Mijn vraag
Ik heb een Excel spreadsheet met daarin van KNMI afgeleide zonnestraling in kWh/m² over een periode van 10 jaar. Daarvan bereken ik per dag van het jaar het gemiddelde, het maximum en het minimum. Die zet ik in een grafiek (plaatje is alleen december)./f/image/05qe3XCvDJfCG1dBj8ZtmlOX.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/EFPYqfW1LsvB0biRj7oknIx5.png?f=user_large)
In de grafiek staan ook de gegevens van het lopende jaar. Door de gemiddelden heen zet ik een polynoom trendlijn voor max, min en gem. en toon daarvan ook de formule en de R².
:fill(white):strip_exif()/f/image/Mfv13tXhUrfhEWsnou7z3LQy.png?f=user_large)
Nu probeer ik die formule van de trendlijn in een werkblad te zetten langs de dagen van het jaar (X-as) om de waarde van de Y-as ter reproduceren uit de formule. Als ik daar dan weer een grafiek van maak krijg ik een plaatje wat in geen velden of wegen lijkt op de oorspronkelijke grafiek waar de formule uit 'geleend' is.:fill(white):strip_exif()/f/image/DtjZD3aeqKpYcvHaIXzyYk5d.png?f=user_large)
De formule in kolom B is
Ik heb dat ook al geprobeerd met gewoon de dag nummers van het jaar in kolom A, dus 1,2,3, enz.
Iemand enig idee waar het hier fout gaat?
Heb hier al wel wat heel oude (2007/2008) topics gevonden, maar daarmee kom ik niet veel verder.
Ik heb een Excel spreadsheet met daarin van KNMI afgeleide zonnestraling in kWh/m² over een periode van 10 jaar. Daarvan bereken ik per dag van het jaar het gemiddelde, het maximum en het minimum. Die zet ik in een grafiek (plaatje is alleen december).
/f/image/05qe3XCvDJfCG1dBj8ZtmlOX.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/EFPYqfW1LsvB0biRj7oknIx5.png?f=user_large)
In de grafiek staan ook de gegevens van het lopende jaar. Door de gemiddelden heen zet ik een polynoom trendlijn voor max, min en gem. en toon daarvan ook de formule en de R².
:fill(white):strip_exif()/f/image/Mfv13tXhUrfhEWsnou7z3LQy.png?f=user_large)
Nu probeer ik die formule van de trendlijn in een werkblad te zetten langs de dagen van het jaar (X-as) om de waarde van de Y-as ter reproduceren uit de formule. Als ik daar dan weer een grafiek van maak krijg ik een plaatje wat in geen velden of wegen lijkt op de oorspronkelijke grafiek waar de formule uit 'geleend' is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DtjZD3aeqKpYcvHaIXzyYk5d.png?f=user_large)
De formule in kolom B is
code:
1
| = -0,00000000000009*A2^6 + 0,00000000009*A2^5 - 0,00000002*A2^4 - 0,000001*A2^3 + 0,0008*A2^2 - 0,0056*A2 + 1,2586 |
Ik heb dat ook al geprobeerd met gewoon de dag nummers van het jaar in kolom A, dus 1,2,3, enz.
Iemand enig idee waar het hier fout gaat?
Heb hier al wel wat heel oude (2007/2008) topics gevonden, maar daarmee kom ik niet veel verder.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp