Marantz SR8001 "slim" maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:32
Mijn vraag
Ik wil mijn marantz SR8001 enkel gaan gebruiken als Stereo versterker.
Om hem slim te maken kan ik er een Chromecast aan hangen, echter moet ik dan nog altijd met Ab / infrarood zender hen aan zetten.
Middels een slimme stekker kan ik de versterker ook aan en uit zetten, maar vraag me af of dit niet slecht is voor de versterker.

Oftewel, kan ik een versterker in stand-by laten staan, maar aan en uit zetten door de stroom er op en af te halen.
Zou dit schadelijk zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Marantz SR8001
Ikea tradfri
Google chromecast

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kan het wel proberen, maar ben bang voor schade...

Bedankt voor jullie moeite om te reageren!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Beste antwoord (via Cyriel85 op 19-12-2020 11:57)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor de versterker maakt het niet zoveel uit, nu staat een klein voedinkje onder spanning die weinig anders doet dan wachten op een infrarood signaal of een knop input om daarna een relais aan te trekken van de grote transformator. De versterker heeft wel een functie dat deze automatisch aangaat bij een videosignaal. (chromecast) Kwestie van proberen met een dom stekkerblok met schakelaar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:47
Als je hem met een slimme stekker aan en uit wilt zetten dan moet je toch alsnog een handeling doen? Geef eens wat meer info over wat je wilt bereiken.

Zomaar stroom er telkens vanaf halen zou ik niet doen, waarschijnlijk staat hij daarna eerst weer in standby ;)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:26
Cyriel85 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:22:
Oftewel, kan ik een versterker in stand-by laten staan, maar aan en uit zetten door de stroom er op en af te halen.
Zou dit schadelijk zijn?
Ik haal altijd de stroom af van mijn HIFI apparaten. Zowel receivers (Denon en Marantz) en CD speler (Marantz), bluray (Panasonic) als actieve speakers op mijn bureau.
Waarom zou dit schadelijk zijn? In al die jaren nog nooit last van gehad.
Enige wat volgens mij kan gebeuren als je de stroom er te lang vanaf laat, is dat bepaalde presets mogelijk verloren gaan. Dat was vroeger zo, maar ik weet niet of dit met de huidige generatie elektronica nog zo is.
Daarnaast springt je receiver in standby zodra je de stroom er weer op zet.

Maar wat je zoekt lijkt me volgende opstelling :
- Slimme stekkerblok die je met een app op je telefoon kan aan/uit zetten. Die bestaan wel.
- App Marantz afstandsbediening op je telefoon installeren.
- Als het mogelijk is, kan je de Chomecast via usb op je receiver aansluiten, dan krijgt die gelijk stroom. Anders via het net (en dan ook weer aan te sturen via de app van de stekkerblok).

Kan je alles via je telefoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-06 13:28
Misschien een wat dure oplossing hiervoor, maar je zou ook een pricewatch: Logitech Harmony Hub kunnen overwegen.

Hiermee kan je de versterker, en natuurlijk alle andere av apparatuur bedienen via een app, of als je dat hebt Google Home of Alexa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
LuisjeNL schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:35:
Als je hem met een slimme stekker aan en uit wilt zetten dan moet je toch alsnog een handeling doen? Geef eens wat meer info over wat je wilt bereiken.

Zomaar stroom er telkens vanaf halen zou ik niet doen, waarschijnlijk staat hij daarna eerst weer in standby ;)
Wil hem via Google home aan en uit kunnen zetten en muziek aanzetten.
Zal eens testen of hij inderdaad wel op een kanaal opstart na inschakelen stroom, anders is dit sowieso zinloos traject!
markisoke schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:57:
Misschien een wat dure oplossing hiervoor, maar je zou ook een pricewatch: Logitech Harmony Hub kunnen overwegen.

Hiermee kan je de versterker, en natuurlijk alle andere av apparatuur bedienen via een app, of als je dat hebt Google Home of Alexa.
Met harmony hub moet dit inderdaad ook kunnen, maar enkel stopcontact switch is El cheapo.
wiemelen schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:48:
[...]

Ik haal altijd de stroom af van mijn HIFI apparaten. Zowel receivers (Denon en Marantz) en CD speler (Marantz), bluray (Panasonic) als actieve speakers op mijn bureau.
Waarom zou dit schadelijk zijn? In al die jaren nog nooit last van gehad.
Enige wat volgens mij kan gebeuren als je de stroom er te lang vanaf laat, is dat bepaalde presets mogelijk verloren gaan. Dat was vroeger zo, maar ik weet niet of dit met de huidige generatie elektronica nog zo is.
Daarnaast springt je receiver in standby zodra je de stroom er weer op zet.

Maar wat je zoekt lijkt me volgende opstelling :
- Slimme stekkerblok die je met een app op je telefoon kan aan/uit zetten. Die bestaan wel.
- App Marantz afstandsbediening op je telefoon installeren.
- Als het mogelijk is, kan je de Chomecast via usb op je receiver aansluiten, dan krijgt die gelijk stroom. Anders via het net (en dan ook weer aan te sturen via de app van de stekkerblok).

Kan je alles via je telefoon doen.
Ja wil dusninderdaad met slim stekker blok doen.

Chromecast krijgt idd stroom van versterker.

Versterker is te oud voor marantz app.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Voor de versterker maakt het niet zoveel uit, nu staat een klein voedinkje onder spanning die weinig anders doet dan wachten op een infrarood signaal of een knop input om daarna een relais aan te trekken van de grote transformator. De versterker heeft wel een functie dat deze automatisch aangaat bij een videosignaal. (chromecast) Kwestie van proberen met een dom stekkerblok met schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:16

Audione0

Strijdt der titanen

markisoke schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:57:

En dan vervolgens logitech harmony hub integreren/koppelen aan een Homey, en je hebt de SR8001 receiver echt slim gemaakt omdat je er dan andere apparaten mee kunt combineren die zowel slim als dom zijn.. Allen wordt de oplossing wel wat duurder, echter wel een stuk leuker :)

https://homey.app/nl-nl/?...2ptAojEAAYASAAEgII6vD_BwE

[ Voor 13% gewijzigd door Audione0 op 18-12-2020 19:52 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Audione0 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:26:
[...]

En dan vervolgens lochitech harmony hub integreren/koppelen aan een Homey, en je hebt de SR8001 receiver echt slim gemaakt omdat je er dan andere apparaten mee kunt combineren die zowel slim als dom zijn.. Allen wordt de oplossing wel wat duurder, echter wel een stuk leuker :)

https://homey.app/nl-nl/?...2ptAojEAAYASAAEgII6vD_BwE
Homey vind ik veel te duur worden. Wel interessant apparaat, heb je ook geen harmony hub meer nodig volgens mij.
bouwfraude schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:06:
Dus als ik je goed begrijp zou de versterker uit standby moeten aan gaan bij ontvangen signaal op Hdmi poort. Dan moet ik idd kijken wat er gebeurd als ik de Chromecast aanzet op de verschillende Hdmi kanalen. Dit zou een erg mooi oplossing zijn. Zit ik enkel nog met het uitschakelen :).
Wellicht 2 slimme stekkers met een vertraging van x seconde.

Vanavond eens testen wat er kan!

Bedankt allemaal voor de info en tips tot dusver!

[ Voor 43% gewijzigd door Cyriel85 op 18-12-2020 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Een SR6007 gaat aan met een stekkerblok schakelaar als deze aan stond bij het uitzetten.
De laatste toestand wordt onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
bouwfraude schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 21:20:
Een SR6007 gaat aan met een stekkerblok schakelaar als deze aan stond bij het uitzetten.
De laatste toestand wordt onthouden.
SR8001 onthoudt ook prima kanaal. Heb het werkend nu, ben er blij mee!
Enige nadeel is dat, ondanks dat ik de Chromecast op volume 50% heb staan, deze bij opstarten toch op vol aan staat. Even +/- en staat weer op 50.
Verder gaat 't goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Cyriel85 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:57:
[...]

SR8001 onthoudt ook prima kanaal. Heb het werkend nu, ben er blij mee!
Enige nadeel is dat, ondanks dat ik de Chromecast op volume 50% heb staan, deze bij opstarten toch op vol aan staat. Even +/- en staat weer op 50.
Verder gaat 't goed.
Dan zou ik de GC lekker op 100% volume zetten / laten staan, en het input level van die HDMI aansluiting omlaag gooien. Is dat probleem ook opgelost :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
The Eagle schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:00:
[...]

Dan zou ik de GC lekker op 100% volume zetten / laten staan, en het input level van die HDMI aansluiting omlaag gooien. Is dat probleem ook opgelost :)
Ja, maar dan kan ik het volume weer niet met mijn telefoon regelen.
Denk dat ik de Chromecast gewoon constant aan ga laten staan ipv aanschakelen met versterker.
Even checken wat het stroom verbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-06 17:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Cyriel85 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:22:
Om hem slim te maken kan ik er een Chromecast aan hangen, echter moet ik dan nog altijd met Ab / infrarood zender hen aan zetten.
Zowel Chromecast als je receiver ondersteunen toch hdmi-cec? Als je de chromecast van constante power voorziet (dus niet via USB van je receiver) kan deze automatisch je reciever inschakelen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Question Mark schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:59:
[...]

Zowel Chromecast als je receiver ondersteunen toch hdmi-cec? Als je de chromecast van constante power voorziet (dus niet via USB van je receiver) kan deze automatisch je reciever inschakelen...
Ik snap alleen niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen, lijkt te kunnen via de Google assistent van een slimme luidspreker. Maar nog geen idee hoe dan :).
Weer een hoop uitzoekwerk er bij, maar zou wel mooi zijn als 't lukt.

Pagina: 1