Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 18:45
Tweakers, ik stel deze vraag in naam van m'n vriendin.

Zij heeft een eenmanszaak in de gezondheidsdienst. Voor haar werk moet ze weleens overnachten in een Bed & Breakfast. De betalingen worden contant gedaan omdat de B&B geen pinapparaat heeft.
De factuur wordt op een velletje gegeven met de volgende gegevens:

- Naam van B&B
- Datum factuur
- Voornaam vriendin
- Bedrag

Nu ging ik even kijken of de B&B bij de KVK staat ingeschreven. Maar dat zijn ze blijkbaar niet, kan iig niks vinden op kvk en op google zelf ook niet.
Nu de vraag, kan m'n vriendin deze kosten aftrekken voor de inkomstenbelasting? Het lijkt mij niet omdat de factuur niet aan de eisen voldoet voor de belastingdienst. En de betalingen zijn contant.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gaan die eisen niet alleen over uitgaande facturen die je zelf stuurt?

Als je bijv. tweedehands een product koopt van een particulier heb je ook geen btw-/kvk-nummer wat je kunt noteren, maar heb je wel gewoon een uitgave gedaan die zich kan kwalificeren als een zakelijke uitgave. Bijv. een beginnende fotograaf die als zzp'er tweedehands een camera koopt om de instapkosten behapbaar te houden.

Volgens mij gaat het voor de Belastingdienst bij een controle met name over redelijkheid en dat je het moet kunnen onderbouwen / aan moet kunnen tonen. Maar correct me if I'm wrong.

Een iets formelere factuur dan dit lijkt me alleen wel handig... Met bijv. een handtekening? Anders is het erg fraudegevoelig.

[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 19-12-2020 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 00:07
wat jij (jouw vriendin) hebt gekregen is een Kwitantie, geen factuur. deze kun je gewoon in de boekhouding opnemen. uiteraard kun je hier geen BTW van terugkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
jorisjan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:04:
wat jij (jouw vriendin) hebt gekregen is een Kwitantie, geen factuur. deze kun je gewoon in de boekhouding opnemen. uiteraard kun je hier geen BTW van terugkrijgen.
Precies. Je kan die kosten wel aftrekken, maar geen BTW terugvragen (alleen voor de BTW gelden strikte eisen waaraan de factuur moet voldoen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 18:45
Oke dan weten we dat.
Btw krijgt ze sowieso niet terug omdat ze is vrijgesteld van btw ivm gezondheidszorg. Dan mag het volledige bedrag van de winst afgetrokken worden.

Bedankt!

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1