Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:22
Ik heb in een ander land in Azie waar ik elk jaar wel te vinden ben een buitenlandse rekening. Dit omdat het gewoon handiger wegens meerdere redenen.
Deze rekening heb ik gewoon geopend met mijn Nederlandse paspoort en er staat geen noemenswaardig bedrag op. Ik stort €10.000 op deze rekening bij aankomst en dan gebruik ik het tot het einde vakantie periode en is het meestal bijna op.

Deze rekening heb ik sinds 2009 schat ik.

Bij de belastingaangifte heb ik nooit deze rekening opgegeven. Ook dus niet vorig jaar.
Nu heb ik online mijn belastingaangifte van vorige jaar nog bekeken en tot mijn verbazing zie ik deze rekening terugkomen op mijn rekeningoverzicht :D
Maar er staat geen bedrag op. Ik kan mij zeker herinneren dat deze rekening tijdens de aangifte er niet op stond (anders had ik het uiteraard wel gezien)

Nu vermoed ik dat ik deze rekening vanaf dit jaar maar gewoon moet invoeren aangezien deze bekend is. Er staat een bedrag op van €750 ongeveer.

Maar toch wel frappant dat er sinds vorig? jaar dit opeens erop staat. Bij iemand anders ook het geval ? Is er opeens een wereldwijde verdrag ingegaan van bankgegevens uitwisseling?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 21:03
SonyEricsson schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:07:
Nu vermoed ik dat ik deze rekening vanaf dit jaar maar gewoon moet invoeren aangezien deze bekend is.
Dat moest je altijd al ;)
SonyEricsson schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:07:
Maar toch wel frappant dat er sinds vorig? jaar dit opeens erop staat. Bij iemand anders ook het geval ? Is er opeens een wereldwijde verdrag ingegaan van bankgegevens uitwisseling?
Zonder te weten welk land het is, is het lastig hier met zekerheid wat over te zeggen. Maar in het algemeen wordt wel continu het aantal landen waarmee gegevensuitwisseling tbv voorkomen belastingontduiking plaatsvind uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Dit is een tweede topic hierover in korte tijd ik denk dat Nederland nu pijlen heeft gezet op lagere inkomens met buitenlandse rekeningen toevallig beide topics voor mensen met een rekening in Azië.

Zit jij toevallig ook met een rekening in Singapore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Wowhead schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:32:
Dit is een tweede topic hierover in korte tijd ik denk dat Nederland nu pijlen heeft gezet op lagere inkomens met buitenlandse rekeningen toevallig beide topics voor mensen met een rekening in Azië.

Nee, ik zit in Hong Kong. Ik heb de eerdere topic gemist.
Zit wel in de hoogste belastingschijf met inkomen, dus wellicht maken ze daar geen onderscheid tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Zie https://www.jongbloed-fis..._informatie_uitwisseling/ . Singapore behoort tot de ca 50 genoemde landen met afspraken om automatisch gegevens uit te wisselen.

En dat het nu (pas) verschijnt is prima uitlegbaar. Dat gebeurt namelijk ook met NL rekeningen van banken/brokers/etc. Meest logisch lijkt dat de Belastingdienst elk jaar extra bronnen toevoegt. Elke gegevenskoppeling moet toch gecontroleerd worden op compatibiliteit, correctheid, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 18-12-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
SonyEricsson schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:37:
[...]

Nee, ik zit in Hong Kong. Ik heb de eerdere topic gemist.
Zit wel in de hoogste belastingschijf met inkomen, dus wellicht maken ze daar geen onderscheid tussen.
Ik dus ook met meerdere rekeningen in HK. Ik zal dus ook wel een notificatie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Rukapul schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:37:
Zie https://www.jongbloed-fis..._informatie_uitwisseling/

En dat het nu (pas) verschijnt is prima uitlegbaar. Dat gebeurt namelijk ook met NL rekeningen van banken/brokers/etc. Meest logisch lijkt dat de Belastingdienst elk jaar extra bronnen toevoegt. Elke gegevenskoppeling moet toch gecontroleerd worden op compatibiliteit, correctheid, etc.
wellicht is Hong Kong dan vorig jaar aan toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
SonyEricsson schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:39:
[...]

wellicht is Hong Kong dan vorig jaar aan toegevoegd
Je bedoelt China :+ (die was onderdeel van bovenstaande lijst) Maar zoals gezegd is dit zowel qua internationale afspraken als qua implementatie continu in ontwikkeling.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 18-12-2020 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
Wowhead schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:38:
[...]

Ik dus ook met meerdere rekeningen in HK. Ik zal dus ook wel een notificatie krijgen.
Hoewel ik via mijn lokale hong kong ID een account verkregen hebt en niet via een NL passpoort dat scheeld namelijk wel, ik ben een Pernament HK resident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Rukapul schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:40:
[...]

Je bedoelt China :+ (die was onderdeel van bovenstaande lijst) Maar zoals gezegd is dit zowel qua internationale afspraken als qua implementatie continu in ontwikkeling.
Hong Kong stond altijd apart tegenover China met dit soort zaken, maar wellicht hebben ze nu de teugels wat aangetrokken en alles op een boel gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Weet wel dat sinds 2018 het veel lastiger is om waar dan ook ter wereld een rekening te openen met je thuis paspoort.

In HongKong/Thailand/Vietnam/China en vast wel meer landen kom je vroeger gewoon een rekening openen, zonder gezeik. Nu moet je alles aanleveren, van werkgeversverklaringen en waarom je een toeristenvisum hebt bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
SonyEricsson schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:48:
[...]

Weet wel dat sinds 2018 het veel lastiger is om waar dan ook ter wereld een rekening te openen met je thuis paspoort.

In HongKong/Thailand/Vietnam/China en vast wel meer landen kom je vroeger gewoon een rekening openen, zonder gezeik. Nu moet je alles aanleveren, van werkgeversverklaringen en waarom je een toeristenvisum hebt bv
Stemmingmakerij is niet de bedoeling.

[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 18-12-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Dat klinkt niet erg rechtvaardig, gevoelsmatig behoort het aan HK toe om belasting te heffen over geld dat daar verdiend is en op de bank staat en geen relatie heeft met NL.

Inderdaad is in de meeste gevallen een periode in het buitenland wonen en werken de oorsprong van een buitenlandse zwartspaarrekening. Juridisch ligt het anders, het geld moet in box 3 worden opgegeven. We hebben jarenlang de inkeerregeling gehad om alsnog te beginnen met aangeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17
Ik weet niet of het stemmingmakerij is . Maar ik vind het als gulle gever aan de vrienden uit Apeldoorn wel prettig om te zien dat de blauwe arm steeds verder reikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wowhead schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:32:

Denk dat het gewoon alle mensen met buitenlandse rekeningen is.

Waarom zou de BD specifiek op mensen met lage inkomens mikken? Hogere inkomens zijn veel interessanter.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Discussie over speculatie over fraude is off-topic in dit topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 18-12-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 18-12-2020 22:55 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 18-12-2020 22:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
DIJK schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:06:
Ik weet niet of het stemmingmakerij is . Maar ik vind het als gulle gever aan de vrienden uit Apeldoorn wel prettig om te zien dat de blauwe arm steeds verder reikt.

[ Voor 72% gewijzigd door flyingdutchboy op 04-03-2021 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
t_captain schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:44:
Dat klinkt niet erg rechtvaardig, gevoelsmatig behoort het aan HK toe om belasting te heffen over geld dat daar verdiend is en op de bank staat en geen relatie heeft met NL.

[...]
Het moeten opgeven betekent nog niet dat je er in NL belasting over moet betalen. Dat zijn 2 aparte vragen.

@flyingdutchboy als je in NL woont en dus ook profiteert van de welvaart, hoor je je ook aan de regels te houden. Ook als dat betekent dat je over vermogen in het buitenland belasting moet betalen. Niets geks aan. Als het zo weinig is als jij doet voorkomen, is de belasting daarover nihil. Er is niet voor niets een grensbedrag. Of moet alleen het geld van je vrouw vrijgesteld zijn en de miljoenen van een zakenman op een Zwitserse bankrekening niet? Gewoon omdat jij het bent?

[ Voor 38% gewijzigd door cryptapix op 19-12-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
flyingdutchboy schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:36:
[...]
Geld dat zij op haar buitenlandse rekening heeft staan is voor haar moeders pensioen (eten en reparaties aan het huis na het zoveelste natuurgeweld). Het zou van de zotte zijn als de hebzucht van onze BD zover rijkt om van dit minimale pensioen jaarlijks geld af te romen. Een westers land dat geld wil confisceren uit een 3e wereld land. belachelijk. Deze spaar Rekening is zover mij bekend GELUKKIG niet bekend bij de NL BD.
Als het geld van de moeder is dan kan de rekening ook op naam van moeder staan? Erfenissen uit buitenland zijn voor zover ik weet in Nederland niet belast als de overledene geen Nederlander is en hier niet belastingplichtig is geweest (maar controleer dit).

"dit is voor" moet je op papier kunnen laten zien.

Kies je niet voor aangeven, houdt dan rekening met naheffingen wanneer deze rekening alsnog meegenomen wordt voor box 3 vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
Anoniem: 221425 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:47:
Ik begrijp de frustratie over de financiële situatie van je (schoon)familie.

Maar dat heeft toch niets te maken met jouw geld op een buitenlandse rekening?
Dus: Terecht dat jij daar iets van terugziet op de belastingaangifte.
Hoi gzfan,
Het geld op deze buitenlandse rekening staat op naam van mijn vrouw. Wij doen samen aangifte en hebben meer dan 62k vermogen in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
ANdrode schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:24:
[...]

Als het geld van de moeder is dan kan de rekening ook op naam van moeder staan? Erfenissen uit buitenland zijn voor zover ik weet in Nederland niet belast als de overledene geen Nederlander is en hier niet belastingplichtig is geweest (maar controleer dit).

"dit is voor" moet je op papier kunnen laten zien.

Kies je niet voor aangeven, houdt dan rekening met naheffingen wanneer deze rekening alsnog meegenomen wordt voor box 3 vermogen.
Hi Androde,
Haar moeder kan geen bank rekening openen. We hebben dat uiteraard uitgezocht maar daarvoor moet je een belasting nummer hebben. Dat heeft ze niet. Dit soort dingen (net als een paspoort wat ze niet heeft) zijn erg kostbaar. Het is geen erfernis, haar vader liet haar moeder niets na na overlijden behalve het huis. Er staat uiteraard niets op papier. Het is normaal dat kinderen voor de pensioen voorziening van hun ouders zorgen. En nogmaals: daar hoort de de NL BD met hun tengels vanaf te blijven - mijn mening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
flyingdutchboy schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:37:
[...]
Er staat uiteraard niets op papier. Het is normaal dat kinderen voor de pensioen voorziening van hun ouders zorgen. En nogmaals: daar hoort de de NL BD met hun tengels vanaf te blijven - mijn mening
Als je dat vastlegt (dat die schuld naar moeder toe er is) ben je er waarschijnlijk ook. Geld op een buitenlandse rekening dat je niet aangeeft is een risico.

Ik wil gewoon dat Nederlandse belastingplichtigen belasting betalen. En de 53% procent (iirc, door afbouw heffingskortingen) marginale belastingdruk is voor mij niet prettig, maar zorgt er wel voor dat we het sociale stelsel hier enigszins kunnen behouden, dus is het waard. Enige reden dat hier draagvlak voor is is dat "iedereen" het doet (behalve bedrijven en ondernemers, dank u "liberalen")

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:39
Tja, je kan wel heel verontwaardigd zijn, maar het probleem is gewoon dat jullie je zaken niet gewoon netjes geregeld hebben. En daarin is van alles mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matsudo893
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-10-2024
flyingdutchboy schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:36:
[...]

Ik vind het behoorlijke stemmingmakerij. De BD moet met zijn tengels hiervan af blijven. Mijn vrouw heeft een aziatische achtergrond, woont nu zo'n 10 jaar in Nederland. Haar vader had nooit een bankrekening en is met 58 jaar gestorven. Natuurlijke dood. Haar moeder kan geen bankrekening openen. Het land kent geen sociaal vangnet.. helemaal niets. Mijn vrouw heeft van jongs af aangewerkt en veel gespaard (zo'n 60 uur per week tegen een loon waarvan ik schat dat het nog geen kwart van ons minimum loon is). Geld dat zij op haar buitenlandse rekening heeft staan is voor haar moeders pensioen (eten en reparaties aan het huis na het zoveelste natuurgeweld). Het zou van de zotte zijn als de hebzucht van onze BD zover rijkt om van dit minimale pensioen jaarlijks geld af te romen. Een westers land dat geld wil confisceren uit een 3e wereld land. belachelijk. Deze spaar Rekening is zover mij bekend GELUKKIG niet bekend bij de NL BD.

In NL heeft ze het al moeilijk genoeg. ze werkt, betaalt netjes belasting. Komt echter maar deels in aanmerking voor AOW en van hetgeen ze spaart voor haar eigen pensioen, roomt de BD ook nog eens een deel af. Aanvullende pensioen regelingen die uitkeren bij 71 terwijl haar vader slechts 58 is geworden is geen aantrekkelijk vooruitzicht.

Afpakjes dag.. zo noemen ze het zelf. Praktijken / werkwijzes BD zijn nu overigens actueel: zie toeslagenaffaire.
Ik heb mijn punt gemaakt
toon volledige bericht
Vandaag wat te neuzen op het forum toen ik hier op stuitte. Dat een dergelijke post 3 plusjes ontvangt, het zal mij wel ontgaan.
Als je de wet overtreedt, dan moet je dat zelf weten. Maar je zult niet de eerst zijn, ook niet in Nederland die hiervoor een gevangenisstraf riskeert. Zo'n vaart loopt het meestal niet. Maar het riskeren is volkomen overbodig, ik werk zelf bij de BD en de vijandige houding die jij aanneemt past totaal niet bij het beeld dat ik heb van de gemiddelde Nederlandse belastingplichtige, en het beeld dat jij hebt van de gemiddelde ambtenaar raakt helemaal kant noch wal.
Je vrouw heeft geld gespaard, nu jullie in Nederland wonen, moet je daarover belasting betalen. Dat geldt voor alle Nederlanders, waarom zou jij of je vrouw boven de wet verheven zijn?
Los daarvan, neem ons contact op met een belastingambtenaar om je zaak te bespreken, grote kans dat er wel wat voor te zeggen is dat niet het gehele kapitaal aangegeven dient te worden.
Ik hoop niet dat je voor de overheid werkt, want dan riskeer je ook nog je baan.

Maar ik vrees dat je met jouw houding, de mening van een belastingambtenaar wel niet zult aannemen, ik lees dat jij geen belasting wilt betalen omdat dat nu eenmaal jouw mening is. Wat er in de wet staat is natuurlijk helemaal niet van toepassing. Dat je het nu verborgen probeert te houden, begrijp ik overigens wel. De inkeerregeling is zo goed als ten einde.
Pagina: 1