Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal,

Ik bewerk vaak foto's met Camera Raw, als ik klaar ben met een bewerking
van een foto en ik druk op opslaan dan maakt hij automatisch een xmp bestandje.
Graag zou ik dit niet meer willen, ik verwijder dan telkens het xmp bestand namelijk.
Is er een manier om te voorkomen dat hij dit bestandje maakt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:50
Hoe sla je je foto's op dan? En waarom wil je geen XMP-files? Want XMP-files bevatten de aanpassingen die je hebt gedaan aan de RAW-bestanden. Dus als je die XMP-files verwijdert, dan raak je ook die aanpassingen weer kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 19-12-2020 12:31 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:09
XMP bestanden zijn inderdaad de methode om je aanpassingen op te slaan. Je kunt in de instellingen ook aangeven dat ze in een centrale map opgeslagen worden in plaats van naast de originele foto's. Zo heb je er misschien wat minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een RAW foto is geen platte afbeelding met pixels waarop je bewerkingen kan doen en dan ook zo weer opslaan. Die bewerkingen worden opgeslagen en daar staat kort gezegd in, deze slider heeft die waarde, dit vinkje staat aan etc. Andere programma's die dit inlezen kunnen met die bewerkingen niks beginnen want het is echt programma specifiek. Wel kunnen andere programma's de metadata (titel etc) uitlezen.

Verwijder je de XMP dan verwijder je de bewerkingen en kan je opnieuw beginnen.

Je zal dus op moeten slaan als DNG (in principe gewoon het RAW bestand maar in een ander formaat + het XMP er bij in).

Maar even eerlijk, hoe boeiend zijn kleine 1KB bestandjes :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Bedankt allemaal voor de antwoorden!