Windows NT 4.0 Workstation muis niet werkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-07 12:32
Goedenavond mensen,

Vorig jaar een Frontier SP-2000 standalone scanner gekocht, stond vaak in fotozaakjes.
Zeer high-end systeem om negatieven te scannen en vervolgens naar de printer te sturen die ernaast stond, een apparaat zo groot als een koelkast.

Dit geheel draait op een Toshiba computertje die onderin de unit staat.

Deze werkt, maar sinds kort is de muisdriver(?) kapot gegaan.
Het is een PS/2 muis, de PC is een pentium 3 op 600mhz, allemaal zo spannend niet.

De PC heeft 1 USB poort maar deze werkt naar mijn weten alleen met een toetsenbord, welke ik dan dus ook voor dat doel heb ingezet.

Bij het opstarten van de computer krijg ik deze error:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq7iQXI0dMJQQ4TsIxDibXroM2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAdl9FY3GtbRzLUrYjsb7OUx.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Event Viewer (alleen nog te bereiken met het toetsenbord, een heuse opgave) staat dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhIXV2lkw4dMYLFChN35xwn49-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNhAb8REO6U9uFyBSOdq7eum.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens bij Services (via control panel) de drivers die moeten opstarten maar dat niet gedaan hebben die service opstarten geeft de error dat het bestand niet op de pc is aangetroffen.

Nu lijkt het me verstandig om windows NT een repair aan te bieden, dit moet voor zover ik het begrijp middels de setup CD maar ook 3 floppy's die bijgeleverd zijn, welke het reparatieproces aansturen en de CD alleen benaderen om de benodigde data aan te leveren.

De CD heb ik online gevonden, deze doet voor zover ik weet niets als je erop probeert te booten, dit schijn je te kunnen zien aan de bestanden die erop staan maar daar heb ik zo 1 2 3 niet de hersencellen voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9BLng3wTh0NJ1Atw2hmQ2ejPt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wpZKhS2hPvwEFnPgtcRZpmsz.png?f=fotoalbum_large

Online vind ik dit:

The mouse driver stack consists of the following.

Mouclass, the upper-level mouse class filter driver
One or more optional upper-level mouse filter driver
I8042prt, the function driver

Deze 2 services zijn niet opgestart, en geven beide aan niet aangetroffen te zijn op de computer. Mouclass driver staat wel degelijk in system32.

[ Voor 6% gewijzigd door Manny Calavera op 18-12-2020 19:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Voor je gaat klooien, kan je het beste eerst een image trekken van die bak (bijvoorbeeld met clonezilla) daarmee heb ik een tijd geleden een industriele NT4 pc gekopieerd naar vmware. Schrijven kan naar een shar van je laptop of naar een nas (heb je een netwerkkaart erin?) anders op zoek naar een (ik verwacht) IDE schijf en dan disk naar disk image.

In je screenshot staat windows NT embedded.... is dat de juiste versie?

Dirver niet geladen want device kon niet gevonden worden.... enge foutmelding die op hardware ellende kan duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Nu online
Lol... jij bent jonger dan die pc

[ Voor 59% gewijzigd door burnedhardware op 18-12-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
burnedhardware schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:58:
Lol... die computer is ouder dan jij bent
De juiste versie van de windows NT 4.0 Workstation die erop staat is 4.00.1381.204
Dit heb ik opgezocht in een bestand ergens diep in windows NT.

Dat gebeuren met embedded begreep ik om eerlijk te zijn niet echt, 't is allemaal wat abstract voor mij, pas vanaf windows XP ben ik begonnen met tweaken.

Met PowerIso heb ik dat bestand van Winworldpc (de embedded versie) geopend en daarna gebrand op een CD, daar is dat screenshot van.

Dat de hardware faulty kan zijn geloof ik direct, maar feit is dat het toetsenbord vaak wel werkt in de bios en dergelijke, maar pas in windows wegvalt (ps2 is niet hot pluggable, bij booten moet hij er al in zitten naar mijn weten) maar dan doet hij het alsnog niet. Muis heeft het dus al een tijdje niet gedaan, ik neem aan dat die het dus wel gewoon doet (maar de bios heeft geen muis cursor dus testen kan ik het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
De gehele PC heb ik al gecloned inderdaad, dat is ook hoe ik de versie van windows NT heb achterhaald, in plaats van klooien in die Pc met alleen het toetsenbord heb ik die bestanden op mn huidige windows 10 gezet om te speuren naar een versienummer. Maar zoals gezegd, kan je me toelichten hoe dat embedded werkt? Ik probeer dus slechts een repair toe te passen op die PC, ik neem aan dat ik die niet kan doen met een oudere versie van windows NT, daarom is mn scope voor versienummers nogal smal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Nu online
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_NT_4.0 onderin hebben ze het even over de embedded versie. Klinkt inderdaad wel plausibel voor dit ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Nu online
Je kan USB drivers proberen met een eenvoudige usb muis (evt usb hub) http://smallvoid.com/article/winnt4-usb-driver.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Die heb ik inderdaad gezien en ga ik proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK06s0yVpIWUT1VoUE4SUMyRz38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvlQXTkH1kn3Lt1FYx4pzFrY.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is trouwens een beter screenshot van de dingen die niet opstarten.

[ Voor 83% gewijzigd door Manny Calavera op 18-12-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Disclaimer: NT 4.0 is voor mij ook ruim 20 jaar geleden dus misschien laat mijn geheugen me in de steek met het onderstaande.
Manny Calavera schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:03:
[...]

De juiste versie van de windows NT 4.0 Workstation die erop staat is 4.00.1381.204
Dit heb ik opgezocht in een bestand ergens diep in windows NT.
Als je een cmd.exe start zou de versie op de eerste regel moeten staan. En anders type je het commando ver in.
Dat gebeuren met embedded begreep ik om eerlijk te zijn niet echt, 't is allemaal wat abstract voor mij, pas vanaf windows XP ben ik begonnen met tweaken.
Embedded versie is bedoeld voor apparatuur zoals geldautomaten en andere apparaten die normale mensen niet als PC zouden herkennen.
Of er ook echt andere software op die CD staat weet ik niet zeker. Zover ik me kan herinneren is het (vrijwel) dezelfde software maar is de licentie en de support gewoon anders.
Dat de hardware faulty kan zijn geloof ik direct, maar feit is dat het toetsenbord vaak wel werkt in de bios en dergelijke, maar pas in windows wegvalt (ps2 is niet hot pluggable, bij booten moet hij er al in zitten naar mijn weten) maar dan doet hij het alsnog niet. Muis heeft het dus al een tijdje niet gedaan, ik neem aan dat die het dus wel gewoon doet (maar de bios heeft geen muis cursor dus testen kan ik het niet)
Hardware zou faulty kunnen zijn maar dat is verre van zeker. NT4 was picky met drivers en gaf vrij snel zulke errors. Het is helaas zo lang geleden dat ik nu niet meer weet hoe je dergelijke issues oploste.

Goed dat je eerst een image hebt gemaakt. NT4 is snel kapot gemaakt. Ik meen me trouwens te herinneren dat NT4 geen echte repair kent. De repair repareert volgens mij alleen de bootbestanden en verder niets. En die zijn waarschijnlijk niet stuk.

Staan er Service Packs op? Gewoon eens een Service Pack installeren is vaak de veiligste manier om kleine issues in NT4 te repareren. Zelfs als de laatste Service Pack er al op staat, kan het helpen om die gewoon nog eens te installeren. In NT4 moest je officieel na elke installatie van drivers of Windows componenten de Service Pack opnieuw installeren. De (nieuwere) bestanden uit de Service Pack werden namelijk door de (oudere) installatiebestanden overschreven als je software toevoegde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

Duinkonijn

Huh?

Leuk een nt 4 installatie.

Je kan ook proberen te booten met een usb keyboard en ps2 muis.
Vroeger had je ook weleens PS2 splitters,zodat je een keyboard en muis op één poort aansloot, meen ik me te herinneren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Cl3hXMBUc8pj231jrjhKnh_4JE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Gpj2tVDaMeThucucrmJcmwj.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Duinkonijn op 19-12-2020 00:25 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-07 06:01
Kan dat niet alleen als het een gecombineerd PS/2 poort is? OS en machine is ook ouder dan ik maar vanaf windows xp tijd had je ook nog PS/2 poorten maar was het geschikt om zo'n splitter te gebruiken. Ik weet niet of het in dit geval ook werkt.

Oprechte vraag omdat ik graag hierover leer. :) het kan dus wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12

Duinkonijn

Huh?

polopolo150 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:52:
Kan dat niet alleen als het een gecombineerd PS/2 poort is? OS en machine is ook ouder dan ik maar vanaf windows xp tijd had je ook nog PS/2 poorten maar was het geschikt om zo'n splitter te gebruiken. Ik weet niet of het in dit geval ook werkt.

Oprechte vraag omdat ik graag hierover leer. :) het kan dus wel werken.
Ik vermoed omdat de machine maar 1 poort heeft, dit het geval is

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Duinkonijn schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:22:
Leuk een nt 4 installatie.

Je kan ook proberen te booten met een usb keyboard en ps2 muis.
Vroeger had je ook weleens PS2 splitters,zodat je een keyboard en muis op één poort aansloot, meen ik me te herinneren

[Afbeelding]
De pc heeft 2 poorten, 1 voor keyboard en 1 voor muis, de muis in de werkende keyboard port doen geeft een error op t American Megatrends bootscreen. In theorie zou ik t keyboard ook in de muispoort kunnen doen om te testen of hij dan ook een error aangeeft, dan weet ik of de muis ps2 poort uberhaupt niet dood is.

Aangezien t mobo een usb poort heeft heb ik er uiteraard een usb muis in gehad, maar die doet niets, ik ga zo de usb driver installeren die wellicht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
downtime schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:00:
Disclaimer: NT 4.0 is voor mij ook ruim 20 jaar geleden dus misschien laat mijn geheugen me in de steek met het onderstaande.

[...]

Als je een cmd.exe start zou de versie op de eerste regel moeten staan. En anders type je het commando ver in.

[...]

Embedded versie is bedoeld voor apparatuur zoals geldautomaten en andere apparaten die normale mensen niet als PC zouden herkennen.
Of er ook echt andere software op die CD staat weet ik niet zeker. Zover ik me kan herinneren is het (vrijwel) dezelfde software maar is de licentie en de support gewoon anders.

[...]

Hardware zou faulty kunnen zijn maar dat is verre van zeker. NT4 was picky met drivers en gaf vrij snel zulke errors. Het is helaas zo lang geleden dat ik nu niet meer weet hoe je dergelijke issues oploste.

Goed dat je eerst een image hebt gemaakt. NT4 is snel kapot gemaakt. Ik meen me trouwens te herinneren dat NT4 geen echte repair kent. De repair repareert volgens mij alleen de bootbestanden en verder niets. En die zijn waarschijnlijk niet stuk.

Staan er Service Packs op? Gewoon eens een Service Pack installeren is vaak de veiligste manier om kleine issues in NT4 te repareren. Zelfs als de laatste Service Pack er al op staat, kan het helpen om die gewoon nog eens te installeren. In NT4 moest je officieel na elke installatie van drivers of Windows componenten de Service Pack opnieuw installeren. De (nieuwere) bestanden uit de Service Pack werden namelijk door de (oudere) installatiebestanden overschreven als je software toevoegde.
Zo'n servicepack zou op de winNT schijf moeten staan? Is dat een exe of is het moeilijker dan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

NT4 heeft géén Native USB support. Lijkt mij dat er dan wat gerommeld is met custom drivers om toch het toetstenbord werkend te krijgen. Zie bijvoorbeeld hieronder voor wat van deze custom drivers:

http://alter.org.ua/docs/win/nt4_usb/

Wat gebeurd er als je boot zónder toetsenbord, en met wat mazzel die custom driver niet geladen wordt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Manny Calavera schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:43:
[...]

Zo'n servicepack zou op de winNT schijf moeten staan? Is dat een exe of is het moeilijker dan dat?
De Service Pack is een executable die je vroeger gewoon bij Microsoft downloaden kon en dan uitvoerde. Niets spannends aan. Misschien staat ie nog ergens op de schijf.

In latere Windows versies werden de installatie bestanden tijdens de setup op schijf bewaard. Daardoor heb je na de setup nooit meer de oorspronkelijke media nodig om een component te installeren. En Service Packs updaten die installatie bestanden ook.
Maar in NT4 gebeurde dat nog niet. Voor installatie van Windows componenten had je vaak de originele CDROM weer nodig, die installeerde oudere bestanden, die je dan weer moest updaten met dezelfde Service Pack die je eerder ook al installeerde.
In de praktijk wisten heel veel mensen dit niet of vonden ze het teveel moeite. De mix van oude en nieuwe versies leverde ook niet altijd problemen op maar als je wel problemen met NT4 had dan was het herinstalleren van de Service Pack een goeie plek om te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:08
Question Mark schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:23:
NT4 heeft géén Native USB support. Lijkt mij dat er dan wat gerommeld is met custom drivers om toch het toetstenbord werkend te krijgen.
Nouja, je hebt natuurlijk ook iets dat men tegenwoordig Legacy USB support noemt in het BIOS: daarmee wordt er een PS/2 device geëmuleerd. Iets om in het achterhoofd te houden voor je je rot zoekt naar USB drivers - al valt het op hier op dat het systeem zegt dat KbdClass niet werkt, wat suggereert dat het dát niet nodig heeft.

@Manny Calavera De aanname dat wat drivers herinstalleren zou helpen vind ik nogal gewaagd. Waarom zou er wat mis zijn met de drivers? Ik zou eerst proberen te doorgronden wat die foutmeldingen nu werkelijk betekenen.
Manny Calavera schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:22:
Mouclass, the upper-level mouse class filter driver
One or more optional upper-level mouse filter driver
I8042prt, the function driver[/i]
Deze 2 services zijn niet opgestart, en geven beide aan niet aangetroffen te zijn op de computer. Mouclass driver staat wel degelijk in system32.
Hoho, daar ga je véél te snel. De error van Mouclass zegt Could not locate the device object for one or more pointer devices. Daaruit leid ik af dat er een objectinstantie ontbreekt (runtime), niet dat de hele driver mist.

Terug naar de driver stack:

Afbeeldingslocatie: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/hid/images/km-ovr2.png

Willekeurig plaatje van MS, maar zo te zien klopt dat ook wel voor NT4

Mouclass maakt gebruikt van i8042prt. Ik zie in je screenshots ook een heleboel foutmeldingen van i8042prt, die lijken me zo mogelijk nog een stuk relevanter: als i8042prt niet tevreden is dan is het wmb. niet heel raar als upper level drivers ook niet willen. Laat daar eens details van zien?

Voorschot: ik zie error 16. Volgens het internet:

code:
1
2
3
MessageId=0x0010 Facility=i8042prt Severity=Error SymbolicName=I8042_MOU_RESET_COMMAND_FAILED
Language=English
The mouse reset failed.

Elders:

code:
1
2
3
4
5
6
//
    // Reset the mouse.  Send a Write To Auxiliary Device command to the
    // 8042 controller.  Then send the Reset Mouse command to the mouse
    // through the 8042 data register.  Expect to get back an ACK, followed
    // by a completion code and the ID code (0x00).
    //

Blijkbaar geeft de muis niet thuis. Gezien het spontaan optreedt, lijkt het me waarschijnlijker dat er sprake is van hardwarefalen. Had je eigenlijk al een andere muis geprobeerd?

Welke I/O weerhoudt je er eigenlijk van om de hele handel te virtualiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
downtime schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:24:
[...]

De Service Pack is een executable die je vroeger gewoon bij Microsoft downloaden kon en dan uitvoerde. Niets spannends aan. Misschien staat ie nog ergens op de schijf.

In latere Windows versies werden de installatie bestanden tijdens de setup op schijf bewaard. Daardoor heb je na de setup nooit meer de oorspronkelijke media nodig om een component te installeren. En Service Packs updaten die installatie bestanden ook.
Maar in NT4 gebeurde dat nog niet. Voor installatie van Windows componenten had je vaak de originele CDROM weer nodig, die installeerde oudere bestanden, die je dan weer moest updaten met dezelfde Service Pack die je eerder ook al installeerde.
In de praktijk wisten heel veel mensen dit niet of vonden ze het teveel moeite. De mix van oude en nieuwe versies leverde ook niet altijd problemen op maar als je wel problemen met NT4 had dan was het herinstalleren van de Service Pack een goeie plek om te starten.
SP5 stond inderdaad op de C schijf, uitgevoerd maar geen verbetering. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Thralas schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:27:
[...]

Nouja, je hebt natuurlijk ook iets dat men tegenwoordig Legacy USB support noemt in het BIOS: daarmee wordt er een PS/2 device geëmuleerd. Iets om in het achterhoofd te houden voor je je rot zoekt naar USB drivers - al valt het op hier op dat het systeem zegt dat KbdClass niet werkt, wat suggereert dat het dát niet nodig heeft.

@Manny Calavera De aanname dat wat drivers herinstalleren zou helpen vind ik nogal gewaagd. Waarom zou er wat mis zijn met de drivers? Ik zou eerst proberen te doorgronden wat die foutmeldingen nu werkelijk betekenen.

[...]

Hoho, daar ga je véél te snel. De error van Mouclass zegt Could not locate the device object for one or more pointer devices. Daaruit leid ik af dat er een objectinstantie ontbreekt (runtime), niet dat de hele driver mist.

Terug naar de driver stack:

[Afbeelding]

Willekeurig plaatje van MS, maar zo te zien klopt dat ook wel voor NT4

Mouclass maakt gebruikt van i8042prt. Ik zie in je screenshots ook een heleboel foutmeldingen van i8042prt, die lijken me zo mogelijk nog een stuk relevanter: als i8042prt niet tevreden is dan is het wmb. niet heel raar als upper level drivers ook niet willen. Laat daar eens details van zien?

Voorschot: ik zie error 16. Volgens het internet:

code:
1
2
3
MessageId=0x0010 Facility=i8042prt Severity=Error SymbolicName=I8042_MOU_RESET_COMMAND_FAILED
Language=English
The mouse reset failed.

Elders:

code:
1
2
3
4
5
6
//
    // Reset the mouse.  Send a Write To Auxiliary Device command to the
    // 8042 controller.  Then send the Reset Mouse command to the mouse
    // through the 8042 data register.  Expect to get back an ACK, followed
    // by a completion code and the ID code (0x00).
    //

Blijkbaar geeft de muis niet thuis. Gezien het spontaan optreedt, lijkt het me waarschijnlijker dat er sprake is van hardwarefalen. Had je eigenlijk al een andere muis geprobeerd?

Welke I/O weerhoudt je er eigenlijk van om de hele handel te virtualiseren?
Jouw kennis is op dit gebied echt goud waard, ik ben een leek op dit soort diepere levels.

Qua hardware is dit systeem behoorlijk ingewikkeld, maar voor zover hij connect met de pc; serial en scsi, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2GEn8mjZwyu8WktI9SmQZ4gQWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S728nTzuz7lcKHoVdbeuzoTE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit linkt de scanner met de pc maar ook een relais richting de powersupply en dergelijke wat zorgt dat zodra je de pc aandrukt het hele systeem opstart.

Je noemt dat een objectinstantie ontbreekt, hoe kan dit gebeuren? Altijd hardwarematig of toch ook een corrupt bestandje?

Overigens heb ik na een halve dag rondkloten iets gefixed; die dell drivers om zo een usb muis er aan te hangen deden niks omdat er uberhaupt dus geen muis getekend werd in windows, t was niet dat de cursor in het midden van het beeld bleef staan.

Anyway, ik heb een windows NT cd gemaakt welke passief als directory te benaderen was, daar heb ik uit mn hoofd Symc8XX vanaf gekopieerd en geplakt in de system32 van de draaiende pc, de oude ff hernoemd als backup.

En warempel, de pc start op en de usb muis doet het, ps2 durf ik zo even niet te zeggen, dacht dat die alsnog dood was. _/-\o_

De pc geeft nog steeds aan dat er dingen niet zijn opgestart en dat ik in event viewer moet kijken, maar ik kan me weer redden. Mouclass en i8042prt starten wer netjes op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Manny Calavera schreef op zondag 20 december 2020 @ 01:06:
[...]

Je noemt dat een objectinstantie ontbreekt, hoe kan dit gebeuren? Altijd hardwarematig of toch ook een corrupt bestandje?
Kan van alles zijn. Een objectinstantie is een term die developers hanteren. In deze situatie: Tegenover elk fysiek apparaat staat een (virtueel) apparaat wat alleen in software bestaat en wat dat fysieke apparaat voorstelt. Dat noemt men een objectinstantie van (in dit geval) de klasse “pointer device” (muis).

Alle software communiceert dan met het virtuele apparaat en de driver zorgt dat commando’s aan het virtuele apparaat ook naar het fysieke apparaat gaan. Alleen de driver hoeft dan te weten wat voor “pointer device” er echt aangesloten is en hoe je daarmee moet communiceren. Dat hoeft de andere software niet te weten.

De foutmelding houdt eigenlijk alleen maar in dat een stuk software klaagt dat een ander stuk software die objectinstantie niet heeft aangemaakt. Het zegt eigenlijk niets over de oorzaak. Die kan softwarematig zijn, bijvoorbeeld omdat de driver niet geladen is, maar het kan ook betekenen dat het virtuele apparaat niet aangemaakt kan worden omdat het fysieke apparaat niet wordt gedetecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
Is dat ergens mee te testen? Ik kan het toetsenbord inpluggen en zien dat deze al in de bios (dus voor de eventuele corrupte windows NT) werkt. De muis niet naar mijn weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Manny Calavera schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:41:
Is dat ergens mee te testen? Ik kan het toetsenbord inpluggen en zien dat deze al in de bios (dus voor de eventuele corrupte windows NT) werkt. De muis niet naar mijn weten.
Booten vanaf een Linux live CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manny Calavera
downtime schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:58:
[...]

Booten vanaf een Linux live CD?
Kan ik proberen inderdaad, zal er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:08
Als aanvulling op @downtime: en er is sprake van afhankelijkheden tussen de drivers - zo lijkt hier i8042prt zich te beklagen over een hardware issue (device reset mislukt), wat uiteindelijk tot gevolg heeft dat de rest van de stack ook niet werkt (terwijl die componenten niet direct met de hardware communiceren).

@Manny Calavera Interessant, SCSI. Blijkbaar werkte dat ook ooit met scanners...

Goed dat de USB-muis nu werkt, al zou symc8xx daar eigenlijk geen invloed op mogen hebben (driver van de SCSI controller). Misschien heeft NT4 toch wat rare interacties, of je had nog niet vers geboot.

Dat laatste is misschien ook wel relevant voor testen onder Linux: als je problemen ervaart zou ik de USB- en PS/2-muis niet tegelijk aansluiten (het lijkt me sterk dat het BIOS de USB-muis als PS/2 emuleert als hij ook een PS/2 device detecteert bij het opstarten).

Qua distro: ik zou Lubuntu i386 proberen, als dat niet vanzelf naar iets grafisch boot (kan ik me voorstellen) dan kun je alsnog in de kernel output ('dmesg') wel terugvinden of hij iets met PS/2 doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Thralas op 20-12-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Scsi scanners was redelijk mainstream hoor. Het was dat of parallel, waarbij scsi sneller was. Vrij logisch dat dat in een professioneel apparaat gebruikt werd.
Having said that: op basis van de foutmelding zou ik ook zeggen dat de muis aan het overlijden is. Ik zou voor de grap eens kijken of ik op MP of ebay een seriele muis kon vinden, dat zal hier een hoop ellende schelen vermoed ik :)

Gaaf ook die netwerkkaart, zit zo te zien nog een interface op om een (ik denk) token ring adapter op aan te sluiten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Thralas schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:28:

@Manny Calavera Interessant, SCSI. Blijkbaar werkte dat ook ooit met scanners...
Zeker. Ik had jaren geleden nog een Canon Canoscan 300 die SCSI gebruikte. Volgens mij was USB-2 toen nog niet ingeburgerd en USB-1 was te traag voor een scanner. Dus scanners gebruikten vaak de parallelle port of SCSI.
Pagina: 1