3fase Inductieplaat correct aangeslotendoor installatiebedr?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb in oktober 2019 mijn inductiekookplaat (IKE95454FB) laten aansluiten door een lokaal installatiebedrijf laten aansluiten. Ze zijn eerder een keer langsgekomen om krachtstroom aan te leggen. Na 2 (1 keer aanleggen krachtstroom naar keuken, waar we aangegeven hadden 3 fase nodig te hebben voor de inductiekookplaat en het 2e bezoek om hem daadwerkelijk aan te sluiten omdat we deze nog niet in het bezig hadden bij het eerste bezoek) bezoeken en 2 rekeningen verder zijn wij blij gebruik gaan maken van onze nieuwe aanwinst. Nu ben ik een beetje bang geworden doordat ik op een aantal plaatsen las dat het niet mogelijk is dat er gebruik gemaakt wordt van een kookgroep voor het behalen van de 3 fase aansluiting.
Kunnen jullie zo al zien of het goed is aangesloten of niet? Als het onduidelijk is dan laat ik een (ander) installatiebedrijf komen om het na te kijken. Wat ik bijna vergeet te melden is dat ik nog een groep heb waar ik niet van kan herleiden waar deze gebruikt wordt (ik heb deze dan ook maar uit gezet).

Relevante software en hardware die ik gebruik
* Een inductie kookplaat de AEG IKE95454FB (had net zo graag een kleinere gehad, maar de nis was qua breedte en hoogte al nogal groot.
* Kookgroep in de meterkast (hager MKN 599 B16)
* Een groep die ik niet kan herleiden waar deze gebruikt wordt (hager MKS 516 B16)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd te achterhalen hoe hij is aangesloten, maar ik ben gewoon een leek qua elektra, ergens ooit wel iets van gehad, maar ik weet niet genoeg en heb ook geen goede apparatuur (geen eens een multimeter). Door mijn ziek zijn (Fibromylgie + nasleep corona klachten) heb ik ook niet de energie om hier zelf echt naar te kijken.
Ik heb in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 topic gekeken, maar ik kom er niet echt uit. Ik zie nu tijdens deze edit pas dat er een verbinding zit tussen 4 & 5 en dat dus het linker aansluitschema is gebruikt. Daar staat 25A bij (i.t.t. de 16A bij de andere), is dit wat er "fout" is aan deze opstelling, of is dit gewoon netjes?

Aansluitschema inductiekookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I91PDvmREYT1QyT1su_tlrCwfAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW7JxEVdaXcDrHEES5yxScfU.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting kabels in inductiekookplaat (kan er jammer genoeg niet echt makkelijk bij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flyvhzROzMp_hewhpIDXZ8rwzAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8TB96T28ezFm2XvyTA5vgvB.jpg?f=fotoalbum_large

Kookgroep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8fLXPTQRLauFkOkIDcJzUnOYI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riC5igpoeopCorONKgylCeoy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MetalfanBlackness op 18-12-2020 23:55 . Reden: linker aansluitschema ]

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Beste antwoord (via MetalfanBlackness op 19-12-2020 21:22)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Huh, en ze hebben je laten betalen voor die installatie? Dit is gewoon hobbybobwerk en dan nog fout ook.

Plaat is 11 kW, dient dus 3-fasig aangesloten te worden, iets wat hier absoluut niet gedaan is.

En de aansluiting op de plaat zo zonder hulzen is ook fout.

Je hebt nu voor 2/3e van de plaat maar max 16A ipv 32A. Bij gebruik van de 'juiste' 2/3 op vol vermogen flipt die kookgroep er dus uit.

Maar dat is nog niet het erste want gezien de opbouw van de plaat gaat je blauwe nulader uitfikken als je precies (een andere) combinatie van pitten maximaal gebruikt indien de kookgroep enkelfase is aangesloten. Dan gaat die nulader een wedstrijdje doen met de hoofdzekering (uitgaande van 3x25)... Dit gaat er dan vanuit dat tussen klem 1 en 2 geen brug zit zoals nu wel tussen klem 4 en 5.

Heb je een foto van de hele groepenkast? Liefst ook zonder kap.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-12-2020 00:35 ]

Alle reacties

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-01 23:47
Rechter aansluit schema zou gebruikt moeten zijn. Wat de kookplaat zo te zien in ster aansluit. Dit omdat we in NL 400v tussen de fasen hebben en niet 230 wat bij het linker schema aangegeven is. Je hebt dan wel een drie fasen aansluiting nodig. Verder lijkt de kookplaat, anders aangesloten dan een van de twee aansluit schema's.

Twee, gekoppelde zekeringen als kookgroep kan. Alleen is dat max 2x3600W. En jou kookplaat is 11000W. Om de kookplaat goed aan te sluiten heb je dus een drie fasen aansluiting nodig in plaats van de kookgroep.

Acties:
  • Beste antwoord

• kabeltjekabel
Huh, en ze hebben je laten betalen voor die installatie? Dit is gewoon hobbybobwerk en dan nog fout ook.

Plaat is 11 kW, dient dus 3-fasig aangesloten te worden, iets wat hier absoluut niet gedaan is.

En de aansluiting op de plaat zo zonder hulzen is ook fout.

Je hebt nu voor 2/3e van de plaat maar max 16A ipv 32A. Bij gebruik van de 'juiste' 2/3 op vol vermogen flipt die kookgroep er dus uit.

Maar dat is nog niet het erste want gezien de opbouw van de plaat gaat je blauwe nulader uitfikken als je precies (een andere) combinatie van pitten maximaal gebruikt indien de kookgroep enkelfase is aangesloten. Dan gaat die nulader een wedstrijdje doen met de hoofdzekering (uitgaande van 3x25)... Dit gaat er dan vanuit dat tussen klem 1 en 2 geen brug zit zoals nu wel tussen klem 4 en 5.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-12-2020 00:35 ]

• kabeltjekabel
Christiaan676 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:00:
Rechter aansluit schema zou gebruikt moeten zijn. Wat de kookplaat zo te zien in ster aansluit. Dit omdat we in NL 400v tussen de fasen hebben en niet 230 wat bij het linker schema aangegeven is. Je hebt dan wel een drie fasen aansluiting nodig. Verder lijkt de kookplaat, anders aangesloten dan een van de twee aansluit schema's.

Twee, gekoppelde zekeringen als kookgroep kan. Alleen is dat max 2x3600W. En jou kookplaat is 11000W. Om de kookplaat goed aan te sluiten heb je dus een drie fasen aansluiting nodig in plaats van de kookgroep.
Ja, en op basis van die twee schema's kun je zo 1,2,3 afleiden dat;
1/3 van de plaat tussen klem 1 en 3 zit
1/3 van de plaat tussen klem 1 en 4 zit
1/3 van de plaat tussen klem 2 en 5 zit

Om dat af te leiden heb je nog wel iets aan hersenen nodig, wat mij doet vermoeden dat de prutser die dit zo heeft aangesloten er toch nog iets van weet, maar het alsnog fout doet... En gezien die het bedrijfsmatig doet zal hij het vaker fout doen.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-12-2020 00:15 ]

• kabeltjekabel
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:34:
Ik zie nu tijdens deze edit pas dat er een verbinding zit tussen 4 & 5 en dat dus het linker aansluitschema is gebruikt. Daar staat 25A bij (i.t.t. de 16A bij de andere), is dit wat er "fout" is aan deze opstelling, of is dit gewoon netjes?
Nee, er is een custom 'mix' gemaakt tussen de twee schema's. En nee, absoluut niet netjes.

Juiste route;
1) Die kookgroep verplaatsen naar de juiste afvalstroom
2) Een 3-fase aardlekautomaat plaatsen (ADM416G)
3) Bedrading naar Perilex (even vanuitgaande dat je die hebt, of hebben ze een 5-voudig kroontsteentje achtergelaten?) aanpassen zodat de juiste kleuren er in zitten; 3x bruin, blauw, geelgroen of nog mooier; bruin, zwart, grijs, blauw, geelgroen en niet 2x bruin, 2x blauw, geelgroen.
4) Aansluitsnoer aan apparaatzijde voorzien van adereindhulzen.
5) Gezien gebeun aan de kant van de plaat; ook in de stekker hulzen gebruiken!
6) Brug verplaatsen van 4-5 naar 1-2
7) Wat voorheen N was en nu L3 naar klem 5 verplaatsen.
8 ) Met de mattenklopper op het achterste van wie dit zoals je laat zien heeft aangebracht.

Je kunt ook met 8 ) beginnen, YMMV

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:58
Ze zijn eerder een keer langsgekomen om krachtstroom aan te leggen.
Dat hebben ze in ieder geval niet gedaan, want zoals je zelf hebt gevonden kan dat niet met een kookgroep. Ik vraag me af of je überhaupt wel een krachtstroomaansluiting hebt. Het zou heel goed kunnen zijn dat je gewoon een enkelfasige aansluiting hebt. Dan moet eerst de netbeheerder komen om je aansluiting aan te passen.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dit is een behoorlijke wanprestatie en ik zou het bijna oplichting noemen. Dit is gewoon echt gevaarlijk.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:30:
[...]

Dat hebben ze in ieder geval niet gedaan, want zoals je zelf hebt gevonden kan dat niet met een kookgroep. Ik vraag me af of je überhaupt wel een krachtstroomaansluiting hebt. Het zou heel goed kunnen zijn dat je gewoon een enkelfasige aansluiting hebt. Dan moet eerst de netbeheerder komen om je aansluiting aan te passen.
Het installatiebedrijf is als eerste gekomen om de groepenkast aan te passen, daarna is Enexis langs gekomen (veranderd van 1x 40A naar 3x 25A) daarna is het installatiebedrijf opnieuw gekomen om de inductie kookplaat aan te sluiten. Ik had hoop dat alles ook goed is aangesloten in mijn groepenkast.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:25:
[...]

3) Bedrading naar Perilex (even vanuitgaande dat je die hebt, of hebben ze een 5-voudig kroontsteentje achtergelaten?) aanpassen zodat de juiste kleuren er in zitten; 3x bruin, blauw, geelgroen of nog mooier; bruin, zwart, grijs, blauw, geelgroen en niet 2x bruin, 2x blauw, geelgroen.
Er zit gelukkig een perilex aansluiting, maar ja, die zal mogelijk ook opnieuw aangesloten moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vg5iA1LYdqC6-QfQZI8nv6wLCvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNjWLnpxlsR6ZJOVU3uNeAqM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat in ieder geval de extra kabels die ik heb laten aanleggen goed zijn, zodat er alleen in de groepenkast en bij de inductie kookplaat aanpassingen gedaan hoeven worden.

[ Voor 42% gewijzigd door MetalfanBlackness op 19-12-2020 09:31 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:24:
[...]

Het installatiebedrijf is als eerste gekomen om de groepenkast aan te passen, daarna is Enexis langs gekomen (veranderd van 1x 40A naar 3x 25A) daarna is het installatiebedrijf opnieuw gekomen om de inductie kookplaat aan te sluiten. Ik had hoop dat alles ook goed is aangesloten in mijn groepenkast.

[...]

Er zit gelukkig een perilex aansluiting, maar ja, die zal mogelijk ook opnieuw aangesloten moeten worden.

[Afbeelding]

Ik hoop dat in ieder geval de extra kabels die ik heb laten aanleggen goed zijn, zodat er alleen in de groepenkast en bij de inductie kookplaat aanpassingen gedaan hoeven worden.
Lijkt er inderdaad op dat er iets niets gecommuniceerd is en de plaat op 3x 230 aangesloten staat gezien de brug.

Als de meterkast 3 fasen heeft zou de kookgroep in de meterkast wel dusdanig geïnstalleerd worden dat ook alle 3 fasen krachtstroom de kookplaat bereikt.

Was het dezelfde installateur of een gevalletje slechte communicatie binnen de planning?

• MetalfanBlackness
  • Niet online
TRAXION schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:34:
[...]

Lijkt er inderdaad op dat er iets niets gecommuniceerd is en de plaat op 3x 230 aangesloten staat gezien de brug.

Als de meterkast 3 fasen heeft zou de kookgroep in de meterkast wel dusdanig geïnstalleerd worden dat ook alle 3 fasen krachtstroom de kookplaat bereikt.

Was het dezelfde installateur of een gevalletje slechte communicatie binnen de planning?
Alles wat het installatiebedrijf heeft gedaan is door dezelfde persoon van hetzelfde bedrijf.

• TRAXION
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:41:
[...]

Alles wat het installatiebedrijf heeft gedaan is door dezelfde persoon van hetzelfde bedrijf.
Nou dat belooft weinig goeds ik verwachte een stagair :X

Zelfs met mijn basis opleiding elektrotechniek 20 jaar geleden had ik een nettere en correctere werkwijze dan dit gepruts.

Ik adviseer je met klem een erkend installateur in de hand te nemen.

Een gewone groep kan je behoorlijk aan rommelen maar dit kan en mag echt niet.
Een kookplaat groep welke incorrect aangesloten is kan serieus schade veroorzaken.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:58
[...]

Volgens mij zit de plaat op 2x230 en zit twee-derde van de plaat op de ene groep en de andere derde van de plaat op de andere groep.
Ik mag toch hopen van niet. Want als ze een kookgroep (twee éénpolige automaten) hebben gebruikt om 3 fasen af te zekeren is dus ten minste een van die fases niét gezekerd.

Verwijderd

Die kookgroep, dat klopt inderdaad niet. Ik zou een 3 fase schakelautomaat verwachten. Iets zoals een Hager MBN616E ofzo.

In onze nieuwe keuken komt ook een 3 fase inductie fornuis. Mijn electricien pakt het gelukkig heel serieus op en vroeg zelfs de specs van het fornuis, zodat hij precies weet wat er nodig is. En dat wordt dus geen kookgroep, maar een 3x16A automaat.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2020 10:06 ]

• TRAXION
Tom-Z schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:01:
[...]

Volgens mij zit de plaat op 2x230 en zit twee-derde van de plaat op de ene groep en de andere derde van de plaat op de andere groep.

[...]

Ik mag toch hopen van niet. Want als ze een kookgroep (twee éénpolige automaten) hebben gebruikt om 3 fasen af te zekeren is dus ten minste een van die fases niét gezekerd.
Er van uitgaande dat de installateur een automaat voor 3 fasen installeert, gezien ts aangeeft aangesloten te zijn op 3 fasen door de netbeheerder ga ik er toch vanuit dat er een 3 fasen automaat geplaatst is.

Ik weet echt wel hoe een fornuis groep werkt, ik adviseer enkel dit te laten uitvoeren door een erkend installateur vanwege het prutswerk wat we zien.

Maar goed iedereen kan elektromonteur spelen tegenwoordig kom zelfs wago klemmen tegen tussen de grondkabel en de aansluitkabel ipv een perilex aansluitpunt 8)7

*edit, en ja om het volledige te maken een "krachtstroom groep" gezien ik hier enkel lokaal heb gewerkt en we in dit dorp "purmerend" al 30 jaar gasloos zijn en overal 3 fasen ligt staat er bij elke automaat kookplaat maar dit moet dus krachtstroom zijn :+

[ Voor 11% gewijzigd door TRAXION op 19-12-2020 10:35 ]

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:38
Waarom is het toch zo moeilijk voor een elektromonteur om een wago klem goed te gebruiken? De aanstriplengte staat zelfs op de klem zelf geprint en nog lukt het om het niet goed te doen. Onverantwoord gepruts.
Mbt mogelijke wanprestatie, wat belangrijk is; wat staat er op de opdracht bevestiging tussen jou en de elektricien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9ZuyxPLKGcKpwRk4Lg3EbcU9c8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yWXbNSLxFBdDgWnLWFqnuW3t.jpg?f=user_large

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:35
MicroVAX3400 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:20:
Waarom is het toch zo moeilijk voor een elektromonteur om een wago klem goed te gebruiken? De aanstriplengte staat zelfs op de klem zelf geprint en nog lukt het om het niet goed te doen.
Hoe kan dit (in deze situatie) mis gaan?

Ik vraag me af waarom er sowieso lasklemmen zijn gebruikt. De aders vertakken nergens, het is enkel verlengen.

Ik stoor me er zelf dan weer aan dat ze 5 aderige klemmen gebruiken waar er maar twee aders aangesloten zijn. Qua werking maakt het niks uit, maar het geeft me meer vertrouwen wanneer een installateur hier niet enkel met doosjes van 5 aderige klemmen aan komt zetten, maar enige voorraad van alle maten van 2 tot 8 heeft :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• MetalfanBlackness
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:02:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oa4nufFToDovwtCX13JBPBhVog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74e0YkZI9oVym0jSuQaIpqSW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG4BAusIhLf5kXHhs0mOsnesxOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dLd0g8NJycW39Ok2jdoi6Dp.jpg?f=fotoalbum_large

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
CurlyMo schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:32:
[...]

Ik vraag me af waarom er sowieso lasklemmen zijn gebruikt. De aders vertakken nergens, het is enkel verlengen.
Omdat ze een lasdoosdeksel met Perilex contactdoos voorgemonteerd hebben gebruikt.

https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=92086

Die wordt geleverd met korte stukjes draad er al aan.

Daar kun je wat van vinden natuurlijk, maar fout is het niet, die klemmen moeten gewoon 16A aan kunnen. En "het werkt zo lekker snel".

De kookgroep voor een 11kW kookplaat is natuurlijk wél fout.
Ik stoor me er zelf dan weer aan dat ze 5 aderige klemmen gebruiken waar er maar twee aders aangesloten zijn. Qua werking maakt het niks uit, maar het geeft me meer vertrouwen wanneer een installateur hier niet enkel met doosjes van 5 aderige klemmen aan komt zetten, maar enige voorraad van alle maten van 2 tot 8 heeft :)
Ow jee, dan ben ik ook een prutser. Heb alleen 3, 5 en 8-voudig op voorraad. :-(

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
[...]

Er is helemaal geen 3x230 aanwezig en zo is de plaat ook helemaal niet aangesloten. 8)7

• kabeltjekabel
Xander schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:41:
[...]
Ow jee, dan ben ik ook een prutser. Heb alleen 3, 5 en 8-voudig op voorraad. :-(
He foei, jij bent af :+

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:08:
[...]

Maar goed iedereen kan elektromonteur spelen tegenwoordig kom zelfs wago klemmen tegen tussen de grondkabel en de aansluitkabel ipv een perilex aansluitpunt 8)7
Prachtig toch. Zeker voor mensen die toch al te incompetent zijn om adereindhulzen in de stekker te gebruiken.

Er bestaan zelfs keurige kant en klare doosjes voor;
https://www.obi.de/herdan...bindungsklemmen/p/4571931
Afbeeldingslocatie: https://images.obi.de/product/DE/416x414/457193_1.jpg

Is helemaal niks mis mee. Die Perilex mag van mij een snelle dood sterven.

Perilex is nu weinig anders dan maximalisatie van ellende. Als je een stekker los moet kopen en per situatie anders moet aansluiten... wat is dan het nut nog van een stekker? Alleen maar maximalisatie van faalkansen en overbodige overgangen.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-12-2020 10:57 ]

• kabeltjekabel
[...]

Automatische stripgtang met diepteaanslag is duur joh! |:(
[...]
Dat is een offer voor de Perilex onzin. Zoals @Xander al schrijft; bij gebruik van zo'n Perilex op doosdeksel heb je geen keuze.
[...]
Tja...

• kabeltjekabel
Tja, enkelfase aangesloten kookgroep. Aderkleuren zijn al wel goed voor 3-fase. Zo te zien heb je in het linker kastje nog 4 DIN vrije ruimte... maar daar zal de kabel / bedrading wel te kort voor zijn.

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:49:
[...]

Prachtig toch. Zeker voor mensen die toch al te incompetent zijn om adereindhulzen in de stekker te gebruiken.

Er bestaan zelfs keurige kant en klare doosjes voor;
https://www.obi.de/herdan...bindungsklemmen/p/4571931
[Afbeelding]

Is helemaal niks mis mee. Die Perilex mag van mij een snelle dood sterven.

Perilex is nu weinig anders dan maximalisatie van ellende. Als je een stekker los moet kopen en per situatie anders moet aansluiten... wat is dan het nut nog van een stekker? Alleen maar maximalisatie van faalkansen en overbodige overgangen.
Ja dat zijn hele fijne oplossingen helaas heb je niet altijd de mogelijkheid met bevestigen helemaal niet achteraf als er een complete keuken voor gebouwd zit.

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:45:
[...]

Er is helemaal geen 3x230 aanwezig en zo is de plaat ook helemaal niet aangesloten. 8)7
Ik las 2 fase automaat met een losse automaat ernaast excuse me :|

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-01 22:28
Zelfde gehad met AEG plaat in het voorjaar. Ik had de installateur gevraagd om een kookgroep. Niet wetende welke plaat er aan zou komen. En onwetend van het verschil tussen een kookgroep en een krachtgroep.
Toen ik de AEG aan ging sluiten heb ik met de installateur overleg gehad: kon allemaal wel. Tot ik bedacht dat die ene nul in het snoer dubbel belast zou worden vanuit beide fasen want beide groepen op een fase. Geen fijn idee.
Deze prutser gedumpt en door een ander een krachtgroep aan laten leggen op dezelfde bedrading.

[ Voor 3% gewijzigd door Marcva op 19-12-2020 17:00 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:35
[...]
Omdat ze een lasdoosdeksel met Perilex contactdoos voorgemonteerd hebben gebruikt.

https://www.abbconnect.nl/details/index.aspx?id=92086

Die wordt geleverd met korte stukjes draad er al aan.

Daar kun je wat van vinden natuurlijk, maar fout is het niet, die klemmen moeten gewoon 16A aan kunnen. En "het werkt zo lekker snel".
Helder, wist niet dat dat zo werkte.
Prutser zijn jouw woorden :) Tijdens mijn verbouwing zag ik hier regelmatig enorm dikke lasklemmen voor veel aders met geweld in een lasdoos gepropt zitten, terwijl kleinere lasklemmen voor minder aders volstaan hadden. Dan ga ik me toch dingen afvragen...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• kabeltjekabel
TRAXION schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:05:
[...]

Ja dat zijn hele fijne oplossingen helaas heb je niet altijd de mogelijkheid met bevestigen helemaal niet achteraf als er een complete keuken voor gebouwd zit.
Willekeurige lasdoos met twee wartels kan ook gewoon.

• kabeltjekabel
CurlyMo schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:08:
[...]

Helder, wist niet dat dat zo werkte.

[...]

Prutser zijn jouw woorden :) Tijdens mijn verbouwing zag ik hier regelmatig enorm dikke lasklemmen voor veel aders met geweld in een lasdoos gepropt zitten, terwijl kleinere lasklemmen voor minder aders volstaan hadden. Dan ga ik me toch dingen afvragen...
De Wago 2273 klemmen zijn al veel kleiner dan voorlopende series. Zo is een 8-voudige 2273 compacter dan een 5-voudige 273. En 6-voudig en 7-voudig bestaat niet. Veelal zit de nieuwe 8-voudige ook nog eens in een plaats waar anders twee 5-voudige gebrugd zouden zitten zitten.

Als je weinig aders hebt heb je veelal veel lasruimte vrij, heb je veel aders, heb je ook de grotere klem nodig. Heb je weinig aders en zijn een paar te grote klemmetjes een probleem, dan probeer je dingen te doen die eigenlijk gewoon niet horen. Zoals een RA wcd monteren in 40mm diepe inbouwdoos op een T-splitsing :+ (Ha, het past wel! :P )

• Xander
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:52:
Dat is een offer voor de Perilex onzin. Zoals @Xander al schrijft; bij gebruik van zo'n Perilex op doosdeksel heb je geen keuze.
Je kunt opzich het ding demonteren en rechtstreeks aansluiten op de contactdoos. :+ Het is gewoon normaal schakelmateriaal voorgemonteerd op een deksel.

Maar zeker in een bestaande keuken snap ik deze oplossing wel. Het spul zal wel niet geweldig goed bereikbaar zijn. Dan is 5 draden in een lasklem steken en een deksel dichtdrukken heel wat fijner dan draden aansluiten onder de schroefcontacten van een Perilex contactdoos...

• TRAXION
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:10:
[...]

Willekeurige lasdoos met twee wartels kan ook gewoon.
Dan nog is een perilex fijner als je er niet bijkomt.

Maar goed er zijn dan beunen welke een aansluitkabel verlengen omdat ze de perilex niet achter een keukenblok langs krijgen dus tjah.

Zolang beun de haas bezig is zonder goede voorbereiding en planning kan je alles tegen komen.

Vooralsnog als ts 3 fase inductie plaat heeft zal er een krachtstroom groep moeten komen en dan kan een gekwalificeerde elektricien deze bende prima fatsoeneren.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
MicroVAX3400 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:20:
Waarom is het toch zo moeilijk voor een elektromonteur om een wago klem goed te gebruiken? De aanstriplengte staat zelfs op de klem zelf geprint en nog lukt het om het niet goed te doen. Onverantwoord gepruts.
Mbt mogelijke wanprestatie, wat belangrijk is; wat staat er op de opdracht bevestiging tussen jou en de elektricien.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb er zo veel mogelijk in laten staan, ik zie nu pas dat de kosten indicatie en opdracht elkaar tegen spreken m.b.t. de kookgroep (ik wist toen echt niet dat er geen 3 fase kookgroepen bestaan).

[ Voor 7% gewijzigd door MetalfanBlackness op 19-12-2020 15:27 . Reden: Iets meer opmaak ]

• TRAXION
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:19:
[...]

***members only***

Ik heb er zo veel mogelijk in laten staan, ik zie nu pas dat de kosten indicatie en opdracht elkaar tegen spreken m.b.t. de kookgroep.
Volgens mij heb je het antwoord gevonden monteur op het matje roepen dan maar?

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ik laat zo snel mogelijk (als het goed is had hij maandag tijd) een andere elektricien komen om jullie bevindingen "officieel" te verifiëren en dan even bellen met het bedrijf die dit heeft geplaatst.

• Xander
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:29:
Ik laat zo snel mogelijk (als het goed is had hij maandag tijd) een andere elektricien komen om jullie bevindingen "officieel" te verifiëren en dan even bellen met het bedrijf die dit heeft geplaatst.
Ik zou eerst bellen met het bedrijf wat het spul geplaatst heeft.

Wellicht erkennen ze de fout gewoon als je het beschrijft? En komen ze het zonder problemen fixen?

Waarom dan tussendoor nog andere kosten maken? Dat kan altijd nog als ze niet meewerken.

• PhobosatHome
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 19:03
Ik heb dezelfde kookplaat en ik heb deze op een driefasen automaat aangesloten ('zoals het hoort' maar daar is inmiddels genoeg over geschreven ;).

Als je goed naar de onderkant van de kookplaat kijkt, zul je zien dat de plaat eigenlijk uit drie onafhankelijke modules bestaat. Dit geeft eigenlijk ook al aan dat het een echte drie-fasen kookplaat is. Door de nul zou in principe vanwege harmonische een iets te hoge stroom kunnen gaan als meerdere modules in gebruik zijn, maar dit is verwaarloosbaar.

Kortom, ik zou er een drie-fasen aansluiting van laten maken.

• kabeltjekabel
[...]

***members only***

Ik heb er zo veel mogelijk in laten staan, ik zie nu pas dat de kosten indicatie en opdracht elkaar tegen spreken m.b.t. de kookgroep (ik wist toen echt niet dat er geen 3 fase kookgroepen bestaan).
Tja, dat is dus gewoon niet uitgevoerd zoals het daar staat.

• kabeltjekabel
Xander schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:31:
[...]

Ik zou eerst bellen met het bedrijf wat het spul geplaatst heeft.

Wellicht erkennen ze de fout gewoon als je het beschrijft? En komen ze het zonder problemen fixen?

Waarom dan tussendoor nog andere kosten maken? Dat kan altijd nog als ze niet meewerken.
Inderdaad. Maar dan blijft nog de vraag staan waarom ze twee fouten gestapeld hebben... eerst de groepenkast kant fout doen en daarna de plaat daar foutief op aansluiten... ofwel; ze hadden bij het tweede bezoek hun eerste fout al kunnen constateren... dat hebben ze dus niet gedaan en ze zijn er nog een stapje overheen gegaan qua foutheid..

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Naast het incorrect aansluiten van de meterkast, het niet correct aansluiten van de kookplaat en mogelijk het toepassen van de wago klemmen zit er nóg een fout in de manier van aansluiten. De afstand tussen deze twee draden is iets waar je als installateur je kapot mag schamen; 1-2 mm afstand tussen 230 volt kabels omdat ze niet goed vast zijn gezet :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD2VODWC9JPN8UzQavuBO3xTg4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4HfScXgYcMX5Y2DdAgaKJ79.png?f=user_large

Nu met WP, PV, EV en PC

• Xander
@Theo het ontbreken van adereindhulzen was al genoemd, die voorkomen dit ook meteen. ;)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:08
Bij snoer en soepel draad wat onder een schroef geklemd zit, moet inderdaad altijd een adereindhuls toegepast worden.
Wanneer je dat overslaat in de snoerschakelaar van je LED lampje is dat niet zo'n punt.

Maar in geval van hoog belaste aansluitingen kan het ontbreken van een adereindhuls zorgen voor gevaarlijk hoge overgangsweerstanden.

De hele aansluiting zoasl deze nu bij TS gemaakt is, is brandgevaarlijk.

Is de installateur aangesloten bij een overkoepelende organisatie (bijvoorbeeld Techniek Nederland)?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• kabeltjekabel
Ivow85 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:00:
[...]

Is de installateur aangesloten bij een overkoepelende organisatie (bijvoorbeeld Techniek Nederland)?
Al zou dat wel zo zijn, ben ik benieuwd of de eindconclusie gaat afwijken van 'dat voegde niks toe'. :+

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07-2025
Misschien moet je ook nog even een foto plaatsen van de nieuwe extra verdeelkast. Zo te lezen hebben ze daarin de krachstroom groep (of kookgroep) geplaatst.

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:00:
Het bedrijf is hier aangesloten, maar heeft geen certificaat gerelateerd aan elektro certificaat (wel andere)
jobr schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:57:
Misschien moet je ook nog even een foto plaatsen van de nieuwe extra verdeelkast. Zo te lezen hebben ze daarin de krachstroom groep (of kookgroep) geplaatst.
Die is niet geplaatst door het installatiebedrijf, maar door het bedrijf dat zonnepanelen kwam leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOXu_R5u-y3EP-rWoNSaG9MolqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHrJTyBzZP8gi7MoDL6xja6r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwBEINMvgWKwE2nsj6gJ_9Kc2vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJxs92SsjIUpHWUyoBvMi1bv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door MetalfanBlackness op 19-12-2020 22:25 ]

• jobr
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:59:
Die is niet geplaatst door het installatiebedrijf, maar door het bedrijf dat zonnepanelen kwam leggen.
Wat is dit dan "in de meterkast breiden we verdeelkast uit met een extra kastje." ?

• MetalfanBlackness
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:01:
[...]

Wat is dit dan "in de meterkast breiden we verdeelkast uit met een extra kastje." ?
Die is er ook niet op het uiteindelijke factuur. Staat wel bij de opdracht inderdaad

• jobr
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:05:
[...]

Die is er ook niet op het uiteindelijke factuur. Staat wel bij de opdracht inderdaad
Die zal er dan waarschijnlijk nog wel komen als de krachtgroep moet worden geplaatst. Die krachtgroep is waarschijnlijk groter dan de kookgroep en je hebt niet echt veel ruimte meer :)

• kabeltjekabel
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:05:
[...]

Oh, ik dacht dat ze die PV groep verplaatst hadden naar een nieuw kastje. Waar takken ze de fase vanaf voor dat linker kastje?

• kabeltjekabel
jobr schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:10:
[...]

Die zal er dan waarschijnlijk nog wel komen als de krachtgroep moet worden geplaatst. Die krachtgroep is waarschijnlijk groter dan de kookgroep en je hebt niet echt veel ruimte meer :)
Dat linkerkastje heeft nog 4 DIN vrij. Maar dan is wellicht de kabel te kort...

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-12-2020 21:16 ]

• MetalfanBlackness
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:10:
[...]

Als ik het goed zag is die 4 breed. In theorie zou dit dus in het extra kastje wat voor de zonnepanelen zit passen. Zo niet dan zou ik de boiler en vaatwasser weer op een groep kunnen zetten of wat onder 20 zit (waar ik 9 bij heb geschreven), maar ook daar geen 4 naast elkaar. Ik weet niet of ik nog genoeg ruimte heb om makkelijk nog een extra kastje te plaatsen. Eerst maar eens kijken wat ze zeggen.

• jobr
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:16:
[...]

Oh, ik dacht dat ze die PV groep verplaatst hadden naar een nieuw kastje. Waar takken ze de fase vanaf voor dat linker kastje?
Zo te zien aan de bovenkant van de onderste aardlek end dus bovenkant hoofdschakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 19-12-2020 21:21 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:08
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:19:
[...]

Al zou dat wel zo zijn, ben ik benieuwd of de eindconclusie gaat afwijken van 'dat voegde niks toe'. :+
Voor dit specifieke geval niet. Maar wanneer er meerdere serieuze en gedocumenteerde klachten over bedrijf X binnenkomen bij zo'n organisatie, kan het natuurlijk wel leiden tot meer controles en/of verliezen van het lidmaatschap van de brancheorganisatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• kabeltjekabel
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:17:
[...]

Als ik het goed zag is die 4 breed. In theorie zou dit dus in het extra kastje wat voor de zonnepanelen zit passen. Zo niet dan zou ik de boiler en vaatwasser weer op een groep kunnen zetten of wat onder 20 zit (waar ik 9 bij heb geschreven), maar ook daar geen 4 naast elkaar. Ik weet niet of ik nog genoeg ruimte heb om makkelijk nog een extra kastje te plaatsen. Eerst maar eens kijken wat ze zeggen.
Er is sowieso ruimte. Je hebt nu in de grote kast nog 1 moduulbreedte vrij, onderin, links van de beltrafo met vrije plek op kamrail van aardlekschakelaar.

Je begint dus met +1. Gaan we stoelendans doen;

3e aardlekschakelaar er uit (+2)
1 groep naar beneden (is nu nog een plek vrij op de kam van de bestaande aardlekschakelaar) (0)
1 groep vervangen door aardlekautomaat (-1)
Kookgroep er uit en vervangen door 4P aardlekautomaat (-2)

Som is 0 (alles vol)

En vol ist voll :D

(En natuurlijk nog steeds 4 DIN vrij in dat 2e kastje)

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-12-2020 21:33 ]

• MicroVAX3400
Een echte prof, zoals jij dus, heeft juist alleen 3,(4),5 en 8 op voorraad. Als je een 2-voudig nodig hebt, dan moet je je al afvragen of dat wel klopt. Zelf ooit, vroeger, met een monteur meegelopen die een AMP doorverbinder steevast een 'knoei-pijpje' noemde. En idd als je er eentje nodig hebt dan is er meestal ergens iets niet helemaal ok gegaan.
Dat deze monteur een 5 voudig wago klem gebruikte is ok, dat hij/zij deze niet correct gebruikte is problematisch.

• MicroVAX3400
[...]
***members only***
De opdracht bevestiging is niet helemaal eenduidig, dat is jammer. Ook dat mag je een prof installateur kwalijk nemen. Ik lees in de opdracht het plaatsen van een 'krachtgroep' en ook '400V' genoemd. Die 400V is in ieder geval niet opgeleverd want waar tussen je ook zult meten in die perilex, je zult niet meer dan 230V vinden. Uit de foto's lijkt dat beide fases naar de kookgroep-automaat van dezelfde enkel fase busbar komen. Hoe de afgaande zijn uitgevoerd is helaas niet te zien.

Een kookgroep automaat is ook slechts een tientje goedkoper dan een 3p+n automaat, en het aantal aders dat je moet trekken mag ook niet uitmaken (tenminste als je het als een echte kookgroep aansluit).

IMHO zouden kookgroepen verboden moeten worden in een 3fase installaties, en alleen nog worden toegestaan in een enkel fase installatie en dan alleen als de netbeheerder maar 1 fase aanbiedt.
Iemand hier die zo'n automaat nog wel eens een Stotz noemt? :)

• kabeltjekabel
MicroVAX3400 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:36:
[...]

Een echte prof, zoals jij dus, heeft juist alleen 3,(4),5 en 8 op voorraad. Als je een 2-voudig nodig hebt, dan moet je je al afvragen of dat wel klopt. Zelf ooit, vroeger, met een monteur meegelopen die een AMP doorverbinder steevast een 'knoei-pijpje' noemde. En idd als je er eentje nodig hebt dan is er meestal ergens iets niet helemaal ok gegaan.
Dat deze monteur een 5 voudig wago klem gebruikte is ok, dat hij/zij deze niet correct gebruikte is problematisch.
Nee hoor, genoeg toepassingen voor de 2 voudige. Bijvoorbeeld bij overgang van kabel als opbouw naar draad in buis. Of overgang naar grondkabel.

En voor die hele santakraam aan wisselschakelingen is het soms ook nogal moeilijk dat zonder een knip te doen.

• Xander
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:34:
[...]

En voor die hele santakraam aan wisselschakelingen is het soms ook nogal moeilijk dat zonder een knip te doen.
Zeker in de hedendaagse woningbouw waar ze alles met voorbedraade flexbuis lijken te maken.

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Het lijkt erop dat ze de situatie vooraf niet goed bekeken hadden. Vermoed ook dat de offerte prijs te laag is geweest.
Zeker wanneer er:
- 1 * hoofdschakelaar 3p+N (offerte);
- 2 * aardlekautomaten, (3P+N en 1P+N vlgs oplossing van @kabeltjekabel);
- 2 * grondkabels 2x2,5 + 2,5mm2 YMvK-as;
- 1 * grondkabel 4x2,5 + 2,5mm2 YMvK-as;
- 1 * extra verdeelkast;
- 2 * voorrijkosten.
Hoe denken ze hier nog op te gaan verdienen...

Ook zie ik nergens een doos met litze. Hoewel de offerte het over gleuf buitenom heeft. Is dit buiten in de grond, ook gezien dat hij weer 'dicht' mag? Ik neem aan dat er een grondkabel toegepast is voor het stuk buiten.

Persoonlijk had ik de hoofdschakelaar vervangen door de SB425 van 2 mod. breed. Er staat nl ook een andere hoofdschakelaar in de offerte. Dan schuif de rest op en 1 eindgroep van beneden naar boven in de plaats van de kookgroep. Beneden kan je dan een Haco 3P+N naast de beltrafo plaatsen. En is waarschijnlijk nog de goedkoopste weg ook. (1*SB425 + 1*ADM419G)

Situatie is gewoon slecht vooraf bekeken en gecalculeerd.

Ben wel erg benieuwd naar de reactie van het installatie bedrijf...

Dit had nooit zo worden aangesloten:
- 11kW kookplaat zit op 1 fase en is 5,750W (netwerkbeheerder) afgezekerd 8)7
- waar is "het extra kastje" in de meterkast die in de offerte staat?;
- grondkabel (is mij onduidelijk...);
- draadkleuren;
- adereindhulzen.

Verdiend i.i.g. geen schoonheidsprijs...

Maar wanneer een kennis mij vooraf had gevraagd om naar de prijsopgave te kijken. Had ik alleen al om het gebruik van de woorden 230Volt en 400Volt kabel een andere installateur aanbevolen. Twijfel erg of deze zijn vakbekwaamheid (EQF-2 met toezicht of anders EQF-4 NEN3140:A3 ) heeft behaald.

• MicroVAX3400
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:34:
[...]
Je hebt gelijk, in de huidige woning bouw met de voorbedrade delen is er eigenlijk geen ontkomen aan.

• TRAXION
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:29:
Even uit interesse is het onderhand opgelost door de installateur inclusief de punten hier geopperd ?

• MetalfanBlackness
  • Niet online
Ze zijn langs gekomen en hebben het opgelost, ze vonden het wel onnodig, maar in de opdracht stond het wel.

• bartvl
  • Laatst online: 18:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

MetalfanBlackness schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:31:
Ze zijn langs gekomen en hebben het opgelost, ze vonden het wel onnodig, maar in de opdracht stond het wel.
Wat hebben ze allemaal aangepakt en hoe ziet het er nu uit? Ik ben zowel nieuwsgierig als wat sceptisch 😇

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1