moederbord met Thunderbolt 3 voor 9e gen i7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schutevert
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-12-2020
Mijn vraag
Ik zoek een moederbord met Thunderbolt voor de bouw van een muziekstudio desktop op basis van een 9e gen i7 chip.
Vreemd genoeg zijn daar heel weinig van, eigenlijk is alleen de GIGABYTE DESIGNARE Z390 – LGA1151. Maar die kan ik nergens krijgen in Nederland lijkt het. je wordt constant doorverwezen naar andere moederborden die geen van allen thunderbolt geïntegreerd hebben. Ook in Amerika zijn slechts enkele sites die 'm verkopen. Moet ik die dan zelf gaan importeren, of kan ik dat via een Nederlandse tussenhandel doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ga ik nog bouwen. Alles draait om de externe geluidskaart/ interface met extreem lage latency die ik heb (Presonus Quantum 2626 voor de kenners)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:15
Misschien kijken naar 10th gen moederborden, daar zijn er meer van met TB3, al zijn het er nog niet veel. TB3 is immers bij zelfbouwers niet heel populair, terwijl het kostentechnisch schijnbaar relatief duur is om te implementeren op deze moederborden.

Een andere oplossing is mogelijk een moederbord zonder TB3, maar een TB3 insteekkaart gebruiken, iets als https://www.gigabyte.com/Motherboard/Thunderbolt-Card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:16

Umbrah

The Incredible MapMan

9th gen is natuurlijk in twee vormen, X299 (HEDT) en Z390 (desktop, weinig PCIe lanes). Hoewel X299 nog courant is (zal het nooit aanraden, het is niet helemaal bij...), is Z390 dat niet is. Hoe absoluut is de eis voor Z390/9th gen?

TB3 kom je op diverse modernere moederborden tegen, van B550/X570 (allen AMD) tot Z490:

AMD B550: pricewatch: Gigabyte B550 VISION D
AMD X570: pricewatch: ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3 (nb: ITX, mocht je SFF willen)
Intel Z490: pricewatch: Gigabyte Aorus Z490 Elite AC
Intel X299: pricewatch: Gigabyte X299X Designare-10G

Alternatief, is zoiets een optie?:

pricewatch: ASUS ThunderboltEX 3

Er zijn meer varianten (GigaByte leverde een lange tijd een raven ridge kaart mee met TR40x bordjes, maar in PRINCIPE (!) kan je met zo'n kaartje van elk bord een TB3 bord maken. Met als nuance dat TB3 natuurlijk PCIe lanes gebruikt, en je de bandbreedte + latency zo laag mogelijk wilt houden, en dus idealiter lanes vanaf de CPU pakt ipv de PCH (en dat sluit dus een GPU doorgaans uit op veel Z390 bordjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schutevert
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-12-2020
OK Dank voor de tips!
Ik denk dat ik toch maar een 10th gen i5 chip neem i.p.v. 9th gen i7. Ik begrijp dat die 10th gen chips beter geschikt zijn om met Thunderbolt om te gaan en er is inderdaad meer keuze qua moederbord. Iets mindere presaties dan de i7, maar het verschil is niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
i5 en i7 zijn marketing termen.
Je kunt beter kijken naar hoeveel (fysieke) cores een CPU heeft en kloksnelheden enzo.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.