Energieopwekking in subsynchrone werking DFIG

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptop23
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
Goedemiddag,

Ik ben al enkele dagen aan het zoeken naar de manier hoe men in een windturbine bij subsynchrone werking (rotatiefrequentie veld rotor < rotatiefrequentie veld stator) toch vermogen naar het net kan sturen.
Er wordt gebruik gemaakt van de DC-link methode in de rotorkring, het gaat om een DFIG generator.

Alvast bedankt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M33gJgpExcgrAIJocmz2zEMdd3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FWp3GcVwLolCy7y93KCkRhr9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Dat is niet heel makkelijke materie.

En je vraag geeft niet echt je niveau aan en wat je er al dan niet aan begrijpt.

Begrijp je hoe je een gewone inductiemotor als generator kunt gebruiken?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptop23
Sine schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:25:
Dat is niet heel makkelijke materie.

En je vraag geeft niet echt je niveau aan en wat je er al dan niet aan begrijpt.

Begrijp je hoe je een gewone inductiemotor als generator kunt gebruiken?
Ja haha dat lukt allemaal wel, laat ons zeggen universitair niveau.
Ik snap enkel het specifieke deel waarbij de generator vermogen opwekt in het subsynchrone deel niet.
Het zou iets te maken hebben met de frequentie van de stroom die naar de rotor vertrekt, en in de DC-link gesuperponeerd wordt zodat de rotorfrequentie, ondanks zijn lager mechanisch toerental toch een gelijke of grotere frequentie heeft dan de statorfrequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Het magnetisch veld van de rotor wordt effectief elektrisch 'vooruit' gedraaid tov de daadwerkelijke rotatie zodat de stator effectief een hogere (synchrone) frequentie 'ziet'?

edit: andersom van wat ik opgeschreven had, had de functie van stator en rotor verwisseld.

[ Voor 44% gewijzigd door AlexanderB op 19-12-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptop23
AlexanderB schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:16:
Het magnetisch veld van de rotor wordt effectief elektrisch 'vooruit' gedraaid tov de daadwerkelijke rotatie zodat de stator effectief een hogere (synchrone) frequentie 'ziet'?

edit: andersom van wat ik opgeschreven had, had de functie van stator en rotor verwisseld.
Dat klopt, maar op welke manier wordt die rotorfrequentie verhoogd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Als je bedoelt dat het rotor veld niet dezelfde frequentie heeft als het stator veld, dan kan je geen vermogen van de een naar de ander overbrengen.
(Dat is dan de frequentie waarmee het veld ronddraait in de luchtspleet)

Maar als de inverter een AC veld naar de rotor wikkeling stuurt, dan krijg je f_rotorveld = f_rotormechanisch + f_rotorwikkeling
Als de rotor trager draait dan het stator veld is die frequentie in de wikkeling positief, als hij sneller draait is die negatief.

Volgens mij werkt het dus hetzelfde als een synchrone machine met gewikkelde rotor, alleen word hier een AC stroom door de rotor wikkeling gestuurd om een verschil in snelheid te compenseren.

[ Voor 33% gewijzigd door Harrie op 20-12-2020 10:38 ]

Pagina: 1