen maar heeft niet geholpen. Als ik op schijf herstel duw worden alle gegevens op die schijf gewist. Stel dat ik dit zou doen, hoe mirror ik de onbeschadigde schijf dan terug naar de geformatteerde schijf zodat alles terug operationeel is? Of zijn er andere dingen die ik kan doen? Ben momenteel een backup aan het maken van de belangrijkste gegevens. Ik heb een beetje gegoogled naar dit probleem, reacties waren nieuwe schijf steken.
Maar misschien kan ze toch nog software matig hersteld worden?
Ik kan ook de nas nog inkijken via windows explorer.

• Cyberdemon
Er is iets ernstig mis.
Ik kon eerst nog data kopiëren naar een externe schijf maar dat gaat nu ook niet meer.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het lijkt op een beschadigde opslagpool. Waarom denk je dat de opslagpool de DS218+ heeft beschadigd?

• Cyberdemon
Omdat de nas serieuze problemen vertoont.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Cyberdemon schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:14:
Omdat de nas serieuze problemen vertoont.
Dat heeft toch te maken met de defecte storage pool? Waarom zou de DS218+ met andere schijven ook niet goed werken?
Of je je data terug kunt halen, hangt er een beetje vanaf hoe je de schijven gebruikte. Was het RAID0 of RAID1? Één schijf uit een RAID1 array kun je met een pc uitlezen, zie https://unix.stackexchang...k-that-was-part-of-raid-1

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:43
Dus je hebt een knipperend oranje status led EN een knipperend blauwe power led? Dat is vreemd.

Een knipperende blauwe power led is geen goed teken: dit betekent dat er iets mis is met het moederbord of de PSU ("blinking blue light of death"). Meestal start de NAS dan ook niet op.

Maar als ik het goed begrijp start de NAS bij jou wel gewoon op en kan je in de DSM? Eerste stap moet inderdaad zijn om een back-up van je gegevens te nemen, maar dat lukt blijkbaar ook niet?

De help van Synology is ook erg goed. Heb je dit: https://www.synology.com/..._keeps_flashing_in_orange en dit https://www.synology.com/...nager/storage_pool_repair al gelezen?

• Cyberdemon
Kopieren naar een externe schijf lukt maar een paar keer. Dan loopt het kopieer proces vast en moet ik de nas handmatig met de knop uitzetten.
Ik heb de schijven in de raid modus gebruikt waar de data word gemirrord.
Zal die linkjes eens lezen

• Cyberdemon
Die linkjes heb ik gelezen.
Ik lees hier net dat als het power lichtje blijft knipperen wanneer er geen schijven insteken dat het een moederbord probleem is. Dat ga ik nu testen

• Cyberdemon
Ik weet ondertussen dat drive 1 het probleem veroorzaakt.
Ga nu het erop wagen om deze te herstellen. Wat moet ik dan doen om de gegevens van drive 2 terug op drive 1 te krijgen zodat de nas (hopelijk) terug normaal werkt
Het blauwe power lichtje brand trouwens toch normaal. Nu toch.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberdemon op 19-12-2020 17:13 ]

• Cyberdemon
Als ik de defecte schijf eruit haal (als de nas uitstaat) en dan opnieuw opstart met enkel de gezonde schijf, heb ik nog altijd het probleem. Biepen en status led knipperend oranje

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:12
Cyberdemon schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:29:
Als ik de defecte schijf eruit haal (als de nas uitstaat) en dan opnieuw opstart met enkel de gezonde schijf, heb ik nog altijd het probleem. Biepen en status led knipperend oranje
Gezien je een opslagpool had van waarschijnlijk 2 disks is de eerste disk nu stuk waar een deel van het OS op staat.

Gezien hij wel start met drive 2 zou ik er nu gewoon een nieuwe disk in hangen en het volume laten rebuild en en is je probleem opgelost.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59

FreakNL

Well do ya punk?

Kan je de NAS niet opnieuw initialiseren en dan je back-up terugzetten?

Of heb je geen backup? Dat is dan weer het zoveelste bewijs van "RAID is geen backup".

Sorry, een enorm klote-antwoord in jouw situatie, maar eentje die elke paar weken wel een keer gegeven kan worden hier op Tweakers...

Mocht je wel of niet uitkomen; Beschouw dit als een wijze les en sla je data op 2 plekken op, de 2e set het liefst offsite (cloud, NAS bij familie, externe schijf in een la op je werk, etc...)

• Cyberdemon
Ik heb een testje gedaan.
Als ik beide schijven eruit haal en dan de nas opstart knippert het status lichtje nog steeds oranje. Alleen biept hij niet meer.
Was idd dom van me om geen 2de backup te hebben. Ik had geen externe schijven meer anders had ik dat wel gehad. Ik heb ook een cloud maar de data op de nas, waar ik dan geen backup van heb, is bijna 700gb. En zoveel plaats had ik niet meer in de cloud.

Hij start ook met de 2 drives maar het vreemde is dat de nas met de werkende schijf nog steeds biept en oranje knippert.
Als er niets mis zou zijn met de nas zelf zou toch het status lichtje en de biep weg moeten zijn?

@SpoekGTi
Had bij het typen van men laatste reply geen rekening gehouden met je bericht.
Ik kan maar 1 ding doen denk ik, en dat is de schijf proberen te herstellen en hopen op het beste. Maar hoe rebuild je de nas dan?
Ik heb gegoogled 'how to rebuild synology'
Maar krijg niet het zoekresultaat dat ik zocht

[ Voor 44% gewijzigd door Cyberdemon op 20-12-2020 15:33 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik denk dat je nas stuk is, als je disken in mirror stonden heb je sowieso je data en kun je dat bereiken met Ubuntu. De disken zullen beide niet ineens stuk gegaan zijn. Heb je niet nog een lege disk liggen, grootte maakt niet uit? Dan zou je daar even je nas mee kunnen testen door een verse installatie erop te doen. Kan verder geen kwaad voor je orginele set. Zo kun je je nas even uitsluiten en kan je vanuit daar even verder kijken. Mocht de nas idd stuk zijn dan zou je in theorie je oude disken in een nieuwe kunnen stoppen en zo weer verder gaan na het installeren van de OS met behoud van data.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Cyberdemon
Ik vermoed het ook.
Omdat inderdaad denk ik toch, de nas zou moeten normaal werken met de werkende schijf.
Ik heb al contact opgenomen met de webshop waar ik hem kocht.
Maar waarom geeft de nas dan aan dat de opslag pool beschadigt is?
Ik heb geen losse schijven die ik daarvoor kan gebruiken

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberdemon op 20-12-2020 16:09 ]

• SpoekGTi
Als je een NIEUWE disk in drive bay 1 doet NADAT de nas is opgestart, dan kan je bij het opslagvolume kiezen voor herstellen, hierbij wordt dan de 1ste disk aangegeven dat die gebruikt moet gaan worden.

Daarna zal je opslag pool ook gefixed zijn

De nieuwe schijf moet wel minimaal dezelfde grootte hebben als de 2de disk

https://www.synology.com/...nager/storage_pool_repair

[ Voor 13% gewijzigd door SpoekGTi op 20-12-2020 16:21 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Cyberdemon
De schijf/nas is maar 3 maand oud.
Waarom zou ik hem niet eerst proberen te herstellen via DSM?
Als de schijf echt kapot blijkt te zijn moet ik hem opsturen.
Maar dan moet ik ook wel zeker weten dat de schijf effectief defect is en niet meer te herstellen valt.
Kan ook de nas zelf zijn he. Dus wat ik nu wil doen is de schijf eerst proberen te herstellen via dsm. Ik heb nu de werkende schijf er alleen in steken en nu kan ik wel normaal kopiëren. Dat ben ik nu aan het doen en dan kan ik de niet werkende schijf proberen te herstellen. Als dat niet werkt moet ik ze opsturen. Rot is dat ik geen losse schijven heb om te kijken of de nas niet het probleem is

[ Voor 42% gewijzigd door Cyberdemon op 20-12-2020 17:24 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Cyberdemon schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:05:
... Was idd dom van me om geen 2de backup te hebben. ...
Ik heb je topic nog eens doorgelezen en ik snap niet waarom je je data niet meer hebt.
Of wat je probleem nu is naast een als "probleem" gemarkeerde disk.
Uit jouw uitspraak hierboven haal ik dat je een (wellicht incomplete) eerste backup hebt.
Maar dan heb je naast die (wellicht incomplete) eerste backup toch óók nog al je originele data?
Waarom backup je die originele data dan niet op een verse externe schijf?

• Cyberdemon
Renault schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:22:
[...]

Ik heb je topic nog eens doorgelezen en ik snap niet waarom je je data niet meer hebt.
Of wat je probleem nu is naast een als "probleem" gemarkeerde disk.
Uit jouw uitspraak hierboven haal ik dat je een (wellicht incomplete) eerste backup hebt.
Maar dan heb je naast die (wellicht incomplete) eerste backup toch óók nog al je originele data?
Waarom backup je die originele data dan niet op een verse externe schijf?
Weet niet meer wat ik hiermee exact bedoel.
Ik heb dus een deel van de data die op de nas staat op de cloud staan. Maar omdat die bijna vol zit en, als ik toen van de data waarover het gaat een backup zou willen op de cloud dan zou deze data (die aangevuld word) op de duur dus niet meer op de cloud passen. Dus heb ik bewust er voor gekozen om geen backup op de cloud te hebben. Maar het is zoals ik aangeef in mijn bewerkt bericht gelukt om te backuppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberdemon op 20-12-2020 17:34 ]

• Cyberdemon
Probleem verholpen denk ik. Ben de schijf aan het herstellen. Biep is weg, status licht knippert niet meer en beide schijven zijn groen

[ Voor 17% gewijzigd door Cyberdemon op 20-12-2020 19:47 ]

• SpoekGTi
Cyberdemon schreef op zondag 20 december 2020 @ 19:42:
Probleem verholpen denk ik. Ben de schijf aan het herstellen. Biep is weg, status licht knippert niet meer en beide schijven zijn groen
De disk zal niet voor niets uit de RAID set zijn gevallen. Heb dit gedrag vaker gezien. Herstellen kost het tijdelijk op.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Maak eens een screenshot van de smart waardes als je ze weer kunt zien in de software en post deze dan eens hier.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Cyberdemon
Daar ben ik ondertussen achter gekomen dat het niet zomaar kan dat na 3 maand dit voorvalt. Beetje naïef maar ik dacht zoiets zal wel eens kunnen voorvallen zeker? Ook ben ik er achter gekomen dat het volume (ik heb er 1) was vastgelopen. Ik ben het volume dus nu aan het herstellen, als dat is gelukt kan ik een uitgebreide smart test doen.
Of kan/doe ik dit nu al?

[ Voor 11% gewijzigd door Cyberdemon op 20-12-2020 21:05 ]

• Renault
In geen enkele post van je staat de grootte van de twee disks of de totale omvang van de data vermeld.
Als ik jou was ging ik eens heel goed nadenken over hoe je jouw (blijkbaar toch wel kostbare) dataverzameling beschermt tegen dit soort voorvallen: in jouw geval zou ik zodra alles weer "normaal" lijkt te zijn, sowieso een 1 op 1 kopie trekken van al je data naar externe harddisk. Dan weet je zeker dat je je data terug hebt en houdt.
En daarna ging ik eens heel hard denken aan een passend backupregime, al was het maar (minimaal) een dagelijkse voortschrijdende incremental backup naar een andere cloudlocatie toe.

• Cyberdemon
Het zijn 2 iron wolfs van elks 4tb waarvan 54% in gebruik is. Ze staan in mirror.
Ik heb intussen alle belangrijke data kunnen recupereren. Deze ga ik nu ook op een cloud zien te zetten.
Het herstellen is voltooid maar het volume is weer vastgelopen.
Ik ben nu een uitgebreide smart scan aan het uitvoeren op de schijf die voordien als beschadigd werd aangegeven. De schijven zijn wel allebei groen nu. Als de smart test voltooid is plaats ik er een foto van.
Bedankt alvast voor jullie reacties. Hopelijk weet ik snel wat er aan de hand is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberdemon op 21-12-2020 14:45 ]

• Renault
Als het een mirror is, kan je de foute disk eruit halen en met de goede disk verder gaan.
Je zet er dan een nieuwe harddisk bij.
Bij Synology kan je in de kennisbank lezen hoe hiervoor te handelen.

Je kunt ook een andere beslissing nemen: in de Hardware Compatibility List van de ds218+ kijk je welke 4 TB disks (of meteen grotere disks dan 4 TB) staan en exact die modellen koop je dan.
De 4 TB disk die de data bevat sluit je dan aan op je PC (rechtstreeks of via een SATA-dock) en je pompt je data gewoon terug over op de DS218+, nadat je die hebt ingericht met de nieuwe disk(s) in mirror.

• Cyberdemon
@Renault
Ik heb de mogelijk defecte schijf eruit gehaald maar het volume is vastgelopen. Dus de nas blijft biepen en knipperen.
Ook na het herstellen liep het vrijwel meteen vast. Ik weet niet wat er aan de hand is. Iig, hier de waarde van de smart scan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3EgEcPsVSoP_vtdjC6BoGTV8s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6nazIZAeznqqfqJuebeNToo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkJH4VPUpFP7CP2zcCx45iouHjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v24WOJGnnb2fhOPDpfdVloRc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoSPYuzZGVMi3e9gbwtnc2M0gkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpgZIogDxZOcoaArYXazPcZv.jpg?f=fotoalbum_large

• Cyberdemon
Het is trouwens 6tb.
Dacht dat het 4tb was.

• Renault
Helaas, de echte waarden staan in de laatste kolom en zijn niet zichtbaar ...

• Cyberdemon
Sorry. Dacht dat het om de 1ste kolom zou gaan. Nieuwe screenshots:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROUdVyZ3zTVg6YuLmGSFQHCXVco=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cYDRtUuWLXQzesK6ytD43fxK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGVx1jkcmhKhExmrlVHEgkp0uKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K6ik7sP1FT17ntqLNyDXUFR7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prLhtzY1yIyOmWimrxHg1PQF3cQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ondNzfZ2bskUa9jb0LHtPWQ6.png?f=user_large

[ Voor 170% gewijzigd door Cyberdemon op 22-12-2020 23:03 ]

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11 18:23
Lijkt er meer op dat de hardware van de "NAS" zelf stuk is.

• Cyberdemon
Zou het probleem kunnen zijn dat er extra ram geheugen inzit? Heb nog niet geprobeert deze eruit te halen maar heb achteraf gelezen op de synology website dat andere merken ram, dan van synology zelf, problemen kunnen opleveren. Hij heeft ook wel wat stof opgevangen op 3 maanden tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyberdemon op 23-12-2020 01:55 ]

• Renault
In je SMART-waarden zit niets fout in elk geval.

• Cyberdemon
Ik heb met de winkel waar ik de nas kocht gebeld en ze raden me aan het volume eens te verwijderen en opnieuw toe te voegen.
Nu is mijn vraag of ik dan alle gegevens op de schijven verlies?

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberdemon op 08-01-2021 22:11 ]

• Renault
Ja.
Eerst (2 x op verschillende media) backuppen dus ...
Pagina: 1