De voeding van een computer heeft een fan. De voeding van een audio versterker gelukkig niet. Kan de voeding van een computer niet anders gebouwd worden? Wat is het verschil tussen een audio en een computer voeding:?
Waarschijnlijk kan een computervoeding ook wel zonder fan gebouwd worden.
Het verschil zit hem trouwens in de spanningen waarnaar ze trafo-en. Een audio voeding trafoot naar zo'n 25 Volt ofzo, en een computer voeding naar 5V en 12V en misschien nog wel wat ertussen.
Het verschil zit hem trouwens in de spanningen waarnaar ze trafo-en. Een audio voeding trafoot naar zo'n 25 Volt ofzo, en een computer voeding naar 5V en 12V en misschien nog wel wat ertussen.
Een PC voeding is wat gecompliceerder; hij moet erg stabiel zijn en er moeten verschillende voltages uit.
Een audio voeding moet ook wel stabiel zijn, maar die is minder veeleisend dan een PC voeding.
Daarnaast kunnen PC voedingen doorgaans meer vermogen geven. Dat zorgt voor een hogere temperatuur, en die moet afgevoerd worden.
Een audio voeding moet ook wel stabiel zijn, maar die is minder veeleisend dan een PC voeding.
Daarnaast kunnen PC voedingen doorgaans meer vermogen geven. Dat zorgt voor een hogere temperatuur, en die moet afgevoerd worden.
Mijn Yammie heeft wel een fan. Maar icm mijn Tannoy's gaat ie zo hard dat je die nooit hoort
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Dit komt omdat er in een versterker een trafo zit en een pc voeding is een geschakelde voeding.
Wat je zegt zal zeker voor veel versterkers opgaan, alleen zeker niet voor allemaal. Mijn Crest versterker is wel fan cooled, en heeft een dikke ring trafo die een dikke 2kW kan leveren.Op maandag 13 augustus 2001 00:35 schreef MisterDon het volgende:
Een PC voeding is wat gecompliceerder; hij moet erg stabiel zijn en er moeten verschillende voltages uit.
En duurdere versterkers zullen voedingen hebben die waarschijnlijk veel stabieler zijn dan een computervoeding. Dat zou je in ieder geval wel verwachten gezien de prijs.
Verwijderd
Ook is het zo dat sterkere PA audio versterkers wel degelijk 1 of meerdere fans hebben, ook op de voeding er zijn ook wel sterke studioversterkers die geen fans hebben.. zijn ook wel stuk duurder. Bij een pc is het niet xtreem van belang hoe stil of de voeding is... tenzij je dat wel vind, en dan koop je zo'n low-noise geval.. of een enermax met zeer hoge capaciteit, en gebruik je vervolgens maar 230watt oid, maybe dat ie t dan trekt zonder actieve koeling..
Mijn Kenny, kilo'tje of zeventien heeft enorme koelvinnenOp maandag 13 augustus 2001 00:38 schreef JT het volgende:
Mijn Yammie heeft wel een fan. Maar icm mijn Tannoy's gaat ie zo hard dat je die nooit hoort
Fans zijn hopeloze dingen, werken enorm dynamiek verlagend. Hrt valt soms niet eens zozeer op, totdat je je pc uitzet, dan merk je ineens dat de muziek beter gaat klinken.
Dus als je je pc uitzet dan klinkt je muziek beterOp maandag 13 augustus 2001 00:55 schreef Jag het volgende:
Fans zijn hopeloze dingen, werken enorm dynamiek verlagend. Hrt valt soms niet eens zozeer op, totdat je je pc uitzet, dan merk je ineens dat de muziek beter gaat klinken.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ja, niet bij muziek die continu doorgaat. Maar vooral bij muziek met rustige stukken erin, al is het maar heel ff, helpt het om je pc uit te zetten zodat je geen last meer hebt van de fan noise. En dan heb ik nog een stille pc.Op maandag 13 augustus 2001 01:01 schreef JT het volgende:
[..]
Dus als je je pc uitzet dan klinkt je muziek beter
Oow, op die manier. Maar zoveel scheelt dat toch niet ?Op maandag 13 augustus 2001 01:03 schreef Jag het volgende:
[..]
Ja, niet bij muziek die continu doorgaat. Maar vooral bij muziek met rustige stukken erin, al is het maar heel ff, helpt het om je pc uit te zetten zodat je geen last meer hebt van de fan noise. En dan heb ik nog een stille pc.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Hmm, nooit gezien.. of is dat weer een nieuw type?? RXV-795Mijn Yammie heeft wel een fan. Maar icm mijn Tannoy's gaat ie zo hard dat je die nooit hoort
een computervoeding kan veel meer vermogen continu leveren, dat klopt. maar het signaal is veel onzuiverder dan dat van een voeding gebaseerd op een trafo. een computer is helemaal niet veeleisend qua stabiele spanning: digitale schakelingen zijn niet zo gevoelig voor ruis in de voeding. bij een versterker is er bij een onstabiele voeding meteen afwijking in het signaal, en dat hoor je vrij snel.
een computervoeding mag ook veel minder kosten, een normale voeding kost in de winkel iets van 70 piek, en vraag niet wat een el cheapo aan inkoop kost. dat is dus echt helemaal niks.
de reden dat een pc voeding een fan nodig heeft is vrij duidelijk: in vrij kleine ruimte zit een voeding die veel vermogen levert en dus zelf ook vrij warm wordt. daarnaast is de opening voor de afvoer van warmte veel kleiner. in een versterker is er meer ruimte, de componenten worden verder van mekaar afgezet, er is zat plek om warmte af te voeren (de bovenkant is vaak één groot rooster).
een computervoeding mag ook veel minder kosten, een normale voeding kost in de winkel iets van 70 piek, en vraag niet wat een el cheapo aan inkoop kost. dat is dus echt helemaal niks.
de reden dat een pc voeding een fan nodig heeft is vrij duidelijk: in vrij kleine ruimte zit een voeding die veel vermogen levert en dus zelf ook vrij warm wordt. daarnaast is de opening voor de afvoer van warmte veel kleiner. in een versterker is er meer ruimte, de componenten worden verder van mekaar afgezet, er is zat plek om warmte af te voeren (de bovenkant is vaak één groot rooster).
Hey ,dat plaatje herken ik ergens van...Op maandag 13 augustus 2001 01:13 schreef Xanandu het volgende:
[..]
Hmm, nooit gezien.. of is dat weer een nieuw type?? RXV-795
[afbeelding]
DAS DE MIJNES !!!!
En ja, in de mijne, de RX-V795 zit een fan. Maar die draait temperature controlled
Ecodan warmtepomp
Het ligt er natuurlijk aan op wat voor geluidsniveau je luistert, en wat de gebruikte dynamiek van de muziek waarnaar je luistert is (en nog hoeveel herrie je pc maakt). Maar stel dat je door je pc een noise floor hebt van 35 dBspl ipv 20 dBspl (wat me een redelijke waarde lijkt voor een stille kamer). Dan zou je maximaal 15 dB aan dynamiek kwijt kunnen raken in een worst case scenario.Op maandag 13 augustus 2001 01:05 schreef JT het volgende:
[..]
Oow, op die manier. Maar zoveel scheelt dat toch niet ?
Het is een beetje mierenneuken, maar het één volgt niet direct uit het ander......zit een voeding die veel vermogen levert en dus zelf ook vrij warm wordt.
Pagina: 1