Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mocem
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11 09:55
Hi All,

Ik zit echt met een behoorlijk probleem. Dit leek een leuk project voor een neefje maar is in een drama uitgelopen. Jullie hulp zal gewaardeerd worden.

Probleem: de RTX 3070 geeft geen beeld.
Wat werkt er wel: Gaat aan, valt niet uit, alle ledjes doen het, alle fans draaien (ook GPU), CPU water cooler hoor je pompen.

De onderstaande hardware heb ik gekocht.

Gigabyte B550 Aorus Elite V2
AMD Ryzen 5600X
Gigabyte RTX 3070
Corsair vegeance
Corsair RM750 voeding.

Ondertussen heb ik het volgende al geprobeerd.

Nieuw mobo besteld omdat ik dacht dat BIOS flash mislukt was.
Een Ryzen 1200 CPU gehuurd om uit te sluiten dat de BIOS firmware niet in de weg zit.
Ander RAM: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4B3333C16
GPU: een 970 en 1060 GPU

Net ook maar een nieuwe PSU gekocht. Deze is nog onderweg.

Met vriendelijke groet,

Marco

Beste antwoord (via mocem op 19-12-2020 15:16)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een Ryzen 1200 werkt trouwens niet op B550/X570 borden. Alleen Zen2 en Zen3 based cpu's.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Alle reacties

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-11 12:09
Heb je de mogelijkheid om de rtx 3070 in een andere pc met goede voeding te testen?

Dan weet je of kaart werkt en mogelijk je pcie kapot is of voeding niet toereikend op pcie poorten (mits oudere gebruikte voeding).
Juiste aansluiting van je voeding pvie en cpu stekkers
Werkt de gpu daar ook niet, weet je ook meer.

Ik lees in je reacties niet of de andere kaarten wel werken? Heb je ook met andere beeldscherm kabel geprobeerd?

Of je in bios komt met de rtx of andere gpu?
Mis namelijk nog wat stappen of resultaten van je stappen.
Zit de cpu goed en geen verbogen pinnen?
Sluit eerst alleen cpu een memory module aan en test systeem, daarna met gpu etc.

Want voeding moet genoeg zijn voor je built

[ Voor 58% gewijzigd door gandalfdroes op 18-12-2020 19:43 ]

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:31
Euh...je hebt toch niet toevallig je monitor op een video uitgang van je moederbord
aangesloten ipv. op de RTX 3070?

Wellicht een domme vraag, maar je zult niet de eerste zijn die dit overkomt, als ik
zo in de diverse forums kijk ;-)

Acties:
  • Beste antwoord

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een Ryzen 1200 werkt trouwens niet op B550/X570 borden. Alleen Zen2 en Zen3 based cpu's.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:40
Random nieuwe onderdelen kopen zonder zeker te weten of dat onderdeel de oorzaak is lijkt mij niet verstandig. Nu weer een nieuwe voeding en ik kan je zeggen: daar ligt het niet aan.

Heb je al eens buiten de behuizing getest met een minimale setup?

Plaats foto's van hoe je alle onderdelen hebt aangesloten.

• mocem
Heb je de mogelijkheid om de rtx 3070 in een andere pc met goede voeding te testen?
---> goede suggestie maar het blijft gek dat 970 en 1060 GPU ook niet werken. Fans van GPU gaan wel netjes draaien.

Dan weet je of kaart werkt en mogelijk je pcie kapot is of voeding niet toereikend op pcie poorten (mits oudere gebruikte voeding).
Juiste aansluiting van je voeding pvie en cpu stekkers
Werkt de gpu daar ook niet, weet je ook meer.
---> heb de PCI stekkers gebruikt iets anders past ook niet.

Ik lees in je reacties niet of de andere kaarten wel werken? Heb je ook met andere beeldscherm kabel geprobeerd? --> 3 beeldschermen plus kabels geprobeerd.

Of je in bios komt met de rtx of andere gpu?
Mis namelijk nog wat stappen of resultaten van je stappen.
Zit de cpu goed en geen verbogen pinnen?
Sluit eerst alleen cpu een memory module aan en test systeem, daarna met gpu etc.

--> zonder GPU testen heeft weinig zin met AMD. Systeem gaan gewoon aan.

Want voeding moet genoeg zijn voor je built
--> dit dacht ik ook

• mocem
PD2JK schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:47:
Dit is een hele goede suggestie. Nooit verwacht dat de 1200 niet supported zou zijn.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-11 10:43
Laten we eerst eens bij het begin beginnen voordat je straks letterlijk elk onderdeel dubbel gekocht hebt. Kom je in de bios want dat wordt mij niet duidelijk uit je verhaal?

• mocem
Skybullet schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:16:
Laten we eerst eens bij het begin beginnen voordat je straks letterlijk elk onderdeel dubbel gekocht hebt. Kom je in de bios want dat wordt mij niet duidelijk uit je verhaal?
Kom helemaal niet in de BIOS. GPU zegt letterlijk geen signaal en dan gaat het display in standby.

• mocem
Uszka schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:03:
Random nieuwe onderdelen kopen zonder zeker te weten of dat onderdeel de oorzaak is lijkt mij niet verstandig. Nu weer een nieuwe voeding en ik kan je zeggen: daar ligt het niet aan.

Heb je al eens buiten de behuizing getest met een minimale setup?

Plaats foto's van hoe je alle onderdelen hebt aangesloten.
De voeding ga ik nog niet uitpakken want ik lees net dat de Ryzen 1200 niet supported is met het mobo. Dit lijkt dus een logische verklaring.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:40
mocem schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:26:
want ik lees net dat de Ryzen 1200 niet supported is met het mobo. Dit lijkt dus een logische verklaring.
Dan heb je geen onderzoek gedaan voordat je de 1200 kocht want compatibiliteit is makkelijk uit de cpu supportlijst van het moederbord te halen.

• mocem
Uszka schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:35:
[...]

Dan heb je geen onderzoek gedaan voordat je de 1200 kocht want compatibiliteit is makkelijk uit de cpu supportlijst van het moederbord te halen.
Dat is zeker waar. Dit had ik natuurlijk wel gedaan met het Mobo en uitgezocht dat je deze makkelijk kan updaten zonder CPU. Dit valt in praktijk toch tegen. Nu wil ik op safe gaan met met 3000 serie.

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:33
Zou inderdaad goed kunnen dat de BIOS flash niet gelukt is en de CPU daardoor niet werkt op dit moment.

De Q-Flash instructies op de website van Gigabyte opgevolgd?

Ze hebben er zelfs een instructie video bij, wel met aardig vervelend luide muziek geef ik vast als waarschuwing.

YouTube: How to use Q-Flash BIOS

De Q-Flash knop op dit moederbord ziet er wel iets anders uit dan in de instructies, dus ik zou voor alles ruim de tijd nemen, misschien dat er ergens anders een LEDje gaat branden als de update begint? Ik heb persoonlijk geen ervaring met Gigabyte moederborden.

[ Voor 25% gewijzigd door WinterEFG op 18-12-2020 22:55 ]

• mocem
WinterEFG schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:52:
Zou inderdaad goed kunnen dat de BIOS flash niet gelukt is en de CPU daardoor niet werkt op dit moment.

De Q-Flash instructies op de website van Gigabyte opgevolgd?

Ze hebben er zelfs een instructie video bij, wel met aardig vervelend luide muziek geef ik vast als waarschuwing.

YouTube: How to use Q-Flash BIOS

De Q-Flash knop op dit moederbord ziet er wel iets anders uit dan in de instructies, dus ik zou voor alles ruim de tijd nemen, misschien dat er ergens anders een LEDje gaat branden als de update begint? Ik heb persoonlijk geen ervaring met Gigabyte moederborden.
Dit had ik inderdaad gedaan. Het knipperen van de LED ging ook zo als de instructie.

• mocem
Het is gelukt.

Ryzen 3100 was de oplossing.
Pagina: 1