Nieuwe tv 65”-75”, LG? Samsung? Direct-light of QLED?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-06 12:03
Mijn vraag
- Ik ben op zoek naar nieuwe tv, 65” of 75”
- 80% wordt gebruik om paw patrol te kijken 😞
- 20% netflix/ film
- Wellicht id toekomst ook vr gaming, maar ik heb mn pc en monitor voor

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Geen
- Wel een pluspunt als airplay ingebouwd is
- Netflix, youtube, en de standarde zaken
- Snelle smart tv zou wel leuk zijn (heb geen zin als ik het pijltje rechts druk dat het pas 2s later de tv reageert)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik zie dat een LG van 65” die al een direct light technologie heeft (dus niet meer edge-lit) is ca 629€
pricewatch: LG 65UN70006LA Zwart
- Maar een samsung die direct lit is gelijk 1300+?
https://tweakers.net/tele...GooCkRdU5W3TfILrn1DmEopXw
- Samsung edge-lit is wat gunstiger 679€
pricewatch: Samsung TU7100 65" Grijs

Als ik zou willen kan ik eigenlijk ook een echte OLED gaan kopen, maar voor de paw patrol en robocar poli hoef het echt niet denk ik.

Iemand suggestie/ tips om mij naar de juiste richting te sturen?

Maakt edge lit vs direct uberhaupt wel? Of is dimming belangrijker? Dus FALD een must? Of zo’n samsung TU7100 met edge lit maar wel local-dimming beter dan direct light zonder dimming?

Bij Samsung kom je meteen op de Q80 of Q90, en ja voor die prijs kan ik net zo goed ietsje meer betalen en een LG OLED haal, ook heb ik het niet nodig...

[ Voor 10% gewijzigd door SirLct op 19-12-2020 16:45 ]

Life is too short to drive boring cars

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:27

FeaR

In GoT we trust

TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:12

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je voor €629 een 65" inch koopt, dan moet je geen hoge verwachtingen hebben van de beeldkwaliteit: Dingen als FALD-verlichting kosten gewoon geld om te implementeren. Die TV van 629 is gewoon als je zoveel mogelijk oppervlak wilt voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
@dmantione
Mijn budget is niet 629, heck, als ik zou willen past deze ook wel - corona he, we gaan toch nergens naartoe. pricewatch: LG OLED65C9PLA Zwart
Alleen voor wat, zoals gezegd is het met name kinderfilmpjes voor 80% van de tijd.

Maar is zaken als FALD worth-it?
Ik kom van een simpele Samsung UE50K6000.
If it’s worth-it then I’ll take it.

En ook dingen zoals direct lit vs edge lit, local dim/ full array/ geen dimming. Zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb wel besloten om iig geen Samsung QLED te nemen want heck wat zijn ze duur voor alsnog geen OLED.

[ Voor 12% gewijzigd door SirLct op 19-12-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De verlichting van het scherm bepaalt de uniformiteit en het stoorlicht. Om dus te kunnen bepalen of het dat waard is moet je je afvragen hoe erg je je aan die kwestie stoort. Randverlichting is de minst nauwkeurige manier van verlichten: De uniformiteit is matig en lokaal dimmen is maar heel beperkt mogelijk dus je ziet veel stoorlicht. Bij directe verlichting kan de hoeveelheid licht op een bepaalde plaats veel nauwkeuriger bepaald worden en zal de uniformiteit verbeteren. Lokaal dimmen wordt mogelijk. Bij FALD is het scherm expliciet in zones opgedeeld die afzonderlijk verlicht kunnen worden en kan de hoeveelheid stoorlicht flink beperkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
@dmantione maar hoe doet Samsung het met edge lit maar toch local dimming? dat snap ik niet.
(bijv de TU7100)
terwijl LG direct lit is maar geen dimming.
Welke zou je kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nou, als je het scherm vanaf de rand verlicht kun je toch proberen dat vanaf de linkerkant anders te doen dan vanaf de rechtkant bijvoorbeeld. Maar je snap wel dat je mogelijkheden erg beperkt zijn en dus moet je je van lokaal dimmen bij randverlichting niet al te veel voorstellen.

Ik zou als het om stoorlicht gaat de voorkeur geven aan de Samsung, niet zozeer vanwege de lokale dimming waar ik weinig van verwacht, maar wel omdat de televisie een VA-paneel heeft, hetwelk zorgt voor wat minder stoorlicht.

Zijn kijkhoeken een kwestie, dan heeft de LG m'n voorkeur, omdat een IPS-paneel betere kijkhoeken heeft dan een VA-paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Een update, het werd uit eindelijk..................

De LG CX 65"

Omdat het kan
Omdat Paw Patrol deserves to be shown on an excellent OLED tv.......
Ja ik denk niet meer zo helder :+

Pagina: 1