Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
We hebben aan de woning een enkelsteens ongeisoleerde garage staan. De bakstenen zijn licht poreus. Het dak is underlayment met EPDM erop. De vloer is ongeveer 30cm beton. Vanaf het einde van de herfst begint het verschrikkelijk vochtig te worden in de garage. Er zit een kanteldeur in, alsmede enkele ventilatiegaten, in de vorm van open stootvoegen.
Ondertussen komt er al schimmel op het underlayment, wat onbehandeld is.
Hoe krijg ik het beste het vocht uit de garage? Naar mijn gevoel is er voldoende ventilatie want het tocht wel in de garage. Als ik naar het dak kijk moet er haast wel sprake zijn van condensatie. Zou ik af kunnen met een verlaagd plafond met extra ventilatie erboven? Of is het beter om het dak helemaal te isoleren, en dan ook voorzetwanden binnen te plaatsen? Wat voor platen moet ik daar dan voor gebruiken? Moet ik tegen de stenen dampdicht maken of moet dat juist kunnen blijven ademen gelet op de poreuze stenen? De deur blijft wel ongeisoleerd, deze gaan we sowieso niet vervangen, bij isoleren gaan we dus wel maar minimaal.
Het liefst doen we zo min mogelijk uiteraard, maar we willen ook niet te weinig doen, want dan was alles voor niets.
Alvast bedankt voor de tips.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
Isoleren zonder te verwarmen gaat niet helpen om het vocht te verdrijven.
Het probleem is dat bij lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid het dauwpunt zodanig wordt dat er condens gaat ontstaan op de koude oppervlakken, met als gevolg schimmel.
Ventileren helpt ook niet, omdat je ventileert met koude lucht van buiten met een hoge vochtigheidsgraad.
Als je zo min mogelijk wil doen, dan zou je de underlayment kunnen schilderen als het weer wat warmer wordt. Dan kan je de schimmel wat makkelijker verwijderen.
En als het alleen maar gebruikt wordt als garage, dan zou ik mij ook niet al te veel zorgen maken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Het vocht verkort de levensduur van het underlayment niet? Ik dacht zelf dat als ik er voor zorg dat er geen vocht meer naar binnen kan, dus isoleren, dat het probleem weg is. Er staat elektrisch gereedschap en kartonnen dozen die beschadigd raken, dat vind ik toch niet zo'n succes, en om alles op zolder te zetten, dat gaat niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:05
Als je er ook gereedschap in hebt staan, dan zal je moeten gaan verwarmen. Net warm genoeg om de temperatuur van het gereedschap boven het dauwpunt te houden. Om dan de stookkosten te beperken, zal je ook moeten isoleren.
Mijn ervaring is dat 10 graden warm genoeg is in mijn volledig geïsoleerde garage/werkplaats. Ventileren doe ik niet, behalve wat op natuurlijke wijze gebeurt doordat af en toe een deur opengaat.

Juist niet te veel ventileren, als je geen bezigheden hebt die veel vocht ontwikkelen. Bijvoorbeeld elke dag je natte auto naar binnen rijden. Want met ventileren breng je juist ook weer vocht naar binnen.

Bij het houten dak met EPDM moet je aan de binnenzijde ook een dampremmende folie aanbrengen om niet alsnog condens op de underlayment te krijgen.
Over de juiste wijze van isoleren zijn al tal van topics hier te vinden.

Die stalen kanteldeur is in dit geval een ramp. Je kan ze vrijwel niet tochtdicht krijgen en er gaat heel veel warmte door verloren. Ik heb die van mij vervangen door houten deuren met 8 cm dik XPS er tussen in een houten kozijn met rondom tochtstrip.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
JukeboxBill schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:13:
Isoleren zonder te verwarmen gaat niet helpen om het vocht te verdrijven.
[...]
Jawel, je houdt de zonnewarmte langer vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
10 graden red ik wel zonder te verwarmen, ik ga kijken of er kant en klare voorzetwanden te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
JukeboxBill schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:20:
Als je er ook gereedschap in hebt staan, dan zal je moeten gaan verwarmen.
Mijn gereedschap ligt z'n hele leven al in een onverwarmde schuur. Enige condens die ik zie is als ik er overheen adem of het opeens naar binnen haal. Maar betonnen garage, vloer koud op het zand (droge regio), golfplaten dak -geen lekkend plat dak-. Isolatie is pas paar jaar geleden aangebracht en enkel de daken; noorddak voor de helft, zuiddak helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:47:
Het dak is underlayment met EPDM erop.
Zonder isolatie erop? Recept voor schimmel. Bij mijn ouders schimmelt ook de underlayment onder een EPDM dak (afdak zonder muren)

Zo ver ik weet koelt het dak sneller af dan de omgeving/lucht, vergelijkbaar met een auto. Dan ontstaat er condens aan de onderkant en dat gaat schimmelen. Een laagje PIR oid van 5cm erop voorkomt deze ellende, maar dat is natuurlijk te duur en de schimmel valt niet vaak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:52
Ik denk idd dat het dak het grootste probleem zal zijn omdat at als eerste koud wordt, condens slaat ertegenaan en schimmel als gevolg. Alleen je dak isoleren zal waarschijnlijk al genoeg zijn om die schimmel te voorkomen.
Je zou bovenop je dak kunnen isoleren met bv gebruikte XPS platen. Dan hoeft je je dakbedekking niet te vervangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Bovenop gaat niet lukken, het EPDM van het dak loopt door naar het dak van de uitbouw. Ik kan beginnen met alleen het dak van binnenuit te isoleren en kijken wat dat doet. Schimmel zal je dan iig niet meer zien, of het weg is is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Kleine vraagjes nog over het isoleren, kan ik meteen tegen het underlayment aan isoleren of moet er nog een folie tussen? Het EPDM is dampdicht natuurlijk dus vandaar twijfel. Moet ik ook dampopen materiaal gebruiken (wol zonder alu) of kunnen pir platen ook? En dan wel klimaatfolie voor ik ga afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:14
Ik heb mijn garage ook geïsoleerd. Bij mij was het ook enorm vochtig met schimmel als resultaat.

Ik verwarm hem ook niet echt maar merk wel dat de luchtvochtigheid een stuk naar beneden is gegaan. Ook is het er nu een stuk warmer. Bij nachtvorst of overdag 3/4 graden, is het er in de garage zon 8/9 graden.

Vorig jaar mn dak laten vervangen met PIR platen (8cm )

De muren hebben nu 90mm glaswol van knauf.

Hier enkele fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_71rxRZySm4yZ9vhizdQ4l0X80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XRuxQAwtRbzI1PRMVivd2Fs2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5V6fxVF8xLWzCCtSfdGvPdjg1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lh6Lbqy5rVgpyrTRgW3k0X4k.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzxPRz0XfQNSGmFSQSaxFNGBhZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zD64P1uHGgjK8NsuKjcKvOK5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bjgM00CK2m3SRw2K5RCdy3e9hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVQX0phbUawieoTo1QFfeqGh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbHUoIW8DMnFJvUn8aOM9lutu7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hWYcNzHmPKVywIS5OSwX3Eqb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gz1BsN2nrVnRlZAHVirzmxeB8dw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TCBA36ZvjCClEb92effAvFL1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyQXVZ9nlIzOh7oA2tuCy8iuAJE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cVFePtKS8XaqnXLfGWP1xWnb.jpg?f=user_large

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Cpt.Chaos schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:17:
Kleine vraagjes nog over het isoleren, kan ik meteen tegen het underlayment aan isoleren of moet er nog een folie tussen? Het EPDM is dampdicht natuurlijk dus vandaar twijfel. Moet ik ook dampopen materiaal gebruiken (wol zonder alu) of kunnen pir platen ook? En dan wel klimaatfolie voor ik ga afwerken?
Je kunt tegen het underlayment aan isoleren maar dan zit het vocht wat nu in dat underlayment zit opgesloten. Houtrot gegarandeerd. Dan moet je of isoleren met een dampopen materiaal wat je afwerkt met een klimaatfolie of gewoon isoleren bovenop je epdm. Gebruikte xps/roofmate platen van MP, op je dak, grind eroverheen zodat het niet wegwaait en klaar. Kost je ook geen binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@No Hands roofmate kende ik niet. Het maakt het leven wel een stuk makkelijker. Is 30mm roofmate genoeg om condens tegen te gaan aan de binnenkant?
Nu nog op zoek naar tekeningen om te kijken wat de maximale belasting van het houten dak is, dan gooi ik er gelijk wit grind op voor de mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
ik denk dat je het met 30mm wel redt, maar het is net zoveel werk om 60mm neer te leggen, dan redt je het zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@No Hands Het gaat er meer om dat als ik 60 neerleg en dan nog ballast erop dat ik boven de daktrim uitkom. En als ik het erop leg dan gooi ik alles vol met grind, is mooier dan een blauw dak.
Als ik 5cm rondom vrijlaat dan krijg ik daar geen rare problemen? Er zitten nl twee regenpijpen waar het water wel goed heen moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Je moet wel de regenafvoer blijven behouden. Afhankelijk van hoe groot het dak is moet de rand langs de kant groter blijven. Boven het daktrim is niet zo erg toch? Als het binnen maar lekker droog blijft.

Pagina: 1