Ik ben van plan een nieuw systeem te bouwen. Aangezien de Ryzen 5000 serie voorlopig nog behoorlijk overpriced zal zijn, vroeg ik me af of onderstaand systeem niet ook aan mijn wensen zou voldoen?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal ook worden gebruikt voor games. Voorkeur voor (a)RPG's (zoald Diablo, Divinity Original Sin), strategy (XCOM, CiV6) en milde shooters (Far Cry, Red Dead Redemption). Geen zware multi-threaded toepassingen.
Ik speel op een Widescreen 3440x1440-100Hz monitor, met voor mij "eyecanday" >> FPS.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifiek budget. Price-performance is wel belangrijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur en monitor aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb onderstaande lijst op het oog. Omdat de nieuwe RTX 3000 en Radeon RX 6000 GPU's nog slecht leverbaar zijn, kijk ik daar de kat nog even uit de boom. Ik denk (op termijn) aan een RTX 3070 of RX 6800.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nauwelijks. Qua behuizing vind ik Fractal Design hoogwaardige producten hebben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voorkeur: mATX formaat, stilte is belangrijk. Geen bling-bling, dus RGB heeft geen meerwaarde.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb onderstaand lijstje gemaakt.
Zoals je ziet, nog geen videokaart, dus een CPU met iGPU is fijn.
Geheugen gefilterd op 2666 mHz, max van B460 chipset, maar wel met lage latency.
CPU koeler schijn zeer stil te zijn (is voor mij belangrijk).
Fractal Design PSU is volgens reviews goed, stil en heeft als bonus zeer flexibele kabels.
Zal voor mijn wensen een AMD Ryzen 5x00x (of een I7/I9) echt meerwaarde bieden?
Zijn er onderdelen niet (goed) compatible en/of zijn er betere alternatieven?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal ook worden gebruikt voor games. Voorkeur voor (a)RPG's (zoald Diablo, Divinity Original Sin), strategy (XCOM, CiV6) en milde shooters (Far Cry, Red Dead Redemption). Geen zware multi-threaded toepassingen.
Ik speel op een Widescreen 3440x1440-100Hz monitor, met voor mij "eyecanday" >> FPS.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifiek budget. Price-performance is wel belangrijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur en monitor aanwezig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb onderstaande lijst op het oog. Omdat de nieuwe RTX 3000 en Radeon RX 6000 GPU's nog slecht leverbaar zijn, kijk ik daar de kat nog even uit de boom. Ik denk (op termijn) aan een RTX 3070 of RX 6800.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nauwelijks. Qua behuizing vind ik Fractal Design hoogwaardige producten hebben.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voorkeur: mATX formaat, stilte is belangrijk. Geen bling-bling, dus RGB heeft geen meerwaarde.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb onderstaand lijstje gemaakt.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed | € 167,95 | € 167,95 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B460M Mortar | € 92,84 | € 92,84 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 78,13 | € 78,13 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 50,76 | € 50,76 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16 | € 70,08 | € 70,08 |
| 1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 95,- | € 95,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 654,66 | ||
Zoals je ziet, nog geen videokaart, dus een CPU met iGPU is fijn.
Geheugen gefilterd op 2666 mHz, max van B460 chipset, maar wel met lage latency.
CPU koeler schijn zeer stil te zijn (is voor mij belangrijk).
Fractal Design PSU is volgens reviews goed, stil en heeft als bonus zeer flexibele kabels.
Zal voor mijn wensen een AMD Ryzen 5x00x (of een I7/I9) echt meerwaarde bieden?
Zijn er onderdelen niet (goed) compatible en/of zijn er betere alternatieven?