Bed occupancy sensor voor slechts €15 :)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 07:25
Ik heb deze week een goed werkende bed occupancy sensor gemaakt voor €15.

Deze sensor voor in een autostoel heb ik onder mijn matras gelegd:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.7f914c4dd5nmL7

Wanneer ik er dus op ga liggen sluit de verbinding tussen de 2 draden.
Ik heb een Neo Coolcam Z-wave deursensor die ik ooit kocht van aliexpress lichtjes aangepast.
Daar zit een reed switch op standaard geen stroom doorlaat, maar wanneer je een magneet in de buurt brengt, wel stroom doorlaat. Ik heb aan beide kanten van die reed switch een draadje gesoldeerden die verbonden met de druksensor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04_0jknRyuUKAo2c3VTBtqXvyT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcoVENpuGPzTxrtM6vZvfowB.jpg?f=fotoalbum_large
Werkt perfect met mijn domotica. Ik ga een tweede plaatsen in de andere helft van het bed zodat ik weet of mijn vrouw ook in bed ligt of niet.

Ik heb recent nieuwe neo coolcam deursensoren heb besteld op aliexpress:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dWYTyVU

Deze zien er intern anders uit:
Waar de reed switch zat zie je dat er nu iets veel kleiner zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG-oCqg1FDQxJ8W1shqz8AMgdn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZ1n3lSMP7ntRibzOA69FbeA.jpg?f=fotoalbum_large

Die grote pads waar de reed switch op gesoldeerd was zitten er echter nog. Ik weet niet welke zwarte magie dit nieuwe apparaatje gebruikt, maar deze lijken nog steeds te werken als je daar dus draden op soldeerd.
Ik dacht eerst van niet omdat ik de weerstand tussen deze twee pads aan het meten was wanneer er een magneet in de buurt was, zonder dat ik de batterij erin had. Bij het vorige model kon dat omdat een reed switch geen stroom nodig heeft om te werken.
Bij dit nieuwe model werkt het alleen met de batterij erin. Ik dacht eerst dat dit nieuwe model een 'hal effect sensor' gebruikt ipv een reed switch. Maar deze zouden begrijp ik dan een stuk minder lang meegaan op een batterij wegens continu stroom nodig, en ik meet 0.00mA dus ik gok dat het dan niet een HAL effecgt sensor is.

[ Voor 25% gewijzigd door quizzical op 19-12-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abc874
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 14:39
Hoe goed zijn de resultaten? Wat als je veel beweegt in je slaap, blijft ie dan goed meten? Of wat als je even wat spullen op je bed legt?

Ziet er wel goed (en simpel) uit. Zeker interessant!

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35
quizzical schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:54:
Ik ga een tweede plaatsen in de andere helft van het bed zodat ik weet of mijn vrouw ook in bed ligt of niet.
Ik strek altijd gewoon mijn linkerarm uit en dan voel ik of ze er ligt of niet

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
De enige vraag die ik kan bedenken is waarom?
Tuurlijk kan ik zelf een rede verzinnen, maar dan kom je uit op dat je graag op je telefoon wilt zien wanneer je aan het werk bent wanneer er 2 mensen in bed liggen.....
No Hands schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:07:
[...]

Ik strek altijd gewoon mijn linkerarm uit en dan voel ik of ze er ligt of niet
Ik snurk een paar keer, en als ik dan een rotschop krijg weet ik dat ze naast me ligt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-05 06:53
jack zomer schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:12:
De enige vraag die ik kan bedenken is waarom?
Tuurlijk kan ik zelf een rede verzinnen, maar dan kom je uit op dat je graag op je telefoon wilt zien wanneer je aan het werk bent wanneer er 2 mensen in bed liggen.....
Dat werkt dan alleen zolang die 2 naast elkaar liggen, als er gestapeld word zal die sensor er maar 1 meten ;)

Maar ik kan me voorstellen dat er een script loopt op het moment dat je na x tijd in bed stapt (alle lampen enz uit) en als er na x tijd iemand op staat er een ochtend automatisering start (koffie, licht, koffie, radio, koffie)

Staat op de ToDo lijst, tnx!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• quizzical
Heerlijk bedankt voor de grappige reacties :)

Voor degenen met serieuze reacties:
Ik heb een hele dikke en zware 2-persoonsmatras. Dus ik merkte dat op sommige posities onder mijn matras de sensor niet merkte dat ik uit bed kwam. Na een klein beetje zoeken heb ik een positie gevonden waar dat niet het geval is.

Op dezelfde manier heb ik wat getest wat de optimale positie is om ervoor te zorgen dat hij mijn vrouw niet detecteerd wanneer ik niet in bed lig en zij een beetje meer richting het midden ligt. E er tegelijkertijd voor te zorgen dat hij mij wel nog detecteerd wanneer ik wat meer richting het midden lig.

Gewicht op het bed leggen zal hij detecteren alsof er iemand in bed ligt. Dat doen wij gelukkig niet vaak.

Bewegen in mijn slaap is tot nu toe geen probleem, hij blijft me detecteren. Indien je extra zeker wil zijn kan je parallel nog een tweede druksensor aan de deursensor solderen en die op een andere plek onder je matras leggen.

Redenen: momenteel is het vooral de bedoeling om het nachtalarm aan te laten gaan wanneer alle personen die in huis zijn in bed liggen en de kerstverlichting uit te zetten. Daarnaast gebruik ik ook een radio als wekker en ik wil die laten overschakelen op een zender die continu nieuws speelt wanneer ik uit bed kruip. Als ik deze sensore ook ondr het bed van mijn kids plaats kan ik zelf de motion sensor in de gang op de verdieping snachts activeren zolang iedereen in bed ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het voordeel van dit systeem is dat occupancy-sensors in auto's echt een draak van een onderdeel zijn en alle auto's van 10+ jaar er problemen mee krijgen.

Voordeel voor je vrouw: Als je op "zakenreis" bent en ze wilt bij haar vriendje slapen, zijn er prima plug-and-play oplossingen om die sensor te foppen :+

Zonder gein - hou ze wel goed in de gaten. Electronica in je bed hoeft echt maar 0.000001sec fout te gaan natuurlijk.

Hoewel ik het idee cool vind gaat het moeite-niveau om dit te creeren z'n doel wel voorbij. Kerstverlichting uit & alarm aan kan met een simpel ABtje ook, en wanneer draait hij het terug? Als je even naar het toilet gaat? haken&ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Er gaat extreem weinig stroom door die drukmat lijkt me de z-wave sensor met batterij ligt naast het bed. Ik zie het risico niet echt. Mocht het op 230V werken zou ik je punt uiteraard wel snappen.
Ja als ik even uit bed stap snachts om te plassen gaat het alarm even uit. Lijkt me toch geen probleem? Moet wel erg toevallig zijn dat er net die 2 minuten ingebroken wordt. Ik vergeet momenteel continu het alarm op te zetten dus die 2 minuten wegen echt wel op tegen de vele nachten dat het alarm niet op staat momenteel. En ook de keren dat ik even naar beneden moet en vergeet dat het alarm al op staat.

Kerstverlichting twijfel ik nog over, want het huidige oplossing (7u tot zonsopgang en van zonsondergang tot 23u) werkt ook uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Is er trouwens iemand die de connector herkent?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tianz4REof-Elg_SF68s411esao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fY6r5Frjyn4dIVy1xXiok6dt.png?f=user_large
Ik kan hem er gewoon afknippen, maar als ik het juiste 'mannetje' vind om ermee te verbinden is dat natuurlijk wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waarom zou je in vredesnaam zulke zooi bij je bed willen hebben??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• quizzical
ik snap niet wat je bedoelt, maar ik heb ook niet de indruk dat het bedoeld was als constructieve bijdrage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
quizzical schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:02:
ik snap niet wat je bedoelt, maar ik heb ook niet de indruk dat het bedoeld was als constructieve bijdrage
:z Brandgevaarlijke zooi uit China -of waar dan ook vandaan- onder je bed leggen is een recept waar geen goede uitkomst voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-12-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
quizzical schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:17:
Er gaat extreem weinig stroom door die drukmat lijkt me de z-wave sensor met batterij ligt naast het bed. Ik zie het risico niet echt. Mocht het op 230V werken zou ik je punt uiteraard wel snappen.
Brand ontstaat door een hoge temperatuur, dat is makkelijker te bereiken met een lage spanning dan hetzelfde vermogen met een hoge spanning te transporteren.

Zet maar een popnagel tussen de + en - van een 100A voeding... spanning nog geen 1V maar naar paar tellen kun je die popnagel niet meer vasthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Het gaat hier om een zeer laag amperage. Jij praat over 100A maar dit ding doet eerder 10mA wat een factor 10000 verschil is.
Voor wie het zich afvroeg een dubbele vrouwelijke Dupont aansluiting past prima op de connector van deze druksensor. Dus als het niet stevig aan elkaar vast hoeft te zitten (als je er stevig aan trekt zal de Dupont connector eraf schuiven) dan kan je de bestaande connector op de drukmat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schuif je komma nog maar één of twee plaatsen. Maar best aardig idee :) Zou het zelf ook meer als latching trigger gebruiken denk ik voor als ik naar bed ga. Voor dingen als licht op WC/gang nog maar op 1% groen ofzo zodra ik 's avonds in bed heb gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-04 23:52
quizzical schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:19:
Is er trouwens iemand die de connector herkent?
[Afbeelding]
Ik kan hem er gewoon afknippen, maar als ik het juiste 'mannetje' vind om ermee te verbinden is dat natuurlijk wel fijn.
Dit lijkt op een JST-SM connector. De 3-pin variant hiervan wordt vaak gebruikt voor het aansluiten van ledstrips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Luc45 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:30:
[...]

Dit lijkt op een JST-SM connector. De 3-pin variant hiervan wordt vaak gebruikt voor het aansluiten van ledstrips.
bedankt!
Zonet hier een aantal van besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Kleine update: de sensor onder mijn zeer dikke matras werkt perfect. Ik heb nu gepoogd hetzelfde te doen onder het bed van 1 van mijn kindjes, daar gaat het heel wat minder.
Eerst was hij niet gevoelig genoeg.
Ik een 3mm dun snijplankje op de lattenbodem gelegd en daar de sensor op zodat alle contactpunten konden werken. Dat hielp niet.
Ik heb een flinterdun laagje hete lijm op de contactpunten gedaan zodat die eerst de druk voelden en dan op de plank gelegd. Dat lijkt beter te werken. De snesor gaat echter zeer vaak aan en uit (hij woelt ook meer dan ik, maar dan nog). De batterij wordt te snel leeg getrokken zo.
Ik heb nu even geen tijd om er verder aan te prutsen maar wilde toch even laten weten dat het niet in alle gevallen ideaal is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvaneynde
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
prachtig topic. We zijn net een vakantiehuis gestart en hele mooie oplossing om te weten welke bedden gebruikt zijn en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:04

g0tanks

Moderator CSA
maartenvaneynde schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:20:
prachtig topic. We zijn net een vakantiehuis gestart en hele mooie oplossing om te weten welke bedden gebruikt zijn en welke niet.
Dat kan je toch wel zien aan de staat van het bed?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 37334

BnB, betalen per minuut :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
Natuurlijk ga je het in je privacy overeenkomst zetten?

Anders is het gegevens verzamelen over het gedrag van je gasten waar jij geen <piep> mee te maken hebt :)

Je kunt het toch niet gebruiken om een bed maar niet opnieuw op te maken... Het blijkt volgens deze draad niet 100% betrouwbaar...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
20:43:19 bed bezet
20:43:20 bed niet bezet
20:43:21 bed bezet
20:43:22 bed niet bezet
20:43:23 bed bezet
20:43:24 bed niet bezet
20:43:25 bed bezet
Hmm wat is daar gaande :D :D :D

[ Voor 0% gewijzigd door Xanthine op 19-07-2021 10:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 10:00
Ronald schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:45:
[...]
...
Je kunt het toch niet gebruiken om een bed maar niet opnieuw op te maken... Het blijkt volgens deze draad niet 100% betrouwbaar...
Camera ophangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49
:9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:54

paQ

Dat is echt not done....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25
Al een tijdje ben ik ook aan het denken voor een manier om te detecteren of geen, een of twee personen in bed liggen. De use case is het triggeren van automations en bijv. controleren of deuren wel zijn afgesloten.

Zelf was ik aan het denken om iets van een elektronische weegschaal onder (een van de) poten te bouwen, maar jou idee met dit type sensor is ook wel een hele goede. Bedankt voor de tip iig

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heb deze al een tijd op mijn ali bestel lijstje staan.
https://www.aliexpress.co...t.0.0.6dc83c00aFJA9k&mp=1

Twijfel nu welke van de sensor het beste zou werken. Deze of die van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heb deze al een tijd op mijn ali bestel lijstje staan.
https://www.aliexpress.co...t.0.0.6dc83c00aFJA9k&mp=1

Twijfel nu welke van de sensor het beste zou werken. Deze of die van TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:01
Zo nu en dan is de verbinding wat beter :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SalexSun schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:51:
Al een tijdje ben ik ook aan het denken voor een manier om te detecteren of geen, een of twee personen in bed liggen. De use case is het triggeren van automations en bijv. controleren of deuren wel zijn afgesloten.

Zelf was ik aan het denken om iets van een elektronische weegschaal onder (een van de) poten te bouwen, maar jou idee met dit type sensor is ook wel een hele goede. Bedankt voor de tip iig
Eigenlijk kun je dit beter met cameradetectie doen. Simpele reden: een sensor is een apparaatje wat 1 enkel ding meet, en over dat ding een waarde doorgeeft. Het zegt dus iets over een enkel feit.
Echter, wil je meerdere dingen tegelijk meten, dan zou je voor ieder mogelijk "feit" een aparte sensor moeten hebben. Stel bijvoorbeeld bed bezet, temperatuur, licht / donker, etc. etc.
met een camera kun je dat soort dingen met 1 cam detecteren. OK, je moet analyseren wat je ziet, maar dat is heel wel mogelijk. Bananen of personen zijn prima te herkennen, licht of donker ook. Het kost je alleen wat meer tijd om te programmeren.

Er is een reden dat Tesla's van cameratechniek voorzien zijn ipv parkeersensoren, botssensoren en what have you. Met 1 device vang je alles af, en hoe meer je kunt herkennen met de cam (en met twee cams zelfs afstand / diepte) hoe beter je die gegevens kunt gebruiken. Ga maar eens een sersor ontwikkelen die het verschil tussen een bus en een motor ziet. Als ie dat verschil ziet, kan ie ook het verschil tussen een bus en een verkeerdbord zien. Voor beiden moet ie potentieel stoppen of remmen, maar de actie is wezenlijk anders - en het resultaat als ie niet stopt ook :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
g0tanks schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:26:
[...]

Dat kan je toch wel zien aan de staat van het bed?
of je plakt een bijna onzichtbaar stickertje of plakband op het dekbed +muur. als het dekbed dan wordt geopend, is het stickertje eraf.

(afgekeken van een film waarin ze een haar plakte op een deur+deurpost om te kijken of de deur ooit geopend was geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Prachtige post. Maareh, wat maakt het uit welke bedden zijn gebruikt?

Gebruik voor 100% betrouwbaarheid de suggestie van cameratoezicht in de slaapkamer, van @The Eagle. Helemaal niet creepy :')

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:20
Als ik een bnb huur en ik kom draden tegen in mijn bed zijn er 2 opties:
- ik trek alles eruit en gooi het in de prullenbak. Vervolgens paranoia de kamer checken op afluister appartuur.
- ik ga direct met gierende banden weg 8)7

Brilliant plan dit, echt waar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartenvaneynde
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
point taken people :) Ik had inderdaad beter even 5min nagedacht voor dit te antwoorden.

Maar het idee om efficiënt te werken waar nodig was natuurlijk de insteek. Hoe het bed nadien eruit ziet is natuurlijk een betere indicatie dan verregaande privacyschending.

make mistakes - learn - repeat

Anderszijds is de bewondering voor mensen die dit even in elkaar steken wel oprecht (voor hun eigen bed dan ;) )

[ Voor 30% gewijzigd door maartenvaneynde op 19-07-2021 23:11 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 23:29
quizzical schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:46:
Redenen: momenteel is het vooral de bedoeling om het nachtalarm aan te laten gaan wanneer alle personen die in huis zijn in bed liggen en de kerstverlichting uit te zetten.
Pluspunten voor de creativiteit en de kunstigheid, maar snappen doe ik het niet. Je laat je alarm toch niet schakelen door zo'n foutgevoelige sensor onder je matras? Je kunt nooit garanderen dat die sensoren goed blijven detecteren. En zelfs als de sensoren onder beide matrassen perfect detecteren en dit ook blijven doen, dan zit je zonder alarm wanneer:
  • Je eens dicht tegen je vrouw aankruipt
  • Jij of je vrouw voor straf op de bank slaapt (of omdat de ander te hard snurkt)
  • Jij of je vrouw eens een weekend weg is
Misschien zijn bovenstaande gebeurtenissen nooit van toepassing op jullie situatie, dat kan natuurlijk. Maar er zijn nog zoveel meer uitzonderingssituaties te bedenken die dit geen waterdicht systeem maken. En dat wil je juist toch wel met iets als een alarm. Wat is er mis met een simpele tijdschakeling op je alarm? Dit is mijns inziens echt heel moeilijk doen om een niet-bestaand probleem halfbakken op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
FreddyFish schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:32:
[...]
Pluspunten voor de creativiteit en de kunstigheid, maar snappen doe ik het niet.
De meeste van de door jou genoemde problemen houdt mijn systeem rekening mee.
Voor alle duidelijkheid het werkt momenteel niet op deze manier omdat de sensor in de bedden van de kids niet goed werkten maar voor de rest heb ik dit systeem gemaakt:

Een sensor onder elk bed.
Domotica die weet wie er thuis is en wie niet.
Zodra iedereen in bed ligt gaat het alarm aan.
Als er iemand uit bed gaat, blijft het alarm aan maar de sensors (niet de raamsensors uiteraard) op de slaapkamerverdieping gaan uit.
Ofwel gaat de persoon weer in zijn bed en dan gaan die sensors weer aan, ofwel gaat de persoon naar beneden, bvb om op te staan, en dan ziet de bewegingssensor bij de trap naar beneden dat en zal dan ook de eerste bewegingssensor beneden deactiveren. Als die beweging ziet zal die het hele alarm uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quizzical
Ik heb ondertussen diverse sensors gemaakt met ESP32 en ESP8266 bordjes in combinatie met ESPHome. Wanneer ik is tijd heb zal ik misschien voor de bedden waar mijn simpele oplossing niet goed werkt zo iets bouwen: https://community.home-as...ing-parts-you-have/189490
Pagina: 1