Gevaarverlichting bij normale en alledaagse situaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zelf gebruik ik nooit gevaarverlichting bij de staart van een file. Mijns inziens is een file geen gevaarlijke situatie, maar een normale alledaagse situatie. Als een file een gevaarlijke situatie was geweest, dan had de wetgever ingegrepen. Neem als voorbeeld Belgie waar een minimumsnelheid op de snelweg geldt. In Nederland is er geen minimum snelheid op de snelweg, alleen een technische vereiste om een bepaalde snelheid te kunnen rijden op de autoweg of autosnelweg.

Veel mensen gebruiken wel gevaarverlichting bij de staart van een file. Gisteren heb ik een situatie meegemaakt waarbij iemand op de middelste baan pech kreeg en ondanks het gebruik van gevaarverlichting geen ruimte kreeg om naar de vluchtstrook te gaan. De overige weggebruikers dachten dat de gevaarverlichting aan stond om te waarschuwen voor een file. Die was er niet, dus werd diegene links en rechts ingehaald en met de grootste moeite kon diegene met gevaarlijke capriolen op de vluchtstrook komen. Als de gevaarverlichting echt serieus werd genomen, dan had diegene zo naar de vluchtstrook gekund.

Zijn remlichten trouwens niet bedoeld om te waarschuwen voor de staart van een file? Mag je nu echt gevaarverlichting gebruiken voor een situatie die niet gevaarlijk is? Een aantal situaties waarbij er vaak gebruik wordt gemaakt van gevaarverlichting, waarvan ik persoonlijk denk dat andere verlichting veiliger is:
1. Iemand laten uitstappen bij een bushalte --> clignoteur naar rechts bij het stilstaan, clignoteur naar links pas op het moment dat er ruimte is om weg te rijden
2. Parkeren langs de berm buiten de bebouwde kom --> parkeerverlichting
3. Stilstaan bij laden- en lossen --> parkeerverlichting of geen verlichting
4. Auto slepen met sleepstang of sleepkabel --> gevaarverlichting gesleepte voertuig, dimlicht slepende voertuig?
5. Naar de garage rijden op een thuiskomertje --> gevaarverlichting? i.v.m. de veel langere remweg en het niet rechtuit kunnen remmen
6. Wanneer je door de mist de hectometerpaaltjes WEL kunt zien --> dimlicht, in sommige gevallen mistlampen voorzijde
7. Auto vervoeren op een aanhangwagen --> dimlicht, auto op de aanhangwagen geen verlichting
8. Op de staart van een file uitrollen --> zachtjes rempedaal indrukken tijdens het uitrollen voor het activeren van de remlichten

Hoe geef je op de snelweg aan dat er GEVAAR is en dat je zo snel mogelijk de vluchtstrook op moet zonder motorvermogen, zonder dat anderen denken dat je waarschuwt voor een file en je dus geen ruimte geven? Waarom zou je uberhaupt waarschuwen voor file met andere verlichting dan de reguliere remlichten? Die zijn daar toch juist voor bedoeld? Het is echt niet zo dat 99% van de voertuigen een grote bus is waar je niet langs vooruit kunt kijken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik denk dat het te makkelijk gezegd is. Met name als je de omgeving mee neemt zoals wanneer het donker is. Veel mensen gaan donker naar en van werk.

Remlichten is wat je vaak ziet en veel voor komt.
Waarschuwingslichten is dit niet.

Op het eerste anticipeert mensen langzamer dan op het tweede. Bij de tweede ben je meer bedacht dan op het eerste...

Ieder mens reageert anders op een situatie maar het punt is dat waarschuwingslichten meer opvalt als er een harde remactie uitgevoerd moet worden.

Ik heb ook een situatie meegemaakt dat bij file 1 de auto vóór staart van de file waarschuwingslichten had gebruikt waardoor de laatste auto de file tijdig in de gaten had.

Maar even verderop stond er weer een file waarbij onder een viaduct ditmaal door dezelfde auto geen waarschuwingslichten werd gebruikt waardoor de laatste auto vol in de ankers moest omdat de auto voor hem het ook te laat in de gaten had. ABS achterverlichting knipperde van beide auto’s. Een bijna in de sloot en de ander bijna in de kofferbak van zijn voorganger.

Bovenstaande vond ik een mooi voorbeeld hoe toch een soort van derde bewustzijn is gecreëerd door mensen tijdig te informeren over een nadere file. Of het mag of niet staat natuurlijk ter sprake maar er zijn genoeg mensen die gewoon niet goed anticiperen.

Ik denk vooral dat het een stukje bewustwording is en anticiperen is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 21:23

JdM

Humbled

Trommelrem schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:36:

[...]

Hoe geef je op de snelweg aan dat er GEVAAR is en dat je zo snel mogelijk de vluchtstrook op moet zonder motorvermogen, zonder dat anderen denken dat je waarschuwt voor een file en je dus geen ruimte geven?[....]
Door je gevaarverlichting aan te zetten.
Jij neemt aan dat mensen denken dat er een file zou zijn, ik neem aan dat mensen elkaar tegenwoordig geen millimeter ruimte meer gunnen en aardig asociaal zijn ingesteld in het verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03:34
De overige weggebruikers dachten dat de gevaarverlichting aan stond om te waarschuwen voor een file.
Hier is waar het mis gaat. Alarmlichten zijn een indicatie dat er mogelijk iets aan de hand is. Dat kan dus van alles zijn. Dan heb je ook nog de mentaliteit van sommige bestuurders die denken: 'wat een idioot' en gaan er dan hard/rechts voorbij. Dan heb je ook nog bestuurders die geen flauw idee hebben wat ze met de situatie aanmoeten evt in combinatie met de bestuurders die dan maar gewoon remmen en er achter stil gaan staan.

Als je naar rechts wilt, dan gebruik je je rechter knipperlicht en niet je alarmlichten. Daarmee geef je aan welke kant je op wilt cq wat je intentie is. En als je nog een beetje snelheid hebt, naar rechts stuurt en je voorrang veilig afdwingt (nee, niet naar rechts rammen) krijg je misschien een verontwaardigde middelvinger of wat geluiden uit onvrede maar dat is dan maar wat het is. Als je niet naar rechts kan blijven toch echt de alarmlichten over.

En de alarmlichten gebruiken als je de staart van een file in gaat is m.i. niet verkeerd. Het is een gevaarlijke situatie en niet overal zijn de signaleringen (goed) aanwezig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
[verwijderd]

[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De overige weggebruikers dachten dat de gevaarverlichting aan stond om te waarschuwen voor een file. Die was er niet, dus werd diegene links en rechts ingehaald en met de grootste moeite kon diegene met gevaarlijke capriolen op de vluchtstrook komen.
Dit is het probleem en niet de gevarenlichten. Als mensen zich aan de regels houden was er niets aan de hand.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Zowel mijn als mijn ouders auto doet de gevarenverlichting korte tijd aan wanneer ik van een relatieve hoge snelheid plotseling hard moet afremmen omdat ik bijvoorbeeld de achterzijde van een file nader.

Hier hoef ik dus zelf geen knop voor in te drukken.

Dat gezegd hebbende, alleen wanneer er een groot gat tussen mij en mijn achterliggende voertuigen zit zet ik zelf middels de knop korte tijd de gevarenverlichting aan. Dit om ze te waarschuwen voor het plotselinge snelheidsverschil.

Mede ook omdat ik alleen vandaag al 3 auto's heb gezien waarvan de bestuurder met 2 handen (!) een bericht o.i.d. op hun mobiel liepen te typen... en daarmee ook hun ogen niet op de weg hadden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Better safe than sorry. Als ik harder moet remmen dan me lief is omdat ze midden op de weg waar ze braaf 100 behoren te rijden stil gaan staan dan gaan de lampjes wel even aan. Niemand heeft er last van en als de kofferbak heel blijft is dat toch een pluspuntje.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een file is geen gevaarlijke situatie, maar op een onverwacht moment flink in de ankers moeten is dat mogelijk wel.
De overige weggebruikers dachten dat de gevaarverlichting aan stond om te waarschuwen voor een file.
Wat een rare aanname.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JackBol schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:12:
[...]

Dit is het probleem en niet de gevarenlichten. Als mensen zich aan de regels houden was er niets aan de hand.
Bij filevorming mag je rechts inhalen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@naitsoezn precies, zeker in het donker als toch al iedereen rode lampjes aan heeft trekken knipperlichten wel meteen mijn aandacht. Van 130 naar 20 in een flauwe bocht kan wel wat extra 'aandacht' gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

FirePuma142 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:15:
[...]

In deze situatie is er geen sprake van file maar iemand in een uitzonderlijke (en gevaarlijke) situatie. Rechts inhalen is dus niet van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 19-12-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JackBol schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:22:
[...]

In deze situatie is er geen sprake van file maar iemand in een uitzonderlijke (en gevaarlijke) situatie. Rechts inhalen is dus niet van toepassing.
Je was er bij begrijp ik? ;)

Als overige weggebruikers denken dat er voor een file word gewaarschuwd aldus TS, is een file een reële optie. En dan mag je dus prima rechts inhalen. Nu is het voor een gemiddelde weggebruiker overigens verdraaid lastig om in te schatten of iets filewaardig is volgens de uitleg van Rijkswaterstaat dus daar zit een flinke beoordelingsmarge in. Simpel gezegd, als je op de snelweg met het verkeer om je heen 50km/u of langzamer rijdt, sta je in een file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Uit de TS:
Gisteren heb ik een situatie meegemaakt waarbij iemand op de middelste baan pech kreeg en ondanks het gebruik van gevaarverlichting geen ruimte kreeg om naar de vluchtstrook te gaan. De overige weggebruikers dachten dat de gevaarverlichting aan stond om te waarschuwen voor een file. Die was er niet
Dus je argument is feitelijk dat als je denkt dan wel de indruk krijgt dat er een file is mag je rechts inhalen?

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 19-12-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Als kilometervreter gebruik ik wel mijn gevaarverlichting voor naderende file's.
Ik zie diverse auto's voorbijschuiven met kapotte halve of slecht werkende verlichting.
Bij de vrachtwagen heb ik er destijds laten inregelen dat mijn verlichting stadslicht aan mijn led dagrijverlichting laten koppelen. De verlichting zijverlichting van auto en trailer en achterlichten branden standaard.

Verder is het gewoon automatische me, zodra er file is gaat de gevarenverlichting aan totdat de achterste ook aan heeft.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

En toch zijn er blijkbaar weggebruikers die in de veronderstelling verkeerden dat er wel een file was, aldus diezelfde TS. En dan mag het dus prima.
[...]

Dus je argument is feitelijk dat als je denkt dan wel de indruk krijgt dat er een file is mag je rechts inhalen?
Zeker. Of kun jij vanuit je auto zien of er gemiddeld minder dan 50 km/u wordt gereden over een lengte van 2 kilometer?

Het is overigens geen sinecure om te bepalen of er sprake is van een file, zoals je hier kunt lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door FirePuma142 op 19-12-2020 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59

Yucon

*broem*

Je zoekt een probleem dat er niet is. De staart van files is in de praktijk wel degelijk gevaarlijk, en als je problemen hebt en naar de vluchtstrook moet begrijpen anderen het ook wel als je die kant op begint te schuiven. Alleen moet je natuurlijk niet met een ruk het stuur omgooien want mensen moeten wel de kans hebben er op te reageren.

Ja, bovenstaande is geen waterdicht verhaal. Maar een noodsituatie is dat nooit. Het gaat er uiteindelijk om om er in die situatie maar het beste van te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 19-12-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

FirePuma142 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:10:

Zeker. Of kun jij vanuit je auto zien of er gemiddeld minder dan 50 km/u wordt gereden over een lengte van 2 kilometer?
Ik heb van mijn rijinstructeur altijd geleerd: bij twijfel niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:44
Delakhan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:44:
Zowel mijn als mijn ouders auto doet de gevarenverlichting korte tijd aan wanneer ik van een relatieve hoge snelheid plotseling hard moet afremmen omdat ik bijvoorbeeld de achterzijde van een file nader.
Ben erg benieuwd wat voor auto's dat zijn, de auto's die ik ken doen dit alleen als de ABS ingrijpt en dat is niet gewoon hard remmen, dat is een noodstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Trommelrem Irritatie bij je theorieles ?

[ Voor 1% gewijzigd door Hackus op 19-12-2020 17:54 . Reden: typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59

Yucon

*broem*

Het verbaast me toch een beetje dat bij een topic over het maken van een noodstop nog niemand iets over de username van TS gezegd heeft :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:55

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, d'r is ooit iemand achter op mijn auto geklapt toen ik stil stond in de file. Dan boeit de theorie weinig en heb je liever wat extra zichtbaarheid en dat je de 'ernst' wat duidelijker maakt naar de persoon achter je. (Bij een aantal auto's knipperen de gevarenlichten automatisch bij hard remmen).

Overigens, als je stil staat en de rem niet meer indrukt, staan je remlichten ook niet meer aan.
Je een vol indrukken als er iemand achter op je auto klapt, maakt de klap ook heftiger.

Remmen is daarnaast heel normaal, maar plot stil staan op de snelweg is toch een heel ander verhaal.

Een paar keer knipperen met gevarenlichten en als de persoon achter je het overneemt of ook stil staat, kunnen ze best uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
JdM schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:51:
[...]

Door je gevaarverlichting aan te zetten.
Maar gevaarverlichting betekent tegenwoordig dat er file is. File is geen gevaar. Anders had de wetgever wel een minimumsnelheid ingevoerd of iets dergelijks.
Jij neemt aan dat mensen denken dat er een file zou zijn, ik neem aan dat mensen elkaar tegenwoordig geen millimeter ruimte meer gunnen en aardig asociaal zijn ingesteld in het verkeer.
Er zijn echt niet zo veel asociale weggebruikers. De paar die er zijn die komen vanzelf in wegmisbruikers. Bijna iedereen gunt elkaar ruimte. Ik heb nog nooit meegemaakt dat je niet kunt invoegen/uitvoegen, mits je je gaspedaal maar gebruikt. Maar uitvoegen zonder motorvermogen vanaf de middelste baan kan best uitdagend zijn. Ik gaf degene met gevaarverlichting en motorpech wel de ruimte, toen anderen niet begrepen dat er geen filevorming maar gewoon gevaar was.
-MD- schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:58:
[...]
En de alarmlichten gebruiken als je de staart van een file in gaat is m.i. niet verkeerd. Het is een gevaarlijke situatie en niet overal zijn de signaleringen (goed) aanwezig.
Maar wat is er dan gevaarlijk aan de staart van een file? Tot nu toe iedere file die ik in de afgelopen 10 jaar autorijden heb meegemaakt is uitrolbaar. Misschien dat je aan het einde even een dotje op je rem moet drukken, maar remmen voor een file is meestal niet nodig. Dan heb ik het wel over standaardfiles. Ik heb weleens een hond op de snelweg aangereden. In zo'n geval gaat je gevaarverlichting automatisch aan doordat je hard remt. Maar dan ontstaat er ook een uitzonderlijke file, geen alledaagse file.
FirePuma142 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:15:
[...]

Dus dan zou het gebruik van gevaarverlichting mogelijk betekenen dat je rechts mag inhalen, aangezien gevaarverlichting onnodig wordt gebruikt bij filevorming.
Yucon schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:26:
Je zoekt een probleem dat er niet is. De staart van files is in de praktijk wel degelijk gevaarlijk
Hoe is het dan gevaarlijk? Een staart van een file zie je vaak al een kilometer vantevoren. Zeker in het donker, wanneer de kerstboomverlichting van auto's activeert verderop. Bij de normale standaardfiles kun je dan gewoon uitrollen. Geen gevaar.

Wel valt het mij op dat er weleens bestuurders zijn die bij file juist gasgeven om op het laatste moment hard te remmen. Waarom weet ik niet, maar dat is mijns inziens wel dom. Wat als er nu net een plasje olie ligt ofzo...
en als je problemen hebt en naar de vluchtstrook moet begrijpen anderen het ook wel als je die kant op begint te schuiven.
Dat is niet wat ik gisteren heb gezien. Uiteindelijk heb ik voor diegene ruimte gemaakt omdat ik begreep wat er gaande was.
Yucon schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:53:
[...]

Het verbaast me toch een beetje dat bij een topic over het maken van een noodstop nog niemand iets over de username van TS gezegd heeft :+
Mijn auto kan geen noodstop maken, maar voldoet wel aan de wettelijke vereisten voor remvertraging. Daarom houd ik wat meer afstand en probeer ik niet achter busjes te hangen, zodat je verder vooruit kunt kijken.
Accretion schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:59:
Remmen is daarnaast heel normaal, maar plot stil staan op de snelweg is toch een heel ander verhaal.
Ik heb nooit meegemaakt dat ik plotseling moest remmen voor een file. Maar wel dat ik plotseling moest remmen voor een incident, namelijk een overstekende hond. Dan is het voeren van gevaarverlichting mijns inziens wel handig, omdat je bij de kop van een file zit die net ontstaat door een niet-normale situatie. Drie auto's verderop hoeft al niet meer hard te remmen en jouw computer zet dan vanzelf de gevaarverlichting aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 19-12-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03:34
Trommelrem schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:00:
Maar wat is er dan gevaarlijk aan de staart van een file?
De zoekterm 'file staart dodelijk' levert genoeg resultaten op. Dodelijk kun je eventueel vervangen door ongeluk. Stilstaand of langzaam rijdend verkeer op momenten dat je het niet verwacht zijn altijd een risico. Dat i.c.m. niet opletten levert een veelvoud van de zoekresultaten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 17:29
Gisteren heb ik een situatie meegemaakt waarbij iemand op de middelste baan pech kreeg en ondanks het gebruik van gevaarverlichting geen ruimte kreeg om naar de vluchtstrook te gaan. De overige weggebruikers dachten dat de gevaarverlichting aan stond om te waarschuwen voor een file.
Ik weet het niet hoor, als de betreffende auto met pech geen gevaarverlichting had aangezet maar gewoon richting naar rechts had aangegeven was het toch een stuk duidelijker geweest dat hij richting de vluchtstrook wilde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:34
File is wel gevaar. Als er plots een file opdoet dan is dat gevaarlijk.

Als je van mijlen ver een file ziet staan dan is er daadwerkelijk geen gevaar.

Je moet eens dashcam filmpjes kijken. Hoe vaak er wel niet iemand achterop klapt bij een file. Als door alarmlichten aan te zetten hierdoor een aanrijding voorkomen wordt. Dan heeft het een doel en maakt het weg gebruik weer iets veiliger.

Een staart van een file kan ineens opduiken. Zomaar ineens aan de andere kant van het viaduct tunneltje.

Gevarenlichten zijn daarnaast ook duidelijker te zien dan remlichten zeker wanneer er een laag zonnetje staat.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JackBol schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:40:
[...]

Ik heb van mijn rijinstructeur altijd geleerd: bij twijfel niet doen.
Als jij twijfelt, niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Maar gevaarverlichting betekent tegenwoordig dat er file is. File is geen gevaar. Anders had de wetgever wel een minimumsnelheid ingevoerd of iets.
Hoe bedoel je dit? In de categorie 110 op de snelweg rijden is gevaarlijk als de maximum snelheid 100 is?

Wat is er gebeurt met verkeersinzicht? Alsof overal regels voor moeten zijn. Zelf nadenken is er niet meer bij _O-

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Dus als je niet twijfelt mag je rechts inhalen? Ik begrijp het punt dat je probeert te maken niet. Please enlighten me.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]
Maar gevaarverlichting betekent tegenwoordig dat er file is. File is geen gevaar. Anders had de wetgever wel een minimumsnelheid ingevoerd of iets dergelijks.
Ik denk dat hier de crux zit van deze discussie.
Je bent blijkbaar een Belg en in België heet het ‘Gevaarverlichting’. Jij neemt dit heel letterlijk en vindt niet dat een file een ‘gevaar’ is en je die lampjes niet mag gebruiken.

In Nederland noemen we het ‘alarmlichten’ of ‘waarschuwingslichten’ en dat is ook precies waarvoor we ze gebruiken.
Om te waarschuwen of alarmeren dat er een situatie aan de hand is die extra alertheid vraagt.

En dat is dus ook in de staart van een file.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 22:36
Volgens het CBR (rijprocedure B):
Ten behoeve van andere (achteropkomende) bestuurders worden de knipperende waarschuwingslichten gevoerd indien door bepaalde verkeers- en/of weersomstandigheden plotseling snelheid moet worden verminderd of gestopt.

Dit geldt met name:
- bij filevorming
- indien wordt stilgestaan op minder overzichtelijke plaatsen
- wanneer wordt gestopt en het zicht als gevolg van duisternis of weersomstandigheden onvoldoende is om het voertuig tijdig op te merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:27
Het lukt me niet altijd om in dit soort situaties die knop blindelings te vinden trouwens. Dan knal ik per ongeluk de achterruit verwarming aan ofzo....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Er zijn in het verkeer een hoop regels, en of sommigen nut hebben kun je lang en kort over twisten. Net als dat regels belangrijk zijn, is het inschatten van situaties en er mee omgaan minstens net zo belangrijk.

Autorijden leer je niet uit een boekje, gebruik je verstand en af en toe je gevarenlicht als het in de situatie nut heeft of kan hebben.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Als er file is, en er zijn geen matrix borden (of ze staan nog niet aan), dan gaan de gevaren lichten aan.
Gewoon om meerdere redenen. Alarm lichten moeten voor meer oplettendheid zorgen. de reden kan je toch niet communiceren.
Dus vooral om mijn eigen achterkant van de auto te beschermen.
De andere reden is dat mensen veel verderop eerder kunnen anticiperen, waardoor ze langzamer op de file afrijden, en wellicht de file op die manier eerder laat oplossen voor de mensen die daar weer achter rijden.

Die lichten betekenen dus niet: file, maar "LET OP". dat jij daar anders overdenkt ligt meer aan jou dan aan de rest van het verkeer.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JackBol schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:12:
[...]

Dus als je niet twijfelt mag je rechts inhalen? Ik begrijp het punt dat je probeert te maken niet. Please enlighten me.
Als jij twijfelt, niet rechts inhalen. Anderen twijfelen wellicht niet en doen dat dus wel. Juist omdat een file een niet vastomlijnd begrip is, zoals blijkt uit de link die ik eerder plaatste. Het is wat anders dan een rood verkeerslicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dit, natuurlijk kun je gewoon remmen maar als je plotseling een file hebt zonder dat het aangegeven wordt op bijvoorbeeld matrix borden dan helpt het wel degelijk. Bij remlichten moet je namelijk inschatten hoe hard er geremd wordt, dit kost per definitie tijd (je kijkt namelijk hoe veel sneller de auto dichterbij komt), bij hard remmen/plots stil staan met waarschuwingslichten aan zie je gelijk 'hier is iets niet in de haak'. In Duitsland is men er nog een stuk consequenter in, wel fijn overigens gezien de snelheden soms (flink) hoger liggen.

Vandaar ook dat auto's die ergens de afgelopen 10-15 jaar terug geproduceerd zijn automatisch de waarschuingslichten laten knipperen als je het rempedaal hard en/of snel indrukt. M'n Colt van 11 jaar oud had het, de pré facelift van 14 jaar oud had het niet, nieuwe autos hebben het allemaal).

offtopic:
wel weer een typisch trommelrem topic, vind het oprecht fascinerend hoe je zo anders tegen veel dingen aan kunt kijken!

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 19-12-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:39
Hoe geef je op de snelweg aan dat er GEVAAR is en dat je zo snel mogelijk de vluchtstrook op moet zonder motorvermogen, zonder dat anderen denken dat je waarschuwt voor een file en je dus geen ruimte geven? Waarom zou je uberhaupt waarschuwen voor file met andere verlichting dan de reguliere remlichten? Die zijn daar toch juist voor bedoeld? Het is echt niet zo dat 99% van de voertuigen een grote bus is waar je niet langs vooruit kunt kijken.
Door je manoevre gewoon uit te voeren zonder jezelf en anderen echt in gevaar te brengen?. Het helpt als je zelf al van te voren doorhad wie er om je heen rijdt.
Alleen extra verlichting aanzetten heeft geen zin, dat ziet er twijfelachtig uit. Bovendien, bij op de motor afremmen heb je het ook al over flinke vertraging, dus je moet handelen....
Extra verlichting voeren heeft geen zin voor mensen die naar hun telefoon kijken, en heeft wel zin voor mensen die naar hun voorgangers kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
FastFred schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:40:
[...]

Ben erg benieuwd wat voor auto's dat zijn, de auto's die ik ken doen dit alleen als de ABS ingrijpt en dat is niet gewoon hard remmen, dat is een noodstop.
Dit is wel een beetje wat ik bedoelde met: "onverwacht hard remmen"

Citroen (>15jr) idd bij inkomen ABS... Hiervoor hoef je niet helemaal tot een stop te komen wat noodstop wel impliceer... maar idd wel een 'noodgreep'

Mijn vorige auto (Kia <8jr oud) deed dit al eerder iig voordat je de 'forced feedback/ABS' ;) voelde op je rempedaal. Maar mss al wel met ESP, daarvoor is mijn auto kennis te laag. Gelukkig ook niet iets wat ik dagelijks gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Blerp schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:30:
Er zijn in het verkeer een hoop regels, en of sommigen nut hebben kun je lang en kort over twisten. Net als dat regels belangrijk zijn, is het inschatten van situaties en er mee omgaan minstens net zo belangrijk.

Autorijden leer je niet uit een boekje, gebruik je verstand en af en toe je gevarenlicht als het in de situatie nut heeft of kan hebben.
Door verstand te gebruiken heb ik nog nooit hoeven remmen voor een standaardfile. Je kunt altijd uitrollen. Als je zachtjes je rempedaal aanraakt dan geef je daarmee aan dat je op de file uitrolt. Noem eens een file waarvoor je hard hebt moeten remmen? Misschien een file die "plotseling" kwam omdat je op je telefoon keek. Voor de rest bestaan er geen plotselinge standaardfiles.
Smuggler schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:42:
Die lichten betekenen dus niet: file, maar "LET OP". dat jij daar anders overdenkt ligt meer aan jou dan aan de rest van het verkeer.
Remlichten betekenen toch ook LET OP? Beetje dubbelop om dan ook gevaarverlichting te gebruiken, omdat gevaarverlichting dus is om gevaar aan te duiden. Wat moet je anders gebruiken om een groot gevaar aan te duiden? Zoals uitrollen met een defecte motor naar de vluchtstrook?
Vloris schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:08:
[...]

Ik weet het niet hoor, als de betreffende auto met pech geen gevaarverlichting had aangezet maar gewoon richting naar rechts had aangegeven was het toch een stuk duidelijker geweest dat hij richting de vluchtstrook wilde.
Voorrang opeisen is verboden. Je mag NOOIT je clignoteur inschakelen als er geen ruimte is. Pas als je BEGINT met sturen omdat er ruimte is moet je je clignoteur inschakelen. Of 300 meter voor een afrit, dan mag je clignoteur wel alvast aan, omdat je geen voorrang kunt opeisen van een vluchtstrook. Maar als er nog verkeer naast je rijdt mag je NEVER NOOIT je clignoteur inschakelen.

[ Voor 43% gewijzigd door Trommelrem op 19-12-2020 22:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

Trommelrem schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:58:
[...]

Door verstand te gebruiken heb ik nog nooit hoeven remmen voor een standaardfile. Je kunt altijd uitrollen. Als je zachtjes je rempedaal aanraakt dan geef je daarmee aan dat je op de file uitrolt. Noem eens een file waarvoor je hard hebt moeten remmen? Misschien een file die "plotseling" kwam omdat je op je telefoon keek. Voor de rest bestaan er geen plotselinge standaardfiles.
Dan wil ik je aanraden om eens in de spits te gaan rijden. Zelfs tijdens deze lockdown moet je op de A1 regelmatig van 100km/h "plotseling" terug naar 60/70km/h wat je bij 2 seconden afstand niet redt met uitrollen zonder de kofferbak van je voorligger van dichtbij te bekijken. Niet genoeg voor alarmlichten, maar op een van de punten waar ik zelf dagelijks langs kom staan niet voor niets borden dat de filesignalering niet werkt (al jaren...). Zelf al eens meegemaakt dat ik daar reed en vlak over het hoogste punt van een viaduct stond het verkeer stil. Als ik toen 'zachtjes het rempedaal aangeraakt had en uit had laten rollen' zoals je suggestie is, dan had ik al een tijdje op de in memoriam pagina gestaan.

Oh, als ik ondertussen op m'n telefoon zou kijken dan had ik een ander probleem; die zit in m'n tas of jaszak in de kofferbak. Misschien eens wat minder stugge aannames doen, en niet alleen over 'plotselinge standaardfiles'.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Remlichten betekenen toch ook LET OP? Beetje dubbelop om dan ook gevaarverlichting te gebruiken, omdat gevaarverlichting dus is om gevaar aan te duiden. Wat moet je anders gebruiken om een groot gevaar aan te duiden? Zoals uitrollen met een defecte motor naar de vluchtstrook?
Nee de remlichten gaan al aan als je het pedaal aanraakt maar nog niet eens echt remt.
Je kan aan de remlichten totaal dus niet zien of er een kleine correctie uit wordt gevoerd of dat je er keihard op stampt. En ik rem liever op de motor af dan dat ik de remmen aan tik.
Alarm lichten blijven ook nog aan als ik de juiste snelheid al bereikt hebt.
Ik zie zoveel rem lichten op de snelweg, dat zonder extra alarm lichten ga ik echt niet extra opletten.
dat is gewoon de zoveelste die net te hard heeft gereden en zijn snelheid weer moest corrigeren.

Alarm lichten zeggen gewoon LET OP!. (alles). dus als iemand uit het niets zijn alarmlichten aan heeft staan, dan geef je die auto alle ruimte. immers door opletten heb je andere opties uit gesloten (je kon als het goed is niets van file observeren, dus ga je andere opties langs.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
@Trommelrem wat is nu jouw punt? Nee, een file zou geen gevaarlijke situatie hoeven zijn als iedereen oplet, tijdig doch rustig reageert, en er ook nog hulpmiddelen zijn als matrixborden.

De realiteit is dat jouw arrogantie een auto op je achterbank kan opleveren omdat die persoon, of jij, of jouw voorganger, een gruwelijke inschattingsfout maakt, en te hard moet remmen waardoor er een bullwhip effect optreedt. Ja, diegene zit fout, maar wat win je daarmee met een omgekomen kind en/of lichamelijk letsel?

Daarnaaat kan ik je twee zaken melden; op een snelweg zonder matrixborden met 140 in een flauwe bocht op een file af komen rijden is een broekpoepmoment. Het volgende moment is dat jij het wel gehaald hebt, maar niet weet wat er nog allemaal aan komt.

Het tweede punt is dat the files hebt omwille drukte en dus het bullwhip effect, maar ook letterlijk voor je neus 3 auto's op elkaar ziet klappen, waaruit die file ontstaat. De kans dat je ergens achteraan aansluit is groter dan dat je op de eerste rij van een aanrijding zit en een noodstop moet maken op de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[ Voor 136% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

JackBol schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:12:
[...]

Er is geen punt, lekker laten gaan. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Blerp schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:14:
[...]
Dan wil ik je aanraden om eens in de spits te gaan rijden. Zelfs tijdens deze lockdown moet je op de A1 regelmatig van 100km/h "plotseling" terug naar 60/70km/h wat je bij 2 seconden afstand niet redt met uitrollen zonder de kofferbak van je voorligger van dichtbij te bekijken.
Dat is de weg die ik wekelijks twee a drie keer rijd in de spits. Als je iets verder kijkt dan alleen je voorligger dan weet je tijdig genoeg wanneer je je gaspedaal moet loslaten. De rijksweg A1 is op veel plaatsen zo overzichtelijk dat zowat de kromming van de aarde kunt zien. Zodra een kilometer verderop de file begint, moet je je gaspedaal al loslaten. Wanneer de filevorming begint druk je zachtjes je rem in zodat je remlichten gaan branden zonder dat je remmen daadwerkelijk in werking treden. Je kunt in principe altijd uitrollen tot de staart van de file. Maar er zijn gewoon veel mensen die volgas naar de staart rijden en op het laatste moment remmen, dat is gewoon dom. Die mensen geven gewoon gas zodra ze filevorming zien.

Overigens is het nadeel van uitrollen dat het weinig energie regenereert. Een beetje bijremmen levert veel meer energie voor de accu's, als ik de computer mag geloven.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 20-12-2020 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 15:01
Trommelrem schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:04:
[...]

Dat is de weg die ik wekelijks twee a drie keer rijd in de spits. Als je iets verder kijkt dan alleen je voorligger dan weet je tijdig genoeg wanneer je je gaspedaal moet loslaten. De rijksweg A1 is op veel plaatsen zo overzichtelijk dat zowat de kromming van de aarde kunt zien. Zodra een kilometer verderop de file begint, moet je je gaspedaal al loslaten. Wanneer de filevorming begint druk je zachtjes je rem in zodat je remlichten gaan branden zonder dat je remmen daadwerkelijk in werking treden. Je kunt in principe altijd uitrollen tot de staart van de file. Maar er zijn gewoon veel mensen die volgas naar de staart rijden en op het laatste moment remmen, dat is gewoon dom. Die mensen geven gewoon gas zodra ze filevorming zien.
Maar wat is het probleem dan precies? Dat het soms verwarrend kan zijn? Ik snap dat jij voldoende inzicht, rijvaardigheid en zelfkennis hebt om files van ver aan te zien komen, maar zoals je zelf al aangeeft zijn er andere weggebruikers die dat niet hebben. Als ik er persoonlijk wat aan kan doen om de kans te verkleinen dat ik het motorblok van zo'n weggebruiker op mijn achterbank krijg, dan doe ik dat graag.

Zelf vind ik het overigens ook fijn als medeweggebruikers even de gevarenlichten aan zetten als de file heel abrupt is. Ik zelf ben van mening dat geen enkele automobilist perfect rijdt, en alles wat je kan bijdragen om ervoor te zorgen dat iedereen 's avonds weer kan aanschuiven bij het avondeten is mooi meegenomen.

Overigens viel het me in Oost-Europa op dat de gevarenlichten ook vaak gebruikt werden om even snel te bedanken als iemand je er tussen liet bij het invoegen. Ik vond dit best een prettige ervaring, als het natuurlijk niet waar ze voor bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:28
Trommelrem schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:04:
[...]

Overigens is het nadeel van uitrollen dat het weinig energie regenereert. Een beetje bijremmen levert veel meer energie voor de accu's, als ik de computer mag geloven.
Hoeveel snelweg kilometers maak jij in een jaar? Aan je reacties te zien niet zoveel, dat je meent dat je een file altijd ziet aankomen geeft aan dat je rijervaring niet heel veel is, of dat je per toeval altijd de dans van een plotselinge noodstop bent ontsprongen.

Als je denkt dat een file altijd goed en rustig en beheerst is af te stoppen door voorzichtig te laten uitrollen en een beetje kan afremmen op de motor geeft alleen maar aan dat je er veel te gemakkelijk over denkt en de gevaren van een snelweg onderschat. Als ik jou was zou ik een rijschool bellen met het verzoek of je niet een paar lesjes mag volgen met zoveel mogelijk snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
aljooge schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:46:
[...]

Hoeveel snelweg kilometers maak jij in een jaar? Aan je reacties te zien niet zoveel, dat je meent dat je een file altijd ziet aankomen geeft aan dat je rijervaring niet heel veel is, of dat je per toeval altijd de dans van een plotselinge noodstop bent ontsprongen.
Ik geef eerlijk toe dat ik niet zo heel veel rijd. Sinds covid ongeveer 20.000, daarvoor ongeveer 50.000 per jaar. Maar ik denk dat ik wel genoeg rijd om genoeg file mee te maken en om te weten dat plotselinge files alleen ontstaan door afwijkende situaties, zoals overstekende dieren. Of als er personen op de rijbanen lopen. Maar niet door alledaagse drukte.
Als je denkt dat een file altijd goed en rustig en beheerst is af te stoppen door voorzichtig te laten uitrollen en een beetje kan afremmen op de motor geeft alleen maar aan dat je er veel te gemakkelijk over denkt en de gevaren van een snelweg onderschat. Als ik jou was zou ik een rijschool bellen met het verzoek of je niet een paar lesjes mag volgen met zoveel mogelijk snelweg.
Waarom zou ik tot het laatste moment doorrijden en dan hard remmen? Dat is toch juist gevaarlijk? Zoals ik al zei, alleen bij afwijkende situaties is remmen echt nodig op de snelweg. Wat mij betreft koppelen ze de motorrijtuigenbelasting aan hoe vaak je je rempedaal aanraakt op de snelweg. Gegarandeerd geen files meer en men gaat vanzelf 4 seconden afstand houden. Remmen op de snelweg betekent simpelweg dat je niet hebt geanticipeerd of dat er echt iets afwijkends gebeurt, zoals een persoon of dier op de snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:16

Tomatoman

Fulltime prutser

[…] Neem als voorbeeld Belgie waar een minimumsnelheid op de snelweg geldt. In Nederland is er geen minimum snelheid op de snelweg, alleen een technische vereiste om een bepaalde snelheid te kunnen rijden op de autoweg of autosnelweg.
In Nederland is er geen minimumsnelheid op autosnelwegen, omdat je dan in overtreding zou zijn als je in de file stond. Of niet zou mogen afremmen als de auto voor je langzamer rijdt dan de minimumsnelheid. Of niet teveel zou mogen afremmen in een gevaarlijke situatie.

In België, het land met de meeste files van Europa, heeft de wetgever hier klaarblijkelijk geen rekening mee gehouden.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 13-06 11:51
@Trommelrem lees nog even de reactie van @Tom-Z terug. Daar staat het antwoord op je vraag.

Dat jij nog nooit hebt hoeven remmen bij een file met 50k km per jaar is op z’n zachtst gezegd verrassend. Wellicht rij je nooit in de spits ofzo?
Een file kan gewoon ‘ineens’ starten, ook zonder zichtbare reden (de spookfile). Als jij zonder te remmen dit kan anticiperen dan snap ik niet hoe jij in de spits 100-en meters vrije ruimte voor je hebt... die ruimte is er gewoon niet in de spits.

[ Voor 68% gewijzigd door Smobbo op 20-12-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Trommelrem Hier in DE rijden we iets harder dan in België, en je staat hier vaak in een file.
Het is gebruikelijk dat je je alarmlichten aanzet, tot de achterligger het overneemt. Een situatie dat er een auto compleet stilstaat op een rijbaan, maak je niet vaak mee, buitenom brand, file of aanrijding(waar file uit volgt).

Je moet ten alle tijde proberen je auto op een veilige plek te krijgen. dus doorstarten in de versnelling zodat je nog op de vluchtstrook kunt komen. of je voertuig uit laten rijden en naar de vluchtstrook sturen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 17:29
Trommelrem schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:58:?
[...]
Voorrang opeisen is verboden. Je mag NOOIT je clignoteur inschakelen als er geen ruimte is. Pas als je BEGINT met sturen omdat er ruimte is moet je je clignoteur inschakelen. Of 300 meter voor een afrit, dan mag je clignoteur wel alvast aan, omdat je geen voorrang kunt opeisen van een vluchtstrook. Maar als er nog verkeer naast je rijdt mag je NEVER NOOIT je clignoteur inschakelen.
Nog nooit in de spits gereden zeker? :D
Succes om in een stilstaand/langzaam rijdende file voor te sorteren naar de juiste rijstrook als je je richtingaanwijzer niet gebruikt voordat je ruimte hebt _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-06 22:56
De gevaarverlichting is juist heel handig om voor een file te waarschuwen en bij uitstek een reden om die daarvoor te gebruiken. Op de trajecten waar MTM-signalering reeds aanwezig is is het inderdaad niet nodig. Op heel veel plekken is die er nog niet.

In Duitsland gebeuren er met grote regelmaat zeer ernstige ongevallen waarbij mensen op volle snelheid de file in rijden. In Nederland hoor je dit veel minder vaak, mijn inziens omdat we fatsoenlijke filestaartbeveiliging hebben op de drukste trajecten.

[ Voor 14% gewijzigd door fonsoy op 20-12-2020 14:48 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-06 22:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zelf gebruik ik nooit gevaarverlichting bij de staart van een file. Mijns inziens is een file geen gevaarlijke situatie, maar een normale alledaagse situatie. Als een file een gevaarlijke situatie was geweest, dan had de wetgever ingegrepen. Neem als voorbeeld Belgie waar een minimumsnelheid op de snelweg geldt. In Nederland is er geen minimum snelheid op de snelweg, alleen een technische vereiste om een bepaalde snelheid te kunnen rijden op de autoweg of autosnelweg.

Veel mensen gebruiken wel gevaarverlichting bij de staart van een file. Gisteren heb ik een situatie meegemaakt waarbij iemand op de middelste baan pech kreeg en ondanks het gebruik van gevaarverlichting geen ruimte kreeg om naar de vluchtstrook te gaan. De overige weggebruikers dachten dat de gevaarverlichting aan stond om te waarschuwen voor een file. Die was er niet, dus werd diegene links en rechts ingehaald en met de grootste moeite kon diegene met gevaarlijke capriolen op de vluchtstrook komen. Als de gevaarverlichting echt serieus werd genomen, dan had diegene zo naar de vluchtstrook gekund.

Zijn remlichten trouwens niet bedoeld om te waarschuwen voor de staart van een file?
Nee, remlichten zijn een waarschuwing dat je snelheid mindert, niet dat je veel langzamer gaat rijden of stilstaan op een plaats waar dit ongebruikelijk is (bijv. op de snelweg).
Mag je nu echt gevaarverlichting gebruiken voor een situatie die niet gevaarlijk is?
Kort antwoord, nee. Gevaarverlichting, of alarmlichten mogen alleen gebruikt worden in gevaarlijke situaties. Het gebruik tijdens bijv. tijdelijk stil staan op een plek waar dat eigenlijk niet mag, is in basis dus niet toegestaan.
Een aantal situaties waarbij er vaak gebruik wordt gemaakt van gevaarverlichting, waarvan ik persoonlijk denk dat andere verlichting veiliger is:
1. Iemand laten uitstappen bij een bushalte --> clignoteur naar rechts bij het stilstaan, clignoteur naar links pas op het moment dat er ruimte is om weg te rijden
Mag je sowieso niet, de bushalte mag alleen door bussen gebruikt worden.
2. Parkeren langs de berm buiten de bebouwde kom --> parkeerverlichting
Parkeerverlichting is de enige juiste verlichting, maar niet verplicht.
3. Stilstaan bij laden- en lossen --> parkeerverlichting of geen verlichting
Verlichting sowieso bij slecht zicht (slecht weer, donker), waarschuwingslichten worden geaccepteerd indien je op de rijbaan stil moet staan voor laden/lossen om richting het overige verkeer duidelijk aan te geven dat je stil staat en blijft staan.
4. Auto slepen met sleepstang of sleepkabel --> gevaarverlichting gesleepte voertuig, dimlicht slepende voertuig?
Gesleept voertuig moet sowieso waarschuwingslichten voeren, omdat het een uitzonderlijke situatie is waarin ook het trekkende voertuig afwijkend gedrag vertoond (veel langzamer optrekken, veel vroeger remmen en kabel tussen 2 auto's) is het aan te raden dat ook het trekkende voertuig waarschuwingslichten voert.
5. Naar de garage rijden op een thuiskomertje --> gevaarverlichting? i.v.m. de veel langere remweg en het niet rechtuit kunnen remmen
Nee, in deze situatie is gevaarsverlichting niet toegestaan. Snelheid (niet harder dan 80 op de snelweg) en rijgedrag aanpassen.
6. Wanneer je door de mist de hectometerpaaltjes WEL kunt zien --> dimlicht, in sommige gevallen mistlampen voorzijde
Mist is geen reden voor gevaarsverlichting. Bij zicht minder dan 200 meter (2 paaltjes) mogen de voorste lampen aan, bij minder dan 50 meter (en in België bij zware regen of sneeuwval) mag achter aan.
7. Auto vervoeren op een aanhangwagen --> dimlicht, auto op de aanhangwagen geen verlichting
Is niets anders dan welke andere aanhanger ook, dus alleen bij pech of lossen op de doorgaande weg waarschuwingslichten. Tijdens het rijden alleen reguliere verlichting.
Advies is alleen om het kenteken van de auto op de aanhanger onleesbaar te maken ivm automatische kentekenherkenning. Mocht die auto namelijk niet op de openbare weg rijden vanwege schorsen of verlopen APK, dan kan een herkenbaar kenteken tot automatische boetes leiden.
8. Op de staart van een file uitrollen --> zachtjes rempedaal indrukken tijdens het uitrollen voor het activeren van de remlichten
In beginsel geen waarschuwingslichten inderdaad.

Echter, is het een file op een afwijkende plaatsen, na een onoverzichtelijke bocht/heuvel/tunnel, geen matrix/waarschuwingsborden, slecht weer, etc. is het aan te raden wel waarschuwingslichten te gebruiken. Het waarschuwt achterop komend verkeer dat je niet gewoon afremt, maar afremt tot een snelheid ver onder gebruikelijk (onder de 80km/u tot aan stilstand) of ongebruikelijk hard. Moderne auto's hebben daarom vaak zelfs automatische waarschuwingsverlichting bij hard afremmen.
Waarschuwingslichten zijn bedoeld om richting het overige verkeer aan te geven dat er een afwijkende, potentieel gevaarlijke situatie is. Wat de aanleiding is, kan meerdere redenen hebben. Dat kan pech zijn, of omdat verkeer voor je stilstaat of veel langzamer rijdt.
Je kan er niet vanuit gaan dat iedereen achter je weet dat de file waar je in duikt een reguliere file is. Als deze niet vooraf aangekondigd is met matrixborden, kan je er niet vanuit gaan dat de persoon die achterop komt de file verwacht. Dan is de extra waarschuwing met waarschuwingslichten gewaardeerd.

Daarbij komt dat knipperende lampen (waarschuwingslampen) beter opgemerkt worden dan continu brandende rode (rem)lampen.

Knipperende waarschuwingslampen betekenen in basis niets meer dan "pas op, dit voertuig doet iets anders dan je verwacht op deze plek op de weg". Dat kan zijn omdat de auto stilstaat door file of pech of omdat hij met beperkt motorvermogen richting vluchtstrook probeert te komen. Wat er aan de hand is, kan je nooit bepalen op basis van de lampen, maar van het achterop komende verkeer wordt verwacht dat ze snelheid terug nemen en voorbereiden op uitwijken.

Wat betreft je punt over zicht, er rijden heel wat auto's rond waarin je amper verder kan kijken dan de auto voor je. Neem bijv. mijn BMW. Daarin zit je vrij laag en is het bijna onmogelijk om verder dan 1 of 2 auto's te kunnen kijken. En dat geldt voor heel veel auto's, versterkt door de tegenwoordige voorliefde in SUV's en MPV's die aanzienlijk hoger zijn dan een gemiddelde coupé of sedan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

[...]
Omdat gevaarverlichting dus is om gevaar aan te duiden.
Nee dat is het dus niet, maar dat lijk je niet te snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Laatst online: 13-06 22:36
deepbass909 schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:37:
[...]

Kort antwoord, nee. Gevaarverlichting, of alarmlichten mogen alleen gebruikt worden in gevaarlijke situaties.
Hoezo? Ik kan nergens in de wet een regeling verbod vinden. Onder omstandigheden zou het misschien onder artikel 5 kunnen vallen maar in principe mag je de waarschuwingsknipperlichten altijd en overal voeren.
Mag je sowieso niet, de bushalte mag alleen door bussen gebruikt worden.
Fout. Bij een bushalte mag je stoppen om passagiers in of uit te laten stappen (RVV artikel 23 lid 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Tom-Z schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:16:
Fout. Bij een bushalte mag je stoppen om passagiers in of uit te laten stappen (RVV artikel 23 lid 2).
Tenzij er een doorgetrokken streep tussen weg en bushalte ligt, dan mag je er niet eens komen. Die bus formeel overigens ook niet. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Wat ik hier ook lees. Ik zet m’n knipperlicht aan op het moment dat ik me ga verplaatsen.

Ik heb altijd geleerd. Je zet je knipperlicht aan omdat je wilt verplaatsen en dat pas doet als daar ruimte voor is. E.g. er wordt ruimte gemaakt. Zo weten de mensen die 30km/h harder dan jij dat je baan naar links schuif om iemand in te Halen en kunnen dus al ruim vooraf of een baan opschuiven of afremmen.

Daarnaast!! Volgens mij wordt in België nog steeds les gegeven door Pa en wordt er geen les gegeven door een instructeur. Zoals hier in Nederland. Heel fijn want klaarstomen tot examen is een stuk goedkoper. Maar je leert ook snel dingen die niet helemaal juist zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als filevorming niet gevaarlijk zou zijn dan zouden er ook geen knipperende matrixborden boven de Nederlandse wegen hangen. Dus ja ik vind kortstondig je alarmlichten aanzetten een goede manier om je achterliggers te waarschuwen. Niemand kan immers goed inschatten wat de snelheid of juist de remvertraging van je voorgangers is.
Vanuit een vrachtwagen zie je bijvoorbeeld in de verte al mensen remmen op de linkerbaan en er zitten toch altijd een paar hapsnurkers tussen die schrikken en op het laatste moment harder moeten remmen dan noodzakelijk zou zijn waardoor het daarachter helemaal stil komt te staan (al dan niet met noodstop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 14:38

ThunderNet

Flits!

Ik gebruik ze regelmatig.. Zeker als je net over een heuvel kunt kijken en de file ziet.. Je achterliggers kunnen het nog niet zien. Daarnaast laat ik de auto vaak uitrollen zonder te remmen, maar daarmee dus wel afrem en onder Vmax ga zitten met een gegronde reden (zonder altijd perse naar de rechter strook te gaan).

Zelfde geld in principe voor inhalen in de bergen e.d. je bent een verlengstuk van de ogen van je achterliggers.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zelf gebruik ik nooit gevaarverlichting bij de staart van een file. Mijns inziens is een file geen gevaarlijke situatie, maar een normale alledaagse situatie. Als een file een gevaarlijke situatie was geweest, dan had de wetgever ingegrepen...
Mensen met jouw denkwijzen, gecombineerd met je username maakt dat ik in de staart van een file wél mijn gevarenlichten gebruik (en serieus afstand voor mij creëer, en goed in mijn binnenspiegel blijf kijken en check of achteropkomende vrachtwagens óók hun gevarenlichten gaan voeren).

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:08
warhamstr schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:12:
[...]

Mensen met jouw denkwijzen, gecombineerd met je username maakt dat ik in de staart van een file wél mijn gevarenlichten gebruik (en serieus afstand voor mij creëer, en goed in mijn binnenspiegel blijf kijken en check of achteropkomende vrachtwagens óók hun gevarenlichten gaan voeren).
Niks mis met een trommelrem, alleen bij langdurig zwaar gebruikt wordt de werking minder en het vervangen en technische constructie is niet altijd de beste :)
En wat zit er op 9/10 moderne vrachtauto's voor remsysteem? :P ;)

On-topic: sommige mensen denken teveel, andere weer te weinig en dat is precies de reden waarom ik in sommige gevallen ook alarmlichten zou gebruiken.
Veel mensen zijn geen bestuurders, maar mensen die in de auto zitten met soms een belabberd denkniveau en bijbehorende (verkeers-)acties tot gevolg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Als ik vol in de ankers ga (om wat voor reden dan ook) dan zet mijn auto automatisch al mijn alarmlichten aan. (Gebeurt gelukkig niet heel veel)

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53

Remi

Moo!

Een tijdje terug nog meegemaakt dat er een file ontstond in een bocht (dus slecht overzicht) op een rustig moment met grote afstanden tussen de naderende voertuigen (dus slecht inschatten of het nou langzaam rijd of stil staat) in de avonduren (dus donker).

Ik zelf hou dan voldoende afstand en zet ook mijn gevarenlichten aan om de voertuigen achter mij te waarschuwen. Het voertuig wat achter mij kwam kon zo tijdig tot stilstand komen zonder noodstop oid maar zette zelf geen gevarenlichten aan en kreeg als bedankje daarop een ander voertuig in z'n kofferbak.

Nu twijfel ik niet over het nut van de gevarenlichten maar bij deze werd het nog eens bevestigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:35

PB-powell

Mr. Laziness

Op de A1 tussen Apeldoorn en Barneveld zijn geen matrixborden en op de A28 tussen Zwolle en Amersfoort ook niet. Daar staan (stonden) elke dag files richting Amersfoort en ~90% doet z'n alarmlichten kortstondig aan als ze de file inrijden. De files daar beginnen rond dezelfde plekken, maar zeker in het donker als het wat regent is het lastig inschatten of men 100 rijdt of 30.
Zelf ook een keer van achter aangereden omdat ik wel remde en de persoon achter mij het te laat zag en hoopte naar rechts te kunnen uitwijken (wat niet kon :X)

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
SniperGuy schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:35:
[...]

En wat zit er op 9/10 moderne vrachtauto's voor remsysteem? :P ;)
...
Precies ;)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
Smobbo schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:38:
@Trommelrem lees nog even de reactie van @Tom-Z terug. Daar staat het antwoord op je vraag.

Dat jij nog nooit hebt hoeven remmen bij een file met 50k km per jaar is op z’n zachtst gezegd verrassend. Wellicht rij je nooit in de spits ofzo?
Een file kan gewoon ‘ineens’ starten, ook zonder zichtbare reden (de spookfile). Als jij zonder te remmen dit kan anticiperen dan snap ik niet hoe jij in de spits 100-en meters vrije ruimte voor je hebt... die ruimte is er gewoon niet in de spits.
Of... TS is een van de redenen voor het ontstaan van spookfiles. Alle ruimte voor zich, en vervelende bumperklevers achter zich zeker.

Nee, alle gekheid op een stokje.
Pyramiden schreef op zondag 20 december 2020 @ 11:17:
Overigens viel het me in Oost-Europa op dat de gevarenlichten ook vaak gebruikt werden om even snel te bedanken als iemand je er tussen liet bij het invoegen. Ik vond dit best een prettige ervaring, als het natuurlijk niet waar ze voor bedoeld zijn.
Ben ik ook gaan toepassen inderdaad, als bedankje, of als excuus als ik een inschattingsfout heb gemaakt. Maar diegene begrijpt het vanzelf wel vanuit de context.

Gewoon 1 à 2 flashes en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
To_Tall schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:53:
Wat ik hier ook lees. Ik zet m’n knipperlicht aan op het moment dat ik me ga verplaatsen.
Eerst kijken dan richtingaanwijzer uit en dan verplaatsen. Je moet de mensen in de dode hoek wel even gelegenheid geven om te toeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:25
Wat een zinloos topic. TS kan beter rijden dan 90% van de wereld en hoeft daardoor nooit te remmen voor files. Hij hoeft überhaupt nauwelijks te remmen. Iedereen die moet remmen kan niet rijden. TS doet tal van aannames, waardoor hij meent dat de staart van een file niet gevaarlijk is.

Er zijn zat files die plotseling ontstaan. Als je dan van 100 of 130 naar zeg 20 km/u gaat is dat een gevaarlijke situatie. Als je dan de laatste in de rij bent, zet je je waarschuwingslichten aan. Zodra je ziet dat de auto achter je voldoende aan het remmen is kunnen ze weer uit. Kost je niets. Levert je veiligheid op.

Over je opmerking, noem eens een file waarvoor je plotseling moest remmen: als je in een bocht rijdt en na de bocht is een file. Je gaat met de maximumsnelheid / adviessnelheid de bocht in en halverwege de bocht zie je een file. Dan wil je de mensen achter je wel even waarschuwen. Die zien voordat zij de bocht in gaan dat er iets aan de hand is en zullen hopelijk hun snelheid aanpassen.

Over je opmerking dat de wetgever geen maatregelen neemt, dat doet hij wel. Files worden getracht te beperken. Er worden op punten waar veel files ontstaan borden geplaatst om te waarschuwen voor filevorming en andere maatregelen genomen om file's te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:25
Gertjuhjan schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:42:
Als ik vol in de ankers ga (om wat voor reden dan ook) dan zet mijn auto automatisch al mijn alarmlichten aan. (Gebeurt gelukkig niet heel veel)
Dan zit je waarschijnlijk al tegen de abs aan. Alarmlichten gaan meestal wel weer uit als je je rem loslaat / gas geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Als je vol in de ankers gaat in een file dat je ABS in kick. Dan is de file zo plots ontstaan dat je helemaal niet normaal heb kunnen remmen.

Moet wel zeggen de keren dat ik zo in m’n rem heb moeten trappen is wel heel beperkt. Hard remmen ja ma zo hard dat ABS aan gaat nee denk het niet.

Volgens mij gaan dan alleen je rem lichten knipperen niet je alarmlichten. Dat is iig mijn ervaring in een Kadjar 2015 en Clio 2016.

Kadjar heb ik een ongeluk mee gehad. Die alarmlichten gaan dan ook niet knipperen. Werdt na noodstop vol van achteren aangereden van de auto achter mij was geen neus meer van over. Moest in de tunnel noodstop maken omdat voor mij zo hard geremd werd. Dat ik tot stilstand moest komen. En nog geen seconde stil boem.

Al denk ik dat alarm verlichting niet heel veel geholpen had.

[ Voor 37% gewijzigd door To_Tall op 21-12-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Laatst online: 12-06 13:28
To_Tall schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:34:
Kadjar heb ik een ongeluk mee gehad. Die alarmlichten gaan dan ook niet knipperen. Werd na noodstop vol van achteren aangereden van de auto achter mij was geen neus meer van over. Moest in de tunnel noodstop maken omdat voor mij zo hard geremd werd. Dat ik tot stilstand moest komen. En nog geen seconde stil boem.

Al denk ik dat alarm verlichting niet heel veel geholpen had.
Dit is mij enkele weken geleden overkomen (in een 2020 Yaris) op een provinciale weg, versnellende van 50 naar 70 met een plotselinge stop. Alarmlichten moest ik met de hand doen. Sindsdien merk ik dat ik een stuk nerveuzer word van bumperklevers achter me en dat ik nóg meer afstand houd naar degene voor me. Uiteindelijk was mijn afstand dit keer voldoende om zélf niet de aanrijder te worden, maar wel dichtbij genoeg dat ik de aangeredene werd. Wat betreft dit topic, zet die dingen lekker aan. Baat 't niet, dan schaadt 't niet. Geloof me, die klap die je rug krijgt, ook met lagere snelheid, wil je echt niet hebben. Ik ben dan nog jong en redelijk fit, maar heb alsnog regelmatig kleine rugklachten sindsdien.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Pagina: 1