Pakketstatus op geweigerd - Retour riekt naar fraude

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramormel
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-01-2021
Goedemorgen.

Aangezien hobbyisten ook wel eens wat in Duitsland bestellen dacht ik om hier advies te vragen.

Wij hebben in Duitsland via een online Marktplaats wat spulletjes gekocht van een privé persoon, laten we haar Miranda noemen.

Miranda heeft netjes het pakket via Hermes verstuurd naar 'ons' adres in Nederland, dit adres in Nederland is het adres van het bedrijf waar mijn vriendin werkt en is de gehele dag open van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.

Het pakket wordt door Hermes in Nederland aan PostNL overgedragen.

Op het moment dat de levering plaats zou vinden is de pakketbezorger van PostNL wel geweest en heeft op locatie een pakket voor een andere collega afgeleverd.

Op dat moment is de status van ons pakket veranderd naar GEWEIGERD - RETOUR AFZENDER.

Wij dachten zelf dat het om een fout ging maar we hebben toch maar direct contact opgenomen met PostNL.

PostNL weet niet waarom het pakket de status geweigerd heeft, weet niet waar het pakket is, weet niet wat we moeten doen, doet geen onderzoek, verwijst ons contact op te nemen met Hermes in Duitsland.

Hermes zou volgens PostNL kosteloos het pakket weer naar ons sturen, wat een bedrijf is het toch :'(
We konden geen klacht indienen bij PostNL vanwege het onterecht weigeren van een pakket, terwijl we dit wel bij Hermes aan moesten geven.

PostNL weet niets, doet niets, en als we aangeven dat dit op bedrog lijkt weten ze ineens zeker dat dit niet het geval is 8)7

Almere is te ver om even naartoe te rijden en aan te bellen, wellicht is het pakket daadwerkelijk op een vreemde manier helemaal verkeerd verzonden of zit daar een koerier.

Omdat we in het weekend zitten is contact opnemen met Hermes niet mogelijk, Hermes erkent het adres in Nederland niet als Hermes punt o.i.d. Hermes bestaat officieel ook niet in Nederland.

Miranda is heel behulpzaam en neemt Maandag weer contact op met Hermes.

Het vreemde is dat op het moment dat het pakket Nederland binnen kwam, de afzender is gewijzigd naar een, wat schijnt, willekeurig adres in Almere. Het pakket is daar ook naar retour gegaan en volgens de tracking ook afgeleverd gisteren / Vrijdag.

Dit adres in Almere heeft geen KvK inschrijving, ligt midden in een woonwijk en lijkt imo de meest onlogische plek om een Hermes retour te hebben.
Waarom in Rotterdam geweigerd, naar Born (Limburg) naar een sorteercentrum en vervolgens afgeleverd in Almere in slechts 12 uur?

Dat lijkt ons op zijn zachts gezegd zeer onwaarschijnlijk en onmogelijk. Wij hebben een webshop en een retour in deze periode bij een geweigerd pakket die deze afstand aflegt daar hebben wij en onze con-collega's nog nooit van gehoord.

Dus:
Evt. een Tweaker in de buurt die een briefje in de bus wilt doen met onze gegevens zou top zijn.

Maandag zelf een brief versturen naar Almere
Beste Almere.... :P (Specifiek adres hebben we natuurlijk)

Maandag contact met Hermes

Zelf al een e-mail gestuurd naar Hermes, Miranda ook.

Zelf langs rijden is 3 uur heen en terug en ruim 300km, wij wonen zelf zuidelijker van Rotterdam.

Alles wijst zo'n beetje naar fraude maar zekerheid krijgen we pas als de eventuele bewoner een reactie geeft, echter vraag ik me af in hoeverre medewerkers van de post retour adressen kunnen veranderen. Het zou dan in alle waarschijnlijkheid al zijn gefraudeerd toen het pakket de grens over kwam of toen het nog in Duitsland was, dat lijkt mij eerlijk gezegd zeer onwaarschijnlijk.

Wij vragen ons af of we nog tips en ideeën vanuit jullie kunnen overwegen. Wellicht iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten?

In ieder geval alvast vriendelijk bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hermes heeft in de PostNL app wel vaker willekeurige adressen staan. Ik heb een willekeurige woonwijk in Roermond meegemaakt, en nu heb ik het adres van een hoveniersbedrijf in Friesland staan. Ik denk niet dat dat adres enige relevantie heeft tot je pakket.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramormel
FirePuma142 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:01:
Hermes heeft in de PostNL app wel vaker willekeurige adressen staan. Ik heb een willekeurige woonwijk in Roermond meegemaakt, en nu heb ik het adres van een hoveniersbedrijf in Friesland staan. Ik denk niet dat dat adres enige relevantie heeft tot je pakket.
Kijk eens aan dat geeft hoop :) Normaal doen we het via DHL, zij zijn vrijdag geweest met een pakket uit Duitsland en dat is zo rond dezelfde tijd afgeleverd.
Dan laat ik het idee van een briefje sturen varen.

Ging het in jouw geval om pakketten die uiteindelijk wel geleverd werden?

Wij hebben op MyHermes en PostNL staan dat het is afgeleverd. Het schiet me net te binnen, toen het pakket naar geweigerd is veranderd is op MyHermes de tracking weer opnieuw begonnen
.
Het pakket is niet bij ons, of bij de verzender. Wellicht dat er straks weer een nieuwe status komt.

Het geweigerd verhaal is een beetje apart maar dat gebeurt bij onze klanten ook wel eens. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
- Kun je iets zeggen over de waarde van de koop? (niet het exacte bedrag, maar ter indicatie)
- Jullie hebben gekocht als particulier in Nederland bij een particulier in Duitsland, klopt dat?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramormel
Number10 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:36:
- Kun je iets zeggen over de waarde van de koop? (niet het exacte bedrag, maar ter indicatie)
- Jullie hebben gekocht als particulier in Nederland bij een particulier in Duitsland, klopt dat?
Natuurlijk, dat kan. De transactie is 39 euro geweest inclusief verzending van 18,40 euro.
De waarde is 20,60. :9

Als particulier gekocht bij een particulier in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
ramormel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:43:
Natuurlijk, dat kan. De transactie is 39 euro geweest inclusief verzending
Omdat het onmogelijk is om alle omstandigheden te kennen via een forum zoals dit kan ik er natuurlijk altijd naast zitten, maar zelf lees in je hele verhaal geen enkel aanknopingspunt voor ‘fraude’ of een misdrijf onder Nederlands recht. Dat staat overigens los van het bedrag. Misschien goed om een moderator zoals @Yorinn te vragen om je titel aan te passen?
Als particulier gekocht bij een particulier in Duitsland.
Ervan uitgaande dat de verkoper de opdrachtgever was van de bezorger, heb je geen overeenkomst met de bezorger. Alles wat de bezorger met je bespreekt is in dat geval op grond van hulpvaardigheid en niet op grond van een verplichting.

Ik vermoed dat je voor dit bedrag niet gaat procederen, al was het alleen al omdat je bij verlies waarschijnlijk veel meer kwijt bent dan de waarde. Desalniettemin het volgende (ook omdat IPR tussen particulieren niet zo vaak voorbij komt hier).

Omdat je hebt gekocht bij een particulier, denk ik dat het hier gaat om een koopovereenkomst onder Duits recht, tenzij jullie wellicht een andere rechtskeuze zijn overeengekomen (Rome I verordening). Mocht je om wat voor reden ook toch willen procederen, dan kan dat via een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) en zal waarschijnlijk de rechter in Duitsland bevoegd zijn, tenzij jullie wellicht vooraf een andere forumkeuze hebben gemaakt (Brussel Ibis verordening). De verkoper zou overigens ook een EPGV kunnen starten, bijvoorbeeld als je nog niet betaald hebt en Duits recht enkel een verzendbewijs zou vereisen (dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk, maar de relevante bepalingen voor deze situatie staan ongetwijfeld ergens in het Bürgerliches Gesetzbuch). Als de verkoper zou procederen is een Nederlandse rechter waarschijnlijk bevoegd, maar die moet dan Duits recht toepassen naar ik vermoed.

De boodschap is dus: let op dat je soms te maken hebt met vreemd recht en dat is niet per se hetzelfde als het recht van het land waarin je woont. De verordeningen vereisen in ieder geval nadere bestudering per geval en de rechts- of forumkeuze is niet altijd mogelijk of noodzakelijk, zoals bij consumentenkoop vaak het geval is.

Al met al komt het voor jou volgens mij vooral aan op overleggen en hopen dat de zending alsnog boven water komt. Wellicht kan de verkoper als opdrachtgever een onderzoek laten instellen door de bezorger?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

PostNL... (hoewel ik nu ook in een Kafkaëske situatie met DHL zit, maar dat is een ander verhaal).

Procederen?
Eerst maar eens kijken waar Hermes mee gaat komen. Zij kunnen in ieder geval meer druk zetten bij PostNL als een gewone particulier. Het kan iets heel knulligs zijn (bezorger die aan het eind van de dag dat pakketje in zijn bus vindt en de status maar wijzigt in "Geweigerd" zodat hij niet terug hoeft, bijvoorbeeld?) en het pakketje alsnog boven water komt.
Hoewel gezien de waarde ik niet denk dat Hermes heel veel moeite gaat doen.

Was het wel met verzekering verzonden?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het is sowieso een enorme chaos met pakketten op dit moment... frauderen is op dit moment natuurlijk wel extreem gemakkelijk

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Pietervs schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:58:
Procederen?
Eerst maar eens kijken (...)
Maar dat stond er toch al? Nu komt het op mij over alsof je een tegengestelde mening hebt (‘Eerst maar eens...’).

Voor de duidelijkheid: als je gaat onderhandelen over wat ook maar, is het belangrijk om je rechtspositie te kennen. Je hoeft dus niet gelijk het adres van de rechtbank op te zoeken. Maar besluit je vooraf dat je niet gaat procederen bijvoorbeeld (wat mij in dat geval erg waarschijnlijk lijkt), dan heeft het meestal weinig zin om dingen te gaan eisen die je nooit voor elkaar gaat krijgen, want dat weet de andere partij ook of zou dat kunnen weten. Dat is precies de reden waarom er in dit forum bij herhaling voornamelijk consumenten klagen over een verkoper en willen weten welke ‘rechten’ ze hebben.

Natuurlijk moet je eerst via overleg proberen je doel te bereiken. Dat zal in de meeste gevallen sneller en goedkoper zijn. Maar denken dat er sprake is van Nederlands recht waar het bijvoorbeeld Duits recht betreft, kan nogal wat uitmaken of de verkoper is nagekomen als bijvoorbeeld onder Duits recht geldt dat de risico-overgang al bij verzending plaatsvindt (ik zou het niet kunnen zeggen in dit geval). Dan is er dus geen vordering van de koper op de verkoper en moet je maar hopen dat de betrokken partijen je willen helpen. Als dat lukt is dat mooi.

Dat geldt ook voor wat betreft de bezorger, maar uiteindelijk heeft een van de partijen daar daadwerkelijk een overeenkomst mee gesloten en is het de vraag of die is nagekomen (voor zo’n 50% van de totale koopsom begrijp ik). De opdrachtgever van de bezorger moet dus nakoming vorderen bij de bezorgdienst en dat is naar ik begrijp uit het verhaal niet de TS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:37
Het is op dit moment een chaos bij de pakketdiensten ivm de feestdagen en de extra pakketten ivm met het corona virus.
Administratief loopt het ook niet optimaal.
Het kan dus goed zijn dat je pakket alsnog bezorgd wordt ook al staat er administratief een andere melding.
Beetje geduld was bij mij ook de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidvl82
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 13:01
Als het pakket is aangeboden bij het werk, wie zou het dan aannemen? Is dat een receptioniste? Misschien zei de naam op het label haar niets, of een of andere manier? Of heeft ze geen pakket geweigerd?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• IndecentStapler
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Number10 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:44:
[...]

Omdat het onmogelijk is om alle omstandigheden te kennen via een forum zoals dit kan ik er natuurlijk altijd naast zitten, maar zelf lees in je hele verhaal geen enkel aanknopingspunt voor ‘fraude’ of een misdrijf onder Nederlands recht. Dat staat overigens los van het bedrag. Misschien goed om een moderator zoals @Yorinn te vragen om je titel aan te passen?

[...]

Ervan uitgaande dat de verkoper de opdrachtgever was van de bezorger, heb je geen overeenkomst met de bezorger. Alles wat de bezorger met je bespreekt is in dat geval op grond van hulpvaardigheid en niet op grond van een verplichting.

Ik vermoed dat je voor dit bedrag niet gaat procederen, al was het alleen al omdat je bij verlies waarschijnlijk veel meer kwijt bent dan de waarde. Desalniettemin het volgende (ook omdat IPR tussen particulieren niet zo vaak voorbij komt hier).

Omdat je hebt gekocht bij een particulier, denk ik dat het hier gaat om een koopovereenkomst onder Duits recht, tenzij jullie wellicht een andere rechtskeuze zijn overeengekomen (Rome I verordening). Mocht je om wat voor reden ook toch willen procederen, dan kan dat via een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) en zal waarschijnlijk de rechter in Duitsland bevoegd zijn, tenzij jullie wellicht vooraf een andere forumkeuze hebben gemaakt (Brussel Ibis verordening). De verkoper zou overigens ook een EPGV kunnen starten, bijvoorbeeld als je nog niet betaald hebt en Duits recht enkel een verzendbewijs zou vereisen (dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk, maar de relevante bepalingen voor deze situatie staan ongetwijfeld ergens in het Bürgerliches Gesetzbuch). Als de verkoper zou procederen is een Nederlandse rechter waarschijnlijk bevoegd, maar die moet dan Duits recht toepassen naar ik vermoed.

De boodschap is dus: let op dat je soms te maken hebt met vreemd recht en dat is niet per se hetzelfde als het recht van het land waarin je woont. De verordeningen vereisen in ieder geval nadere bestudering per geval en de rechts- of forumkeuze is niet altijd mogelijk of noodzakelijk, zoals bij consumentenkoop vaak het geval is.

Al met al komt het voor jou volgens mij vooral aan op overleggen en hopen dat de zending alsnog boven water komt. Wellicht kan de verkoper als opdrachtgever een onderzoek laten instellen door de bezorger?
toon volledige bericht
Wat een heerlijk hoekje interwebs is dit soms toch ook. Op een (no offense) soms moeilijk te volgen verhaal over een pakje van 20,- dat nog niet bezorgd is volgt een epos over internationaal privaatrecht met bijbehorende verordeningen... ik hou ervan.

Zoals al gezegd: we zitten in een mondiale crisis, het is extreem druk, er gaan overal meer dingen mis dan anders en meestal komen ze vanzelf wel weer goed. Ik zou zeggen: heb nog een beetje geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:31
IndecentStapler schreef op zondag 20 december 2020 @ 14:05:
[...]

Wat een heerlijk hoekje interwebs is dit soms toch ook. Op een (no offense) soms moeilijk te volgen verhaal over een pakje van 20,- dat nog niet bezorgd is volgt een epos over internationaal privaatrecht met bijbehorende verordeningen... ik hou ervan.

Zoals al gezegd: we zitten in een mondiale crisis, het is extreem druk, er gaan overal meer dingen mis dan anders en meestal komen ze vanzelf wel weer goed. Ik zou zeggen: heb nog een beetje geduld.
Dat geeft hij toch ook aan? Ook altijd leuk mensen die selectief dingen aanhalen.....

Hij gaf al aan dat TS waarschijnlijk niet ging procederen. Maar gaf alleen aan hoe je het eventueel kan doen. Niets meer en niets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramormel
Pietervs schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:58:
PostNL... (hoewel ik nu ook in een Kafkaëske situatie met DHL zit, maar dat is een ander verhaal).

Procederen?
Eerst maar eens kijken waar Hermes mee gaat komen. Zij kunnen in ieder geval meer druk zetten bij PostNL als een gewone particulier. Het kan iets heel knulligs zijn (bezorger die aan het eind van de dag dat pakketje in zijn bus vindt en de status maar wijzigt in "Geweigerd" zodat hij niet terug hoeft, bijvoorbeeld?) en het pakketje alsnog boven water komt.
Hoewel gezien de waarde ik niet denk dat Hermes heel veel moeite gaat doen.

Was het wel met verzekering verzonden?
Nee klopt als particulier doe je inderdaad niets bij PostNL, je kunt blij zijn dat je überhaupt een keer een "hoger" persoon spreekt dan een centralist. Ik heb regelmatig met Deutsche Post en Duitse DHL verstuurd en als er iets kwijt raakte had ik binnen een week de gehele douanewaarde op mijn Nederlandse rekening staan. Dit kon trouwens pas na een X aantal weken nadat je het had verstuurd en natuurlijk met de benodigde papieren.

In dit geval begrijp ik niet waarom PostNL naar Hermes verwijst terwijl het verplicht bij de grens door PostNL wordt overgenomen en vanaf daar waarschijnlijk wordt verzaakt.

Als ik wat naar Canada stuur en het pakket raakt extreem vertraagd of uiteindelijk kwijt, moet ik contact opnemen met de post in Canada van PostNL.
Of je nou de verzender of ontvanger bent, je moet het altijd bij de ander zoeken :z

Hoe kan het nou dat er zomaar random adressen in worden gezet? Voor hetzelfde geld ben ik een figuur dat daar "verhaal ging halen".

Aangezien het bedrag van verzending 18,40 was en de maten van het pakket overeenkomen met wat op de website staat van MyHermes is de "Haftung" tot 500 euro.

Het is nog maar de vraag of zij het excuus gebruiken dat ze niet uitkeren vanwege corona zoal anderen doen :P

Het is dat wij zelf de hele wereld over versturen en begrijpen dat het wel eens fout kan gaan en ook vaak weer goed komt.

Ik heb eerder geprocedeerd tegen PostNL voor een pakket dat was verdwenen, dat heeft 9 maanden geduurd. Zij doen zo ontzettend dwars en lastig met de hoop dat je er vanzelf mee stopt. Uiteindelijk krijg je een kilo knaller vergoeding en niet eens de betaalde verzendkosten terug terwijl je verzekerd verstuurd tot 5500 euro.

@Number10 Goed bedoeld advies maar zoals gezegd heeft procederen tegen PostNL geen enkele vorm van succes. Ik begrijp sowieso niet dat je een contract afsluit met een vervoerder en zij vervolgens eigenlijk geen plicht hebben om het pakket te bezorgen :+

Laatste alinea hier boven ben ik eerst begonnen met aangetekende brieven naar PostNL, met hun eigen service, waarvan de eerste twee gewoon niet aankomen. Moet je dus eigenlijk gaan procederen om vervolgens te kunnen procederen ;(

@loki504 Ja idd, dat is hoe je via het recht eventueel verder kunt gaan. Echter heeft dat helemaal geen waarde bij een vervoerder als PostNL. Of het nou om 20 euro gaat of om 5000 euro, je bent op de een of andere manier altijd maanden lang bezig en je krijgt vrijwel nooit een vergoeding die ook daadwerkelijk in de buurt komt van de waarde.

@davidvl82
Mijn vriendin zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:04
ramormel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:57:
Goedemorgen.

Aa

Dus:
bedankt voor het meedenken.
Heb hetzelfde meegemaakt, maar dan als verzender naar buitenland. Daar was het adres ongeldig en pakket retour gekomen, maar niet naar mij maar een ander bedrijf 200km verder. Na wat onderzoek contact gehad met degene die het in ontvangst had genomen. Deze had het weer terug naar een postnl depot gebracht. Sindsdien is het pakket zoek en postnl zegt “jammer maar helaas”. Frappante is dat ik de spullen in 2 pakketten heb verzonden, gelijkertijd, tracktrace was de gehele tijd hetzelfde en ineens was pakket 2 afgeleverd en pakket 1 retour vanwege een foutief adres.

Helaas gaat het niet altijd goed, maar het hoeft nog geen fraude te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:31
@ramormel je moet ook niet tegen PostNL procederen. Maar tegen de verkoper. En dan kan je uiteindelijk echt wel het volledige bedrag krijgen. Eventueel ex advocaat/jurist kosten. Maar verlies je ben jij de sjaak.

Ik zou ook om 38 euro geen zaak maken. Maar kan wel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wow, wat een ophef over een pakketje van twee tientjes in het midden van een pandemie terwijl er dagelijks nieuwsberichten verschijnen over de overbelaste pakketdiensten.

Ik zou zeggen, kijk het even aan tot half januari en als hij er dan nog niet is, bestel je het opnieuw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:49
eamelink schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:27:
Wow, wat een ophef over een pakketje van twee tientjes in het midden van een pandemie terwijl er dagelijks nieuwsberichten verschijnen over de overbelaste pakketdiensten.

Ik zou zeggen, kijk het even aan tot half januari en als hij er dan nog niet is, bestel je het opnieuw :)
Waar zie jij ophef?

TS is simpelweg op zoek naar info over zijn pakket, waarom die de status geweigerd heeft was tot daar aan toe, maar nu is zijn pakket zoek terwijl dit een status afgeleverd heeft en als label een niet-bestaand afzenderadres heeft.
Mag je dan geen informatie inwinnen? Daar is dit forum toch voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramormel
eamelink schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:27:

Je leest selectief.

1) Het gehele bedrag is 39 euro, niet twee tientjes
2) Het gaat om een privé -> privé transactie, opnieuw bestellen kan niet
3) Het bedrag is geen probleem, het gaat om het principe en wat @NLMaca aangeeft, ik zie de ophef niet zo.

Ik win advies in voor eventuele zaken die ik over het hoofd zie of waar ik geen weet van heb.

Je snapt ook dat niet iedereen zomaar twee tientjes heeft liggen om in jouw bewoording te blijven?

@loki504

Ja dat zou ook kunnen. Het contact met de verkoper is prima, ik snap dat zij daar zelf ook niets aan kunnen doen dus ik wil er niet zo'n probleem van maken ondanks dat ik in mijn recht sta als ik het bedrag terug op mijn rekening wil.
Je moet het eigenlijk ook zo zien, zij zien alleen dat het pakket is geweigerd en dat kan natuurlijk ook zo overkomen alsof wij de boeman zijn.

Als zij contact opnemen met Hermes en Hermes helpt ze niet verder dan hebben ze in principe gedaan wat ze kunnen doen en zal ik het daar ook bij laten.
Hoogstwaarschijnlijk zullen ze bij Hermes niet zo moeilijk doen, gezien mijn ervaring met Deutsche Post en DHL Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Interessant om de reacties hier te zien.

Ter info: een vraag kun je beantwoorden in algemene termen, heel gericht als een specifiek antwoord op een vraag of als een suggestie zoals je het zelf zou aanpakken. En er zijn vast meer redenen. Wat mij betreft zijn ze meestal allemaal even relevant, maar vind ik persoonlijk de een nuttiger dan de ander.

In de toekomst kijkt wellicht weet ik het wie naar dit topic, omdat een pakket (van hoge waarde) is verzonden onder vergelijkbare omstandigheden en die persoon m.i. niet veel heeft aan de reacties die neerkomen op ‘wat een onzin, laat het zitten, het is nu eenmaal druk’ etc. Als je dat vindt is dat volstrekt begrijpelijk, maar je kunt evengoed ook abstracter naar een probleem kijken en de waarde buiten beschouwing laten.
Dat zou heel goed kunnen, maar het punt dat ik probeerde te maken was dat je daarvoor in dit specifieke geval naar ik vermoed moet weten wat er in het BGB staat (het Duitse BW) en dat ‘rechten’ geen waarde hebben als ze niet afdwingbaar zijn omdat het bijvoorbeeld niet kosteneffectief is om ze af te dwingen.
ramormel schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:13:
dan hebben ze in principe gedaan wat ze kunnen doen en zal ik het daar ook bij laten
En waarschijnlijk is dat ook het maximale wat er juridisch gezien mogelijk is, als de verkoper de opdrachtgever was. De bezorgdiensten kunnen je wel helpen, maar ze zijn aan jou niets verplicht als je geen overeenkomst met ze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramormel
Number10 schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:49:
Interessant om de reacties hier te zien.

Ter info: een vraag kun je beantwoorden in algemene termen, heel gericht als een specifiek antwoord op een vraag of als een suggestie zoals je het zelf zou aanpakken. En er zijn vast meer redenen. Wat mij betreft zijn ze meestal allemaal even relevant, maar vind ik persoonlijk de een nuttiger dan de ander.

In de toekomst kijkt wellicht weet ik het wie naar dit topic, omdat een pakket (van hoge waarde) is verzonden onder vergelijkbare omstandigheden en die persoon m.i. niet veel heeft aan de reacties die neerkomen op ‘wat een onzin, laat het zitten, het is nu eenmaal druk’ etc. Als je dat vindt is dat volstrekt begrijpelijk, maar je kunt evengoed ook abstracter naar een probleem kijken en de waarde buiten beschouwing laten.

[...]

Dat zou heel goed kunnen, maar het punt dat ik probeerde te maken was dat je daarvoor in dit specifieke geval naar ik vermoed moet weten wat er in het BGB staat (het Duitse BW) en dat ‘rechten’ geen waarde hebben als ze niet afdwingbaar zijn omdat het bijvoorbeeld niet kosteneffectief is om ze af te dwingen.

[...]

En waarschijnlijk is dat ook het maximale wat er juridisch gezien mogelijk is, als de verkoper de opdrachtgever was. De bezorgdiensten kunnen je wel helpen, maar ze zijn aan jou niets verplicht als je geen overeenkomst met ze hebt.
toon volledige bericht
Klopt, PostNL is mij niets verplicht.

Ook al zou het wel zo zijn, PostNL is alleen iets verplicht als zij daar voordeel bij hebben. Denk maar niet dat zij zich ook maar iets aan trekken van een particulier of klein bedrijf. Pas als een groot bedrijf ongenoegen uit is PostNL het onderdanige hondje en kunnen ze mee denken.

Het zou ze sieren om hulp te bieden in plaats van dat standaard afschuiven op anderen. Dat is zo kinderachtig. En dat bedoel ik niet alleen voor mij, er zijn zo veel mensen die juridisch gezien niets beginnen omdat het het niet waard is. Als iedereen het door zou zetten is PostNL binnen een jaar failliet.

Ze zetten niet eens vraagtekens bij het feit dat er op papier fraude wordt gepleegd. Ik zou daar serieuze zorgen over hebben als dat bij mij gebeurt, ongeacht de waarde.

Zoals @SMSfreakie aan geeft is fraude op deze manier heel makkelijk. Voordat wij door de molen zijn bij Hermes is dat pakket al lang in Polen :P

Weet je wat helemaal mooi is?
Ik moet officieel als ontvanger een soort van aangifte doen van kwijtraken/ beschadiging binnen 7 dagen na ontvangst bij PostNL.

Het pakket is echter niet beschadigd en kwijt is het niet omdat het is afgeleverd. :+ :+ :+

Voor mij gaat het om een klein bedrag, ik kan er tot nu toe alleen maar om lachen.
Pagina: 1