Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rheimans
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb een week of twee geleden nieuwe componenten gekocht om in te bouwen in mijn kast.

Het gaat dan om eerst alleen het moederbord, geheugen, CPU en twee M.2 SSD's.
Dit liep allemaal zeer goed en geen problemen.

Dit zijn de onderdelen:

Nieuw:
AMD Ryzen 9 5950X
Asus ROG STRIX X570-E GAMING
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200
Samsung 970 EVO 1TB M.2
Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2
be quiet! CPU Cooler Dark Rock Pro 4

Meegenomen van de oude build voordat ik de nieuwe GPU en voeding had besteld.
GTX 1080Ti
Thermaletake 750W

Nu dan waar het probleem zich laat zien.

Een aantal dagen later wist ik een RTX 3090 te kunnen aanschaffen, plus een nieuwe voeding, gezien mijn oude een Thermaletake 750W was en een 3090 minstens een 750W nodig heeft.

Inno3D GeForce RTX 3090 Gaming X3
en
Silverstone ST1200-PT 1200W

Tot dat ik het volgende merkte na een spel afgesloten te hebben.

Wat mijn nieuwe GPU doet is volledig in gebruik genomen worden, oftewel mijn clock snelheden van de GPU beide core en geheugen gaan volgens MSI afterburner op max en je hoort de fans daarop reageren. Dit was niet het geval met mijn oude voeding en 1080Ti.

Steeds als ik iets deed in Windows 10 laat het een browser opstarten zijn of een nieuwe tabblad in de browser, of een video starten in VLC of in VLC een ander moment kiezen in een video.
Zelfs als ik Windows vergrendel, uitlog of inlog. Gaat mijn GPU op max draaien en je hoort de fans daarop reageren.

Om te testen of het aan de nieuwe GPU lag heb ik mijn oude 1080Ti teruggezet. En ook deze doet hetzelfde als de 3090. Waar voorheen dat niet was.

Nu gebeurd het zelfs zonder een spel gestart te hebben gehad. En als de pc aan is en je deze herstart gebeurd hetzelfde. Ik weet dat GPU's tijdens booten even hun fans testen maar niet op zo manier.

Het enigste wat nieuw is na jaren niet te vervangen zijn geweest is de voeding.
Mijn 1080Ti was altijd gevoed met een vaste PCI-e aansluiting van de Thermaltake plus beide 6 pin PCI-e aansluitingen op de losse kabels deze waren dan gebundeld door een koppelstuk die naar 8pin ging dat ik er toen bij kreeg bij aanschaf van de Thermaltake voeding.

Nu met de nieuwe voeding is het 8 naar 8 pin. plus natuurlijk een veel zwaarder voeding.

Waar kan dit aan liggen?
Ik neem aan dat het niet goed is dat de GPU steeds om kleine dingen zoals openen van programma's de GPU volledig in gebruik wordt genomen, Zover ik merk is het richting de 5 seconden lang dat de fans op turbo gaan, en komt het nooit op 10 seconden uit voor nu. En de clock gaat altijd weer omlaag binnen de laten we zeggen 3 a 4 seconden.

Hopelijk komt dit probleem hier iemand bekend voor, en kan mij vertellen hoe dit op te lossen. Of misschien wel te zeggen dit is een normale werking is en dat ik het gewoon nooit gemerkt heb met mijn oude voeding en GPU.

Ik heb al veel lopen zoeken op dit probleem op Google, maar kan het precieze probleem niet vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp en ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rheimans
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb nog zelfs wat lopen puzzelen.

En ben er achter gekomen door mijn oude Thermaltake 750 voeding terug te doen, met nog mijn 3090 erin dat mijn fans dan niet op hol slaan als ik iets doen zoals spotnet opstarten of Outlook.
Hoewel nog steeds mijn GPU de core clock en mem clock omhoog gaat, is dit nu niet meer gepaard met duidelijk hoorbare fans.

Ik zou toch nog wel willen weten van iemand hier of het een normale werking is van de GPU dat hij dat doet als je iets opstart of het internet surft of tabbladen opent in een al geopend browser.