Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 10:44
Goedendag,

Mijn werkgever houd op mijn loonstrook een bedrag in als eigen bijdrage voor privé gebruik.
Ik kan op mijn loonstrook sowieso niet goed zien of het bruto of netto is dus dat is een vraag die ik heb gesteld.

Wat ik niet kan vinden en mij toch afvraag.
Zijn er regels aan het bedrag wat ze inhouden?

Mag ik dit bedrag van mijn eigen bijdrage laten aftrekken?
Als het netto is moet ik het wel laten omrekenen naar bruto natuurlijk.

Moet ik ook nog iets met mijn lease auto op mijn IB formulier?
Mijn werkgever handelt alles af dus ik neem aan dat daarmee de kous af is?

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je eigen bijdrage is fiscaal aftrekbaar, inderdaad. Als het goed is trekt je werkgever de EB die je betaald van de bijtelling die je moet betalen. (bruto EB aftrek van de bruto bijtelling).

Je hoeft dus zelf niets te doen op je IB formulier.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 10:44
Dus voor mij

Ik heb een auto van 60K met 22% bijtelling. Dat is 13.200 euro per jaar.
Daarnaast zit ik 100 EURO per maand boven lease budget 13.200 - 1200 = 12.000 EURO aan bijtelling.

Dat betaal ik ook 20 euro per maand aan mijn werkgever voor prive gebruik van de auto.
Die mag ik er ook vanaf trekken a 240 euro per jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ChrisVrolijk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:25:
Goedendag,

Mijn werkgever houd op mijn loonstrook een bedrag in als eigen bijdrage voor privé gebruik.
Ik kan op mijn loonstrook sowieso niet goed zien of het bruto of netto is dus dat is een vraag die ik heb gesteld.

Wat ik niet kan vinden en mij toch afvraag.
Zijn er regels aan het bedrag wat ze inhouden?
Dit is in principe gewoon een afspraak tussen werkgever en werknemer. In principe kan je hier alles over afspreken waar je het over eens wordt. Meest gebruikelijk zijn twee varianten:
1. Je krijgt salaris en daarnaast een leasebudget van €XXX. Je kiest zelf een auto met maandelijkse kosten €YYY. Het verschil daartussen €ZZZ is je eigen bijdrage (auto duurder dan budget) of komt bij je bruto salaris (auto goedkoper dan budget).
2. Je krijgt salaris en een auto, waarbij €XXX als eigen bijdrage voor privegebruik wordt ingehouden
Mag ik dit bedrag van mijn eigen bijdrage laten aftrekken?
Als het netto is moet ik het wel laten omrekenen naar bruto natuurlijk.
Bijtelling en eigen bijdrage zijn beide bruto. Eigen bijdrage mag van bijtelling worden afgetrokken. Over het resterende bedrag betaal je belasting.
Moet ik ook nog iets met mijn lease auto op mijn IB formulier?
Mijn werkgever handelt alles af dus ik neem aan dat daarmee de kous af is?

Dank voor de hulp!
Je hoeft zelf niets te doen, sterker nog, je kan zelf in je IB aangifte niets doen met bijtelling en eigen bijdrage. Dus mocht je werkgever een fout maken dan zullen zij dat moeten corrigeren, dat kan je niet zelf. Overigens zit dit standaard in salaris-software verwerkt en gaat dit dus ook niet snel mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ChrisVrolijk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:45:
Dus voor mij

Daarnaast zit ik 100 EURO per maand boven lease budget 13.200 - 1200 = 12.000 EURO aan bijtelling.

Dat betaal ik ook 20 euro per maand aan mijn werkgever voor prive gebruik van de auto.
Die €100 en €20 per maand zijn voor de belastingdienst hetzelfde.
Ze maken geen onderscheid tussen 'boven leasebudget' en 'prive gebruik'.
Beide is gewoon eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:46:
[...]

[...]
Bijtelling en eigen bijdrage zijn beide bruto. Eigen bijdrage mag van bijtelling worden afgetrokken. Over het resterende bedrag betaal je belasting.

[...]
Dit is niet helemaal correct. Een eigen bijdrage is een netto bedrag. Als dit een bovennormbijdrage is voor de auto van de zaak (dus je betaalt extra omdat je een hoger leasebedrag hebt dan is afgesproken), dan mag je dit alleen van je bijtelling aftrekken voor het gedeelte privé.

Even makkelijk gezegd als je 5.000 kilometer privé rijdt en 20.000 dan mag je 25% van de bovennormbijdrage aftrekken van je bijtelling.

Overigens gaat bovenstaande bij heel veel bedrijven verkeerd en wordt wel de volledige eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken als dit gaat om een bovennormbijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Stefmeister8 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:43:
[...]

Dit is niet helemaal correct. Een eigen bijdrage is een netto bedrag. Als dit een bovennormbijdrage is voor de auto van de zaak (dus je betaalt extra omdat je een hoger leasebedrag hebt dan is afgesproken), dan mag je dit alleen van je bijtelling aftrekken voor het gedeelte privé.

Even makkelijk gezegd als je 5.000 kilometer privé rijdt en 20.000 dan mag je 25% van de bovennormbijdrage aftrekken van je bijtelling.

Overigens gaat bovenstaande bij heel veel bedrijven verkeerd en wordt wel de volledige eigen bijdrage van de bijtelling afgetrokken als dit gaat om een bovennormbijdrage.
Ah kijk! TIL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23
ChrisVrolijk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:45:
Dus voor mij

Jij betaalt dus 1100 bruto per maand bijtelling voor je auto. Omdat je zelf 120 eigen bijdrage hebt wordt die van de 1100 afgehaald en betaal je dus 980 euro bijtelling maar die 120 betaal je netto.

Je hoeft zelf niets te doen voor je belasting, dit wordt allemaal geregeld door je werkgever.

En eigenlijk heeft @Stefmeister8 gelijk, maar er zijn volgens mij geen werkgevers die het zo bijhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door Archie_T op 18-12-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefmeister8 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:43:
[...]

Ja dit klopt, maar dit is heel makkelijk te omzeilen: zet op papier dat de bijdrage volledig ontstaat vanwege privégebruik, en je kan alles in mindering brengen.
Zet je niets op papier, dan is het inderdaad naar rato.

Edit: bron:
Als met de werknemer is afgesproken dat zijn hogere eigen bijdrage (bovennormbijdrage) volledig is bedoeld als een bijdrage voor het privégebruik, mag u de hele bijdrage in mindering brengen. Dit mag niet als u niets of iets anders met de werknemer heeft afgesproken. Bijvoorbeeld als de werknemer ook een bijdrage moet betalen terwijl hij geen bijtelling privégebruik auto heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
EB is netto (zoals elke looninhouding). Maar hij wordt in mindering gebracht van de fiscale bijtelling, waardoor de loonheffing met pakweg de helft van het bedrag daalt. Dat zie je niet in 1 oogoplag van loonheffing staat er als 1 grote post op.
Pagina: 1