apps blokkeren in router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denco79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-08-2024
Beste tweakers,

Ik zou graag de data die sommige apps (TikTok, Snapchat en Houseparty) gebruiken op telefoons willen blokkeren op mijn router.
Het is mij namelijk opgevallen bij mijn kinderen dat deze apps veelvuldig gebruikt worden terwijl zij bezig moeten zijn met school. Om hun zoveel mogelijk de aandacht te geven voor de online lessen wil ik deze tijdens de lessen blokkeren.

Hebben jullie een idee hoe ik dat kan doen?

Groet
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn eerste ingeving was ook een DNS blocker gebruiken. OpenDNS kan, je zou ook voor een Pi met Pihole kunnen gaan. Die blockt ook veel meer, met name ads. Da's bij ons in het gezin ca 30% van het verkeer qua internet volgens de stats. Kun je meteen volgen wat er her of der geraadpleegd wordt, zou je dat willen.

Having said that: ik weet niet hoe oud je kids zijn, maar als ze op school bezig zijn communiceren ze ook met klasgenoten. Dat gaat alleen nu even digitaal. Een goed gesprek is wellicht ook op zijn plaats :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denco79
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-08-2024
The Eagle schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:37:
Mijn eerste ingeving was ook een DNS blocker gebruiken. OpenDNS kan, je zou ook voor een Pi met Pihole kunnen gaan. Die blockt ook veel meer, met name ads. Da's bij ons in het gezin ca 30% van het verkeer qua internet volgens de stats. Kun je meteen volgen wat er her of der geraadpleegd wordt, zou je dat willen.

Having said that: ik weet niet hoe oud je kids zijn, maar als ze op school bezig zijn communiceren ze ook met klasgenoten. Dat gaat alleen nu even digitaal. Een goed gesprek is wellicht ook op zijn plaats :)
De kids zijn 11 en 14 en een gesprek heeft al plaatsgevonden, de communicatie moet tijdens schooltijden wel gaan via Google Meet/Teams, maar ja gesprekken met kinderen in die leeftijd gaat tot aan dat je de deur weer dicht doet.

Die DNS blocker waar je het over hebt kan ik die gebruiken op een Asus Router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien handig om eerst ook zelf te kijken hoe en wat. Als je zelf uitzoekt en dus begrijpt, maakt het ook iets minder waarschijnlijk dat ze een omweg vinden ;)

Een dns blocker zoals pihole -> check de pihole site. Meer specifiek: iets als zoeken bij google naar 'block tiktok in router' geeft voor opendns meteen al een voorstel met een lijst domeinnamen om te blokkeren.

Maar natuurlijk: een week later weten de kinderen hoe het te omzeilen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denco79 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:44:
[...]

De kids zijn 11 en 14 en een gesprek heeft al plaatsgevonden, de communicatie moet tijdens schooltijden wel gaan via Google Meet/Teams, maar ja gesprekken met kinderen in die leeftijd gaat tot aan dat je de deur weer dicht doet.

Die DNS blocker waar je het over hebt kan ik die gebruiken op een Asus Router?
Nee, pihole draait los, op een raspberry pi. Het het heet niet voor niks Pi hole ;)
Maar installatie is vrij simpel. Je moet alleen even een pi hebben. Als je weet hoe je op een router dingen in moet stellen kun je dat ook wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43

kodak

FP ProMod
Je zou thuis de pi hole kunnen gebruiken. Een poging tot een simpele uitleg: Een pi hole is gemaakt om makkelijk verkeer te kunnen filteren op basis van domeinen die bij bepaalde service, website, apps etc horen. Die pi hole verzorgt voor jou je dns service. Dat doe je door de pi hole te maken, aan te sluiten op je router en je router dan aan te geven de pi hole in je eigen netwerk aan te bevelen in plaats van de dns service van bijvoorbeeld je provider. De pi hole configureer je dan zo dat die de dns-reacties voor de apps aanpast zodat de apps niet meer bij die domeinen kunnen. Voor dat configureren zijn blocklists te downloaden, zodat je zelf niet hoeft uit te zoeken welke domeinen je het beste zou kunnen blokkeren.

Het zal waarschijnlijk niet al te moeilijk zijn om het te installeren, goed te configureren en te onderhouden als je een beetje handig bent.

Het probleem met een pi hole (en andere oplossingen die buiten de apparaten van je kinderen probeert) is dat je kinderen waarschijnlijk slim genoeg kunnen zijn om te ontdekken dat ze om parent control oplossingen heen kunnen werken. Dus als ze een sim-kaart hebben de wifi uit kunnen zetten, of de dns instellingen aanpassen zodat die de pi hole niet gebruiken, gebruik maken van de wifi van de buren, of zelfs om een 'gratis' vpn of andere apps te installeren die voor meer problemen kunnen zorgen dan dat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43

kodak

FP ProMod
Dit wil dan wel zeggen dat je dus al je dns-verkeer naar een Amerikaans bedrijf gaat sturen die voor jou zal filteren. OpenDNS (Cisco) is hoe dan ook populair wat onder andere komt doordat ze beweren privacy vriendelijk te zijn maar ze leven natuurlijk niet van de lucht. Hou er hoe dan ook maar rekening mee dat als ze beweren alleen bepaalde zaken niet met je gegevens te doen ze er op andere manieren dus alsnog geld aan proberen te verdienen (die wij misschien toch niet zo privacy vriendelijk vinden als iemand in de VS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:10
Mobiele telefoons zijn door jou gekocht?

Je hebt apps zoals Appblock die je op de telefoon kan installeren van de kids. Die blokkeert dan sommige apps.

Sommige van dit soort apps zijn ook in te stellen met een ouderslot. Zodat je zelf bepaalt wat je kinderen wel en niet mogen zien, hoe lang, tijdens welke tijdstippen enzovoort. Als je Googlet op 'block app' zijn echt een ton van opties te vinden..

[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 19-12-2020 18:57 ]

Pagina: 1